‘Riječki novovalni bendovi bili su tada glas generacije, ali Rijeka je bila periferija glazbe’

Autor:

PROMO

Kompilacija ‘Rijeka-Paris-Texas’ iz 1987. – na kojoj su snimke mladih riječkih rock bendova Let 3, Grč, Grad, Fit – bila je prvo diskografsko izdanje koje je pokazalo snagu riječke novovalne post punk scene u drugoj polovici 80-ih, a nedavno je objavljeno reizdanje

Punih 37 godina od objave, kompilacija „Rijeka-Paris-Texas“ sa snimkama mladih riječkih rock bendova Let 3, Grč, Grad, Fit, Ogledala, Strukturne ptice i Idejni nemiri doživjela je reizdanje, a koliko je bila važna i potrebna kada je nastala, govori podatak koji je glazbeni kritičar Bojan Mušćet, i sam sudionik riječke scene, zapisao kao popratnu bilješku na reizdanju: „Sedam zastupljenih bendova koji su diskografski startali na ovoj kompilaciji kasnije je snimilo 24 studijska albuma i još desetak kompilacija i live-albuma. Indikativno je da je 37 godina nakon objavljivanja kompilacije ‘Rijeka Paris Texas’ većina bendova i dalje aktivna. To je samo još jedan od dokaza njezine trajnožareće relevantnosti kao premijernoga diskografskog istupa riječkog novog vala.“

Sredinom osamdesetih novi film Wima Wendersa „Paris, Texas“ bio je važan događaj za pop kulturu i svojevrsni putokaz svima koji su se osjećali drugačije i nisu to skrivali, referirajući se na film kao obavezno mjesto susreta sličnih životnih afiniteta. Tu poziciju zadržao je još dugo godina te utjecao snagom svog izraza i na generaciju osamdesetih i jedan novi val glazbenih događanja na riječkoj rock sceni koja se upravo rađala. Dugogodišnji direktor, ujedno i vlasnik diskografske kuće Dallas Records i jedan od najagilnijih menadžera, producenata i promotora riječke rock scene Goran Lisica Fox odlučio je tada snimiti kompilacijski album kojim će se predstaviti novi bendovi u to vrijeme bujajuće i izuzetno zanimljive riječke rock scene. Tako je 1987. godine na kompilaciji „Rijeka-Paris-Texas“ objavio prve snimke mladih bendova tek na pragu karijere, a to su bili Let 3, Grč, Fit, Grad, Ogledala, Strukturne ptice i Idejni nemiri.

Kompilacija nudi snimke grupa Let 3, Grč, Grad, Fit, Ogledala, Strukturne ptice i Idejni nemiri. FOTO: PROMO

„Već početkom osamdesetih vidjelo se da riječka punk i novovalna scena nije dovoljno atraktivna za tadašnju diskografiju u Jugoslaviji – ili je previše provokativna, neuredna i buntovna“, rekao je u razgovoru za Nacional Goran Lisica Fox te nastavio: „Isto tako, vidjelo se da mediji izvan Rijeke i Ljubljane od nove riječke scene registriraju samo onaj njen komercijalniji dio. Riječki punk zaživio je punih deset godina prije objave kompilacije ‘Rijeka-Paris-Texas’, u tom vremenu već su stasala dva vala izvođača koji su bili slabo ili nikako diskografski praćeni. Od prvoga vala jedino su Parafi do tada imali samostalne albume, Termiti su se već raspali nakon što su objavili tek nekoliko snimki, i to na jednoj drugoj kompilaciji koja je tada bila jako važna ‘Novi Punk Val’. Diskografski su bili aktivni Denis & Denis, Cacadou Look i Xenia. Pored tih bendova već su dulje koncertno djelovali Grč, Grad, Ogledala i Idejni nemiri. Već 1987. imali su i podosta snimki, ali nije bilo većeg interesa diskografa za objavu njihovih samostalnih albuma. Zato je glavni cilj kompilacije ‘Rijeka-Paris-Texas’ bio da se diskografski zabilježi još jedan dio te šarolike i zanimljive scene.“

