MIROSLAV FILIPČIĆ: ‘Sajmovi su bez korone, a ne otvaraju nas. Nemoćni smo’

Miroslav Filipčić, izvršni direktor Sajma automobila Zagreb i predsjednik Udruge sajmova u Hrvatskoj, teško može razumjeti, kako je rekao, ‘neargumentiranu odluku Stožera’ o zatvaranju sajmova u Hrvatskoj, na kojima do danas nije registriran nijedan slučaj zaraze koronavirusom

Ublažavanjem epidemioloških mjera od 15. veljače ugostiteljima je dopuštena prodaja kave i pića za van, otvoreni su fitness centri, teretane, kladionice, casina, a učenicima je omogućena nastava u školama za strane jezike. Ali i ovaj put ta je odluka mimoišla sajmove na otvorenom u Hrvatskoj. Tako osim sajmova rabljene robe nije otvoren ni poznati Sajam automobila Zagreb, jedan od najvećih sajmova rabljenih automobila u ovom dijelu Europe, na Jakuševcu, neposredno naslonjen na poznati buvljak Hrelić. Iako ga uporno nazivaju izlagači sa sajma s upitima trebaju li oni sa svojim vozilima izaći na ceste i prosvjedovati blokiranjem prometa, Miroslav Filipčić, izvršni direktor Sajma automobila Zagreb, odgovara im da dok je on predsjednik Udruge sajmova u Hrvatskoj to neće organizirati. Sajam automobila Zagreb koristi oko 15 hektara površine otvorenog prostora na zagrebačkom Jakuševcu. Naglašavajući da je legalist, Filipčić je rekao da se nema kome od nadležnih obratiti za „ozbiljan i argumentirani razgovor“. U razgovoru za Nacional ipak je pokušao javno objasniti, kako je rekao, „neargumentiranu odluku Stožera“ o zatvaranju sajmova u Hrvatskoj na kojima do danas nije registriran nijedan slučaj zaraze koronavirusom.

NACIONAL: Nezadovoljni ste što su vam zatvorili sajam rabljenih automobila u Zagrebu. Tvrdite da za to nije bilo razloga. Zašto se onda ne obratite Stožeru civilne zaštite?

To je zatvoreni krug. Do njih se ne može doći. Pokušavamo i privatnim kanalima doći do nekoga od odgovornih jer nam to službenim kanalima nije uspjelo. Zato ne možemo izravno ni postaviti pitanje što misle uopće sa sajmovima. Upravo smo dobili njihov vrlo uopćen službeni odgovor. Odgovorili su da će „sajmovi biti otvoreni kada za to dođe prilika“. Kada će doći ta prilika? Na sajmovima u Hrvatskoj rade deseci tisuća ljudi, a postoje i ljudi koji su indirektno vezani za sajmove. Za naš sajam automobila direktno je vezano 2000 ljudi s kojima surađujemo. Kada taj broj pomnožite s obiteljima, to su strašne velike brojke, a od tih prihoda ljudima ovisi egzistencija. A to je samo jedan sajam u Zagrebu. Postoji ih još nekoliko u Zagrebu i njegovoj bližoj okolici, da ne spominjemo cijelu Hrvatsku.

 

‘Na sajmovima u Hrvatskoj rade deseci tisuća ljudi, a postoje i ljudi koji su indirektno vezani uz sajmove. Kada taj broj pomnožite s članovima obitelji, to su strašno velike brojke’

 

NACIONAL: Gdje se održavaju ti sajmovi?

Neki sajmovi se održavaju svaki tjedan, neki jednom mjesečno, a neki po nekoliko dana u godini. Sajam u Sesvetama održava se četvrtkom, petkom je sajam u Velikoj Gorici, subotom u Samoboru, a utorkom u Vrbovcu. U Zagrebu i oko Zagreba gotovo svaki dan se može negdje otići na neki sajam. Kada radi naš sajam, možete vidjeti registracije iz cijele Hrvatske. Na sajmu automobila uvijek ulazi oko tisuću automobila. Na našem sajmu se sada iz epidemioloških razloga ne mogu prodavati automobili, ali u autokućama u Hrvatskoj dozvoljena je prodaja automobila u njihovim prostorima ograđenim žicama, a te autokuće koriste prostor puno manji od sajma automobila. Sajam automobila u Zagrebu s Hrelićem prostire se na 150.000 m2. Mi ne možemo prodavati zato što se zovemo sajam. Autokuće imaju imena firmi, tvrtki. Kruži priča da se jedan sajam preimenovao iz sajma u tržnicu i tako su otvarali vrata posjetiteljima jer tržnice mogu raditi a sajmovi ne mogu.

NACIONAL: Zašto i vi ne promijenite ime u Tržnica automobila Zagreb?

