Može li se ritam zaštititi autorskim pravima? Stigla je tužba koja bi mogla uzdrmati pop glazbu

Autor:

Press

Cleveland ‘Clevie’ Browne i Wycliffe ‘Steely’ Johnson s Jamajke objavili su 1989. godine pjesmu ‘Fish Market’ i tako nenamjerno promijenili tijek pop glazbe. Pjesma je sadržavala prvi poznati primjer onoga što će biti poznato kao “dembow” ritam – ritam od koji je iz reggaea prešao u prepoznatljivi ritam reggaetona, danas raširenog u latinoameričkom popu.

Ovaj dvojac bi i nakon više od 30 godina mogao ponovno promijeniti glazbu. Naime, Steely & Clevie Productions tuži trojicu najslavnijih hitmejkera reggaetona – El Chomba, Luisa Fonsija i Daddyja Yankeeja – za ono što oni karakteriziraju kao nezakonitu interpolaciju ritma Fish Marketa (ili ‘riddim’ ), te traže zasluge i tantijeme, koji su im trebali biti, kako sami tvrde, pripisani od samog početka.

U tužbi je navedeno čak 56 pjesama, među kojima su neki od najvećih hitova reggaetona – Fonsijeva i Yankeejeva suradnja s Justinom Bieberom na ‘Despacitu’ i Yankeejev hit ‘Gasolina’ – od kojih su mnogi prikupile stotine milijuna, pa čak i milijarde klikova i preslušavanja na streamvima. Niz istaknutih umjetnika i koscenarista također je imenovan kao optuženi u tužbi, uključujući Biebera, Stefflona Dona i portorikanskog pjevača Rauwa Alejandra, kao i izdavačke kuće i diskografske kuće.

Moguć presedan za buduće tužbe

Pobjeda za Steely & Clevie mogla bi imati goleme implikacije ne samo za reggaeton, već i za pop glazbu općenito, koja je u posljednjem desetljeću sve više tražila inspiraciju u latinoameričkoj glazbi. Tisuće drugih pjesama koje koriste ‘dembow’ ritam moglo bi se smatrati kršenjem autorskih prava, mogla bi postaviti i presedan za buduće tužbe za autorska prava.

Na Jamajci i u Latinskoj Americi ponovna upotreba i sampliranje instrumentalnih pjesama bez straha od izvođenja pred sud uobičajena je praksa. “Underground scena u San Juanu u Portoriku, koja je dovela do reggaetona, bila je nadahnuta tradicijom zvuka Jamajke u korištenju popularnih instrumentala za nove, žive lokalne izvedbe”, kaže za Guardian Wayne Marshall, etnomuzikolog specijaliziran za društvenu plesnu glazbu na Berklee College of Music u Bostonu.

Kad se reggaeton prvi put razvijao, imao je malu ekonomsku vrijednost, a malo je njegovih predaka imalo pojma da će jednog dana postati jedna od najznačajnijih sila globalnog popa. Sada je reggaeton industrija vrijedna više milijardi dolara. Trenutno najveća zvijezda žanra Bad Bunny već je tri godine zaredom globalno najslušaniji izvođač na Spotifyju.

‘Bilo je samo pitanje vremena’

Browne i Anika Johnson, koja zastupa nasljedstvo Wycliffea Johnsona koji je umro 2009. godine, tvrde da Fonsi, Chombo i Yankee ‘nikada nisu tražili niti dobili dozvolu, odobrenje ili pristanak’ za korištenje ritma te da ‘nastavljaju iskorištavati i generirati prihode i dobit od djela koja krše autorska prava’. Zatražili su i suđenje pred porotom.

Iako ritmovi općenito nisu zaštićeni zakonom o autorskim pravima u SAD-u, ritam može biti zaštićen autorskim pravom ako se može dokazati da je suštinski jedinstven ili originalan. Odvjetnici Fonsija zanijekali su “da je cijeli ili bilo koji dio … ‘Fish Marketa’ originalan ili zaštićen” i ustvrdili da “nije potreban odgovor”. Predstavnici El Chomba uputili su Guardian na video na njegovom YouTube kanalu u kojem on opširno govori o povijesti i kantautorstvu reggaetona.

Katelina Eccleson, povjesničarka reggaetona i kreatorica platforme Reggaeton Con La Gata smatra da je bilo samo pitanje vremena kada će se ovako nešto dogoditi. “Ne treba biti znanstvenik da se vidi da je ‘Fish Market’ korištena, samplirana i razmjenjivana”, rekla je i dodala da slučaj vidi kao ukorijenjen u dugotrajnoj rasnoj hijerarhiji koja se proteže diljem Amerike, gdje oni sa svjetlijom puti – većina najvećih zvijezda reggaetona – često dobivaju veće privilegije. Žanrovi s Jamajke, kao što su dancehall i reggae, dodaje, popularni su u cijelom svijetu, ali ekonomski se ne mogu uspoređivati s reggaetonom.

‘Teško dokazati da je netko prethodno znao za pjesmu’

“Tužitelji će morati dokazati da je tuženik ikada stvarno čuo ili da se razumno može pretpostaviti da je čuo pjesmu tužitelja prije nego što je stvorio pjesmu koja navodno krši autorska prava”, smatra Gregor Pryor, odvjetnik specijaliziran za zabavu i medije. Dodaje da je teško dokazati da je netko prethodno znao za pjesmu, što znači da će sudovi morati uzeti u obzir popularnost pjesme. Slučaj će za tužitelje biti uspješan, smatra, ako uspiju pokazati da je djelo bilo popularno kao što su sugerirali, što bi se moglo pokazati izazovnim.

Velike izdavačke kuće, pokušavajući preventivno izbjeći tužbe za autorska prava, počele su pripisivati zasluge izvođačima koji nisu bili uključeni u stvaranje pjesme kada novija pjesma ima sličnosti sa starijom pjesmom. Nedavno je Olivia Rodrigo retroaktivno dala zasluge za pisanje pjesama članovima Paramorea i Taylor Swift za dvije pjesme na svom debi albumu. Godine 2016. Beyoncé je dala zasluge Animal Collective u jednoj od svojih pjesama zbog male lirske sličnosti s njihovom pjesmom My Girls iz 2009.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.