‘Nije bilo lako pronaći prave baletne korake za lik Hamleta’

Autor:

10.11.2023., Zagreb - Baletani HNK iz predstave Hamlet. 

Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Takuya Sumitomo, Kornel Palinko i Yuho Yoshioka trojica su plesača koji će u ‘Hamletu’, novoj produkciji Baleta Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, plesati naslovnu ulogu. Neobičan naslov koji se vrlo rijetko postavlja na scenu režirao je i koreografirao Leo Mujić

Hamlet’’, najpoznatije i najizvođenije Shakespeareovo djelo, više od četiri stoljeća intrigira i inspirira umjetnike diljem svijeta. Priča o sinu koji se ne može pomiriti s naglom očevom smrću, sinu kojemu duh ubijenog oca otkrije svoga ubojicu uprizorit će se kao baletna predstava. Koreograf i redatelj Leo Mujić ‘’Hamleta’’ postavlja u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, a premijerna izvedba je 17. studenoga. Nacional je razgovarao s trojicom baletana koji plešu naslovnu ulogu – Takuya Sumitomo, Kornel Palinko i Yuho Yoshioka.

Takuya Sumitomo, prvak Baleta koji je u angažman u Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu došao 2015. kao baletni solist, kaže da ga tekst ‘’Hamleta’’ nikad nije dirnuo:

„Kad sam saznao da ću igrati Hamleta u HNK, gledao sam film ‘Hamlet’ iz 1990. da pokušam upiti neke osjećaje, da me dirne. Moj omiljeni glumac, još od kad sam bio mlad je Tatsuya Fujiwara. Sjećam se da je igrao Hamleta prije 20 godina pa sam pogledao tu predstavu i on me inspirirao. Jako mi se sviđa to što se u Zagrebu radi balet ‘Hamlet’, nikad nisam gledao produkciju ovog naslova jer su rijetke. Super je što uprava bira neobične stvari, to nam je inspiracija. Fokus mog Hamleta je u harmoniji koraka i glazbe. Kada spojimo pravi pokret, odnosno korake, s emocijama i glazbom, balet može dirnuti srce publike. Uvijek želim da publika osjeti čak i male promjene emocija. Vjerujem da, kada osjete sve emocije lika, u potpunosti uživaju u izvedbi.“

‘Hamlet u sebi nosi mnoge borbe pa je moj fokus na sceni uključiti sve – korake, tehniku i emocije. Važno mi je vjerovati da sam ja lik kojeg glumim na pozornici’, kaže Kornel Palinko

Sumitomo kaže da je, u pripremi za lik Hamleta, bilo teško ‘’pronaći’’ prave emocije, prave geste za taj karakter. To je zato, kaže, što svatko ima različiti stav prema tekstu: „Emocije su uvijek slične, ali način na koji pristupamo ili djelujemo nije striktan. To znači da će svaki nastup biti malo drugačije energije, što ovisi o mom raspoloženju toga dana. Zaista sam se zaljubio u Leovu umjetnost tako da bih definitivno volio uvijek raditi s njim. Vidjet ćete u ovom ‘Hamletu’ koliko je njegova umjetnost veličanstvena i koliko je volim.“

Sumitomo kaže da je iz ovog iskustva rada na ‘’Hamletu’’ naučio da, kao profesionalni baletan, mora kontrolirati svoju mentalnu ravnotežu. Kako tvrdi, kada njegov mentalni sklop nije stabilan, to će utjecati na njegov učinak na pozornici:

„Izvođači nisu na pozornici samo da bi zabavljali publiku. Znojimo se, razmišljamo, mučimo se, ponekad plačemo zbog nezadovoljstva izvedbom. Ponekad nije nimalo lako biti na pozornici. Ključ je uvijek pozitivno razmišljati. Svi čekamo dolazak publike u kazalište.“

Kornel Palinko je mađarski baletan koji živi u Zagrebu 10 godina, oženjen je balerinom Lucijom Radić Palinko, a upravo je postao magistar ljudskih resursa. Prije zagrebačkog HNK plesao je godinu i pol dana u Mađarskoj nacionalnoj operi, a zatim se želio okušati u drugoj zemlji: „Srećom, Leo Mujić, koreograf ‘Hamleta’ i mnogih drugih uspješnih i slavnih baleta, došao je u Mađarsku napraviti jednu predstavu, gdje sam imao priliku raditi s njim. Čuo je moje planove i pomogao mi je. Sutradan me posjeo u auto, dovezao me ovamo, organizirao mi audiciju i od tada sam u HNK u Zagrebu.“

