LNG Hrvatska povećat će do 2025. isporuku 2,9 milijardi na 6,1 milijardu kubnih metara plina

Autor:

Saša Zinaja/NFOTO

Vlada RH, potaknuta poremećajima na tržištu plina zbog ratne agresije na Ukrajinu i nastojanjima Europe da smanji ovisnost energetskog tržišta o ruskom plinu, odlučila je udvostručiti kapacitete LNG terminala na Krku i izgraditi plinovod Zlobin – Bosiljevo

Potpisivanjem ugovora o isporuci dodatnog modula za uplinjavanje namijenjenog proširenju kapaciteta prihvata LNG terminala na Krku Hrvatska je dodatno učvrstila svoju ulogu važnog energetskog čvorišta u jugoistočnoj Europi. Ugovorom, koji su 14. travnja u Omišlju na Krku potpisali Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska koja upravlja LNG terminalom i Kjell Ove Ulstein, predstavnik norveške tvrtke Wartsila Gas Solutions, dogovorena je isporuka dodatnog modula za uplinjavanje maksimalnog kapaciteta 250.000 kubika plina na sat koji će povećati kapacitet isporuke terminala sa sadašnjih 2,9 milijardi kubnih metara plina na godinu na 6,1 milijardi kubnih metara. Ova investicija, ukupne vrijednosti 22,9 milijuna eura, konkretizacija je Vladine odluke o proširenju kapšaciteta LNG terminala iz kolovoza prošle godine.

Podsjetimo, Vlada je tada, potaknuta poremećajima na tržištu plina uzrokovanima ratnom agresijom na Ukrajinu i nastojanjima Europe da u što kraćem vremenskom roku smanji ovisnost europskog energetskog tržišta o ruskom plinu, donijela odluku o udvostručenju kapaciteta LNG terminala na Krku i izgradnji plinovoda Zlobin – Bosiljevo. Investicija će ukupno koštati 180 milijuna eura, od čega će sa 25 milijuna eura biti financirana nabava i ugradnja modula za proširenje kapaciteta LNG-a, a sa preostalih 155 milijuna eura financirat će se izgradnja plinovoda Zlobin – Bosiljevo i proširenje plinovodne mreže kako bi se stvorili tehnički preduvjeti za prihvat i transport povećanih količina plina. Novac za dovršenje projekta, kako je za Megawatt potvrdio direktor tvrtke LNG Hrvatska Hrvoje Krhen, osigurava hrvatska Vlada. Krhen je rekao da će norveški Wartsila Gas Solutions modul proizvesti i isporučiti u roku od 22 mjeseca, odnosno do kraja veljače 2025. godine, te bi nova jedinica za uplinjavanje trebala biti instalirana na FSRU brod tijekom ljeta iste godine.

‘Novac za dovršenje projekta osigurava hrvatska vlada’, za Megawatt je rekao direktor tvrtke LNG Hrvatska Hrvoje Krhen. FOTO: Luka Stanzl/PIXSELL

“Modul, koji će biti proizveden po najvišim industrijskim i ekološkim standardima, koristit će glikol kao međufluid i funkcionirat će na isti način kao i postojeći modul. Krajem ove godine provest ćemo natječaj za ugradnju modula na FSRU koju je potrebno obaviti u brodogradilištu, a osim inozemnih za taj posao u svakom slučaju u obzir dolaze i domaća brodogradilišta ukoliko će konkurirati za taj posao”, kazao je Krhen. Dodao je da će sama ugradnja novog modula trajati oko 30 dana i da će biti obavljena u ljetnim mjesecima 2025. godine. “Plan je da ugradnju obavimo u ljetnoj sezoni kada je potrošnja plina najmanja, pa će se i prekid rada terminala najmanje osjetiti”, tumači Krhen. Obvezu dovršenja projekta izgradnje plinovoda Zlobin – Bosiljevo preuzeo je hrvatski operator plinskog sustava Plinacro, koji je već započeo sa postupcima nabave opreme i cijevi te je raspisao natječaj za izvođače radova. Plinacro bi svoj dio posla trebao dovršiti do proljeća 2025. godine, što znači da će krajem ljeta 2025. godine, s početkom nove plinske godine koja starta 1. listopada, LNG Hrvatska zainteresiranim zakupcima moći ponuditi veći kapacitet terminala.

Sposobnost LNG terminala na Krku da prihvati dvostruko veće količine plina od dosadašnjih te izgradnja plinovoda Zlobin – Bosiljevo potaknuo je i planove o povećanju kapaciteta plinovoda prema Sloveniji, o kojima se razgovaralo i ranije. No realne potrebe za povećanjem kapaciteta plinovoda Lučko-Zabok-Rogatec nije bilo sve do otvaranja LNG terminala na Krku. Naime, transport plina iz Hrvatske prema susjednoj Sloveniji do sada je bio vrlo skroman, prije svega zbog skromnog transportnog kapaciteta sadašnjeg plinovoda. Povećanjem kapaciteta LNG terminala na 6,1 milijardu prostornih metara plina godišnje stvorit će se osnovni preduvjet za daljnji razvoj plinovodnog sustava i povećanje transporta plina prema Sloveniji, no za to je potrebno stvoriti i tehničke preduvjete.

Krajem ljeta 2025. godine, s početkom nove plinske godine koja starta 1. listopada, LNG Hrvatska moći će zainteresiranim zakupcima ponuditi veći kapacitet terminala

Nužno je, naime, izgraditi paralelni plinovod većeg promjera i većeg radnog tlaka na trasi Lučko- Zabok-Jezerišće – Sotla u dužini od 70 kilometara, što će omogućiti transport plina prema Sloveniji, ali i Austriji i dalje prema srednoj Europi. Taj tehnički preduvjet, kada bude ostvaren, posljedično će značajno povećati interes novih zakupaca kapaciteta LNG terminala iz tog dijela Europe, a to znači i sigurniju budućnost samog terminala. A da interesa iz spomenutih zemalja ne nedostaje potvrdili su i nedavni posjeti austrijskog kancelara Karla Nehammera, bavarskog premijera Markusa Södera i slovenskog ministra infrastrukture Jerneja Vrtovca terminalu na Krku. Sva trojica političara su tom prilikom izrazila interes za opskrbom svojih zemalja prirodnim plinom iz omišaljskog terminala.

Nedavni radni sastanak predstavnika slovenskog operatora plinskog transportnog sustava Plinovodi, njihovih kolega iz hrvatskog operatora Plinacro i čelnika tvrtke LNG Hrvatska, na kojem se razgovaralo upravo o projektu stvaranja tehničkih preduvjeta za povećanje transportnih kapaciteta prema Sloveniji, potvrdio je da je projekt poširenja sadašnjih kapaciteta plinovoda između Hrvatske i Slovenije ušao u fazu konkretnog planiranja. Predsjednik Uprave Plinacra Ivica Arar na tom je sastanku, koji je održan 13. travnja, kazao da je, zahvaljujući pravodobnom planiranju i razvoju projekta i do sada odrađenim koracima za njegovu pripremu, realno očekivati da će plinovod Zlobin – Bosiljevo biti izgrađen u roku od dvije do dvije i pol godine. Pritom je zaključeno da će, čim se donese konačna investicijska odluka i osiguraju potrebna financijska sredstva, odmah započeti i postupci nabave i ugovaranja opreme i radova. | PROMO

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.