Bio je to svojevrsni diskografski manifest aktualne riječke rock scene i početak interesa za spomenute bendove. Bojan Mušćet bio je u to vrijeme mladi novinar pa smo ga pitali je li 1987. godine vjerovao da će to pomoći etabliranju bendova s riječke rock scene. „Ta kompilacija je za nas bila čudo koje nismo vjerovali da se može ostvariti. Kako smo svi na sceni bili snažno povezani, u tih deset godina od prvog nastupa Parafa do objavljivanja kompilacije ‘Rijeka-Paris-Texas’ nagledali smo se mnoštva izvrsnih bendova koji su prestali s radom zato što nisu mogli objaviti svoje snimke. Dotad su albume na vinilu i singlove s riječke novovalne scene objavili samo Paraf, Denis & Denis i Xenia. Termiti su imali tri pjesme na kompilaciji ‘Novi Punk Val 78-80’ i to je bilo sve u tih deset godina. Za to vrijeme Jugoton je objavljivao albume zagrebačkih i beogradskih novovalnih i alternativnih bendova na tjednoj bazi. Mi iz redakcije Vala snažno smo se uključili u promociju te kompilacije te sudjelovali u organizaciji dvodnevnoga promotivnog koncerta u klubu Palach pod imenom ‘U pobjede nove’, na kojem je nastupilo svih sedam bendova. Da, vjerovao sam da bi objavljivanje te kompilacije moglo pomoći etabliranju tih bendova i scene, barem u Sloveniji. Tako je i bilo. Osim projekta Strukturne ptice i samoizgorenih Idejnih nemira, ostalih pet bendova ostvarilo je kultni status i(li) zapažene karijere. Četiri benda i dalje su aktivna: Let 3, Grč, Fit i Grad“, rekao je Bojan Mušćet.

Producent Goran Lisica Fox snimio je kompilacijski album ‘Rijeka-Paris-Texas’. FOTO: PROMO

Autor kompilacije Goran Lisica Fox pisao je u to vrijeme za Val, radio na radiju, organizirao koncerte svim tim bendovima i bio praktički 24 sata uronjen u riječku rock scenu. Kako je ona izgledala?

„Deset godina ‘energiziranja’ koje je započeo rani riječki punk, a nastavila novovalna raznovrsnost i agilnost, činilo je glazbenu scenu zanimljivom i sve šarenijom. U Rijeci se, doduše, nije dogodilo ono što je bilo moguće u Ljubljani, a i samo u Ljubljani od svih jugoslavenskih gradova: da se nekako spoje alternativni glazbeni pravci, umjetnička scena i vrlo vitalna intelektualna, teoretska, pa i filozofska gibanja te iz toga nastane jedna opća svijest o potrebi promjene društva, da se artikulira i traži više demokracije, ne samo na ulici nego i unutar institucija. Rijeka je imala sličnu energiju, ali nije imala dovoljno kanala, institucija i medija za takvu artikulaciju. Kao što nema ni danas“, rekao je Lisica.

‘Ta nova glazba u Rijeci donosila je eksperiment, formalno istraživanje, nove ideje, buntovnički stav, smjele poruke’, kaže Goran Lisica Fox, autor kompilacije

Koliko su uopće ti bendovi tada bili popularni i koliko se njihova glazba mogla čuti na radiostanicama?

„Radilo se o manjinskoj glazbi, kako to obično biva kada se rađaju velike promjene. I u Rijeci su tada daleko popularniji bili svi oni veliki izvođači koji su radili posao diljem Juge, od Bijelog Dugmeta ili Riblje Čorbe kada govorimo o rocku ili, pak, zabavnjaka kao što su Srebrna krila, Novi Fosili itd. Međutim, ta nova glazba donosila je eksperiment, formalno istraživanje, nove ideje, buntovnički stav, smjele poruke itd. Bendovi su svirali, ali većinom nekomercijalne koncerte, moglo ih se čuti na valovima Radija Rijeke u specijaliziranim emisijama, kopirale su se i širile kazete“, prisjetio se Goran Lisica Fox.