Sajam automobila ima tradiciju, prepoznatljiv je, nalazi se u svim turističkim kartama. Napokon, legalista sam. Opet, glupo mi je poigravati se takvim dosjetkama jer je problem ozbiljan. Prošli tjedan organizirali smo i konferenciju za novinare na koju su došli direktori sajmova iz drugih gradova u Hrvatskoj: Popovače, Benkovca, Šibenika. Osjećamo se potpuno nemoćno.

NACIONAL: Kako se možete početi osjećati moćno?

Neka nas otvore. Pokušavamo biti moćni u argumentima, ali te naše argumente nitko ne čuje. Ne postoji druga strana s kojom bismo mogli razgovarati. Svi se čude da sajam na Hreliću ne radi. Zamoli smo i da se i u Saboru postavi zastupničko pitanje. Ne znam kome će biti postavljeno: Stožeru ili Vladi. Nisam upoznat s procedurom, ali se nadam da će ga ipak čuti oni koji donose odluke. Bili smo u HGK i tamo su nam rekli da nema logike da mi ne radimo a tržnice rade.

NACIONAL: Zar vam i HGK ne može pomoći, ipak plaćate članarinu?

Doista ne znam, nismo dobili nikakav odgovor ni od HGK. Budući da nemamo s kim razgovarati, ostali su nam samo mediji da ukažemo na problem. Možda se onda netko probudi iz sna i pokrene nešto što bi nam pomoglo. Mnogi ne znaju koliko imam dnevno poziva. Ljudi me pitaju gdje da dođu prosvjedovati. Rekao sam im da ne dolaze. Želimo problem riješiti institucionalno, onako kako se problemi trebaju rješavati. Dok sam predsjednik udruge, nikada neću pozvati bilo koga da stvara probleme ostalim građanima.

 

‘Mi ne možemo prodavati zato što se zovemo sajam. Kruži priča da se jedan sajam preimenovao iz sajma u tržnicu i tako su otvarali vrata posjetiteljima jer tržnice mogu raditi’

 

NACIONAL: No i dalje imate problem. Imate li druge prihode sada kada vam sajam automobila ne radi? Zašto ne organizirate internetsku prodaju automobila?

Mi ne možemo organizirati internetsku prodaju jer ne prodajemo automobile. Mi samo rentamo prostor. Svi sajmovi, pa i Sajam automobila Zagreb, prvi put su bili zatvoreni 17. ožujka prošle godine kada je bio prvi lockdown, a otvorili su nas tek u sredinom svibnja. Potom smo radili do 27. studenoga, kada smo bez ikakvog obrazloženja ponovo zatvoreni. U tom smo razdoblju, kao i svi ostali sajmovi, radili trećinom kapaciteta. Propuštali smo ograničeni broj vozila u prodajni prostor zbog poštivanja epidemioloških mjera. Nitko s nama nije razgovarao niti nam je prethodno najavio novo zatvaranje. Nije bilo nikakvih podataka da se itko zarazio na sajmu. Takvi podaci jednostavno ne postoje. Isto tako svi sajmovi, pa tako i mi, od svibnja do studenoga radili su trećinu kapaciteta.

NACIONAL: Kako ste se financirali prije lockdowna?

Ulaznica za prodaju automobila na sajmu automobila je 50 kuna i nije se mijenjala više desetaka godina. Kada vozač dovoze svoj automobil na sajam oko 6 sati, na sajmu ostaje otprilike do 14 sati. Radi se o velikom prostoru gdje je vrlo lako osigurati razmak između automobila i posjetitelja. Vozila se prodaju nedjeljom, dok se srijedom i nedjeljom održava Hrelić. U godinama bez koronavirusa bili smo jedna od najposjećenijih priredbi u Hrvatskoj. Kad bi se zbrojili posjetitelji svih nogometnih utakmica, svih kazališnih predstava i drugih događaja bili bismo po proju posjetitelja ispred svih. S druge strane, da nemamo spoj Hrelića i sajma automobila, ovaj prostor sajma bi kao i u većem dijelu Europe već propao.

NACIONAL: U čemu je tajna tog spoja buvljaka Hrelića i sajma rabljenih automobila?

Taj je spoj savršen. Nedjeljom dolaze cijele familije, pa je to i neka vrsta društvenog događaja. Žene obilaze Hrelić, muževi automobile, a poslije svi odlaze na ručak u nekom od lokala na sajmu. Sajam automobila nalazi se i u svim turističkim kartama grada Zagreba. Na sajmu se mogao čuti engleski, kao i drugi europski jezici. Nedjeljom su organizirano dolazili i busevi iz drugih hrvatskih gradova. Dođu oko 8 sati, budu tu dok traje sajam, objeduju i vraćaju se doma poslije 15 sati, kada se zatvarao sajam. To im je bio jednodnevni izlet. Sada je sve mrtvo.

Komentiraj