NASTAVAK RATA ZA PREVLAST U ‘BAJIĆEVOJ LUČICI’

Autor:

Požar koji je proteklog vikenda zahvatio jedan čamac u splitskoj luci Zenta mogao bi biti nastavak nesmiljenog rata za jedan od najvrjednijih gradskih resursa, pravu malu tvornicu novca koja godišnje ostvaruje najmanje 3,5 milijuna kuna prihoda

prvim danima nove godine, tijekom noći sa subote na nedjelju, u najvećoj i najbogatijoj splitskoj gradskoj lučici Zenta potpuno je izgorio jedan skupocjeni gliser, a oštećeno je još nekoliko brodova koji su bili privezani u njegovoj blizini. Iako je u trenutku zaključivanja ovog broja Nacionala bilo nejasno radi li se o slučajnosti ili o podmetnutom požaru, dok je policija samo objavila da je istraga u tijeku, neslužbene informacije govore o tome kako je moguće da se radi o nastavku nesmiljenog rata za jedan od najvrjednijih gradskih resursa, pravu malu tvornicu novca koja godišnje ostvaruje najmanje 3,5 milijuna kuna prihoda. Prije nekoliko godina na istom mjestu izgorjelo je nekoliko skupocjenih jedrilica i samo je vrlo brza reakcija vatrogasaca spriječila da ista sudbina zatekne i brod bivšeg glavnog državnog odvjetnika Mladena Bajića, donedavnog predsjednika Pomorskog šporskog društva Zenta i, još uvijek, neslužbenog “vladara” ove lučice.

BAJIĆ SE S PREDSJEDNIČKOG MJESTA povukao malo prije toga, kada su Državno odvjetništvo počele zatrpavati kaznene prijave zbog navodnih brojnih nepravilnosti u radu lučice, no novi predsjednik do danas nije izabran i sve poslove obavlja tajnik Vlado Bužančić, njegov dugogodišnji bliski suradnik.

Istodobno s Bajićevim povlačenjem otkrivene su brojne nepravilnosti koje se, istini za volju, često mogu pronaći i u drugim lučicama sličnog tipa, no malo koju od njih je vodio osobno glavni državni odvjetnik. Obračun je eskalirao prošlog tjedna, kada je tajnik Bužančić blokirao pristup jedriličarima iz kluba Zenta, jednog od udružitelja koji čine Pomorsko športsko društvo Zenta i njime bi zajedno trebali upravljati; slična sudbina zadesila je i članove Ribolovnog kluba Zenta, pa je nastupio kaos u kojemu jedino tajnik drži prihode i ključeve goleme lučice s ukupno tisuću vezova te odlučuje o tome tko će imati pristup i tko će, recimo, dobiti struju, vodu i ostale osnovne resurse.

Da bi paradoks bio potpun, treba naglasiti podatak da je s PŠD-u Zenta koncesija nad ovom lučicom istekla prije gotovo dvije godine i da se njome upravlja i gospodari praktički nelegalno – kao i s nekoliko obližnjih splitskih plaža nad kojima su također istekle koncesije. Nevjerojatno komplicirana procedura, spora birokracija i zjapeće rupe u propisima stvorili su mogućnost da lučicama koje formalno nose pridjev “sportskih” i nisu predviđene za komercijalne aktivnosti, u stvarnosti kolaju milijunski iznosi, prije svega od iznajmljivanja vezova čarter tvrtkama.

  • NAKON ŠTO SE BAJIĆ POVUKAO s mjesta predsjednika Pomorskog športskog društva Zenta, Državno odvjetništvo počele su zatrpavati kaznene prijave zbog sumnji u brojne nepravilnosti u radu lučice

U ZENTI KOJA KAPACITETOM PREDSTAVLJA najveću lučicu u gradu u kojemu po neslužbenim procjenama nedostaje barem pet tisuća vezova – pa se Splićani snalaze ostavljajući svoje brodove u obližnjim Kaštelima ili Podstrani, pa čak i na otocima – takve aktivnosti događaju se već godinama. Nijedna od zaraćenih strana po svemu sudeći nije nevina, no prst se najviše upire prema restoranu koji se nalazi u lučici i koji po nalazu inspekcija Ministarstva pomorstva ondje ne bi smio biti te na ugovor s tvrtkom SAT jahte koju vodi Joško Kuzmanić, za koga se tvrdi da je Bajićev rođak.

