Kina najavljuje prvi kontejnerski brod na svijetu na nuklearni pogon

Autor:

Kina predstavila projekt prvog kontejnerskog broda na svijetu koji će imati nuklearni pogon, umjesto dizelskog dvotaktnog motora, a cilj mu je oboriti rekord od 24.000 kontejnerskih kapaciteta

Kontejnerski brodovi posljednjih desetljeća povećavaju kapacitet, a samo u 2022. dva su puta postavljeni novi rekordi za najveće brodove ove vrste izgrađene u svijetu. Posljednji rekord pripada brodu Ever Alot, odobren je u kolovozu 2022. s kapacitetom od 24.004 TEU, odnosno jedinicama ekvivalentnim kontejnerima koje je uzeo na brod.

Ovi golemi brodovi učinkoviti su zbog svoje veličine, ali obično ih pokreću golemi, dvotaktni dizelski motori koji koriste zagađujuće brodsko gorivo. Sada je pak Kina predstavila projekt prvog kontejnerskog broda na svijetu koji će imati nuklearni pogon, a novi brod ima za cilj oboriti rekord od 24.000 kontejnerskih kapaciteta.

U slučaju MV Ever Alot, njezin dvotaktni dizelski motor proizvodi švicarska tvrtka WinGD, u vlasništvu Kineza iz CSSC-a i Finaca iz Wartsile. Taj motor ima 11 rednih cilindara, a svaki cilindar ima obujam od 2305 litara, što dovodi ukupnu zapreminu do 25360 litara, a motor je dugačak 21,03 metra i visok 16 metara, otprilike veličine peterokatnice! Foto: Diesel motor u dva takta s broda Ever Alot

Ukupna snaga motora je 96.400 KS, što zvuči impresivno dok ne shvatimo da to znači samo 4 KS po prevezenom kontejneru, za tako veliki brod. Istovremeno, nuklearni pogon u svijetu brodova nije apsolutna novost, već samo što se ovaj tip pogona uglavnom koristi u podmornicama, velikim vojnim brodovima i velikim ledolomcima u slučaju ruskih brodova. Foto: Ledolomac s nuklearnim pogonom

Kina, međutim, želi usvojiti ovu vrstu pogona i za komercijalne kontejnerske brodove, čime se eliminiraju ne samo emisije zagađujućih tvari u obliku ispuha sličnih brodova s ​​dvotaktnim dizelskim motorima, već i ogromne količine CO2 koje ti ispuštaju brodovi godišnje- Njihov novi brod sada je predstavljen u obliku nacrta i u ovoj je fazi nazvan KUN-24AP, a predstavilo ga je brodogradilište Jiangnan.

Brodogradilište također pripada CSSC-u, tako da zapravo govorimo o istom graditelju kao iu slučaju gore spomenutog broda Ever Alot. Brod na nuklearni pogon projektiran je za kapacitet od 24.000 kontejnera, no mogao bi naći mjesta za još najmanje 5 kontejnera kako bi nadmašio spomenuti svjetski rekord, a njegovi tvorci kažu da žele da njihov brod bude najveći na svijetu među kontejnerskim prijevoznicima. Inženjerstvo novog broda jednako je zanimljivo.

Koristit će nuklearni reaktor s rastaljenom soli 4. generacije koji koristi torij kao radioaktivno gorivo, materijala koji Kina ima u izobilju. Inače, prije nekoliko dana i Kina je otvorila prvu reaktorsku elektranu 4. generacije u svijetu. Reaktor najavljen za novi brod tako će se razlikovati od uranovih koji se trenutno koriste na brodovima s nuklearnim pogonom, biti će mnogo sigurniji i jeftiniji za rad, a pripada reaktorima 4. generacije što znači da ne treba velike količine vode za hlađenje, poput onih na uranu, budući da je dizajniran za rad na mnogo višim temperaturama i niskom tlaku, čime se smanjuje rizik od taljenja jezgre i oštećenja.

Također, tehnologija torija i rastaljene soli omogućuje brzo gašenje u hitnim slučajevima, uključujući i kada se zaustavi aktivno hlađenje (na slici: konstrukcija reaktora za rastaljenu sol na bazi torija TMSR). Premda bi to bio prvi reaktor ove vrste postavljen na brod, Kinezi su već uspjeli osigurati certifikaciju međunarodnog društva za akreditaciju i certifikaciju DNV, čime su povećali vjerodostojnost svog inženjeringa.

A autori projekta iz Jiangnana brodogradilište, sada su svečano objavili da će njihova tehnologija omogućiti industriji divovskih kontejnerskih brodova da u vrlo kratkom vremenu postigne nultu emisiju, čime će pridonijeti globalnom cilju znatnog smanjenja emisija iz pomorskog sektora. Kažu da su dizajnirali reaktor tako da njegovo punjenje gorivom može se odvijati jednostavno i sigurno, kroz takozvanu nuklearnu bateriju, koja bi zapravo bila kapsula s torijem i koja bi se otvarala tek nakon što se ubaci u reaktor.

Kao i kod drugih brodova na nuklearni pogon, uloga reaktora je proizvodnja električne energije, dok se pogon broda odvija putem propelera koje pokreću elektromotori.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.