Yuho Yoshioka, Takuya Sumitomo i Kornel Palinko, baletani HNK u Zagrebu. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Kad su u pitanju njegova iskustva sa Shakespeareovim ‘’Hamletom’’, Palinko kaže da je pročitao tekst i da mu se uvijek vraća, a pogledao je i tri filmske verzije koje mu je Mujić preporučio, kako bi se mogao usporediti s glumcima:

„To je bilo istraživanje. ‘Hamlet’ je vrlo složena i teška priča, posebno za mene da je ispričam bez riječi. To je veliki izazov i volim to. Priča i lik su me totalno ‘pojeli’. Jako je zanimljivo ne samo meni i drugim plesačima, nego i publici to da se na scenu postavljaju tako zanimljivi i neobični naslovi. Možemo se izraziti puno jače, možemo izbaciti sve emocije bez ikakve kontrole u usporedbi s klasičnim baletima, a da ni sami nismo svjesni što držimo u sebi. Snaga i sloboda da se to pokaže i podijeli s publikom su važni umjetnicima.“

Budući da je Hamlet vrlo kompleksan lik, Palinko smatra da je Mujić stvorio vrlo tešku ulogu. U isto vrijeme plesači se, kaže, moraju izraziti kroz korake, tehniku i emocije: „Hamlet duboko u sebi nosi mnoge borbe pa je moj fokus uključiti sve to – ‘tri u jedan’. Gluma mi je puno teža od plesa. Posebno su teške ovako snažne i dramatične uloge kao što je Hamlet. Od svojih baletnih majstora učim kako biti još bolji. Za mene je jako važno vjerovati da sam ja lik kojeg glumim na pozornici. Zato i dalje čitam, puno razmišljam o svakom detalju, što mogu napraviti još bolje, jače, realnije, da mogu doprijeti do srca publike i na kraju dana biti zadovoljan, što nije lako dosegnuti.“

Posljednjih se godina u HNK u Zagrebu postavljaju drugačiji baleti od onih klasičnih, kao što su ‘’Ponos i predrasude’’, ‘’Glembajevi’’, ‘’Peer Gynt’’, ‘’Opasne veze’’, ‘’Ana Karenjina’’, a sada ‘’Hamlet’’. Kornel Palinko kaže da u tim novim naslovima baleta plesači mogu izraziti dublje emocije. Ali on ipak više voli klasične balete. Odrastao je na njima i odlučio je ići u baletnu školu zbog te klasike: „Zapravo, najbolje za mene kao umjetnika je kombinacija svih vrsta baletnih stilova kako bih se mogao umjetnički razvijati. Volim raditi s novim i starim koreografima. To mi je izazov. Od svakoga od njih dobivamo novo iskustvo. Volim raditi s Leom, ali također sam uzbuđen kad netko novi dolazi.“

‘Kada spojimo pravi pokret s emocijama i glazbom, balet može dirnuti srce publike. Uvijek želim da publika osjeti čak i male promjene emocija’, govori Takuya Sumitomo

Yuho Yoshioka u ansamblu Baleta je treću sezonu i dosad je već plesao naslovnu ulogu u baletu ‘’Peer Gynt’’. Treći baletan koji će igrati ulogu Hamleta kaže da je odmah nakon audicije odlučio ostati u zagrebačkom HNK jer mu se sviđaju plesači. Nikad nije plesao u baletnoj predstavi ‘’Hamlet’’, a objasnio je što je fokus njegova Hamleta: „Pokušao sam prikazati promjenu njegove osobnosti. Osjećao sam da se Hamlet razvija tijekom drame. Nisam siguran želi li on biti kralj ili čovjek. Uvijek pokušavam pronaći slično iskustvo iz svog života i zamišljam što se događa unutar lika. Ali ne možemo plesati samo s emocijama, meni je to najteže. U koreografiji treba spojiti pokrete tijela i osjećaje.“

Kad je suradnja s Leom Mujićem u pitanju, Yoshioka je kao student Mađarske plesne akademije plesao na njegovu koreografiju na diplomskoj predstavi. Voli raditi s različitim suradnicima i uživa u promjenama.

Kako se osjeća na pozornici plešući?

„Često sam uzbuđen ili nervozan. Na pozornici se događaju mnogo stvari, ali forsiram ono što sam radio na probama. Moram reći da su Takuya i Kornel nevjerojatni baletani. Osjećam veliko poštovanje prema njima“, rekao je.

OZNAKE: balet, hamlet

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.