Predstavnici Rhenus Groupa žele s Filipovićem sastanak da mu prezentiraju kako vide budućnost Luke Rijeka

Autor:

Nacional

Nakon što je Vlada odbila ponudu češkog investitora za preuzimanje Luke Rijeka, ministru gospodarstva javio se direktor tvrtke koja upravlja sa 60 teretnih luka i terminala

Thomas Maassen, direktor Rhenus Transporta, obratio se prije nekoliko dana ministru gospodarstva Davoru Filipoviću s molbom da ga primi na sastanak. Maassen se predstavio kao čelnik privatne logističke tvrtke s godišnjim prihodom od 8,6 milijardi eura i s 39 tisuća zaposlenika na tisuću lokacija širom svijeta. Filipoviću je napisao kako tvrtka čiji je direktor u Europi upravlja s više od 60 teretnih luka i kontejnerskih terminala. Maassen je Filipoviću rekao i da sa svojim suradnicima – među ostalim, austrijskim poduzetnikom Andreasom Binderom – želi diskutirati o budućem razvoju Luke Rijeka, njenom ekonomskom potencijalu, kao i razvoju prometa u riječkom zaleđu.

Nacional je još prije više mjeseci otkrio da je velika njemačka logistička tvrtka Rhenus Logistics zainteresirana za preuzimanje većinskog paketa dionica koje su u to vrijeme službeno još uvijek bile u vlasništvu poljske tvrtke OT Logistics. Nacional je tada objavio pismo namjere koje je preko svog odvjetničkog ureda u Hrvatskoj još u lipnju 2022. Rhenus Logistics poslao Upravi Luke Rijeka i predsjedniku Dušku Grabovcu. Međutim, do trenutka njegove objave u Nacionalu nitko nije bio upoznat s tim pismom namjere niti je Grabovac o postojanju tog pisma obavijestio druge dioničare ili Zagrebačku burzu. Zbog toga je i odvjetnik Mladen Dragičević, koji zastupa interese njemačke tvrtke u Hrvatskoj, upozorio Nacional na to da se u to vrijeme odvijao proces preuzimanja Luke Rijeka o kojem nisu obaviješteni ni javnost ni premijer Andrej Plenković. Po njegovim riječima, u središtu tog preuzimanja bili su AZ Fond, kao jedan od dioničara Luke Rijeka, i češki holding CE Industries koji je u posljednjih nekoliko mjeseci preuzeo važnu ulogu u dvjema hrvatskim ekonomsko-političkim sagama.

Preuzimanjem većinskog vlasništva u brodskom „Đuri Đakoviću“ i objavom ponude za preuzimanje pulske Uljanik brodogradnje 1856, češka tvrtka pojavila se kao mogući spas za dvije kompanije koje protekla tri desetljeća muku muče s preživljavanjem, a tada se ime te kompanije pojavilo i u mogućem preuzimanju većinskog paketa dionica Luke Rijeka koje su do tada bile u vlasništvu poljske tvrtke OT Logistics.

No otvorilo se pitanje je li prodaja većinskog udjela dionica jedne strateški važne tvrtke kao što je Luka Rijeka, češkom holdingu iza kojeg stoji trgovac oružjem, u interesu hrvatske države ili bi za Hrvatsku puno bolja opcija bila prodaja udjela svjetski renomiranoj tvrtki poput Rhenus Logistics koja ima golemo iskustvo u upravljanju logističkim centrima poput riječke luke.

Spomenutu transakciju cijelo vrijeme pratile su ozbiljne pozadinske opstrukcije, a Nacional je u siječnju otkrio kako čelnici te tvrtke nisu odustajali od kupnje većinskog paketa dionica Luke Rijeka iako smatraju da ih neki dioničari pritom opstruiraju.

U međuvremenu je došlo i do nekih značajnih promjena, nakon što je spomenuti češki investitor 14. ožujka od poljskog OT logisticsa preuzeo 33,7 posto dionica Luke Rijeka. Duško Grabovac i Marina Cesarac Dorčić, predsjednik i članica Uprave Luke Rijeka, poslali su Zagrebačkoj burzi i Hanfi negativno mišljenje o ponudi za preuzimanje Luke Rijeka od strane češke tvrtke Port Acquisitions. U svom očitovanju napisali su kako „navođenje Ponuditelja da očekuje najznačajniji rast u kontejnerskom prometu, i to minimalno 10-15 posto godišnje, nije obrazložen te iz ponude nije jasno otkud proizlaze takva očekivanja“. Potom su napisali i sljedeće:

„Iz sadržaja navedene Ponude proizlazi kako se Ponuda temelji isključivo pod pretpostavkom izgradnje nizinske željezničke pruge (na izgradnju koje ni Ponuditelj, a ni Ciljno društvo ne mogu utjecati ni na koji način). Dakle, kao glavni uvjet za povećanje lučkih kapaciteta navodi se izgradnja nizinske pruge, koja nije ni blizu početka. Stoga je navodno planirano povećanje kapaciteta do 60 milijuna tona tereta do kraja Koncesijskog ugovora neutemeljeno… Uprava Ciljnog društva smatra da znanje koje Ponuditelj navodno ima u pogledu upravljanja lukom, ne predstavlja tehnološko znanje i iskustvo za provedbu već usvojenih poslovnih planova Ciljnog društva. Osim paušalnih navoda, Ponuditelj nije naveo, a niti obrazložio mišljenje o strateškim planovima Ponuditelja u odnosu na Ciljno društvo i mogućim posljedicama tih planova na politiku zapošljavanja i ravnopravni status radnika Ciljnog društva…“

Potom je otkriveno da ni država neće češkom investitoru pustiti svoj kontrolni paket u Luci Rijeka. Naime, Upravno vijeće CERP-a donijelo je na posljednjoj sjednici odluku da će odbiti ponudu tvrtke Port Acquisition, češkog investitora Jaroslava Strnada, za preuzimanje dionica Luke Rijeka. On je svoju ponudu objavio početkom mjeseca, nakon što je prethodno otkupio 33,73 posto dionica od poljskog OT Logisticsa i investicijskog fonda Fundusz Ekspansji Zagranicznej. Prethodno je Strnad već imao manji udjel u riječkoj luci pa posjeduje ukupno 34,42 % dionica.

Prema pisanju Poslovnog.hr, takva reakcija države nije neočekivana premda je Luka Rijeka bila u dijelu manjinskog portfelja CERP-a za koji se predviđalo povlačenje, no u međuvremenu je resorni ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković dao do znanja da to zasad neće biti opcija. Koliko će biti uspješan u pohodu da dođe do većinskog udjela, ovisit će i o tome kako će reagirati mirovinski fondovi, koji zajednički u Luci Rijeka drže 33,5 % dionica. Bez njihova odaziva Strnad neće moći steći ciljani većinski paket u riječkoj tvrtki. To su okolnosti u kojima svoju ambiciju za preuzimanje Luke Rijeka, ovoga puta izravno, bez ikakvih investicijskih fondova kao posrednika u investiciji, najavljuje njemački Rhenus, koji želi svoje namjere i planove izravno prezentirati i hrvatskom ministru gospodarstva Davoru Filipoviću.

OZNAKE: Luka Rijeka

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.