Rijeka 2020: Bijenale industrijske umjetnosti na temu “Ravno u Sunce”

Autor:

Nel Pavletic/PIXSELL

U  sklopu projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, iduće ljeto tijekom dva mjeseca održat će se Bijenale industrijske umjetnosti, manifestacija suvremenih umjetničkih praksi kolektiva Labin Art Express, čije će treće izdanje biti tematski podnaslovljeno “Ravno u Sunce”.

Naziv Bijenala “Ride Into the Sun” preuzet je od istoimene pjesme grupe Velvet Underground i utjelovljuje imanentnu težnju za boljim svijetom i životom koja se može završiti, kažu organizatori, “ugodnim snom o suncem obasjanoj Arkadiji, miroljubivom i prosperitetnom društvu idiličnog života ili noćnom morom paklenog svijeta prepunog ljudskih i prirodnih katastrofa.”

Bijenale je osnovao umjetnički kolektiv Labin Art Express XXI kao eksperimentalnu platformu za realizaciju svog temeljnog projekta: izgradnje futurističkog Podzemnog grada 150 metara ispod površine zemlje u svrhu revitalizacije bivših istarskih ugljenokopa u Labinu i Raši koja je započela ove godine rekonstrukcijom izvoznog tornja okna Podlabin – šohta.

Po njihovim riječima, idući Bijenale ideju podzemlja ne podupire u ideološkom smislu, kao alternativu nebesima, već stvarnu, fizičku formu istraženog životnog prostora. “U ovom trenutku velike društvene regresije koja obilježava europski i širi internacionalni kontekst, 3. Bijenale industrijske umjetnosti otvara pozicije promišljanja novih horizonata koji će nadrasti atmosferu fragmentacije i osjećaj gubitka nade”, ističu iz Labin Art Expressa.

Tri geografski odvojene, ali tematski povezane izložbe

Manifestacija, čije se otvorenje očekuje krajem srpnja iduće godine, bit će strukturirana u tri geografski odvojene, ali tematski povezane izložbene cjeline, pri čemu Labin s Lamparnom i susjednom, rudarskom Rašom funkcionira kao polazišna točka i  središte Bijenala iz kojeg se razvija u druge gradove – Rijeku, Vodnjan i Pulu.

Kako je najavljeno, veliki dio radova producirat će se posebno za Bijenale tijekom umjetničkih rezidencija autora u ovoj i idućoj godini, a svi će činiti kompleksnu konstelaciju koja se bavi propitivanjem odnosa između umjetnosti i društva, s naglaskom na povijesnoj, kulturnoj, društvenoj i političkoj specifičnosti gradova u kojima će se odvijati.

Izložba u Labinu bavit će se mogućnostima materijalizacije utopije Podzemnog grada kao prostora potencijala u doba snažnog utjecaja deindustrijalizacijem, izložba u Puli bavit će se odnosom politike i estetike, antičkim naslijeđem grada i turizmom, položajem filmske industrije kao aparatusa moći, kao i deindustrijalizacijom u vidu propale brodograđevne industrije, a ona u riječkom MMSU-u donosi alternativne koncepte i modele rada u doba tranzicije industrijskog u informatičko društvo, poput pobune protiv imperativa prekomjernog rada i neprekidnog natjecanja kroz prakticiranje slobodnog vremena, inercije, odugovlačenja i apstinencije od rada.

Četvero hrvatskih i inozemih kustosa

Bijenale će se održati pod vodstvom četvero hrvatskih i inozemnih kustosa – to su Branka Benčić, Gerald Matt, Ksenija Orelj i Christian Oxenius.

Branka Benčić je nezavisna kustosica i povjesničarka umjetnosti, umjetnička voditeljica APOTEKE – Prostora za suvremenu umjetnost u Vodnjanu, koja je realizirala više od 50 skupnih i 100 samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu.

Bila je povjerenica i kustosica Hrvatskog paviljona na Venecijanskom bijenalu (2017) te kustoska savjetnica Hrvatskog paviljona na Venecijanskom bijenalu arhitekture (2018). Članica je hrvatske sekcije AICA (Međunarodno udruženje likovnih kritičara).

Gerald Matt je kustos i kulturni menadžer, direktor Umjetničkog instituta u Beču i izvanredni profesor teorije umjetnosti i umjetničkog menadžmenta na Sveučilištu primijenjenih umjetnosti u Beču. Bivši je direktor Kunsthalle Beč (1996.-2012.), član vijeća muzeja u Bolzanu i Bolonji te Kunsthalle Berlin, autor je više knjiga o umjetnosti i upravljanju muzejima.

Ksenija Orelj je viša kustosica u riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti (MMSU) gdje se posebno bavi eksperimentalnim pristupima retrospektivnim izložbama (post)konceptualnih umjetnika. Do 2008. je radila kao kustosica u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja.

Christian Oxenius je nezavisni kustos, autor i voditelj istraživanja u Međunarodnom udruženju bijenala, jedan od kustosa Atenskog bijenala 2013. Prošle godine izdaje svoj prvi roman Iskustvo suvremene umjetnosti. Putovanje nadahnuto ‘Planinom Analog’ Renea Daumala.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.