I Mušćet pamti to vrijeme kao izuzetno sadržajno i plodonosno: „Nakon ovog projekta oformili smo i prvi hrvatski ‘Band Aid’ Ri-Val, ponajviše od protagonista koji su sudjelovali na ovoj kompilaciji, te objavili maxi-singl s ekološkom tematikom ‘Zvuk za zrak’. Istodobno je Val krenuo na potpuno neovisni novinski put, kombinacijom oštrih političkih stavova i tabloidnih tema uz neprekidnu podršku riječkom rocku, pa je u jednom trenutku bio prodavaniji u Jugoslaviji od neprikosnovene Mladine. Koncerti su se održavali svakoga tjedna na raznim mjestima, mladi su bili opušteni, još se nisu osjetili vjetrovi rata koji će uskoro doći. Svi smo u to doba bili stvarnosno umreženi, kao danas tinejdžeri i mladi na Instagramu i TikToku, i zapravo, nerijetko radili više stvari na sceni. Naprimjer, osim što sam pisao za Val i uređivao ga, svirao sam u bendu, organizirao koncerte, postavio izložbu, objavio knjigu proze… Nisam, eto, znao šivati, ali su u ekipi bili cura koja je sužavala traperice i momak koji je šivao crne kožne jakne, sve smo imali pokriveno.“

Bojan Mušćet, glazbeni kritičar i sudionik riječke scene. FOTO: Tomislav Čuveljak/NFOTO

Mušćet je naglasio da upravo zato što se sve to pregalaštvo riječkih alternativnih bendova nije moglo dokumentirati, novi val se kao dominantan žanr u Rijeci zadržao do kraja osamdesetih, a kompilacija „Rijeka-Paris-Texas“ pomogla je i rađanju novih bendova, procvatu manifestacije Ri Rock, ali i snažnijem iskoraku riječkih bendova u koncertne prostore u cijeloj Jugoslaviji.

Let 3, koji se na toj kompilaciji prvi put pojavio pod tim imenom nakon karijere kao Let 2, objavio je svoj prvi album „Two Dogs Fuckin’“ tek dvije godine kasnije, 1989., i to za Helidon. Na kompilaciji „Rijeka-Paris-Texas“ bile su dvije njihove pjesme: „Pokušaj“ i „U rupi od smole“, još uvijek jedna od njihovih najboljih pjesama. Istovremeno, Damir Martinović Mrle dobio je priliku na toj kompilaciji predstaviti svoje eksperimentalne glazbene radove i koketiranje s elektronikom, projekt Strukturne ptice koji je bio na glasu kao originalna avangarda. Grč je već bio slavljen kao najekstravagantniji shock rock bend na području Jugoslavije na čijim se koncertima motornom pilom i sjekirama režu glave mrtvih životnija, a do njihovih kazetnih izdanja bilo je teško doći iako su ih objavili tada važni slovenski pioniri nezavisne diskografije Galerija ŠKUC i FV Založba. Fit je svoj prvi album dočekao 1988. godine za PGPRTB, a grupa Grad tek 1991. za nezavisnu etiketu Nema problema. Ogledala su se na kompilaciji predstavila svojim hitovima „Ogledala su oko mene“ i „Samo ti“. Pjevač grupe Ogledala Leo Rumora danas je bubnjar Fiumensa, prateće grupe Nene Belana.

‘Čak 37 godina nakon kompilacije većina bendova je aktivna. To je dokaz njezine relevantnosti kao premijernoga diskografskog istupa riječkog novog vala’, kaže Mušćet

Pitali smo Lisicu kakva su bila njegova očekivanja od tih bendova, je li vjerovao da bi netko od njih mogao ostvariti uspješnu karijeru i poput Leta 3 dospjeti čak do Eurosonga? „To je vrijeme kada su veliki novovalni izvođači iz Zagreba i Beograda poput Azre, Filma, Haustora, Idola, Ekaterine… već zarađivali lovu, radili karijere. Njih su podržavali jaki mediji dvaju najvećih gradova u državi. Slično je bilo i u Sarajevu s Plavim orkestrom i Zabranjenim pušenjem. U Rijeci takva poslovno-superstarska perspektiva nikome nije izgledala realna, grad je u tom smislu bio periferija zbivanja. Srećom, to je kod mnogih aktera potaknulo drugačije i nekomercijalne oblike izražavanja. Bio sam veliki fan mnogih ondašnjih riječkih izvođača, od prvih koraka bio sam uz Let 2 pa Let 3, ali i uz Grad, Grč, Ogledala, Idejne nemire i ostale na kompilaciji. Bila je to vitalna glazba, utkana u povezani socijalni krug ili sloj, glas generacije. Vjerujem da bi većina zabilježenoga na kompilaciji bila daleko uspješnija da je nastala u Zagrebu ili Beogradu. Znajući kakva je situacija, glavni motiv za kompilaciju ‘Rijeka-Paris-Texas’ bio je zabilježiti ono što nije imalo puno izgleda na velikoj sceni ondašnje države“, rekao je Lisica.

