‘NASTUP U LISINSKOM MOJ JE VELIKI POVRATAK U ZAGREB’

Ovogodišnji tradicionalni Dan Dvorane Lisinski 29. prosinca proslavit će se u ritmu mađarskog čardaša. U pratnji Simfonijskog orkestra HRT-a pod ravnanjem Ive Lipanovića u Lisinskom će nastupiti pijanist Ivan Krpan i sopranistica Lana Kos. Ova Varaždinka svojim talentom oduševila je publiku sa svega sedamnaest godina, kad je debitirala u ulozi Kraljice noći u Mozartovoj „Čarobnoj fruli“ u zagrebačkom HNK. Jedinstvenu boju glasa i raspon od triju oktave prepoznao je i Mstislav Rostropovič koji ju je pozvao da surađuje na novoj postavi opere „Rat i mir“ Sergeja Prokofjeva u moskovskom Boljšoj teatru. Bila je najmlađa osoba koja je dobila stalni angažman u Bavarskoj državnoj operi u Münchenu, a od tada je nastupila u mnogim uglednim dvoranama.

„Čardaši nisu u mom repertoaru jer ne pjevam operetu, nego operu, ali sve što ima veze s tim i takvom vrstom glazbe u mom je DNK, zato što volim takav stil. Stoga se jako veselim ovom koncertu. Neke ću skladbe izvoditi prvi put, a neke su već dobro poznate kao ‘Kneginja čardaša’ ili ‘Grofica Marica’. Moram se glasovno dosta prilagoditi i promijeniti ne samo zbog drugačije vrste skladbi, nego i zbog jezika na kojem se pjeva. Njemački jezik na kojem ću pjevati drugačiji je od talijanskog pa treba znati naglasiti pravu riječ, ali bit će to dobar izazov u kojem ću uživati“, kazala je za Nacional Lana Kos koja u glavnom gradu Švicarske Bernu priprema „Trubadura“, i to čak deset izvedbi koje će pjevati do travnja iduće godine. Planirala je već neko vrijeme da Božić i Novu godinu provede u Hrvatskoj i smatrala je da je napokon i uspjela.

„Ali dobila sam ponudu za Bern, koja se ne odbija. Dobila sam dva dana slobodno zbog koncerta u Lisinskog kojem se veselim zato što u Zagrebu nisam nastupala sedam, osam godina. U Hrvatskoj sam pjevala, u Splitu, ali sve u svemu malo sam doma. To je moj veliki povratak“, govori sopranistica. Prisjetila se početaka i otkrila kako je željela biti glumica. Do 15. godine, priznala je, nije znala čitati ni note niti je znala da ima talent.

„S obzirom na to da ne postoji srednja škola za glumce, u rodnom Varaždinu upisala sam srednju školu solo pjevanja jer sam smatrala da će mi trebati ta vještina kao budućoj glumici. Moji roditelji nisu na to blagonaklono gledali, ali otišla sam na audiciju bez njihova znanja. Godišnje se u tu školu prima dvoje kandidata i ja sam bila primljena, kasnije su mi rekli s ocjenama 5.0. Rekli su da od vremena Ruže Pospiš Baldani nisu imali takav talent. To mi je bilo veliko iznenađenje i još neko vrijeme nisam uopće smatrala da ću pjevati operu. Ali s vremenom sam ju zavoljela i danas ju vidim kao utjelovljenje glume, pokreta i pjevanja, sve u jednom“, govori Lana Kos. S obzirom na velike uspjehe na svjetskim opernim pozornicama, odgovorila je i na pitanje smatra li da Hrvatska sve one koji uspiju vani tek onda počne cijeniti.

„I u sportu se često dogodi da netko s iznimnim mogućnostima najprije napravi uspjeh vani pa ga onda prepoznaju u vlastitoj državi. Ne znam zašto je to tako, ali nije Hrvatska iznimka. U Hrvatskoj malo pjevam jer se doma koncerti i nastupi organiziraju nekoliko mjeseci unaprijed, a vani se to radi nekoliko godina unaprijed. Ja sad već, primjerice, znam da ću u lipnju 2020. pjevati ‘Traviatu’ u Kraljevskoj operi u Madridu. Onda nije lagano uskladiti kalendare s opernim kućama u Hrvatskoj koji vam angažman nude u zadnji trenutak. Znam i da u Hrvatskoj situacija s kulturom i umjetnosti nije sjajna i naravno da ni uvjeti nisu jednaki onima koje dobivate u inozemstvu. Vani se, primjerice, za samo jednu opernu produkciju izdvaja i dva milijuna eura, o čemu hrvatski teatri mogu samo sanjati. U Hrvatskoj su i primanja drugačija, pa si sigurno ljudi ne bi mogli priuštiti 165 švicarskih franaka, kolika je cijena ulaznice za našu produkciju ‘Trubadura’. Kod nas je karta za operu 100 kuna, a i to je ljudima puno“, rekla je Lana Kos koja smatra da se opera u Hrvatskoj ne prezentira dovoljno mladima. U HNK u Zagrebu, kaže, prevladava starija publika. Ali bez obzira na sve, voli nastupati pred svojim ljudima pa se veseli nastupu u Verdijevu „Don Carlu“ i „Requiemu“. To će biti njezina dva debija u tim operama na sceni HNK u Zagrebu iduće godine.

Komentiraj