NEVEN MELVAN ‘Predsjednik Uprave loše vodi Jadroliniju. On nema socijalnu osjetljivost’

Autor:

Privatna arhiva

Zašto je Sindikat pomoraca Hrvatske zatražio ostavku predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte i pridružio se Strukovnom sindikatu pomoraca Jadrolinije, za Nacional je objasnio Neven Melvan, glavni tajnik SPH.

“Jadrolinija je najveća hrvatska brodarska kompanija i kao takva od iznimne je važnosti za stanovnike otoka, putnike, hrvatsku javnost i, naravno, za Sindikat pomoraca Hrvatske, koji u Jadroliniji ima svoje članstvo. Ne zaboravimo da je Jadrolinija u 100-postotnom vlasništvu Republike Hrvatske, djelomično se financira iz budžeta RH putem Agencije za obalni linijski promet te svakako mora postojati interes javnosti za poslovanje Društva. Savez pomoraca Hrvatske je podržao zahtjev za smjenom predsjednika Uprave još na prosvjedu u Gaženici 2022. godine. Od tada do danas događale su se promjene, uglavnom nagore. Smatramo da predsjednik Uprave loše vodi Jadroliniju. On nema socijalnu osjetljivost, životni i radni uvjeti pomoraca i radnika Jadrolinije sve su lošiji. Na pomorce predsjednik Uprave gleda isključivo kao na trošak pa se smanjuje broj članova posade na brodovima, što izravno utječe na sigurnost plovidbe. Usto, odbija socijalni dijalog. Postoje slučajevi diskriminacije, nepotizma i favoriziranja ‘podobnih’, na što smo upozoravali i pravobraniteljicu. Krše se Zakon o radu, Kolektivni ugovor, Konvencija o radu pomoraca, a zaposlenici koji na to ukazuju budu iskrcani s broda. Po hitnom postupku stavlja ih se ‘na led’, uručuju im se opomene pred otkaz. Stoga apsolutno podržavamo zahtjev kolega iz Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije za smjenom predsjednika Uprave”, naglasio je glavni tajnik SPH Neven Melvan.

“Odavno nam je jasno da medijska slika Jadrolinije kao uspješne, inovativne kompanije nije utemeljena u realnosti. Realnost Jadrolinije su brodovi izgrađeni u prošlom stoljeću, a posebno je kupovina starih, isluženih brodova, iritantno predstavljanje tih brodova kao ‘novih brodova u floti’, čime se djetinjasto insinuira tobožnja kvaliteta, obnova flote i napredak Jadrolinije“, istaknuo je Neven Melvan karakteristike poslovne politike Davida Sopte. „To je stvarna poslovna politika predsjednika Uprave od početka mandata, pa već sedam godina slušamo i gledamo o ‘velikim’ poboljšanjima i inovacijama, a da nijedan novi brod nije sagrađen niti se gradi za Jadroliniju. U tih sedam godina mijenjali su se svi članovi Uprave osim samog predsjednika. Ne treba biti previše mudar za donošenje logičnog zaključka. No nije u pitanju samo starost brodova, već je važno i kako su ti brodovi održavani, odnosno, u kakvom su stanju kupljeni. S obzirom na specifičnost hrvatske obale i luka, brodovi moraju biti donekle i namjenski. Treba voditi računa da brod može biti operativan na većem broju linija. Od 2004. do 2014. u hrvatskim brodogradilištima namjenski su za Jadroliniju sagrađeni trajekti ‘Cres’, ‘Sv. Krševan’, ‘Supetar’, ‘Marjan’, ‘Hrvat’, ‘Juraj Dalmatinac’, ‘Biokovo’, ‘Jadran’, ‘Kornati’, ‘Brač’, ‘Krk’ i ‘Mljet’. U gotovo sedam godina Soptine uprave nabavljani su isključivo rabljeni brodovi od kojih je u neke trebalo odmah uložiti znatna sredstva da bi se prilagodili uvjetima linija za koje su nabavljeni. Primjerice, četiri novogradnje izgrađene u Uljaniku 2014. godine, plaćene su 32 milijuna eura (osam milijuna eura za svaki brod), dok je ‘Sveti Duje’ izgrađen 2017. godine plaćen 7,7 milijuna eura. Preinake na njemu potrebne za plovidbu na liniji koja je predviđena za plovidbu, Split-Supetar, koštat će Jadroliniju dodatnih 5,5 milijuna eura“, naglasio je Neven Melvan.