Premda je istekao, taj ugovor jedna je od osnovnih točaka prijepora: upravo zbog njega Ministarstvo pomorstva početkom prošle godine predložilo je da se PŠD-u Zenta oduzme koncesija nad lučicom. Tajnik Bužančić tvrdi da je podnio kaznenu prijavu “protiv članova Upravnog odbora koji su pogodovali Kuzmaniću”, dok je Kuzmanić medijima objasnio da je prijavio Bužančića, ali i da mu se njegov rođak Bajić “već neko vrijeme ne javlja”.

Sistem koji već godinama vlada na splitskoj Zenti dobro je uhodan diljem Jadrana i predstavlja zgodan način kako zaobići propise: čarter tvrtke formalno osnivaju svoje jedriličarske klubove koji se ne bave sportom, nego čistom komercijalnom djelatnošću, a onda pod tom krinkom dobivaju jeftine vezove u lučicama koje su po zakonu namijenjene isključivo građanima, sportašima i rekreativcima te imaju zabranu obavljanja komercijalnih djelatnosti. U Hrvatskoj tako danas postoji između stotine i dvije stotine takvih klubova, od kojih nekoliko desetaka nema ni jednog verificiranog sportaša niti nastupaju na regatama. Ozbiljnih profesionalnih jedriličara tek je pedesetak, a oni trpe goleme neugodnosti i probleme prilikom prelazaka granica jer su policija i carina brojnih zemalja svjesni hrvatske prakse i temeljito pregledavaju sve koji brodove prevoze preko granica, poučeni slučajevima u kojima se status jedriličara koristio za švercanje brodova i izbjegavanje plaćanja poreza i drugih davanja.

U SPLITSKOJ ZENTI, osim toga, već godinama se bilježi neobična praksa i oko iznajmljivanja običnih vezova za građane: u ovom gradu bilježi se njihov dramatičan nedostatak i nije rijetkost da se obično mjesto za brod – odnosno, pravo njegova unajmljivanja – preprodaje po golemim iznosima od deset i više tisuća eura. Samo je PŠD Zenta nekoliko puta čak pokušalo prevariti vlasnike tako da je nakon smrti nositelja prava obavijestilo njegove nasljednike da je potrebno samo nastaviti plaćati najam, da bi nakon mjesec dana poslalo novu obavijest kako zbog isteka jednomjesečnog roka za registraciju smrti oni gube vez. Ključan dokument u ovom slučaju je statut samog PŠD-a Zenta, no njega je gotovo nemoguće dobiti na uvid čak i samim članovima društva.

  • OBRAČUN JE ESKALIRAO prošlog tjedna, kada je tajnik Bužančić blokirao pristup jedriličarima iz kluba Zenta, pa je nastupio kaos u kojemu jedino tajnik drži prihode i ključeve goleme lučice s ukupno tisuću vezova

U takvoj situaciji, ali i nakon što su se informacije o internim obračunima počele pojavljivati u javnosti i nakon što je postalo jasno da država neće tako brzo reagirati, splitska Lučka kapetanija prošlog tjedna otvoreno je zaprijetila da će jednostavno zatvoriti lučicu Zenta, što bi bilo dosta nezgodno za sve strane – ali i za stotine građana koji ondje drže svoje brodove. U Splitu su očekivali barem privremeno rješenje, što znači da bi do raspisivanja natječaja za novu koncesiju Ministarstvo pomorstva trebalo odrediti privremenog koncesionara koji bi sredio situaciju i stvorio uvjete za nastavak normalnog rada. Ministarstvo Siniše Hajdaša Dončića prije nekoliko mjeseci pripremilo je dokument kojim se privremena koncesija dodjeljuje Županijskoj lučkoj upravi, tijelu koje je pod kontrolom lokalnog HDZ-a, ali ga dosta uspješno vodi mladi Domagoj Maroević. Sve je bilo spremno, no tvrdi se da je potom iz Zagreba u Split stigla usmena informacija da od transfera Zente neće biti ništa jer, kako je rečeno, u ovo Ministarstvo je također usmenim putem stiglo mišljenje Državnog odvjetništva da “nema potrebe za time”.

TO JE ZA NACIONAL potvrdilo nekoliko dobro obaviještenih izvora; pismenog traga nema, no svaki dan oklijevanja državne administracije budi veće sumnje da se nepravilnosti i kaos u najvećoj splitskoj lučici svjesno toleriraju.

OZNAKE: gliser, Bajić

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)