Također, „Rijeka-Paris-Texas“ jedan je od prvih diskografskih koraka nezavisne etikete Dallas Records, danas respektabilne diskografske kuće, koju je Goran Lisica Fox ustanovio u Ljubljani, kamo se u međuvremenu preselio iz Rijeke. „Dallas se baš negdje u to vrijeme oformio kao label unutar ŠKUCFORUM-a, što je bila ljubljanska asocijacija umjetničkih i općenito društvenih alternativnih gibanja, jer tada sam se već bio preselio u Ljubljanu. To je uz Radio Študent, Novu reviju, Mladinu i Probleme bilo nekakvo centralno vrelo koje je artikuliralo sve ideje, težnje, zahtjeve tadašnjega ljubljanskoga i slovenskoga civilnoga društva, unutar ŠKUCFORUM-a započeli su svoje djelovanje Borghesia, Plesni teater, Igor Vidmar (Ropot), Linije Sile, Gledališče Ane Monro, Laibach, založba Studia humanitatis, založba FV, Klub K4, E-motion film, festival Novi rock itd. ‘Rijeka Paris Texas’ bio je jedan od prvih diskografskih projekata Dallasa, a formalno je, dakle, objavljen u Ljubljani pa nekako obilježava i povezanost riječke i ljubljanske glazbene i kulturne scene u sedamdesetim i osamdesetim godinama prošloga stoljeća“, objasnio je Lisica.

Grupe Fit (lijevo) i Termiti (desno) neke su od novovalnih riječkih grupa čije se snimke nalaze na kompilaciji ‘Rijeka-Paris-Texas’. FOTO: PROMO, Nikola Petković

S obzirom na podatak koji je na prigodnoj bilješci uz reizdanje zapisao Mušćet, da su izvođači koji su startali na toj kompilaciji kasnije snimili 24 studijska albuma i još desetak kompilacija i live-albuma te da je većina bendova i dalje aktivna, govori koliko je njeno objavljivanje bilo važno. Bojan Mušćet objasnio je koliko je kompilacija „Rijeka Pariz Texas“ značila za povijest hrvatske rock scene: „Smatram da će tek ovim izdanjem ta kompilacija biti realno valorizirana. ‘Paket aranžman’ je nekoliko puta reizdan, ‘Novi Punk Val 78-80” također, kao i neka druga zanimljiva kompilacijska izdanja kao što su ‘Lepo je…’ ili ‘48/84’. Sva su ta izdanja važna jer su na njima premijerno objavljene snimke novih bendova. Koliko pamtim, ‘Rijeka-Paris-Texas’ je prva kompilacija s premijernim snimkama diskografski neafirmiranih hrvatskih izvođača. Bilo je i ranije pokušaja, Suzy je objavio kompilaciju ‘Prvi zubi’, ali tu su dominirali izvođači iz Srbije. Upravo stoga smatram da ova kompilacija ima povijesnu relevantnost za razvoj riječke i hrvatske rock-scene.“

Goran Lisica Fox složio se s Mušćetom te istaknuo još jedan detalj: „U godini objave kompilacije riječka scena je već desetak godina bilježila jaki pankersko-novovalni zamah, ali riječka rock glazba bila je jaka i razvijena i u šezdesetim godinama premda iz tog vremena ima jako malo diskografskih materijala. Rijeka je imala i moćnu popularno-zabavnu glazbu već u pedesetim godinama, što je tema za neku drugu priču, ali govori da to što je učinilo ukupnu glazbenu scenu u gradu bogatom u proteklih tridesetak godina, nije samo slučaj nego i tradicija. ‘Rijeka Paris Texas’ je bilješka trenutka koji je bio važan onda, a može biti i danas ako zadržavamo svijest o važnosti iskoraka iz redovnog stanja, traženja novih oblika komunikacije, nove estetike, pa i novih društvenih koncepata.“

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.