‘Apsolutno podržavamo zahtjev kolega iz Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije za smjenom predsjednika Uprave’, kaže glavni tajnik SPH Neven Melvan. FOTO: Sime Zelic/PIXSELL

“Jadrolinija je prije kupnje ‘Sv. Duje’ upozorena od HRB-a da brod ne udovoljava Direktivi EU-a, ali je očito to upozorenje ignorirano. Ako je za liniju Split-Supetar nabavljen trajekt koji odgovara uvjetima za plovidbu isključivo zaštićenim vodama i lučkim područjem, a svi znamo kakve bure pušu s Biokova, tu je svaki daljnji komentar suvišan“, smatra Neven Melvan.

Slučaj broda „Oliver“ kojemu je inspekcija sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Rijeka zabranila plovidbu dok se utvrđeni nedostaci ne uklone, Neven Melvan je ovako komentirao: „Iz iskustva znamo da inspektori sigurnosti plovidbe neće zaustaviti brod zbog nedostataka koji se mogu otkloniti u kratkom roku i koji ne utječu na sigurnost broda, putnika, posade i okoliša. Neozbiljne i nekorektne službene izjave iz Jadrolinije u povodu zaustavljanja trajekta ‘Oliver’, kojima se nekorektno prebacivala odgovornost na inspektore Lučke kapetanije, koji su radili svoj posao i profesionalno donijeli odluke koje su morali donijeti, bila je kap koja je prelila čašu. Teze o nekakvim ‘dodatnim zahtjevima iako brod već 20 godina plovi u grčkom obalnom pojasu’, koje insinuiraju samovolju inspektora, iznimno su nekorektne i neprofesionalne. Ne postoje nikakvi ‘dodatni zahtjevi’, već samo zahtjevi kojima brod mora udovoljavati za sigurnu plovidbu. Zamislite da ja kupim vozilo staro 20, 30 godina, negdje izvan RH, i onda se ljutim što ga moram odvesti na tehnički pregled kako bih ga registrirao. To su redikulozni stavovi! Standardi za brodove i trajekte koji prevoze putnike u teritorijalnom moru RH, moraju biti visoki i na razini drugih zemalja EU-a, a s obzirom na važnost obalnog linijskog prometa u RH, i iznad tih standarda. Očekujemo da i drugi brodari koji žele ploviti do hrvatskih otoka imaju iste, visoke standarde kvalitete i sigurnosti za posadu, putnike i okoliš. Jadrolinija treba postavljati standarde, a ne ih rušiti.“

Neven Melvan naglasio je da s konkretnim razlozima zaustavljanja broda „Oliver“ nije upoznat. „Ali to zasigurno nije previsoka pramčana rampa, kako se navodilo u nekim medijima. Navodno je predsjednik Uprave od nadležnih u tehničkoj službi Jadrolinije na vrijeme upozoren na nedostatke koje treba otkloniti prije stavljanja broda u eksploataciju. Ako je predsjednik Uprave znao za nedostatke i ignorirao ih, onda je odgovornost isključivo njegova“, smatra Melvan. On ističe da su najbolji, najvažniji i najsvjetliji primjer u Jadroliniji upravo pomorci i radnici Društva, koji svoj posao rade na brodovima koje, realno, nitko drugi ne želi kupiti, koji izvlače maksimum iz starih, čak nekih i prastarih brodova.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.