Kao središnji događaj jubilarnih, 10. dana fotografije Arhiva Tošo Dabac, koji se ove godine održavaju s tematski složenim problemskim studijama ključnima u izgradnji jugoslavenskog gospodarstva i društva, u četvrtak, 25. listopada u Muzeju suvremene umjetnosti (MSU) otvara se izložba “Tošo Dabac: Industrijska fotografija”.

Tom se izložbom nastavljaju predstavljanja manje poznatih ciklusa iz bogatog opusa Toše Dabca, koji se priređuju od 2010., a ovaj su put u fokusu fotografije nastale ‘po zadatku’ od kasnih četrdesetih do 1968. godine za potrebe publikacija, međunarodnih sajmova i izložbi.

Premda je cilj tih crno-bijelih radova bila privredna promidžba bivše Jugoslavije i općeg tehnološkog napretka, izložba pokazuje Dabčev izniman osjećaj za kadriranje i tehničku preciznost, te njegov prepoznatljivi umjetnički pristup.

Motivi izloženih fotografija su industrijske arhitekture atraktivnih interijera, strojeva i alata začudne oštrine i ljepote u svojoj jednostavnosti, radnici u radu gotovo sraslih s masivnim strojevima ili mnoštvom proizvoda te, što je specijalnost ovoga autora, portrete radnica tekstilne industrije, zeničkih čeličanaca ili pak radnika tvornice “Rade Končar” u čiju se psihologiju lako uživljavamo, najavljeno je iz MSU-a.

Kao ‘fotograf putnik’ Dabac je po narudžbi tvornica, među prvima “Đuro Đaković“ i “Rade Končar“, izdavačkih kuća kao što je “Jugoslavija” te ureda za propagandu ili trgovinu, radio od Zagreba, Splita, Slavonskog Broda do Sarajeva, Zenice, Skoplja i Prištine.

Predstavljeni su djelići njihove povijesti, ali i formi koje su ih okruživale, a koje su možda tek fotografijom istaknute. “Snimanje industrije svakako je bio izazov, no Dabac spretno balansira uvjete tamnih interijera tvorničkih sala, dima i isijavanja željeza, refleksije na površini strojeva te bez mnogo naknadnih kadriranja ubrzano bilježi spontana kretanja radnika, ritmičan, ali brz rad strojeva ili monumentalnost i grubost strojeva i alata naspram radnika”, dodaje se.

Iako su ti radovi nastali radi sadržaja, a ne estetike i umjetnosti, kao dokumentacija evolucije gospodarstva, Dabac na tragu Nove objektivnosti studiozno portretira apstraktne forme strojeva, izrezima usmjerava na njihovu likovnost i ne uvjerava u ‘masovnost proizvodnje’, već u bogatu strukturnost i dinamiku predmeta.

Zasebnom studijom predstavljena je prezentacija jugoslavenskog paviljona na Međunarodnoj izložbi rada u Torinu (1961.) u nizu probnih autorskih povećanja koje je Dabac izradio za tu smotru.

Kustosice izložbe, koja će biti otvorena do 18. studenog, su Marina Benažić i Renata Filčić.

Dani fotografije Toše Dabca – niz predavanja i prezentacija do 3. prosinca

Predstavljanjem tog ciklusa reportažne fotografije industrije počinju Dani fotografije Toše Dabca, u okviru kojih će se do 3. prosinca održati predavanja, panel diskusije, prezentacije i fotoradionice.

Najavljen je bogati popratni program, s predavanjima stručnjaka koja daju mogućnost dodatne kontekstualizacije okolnosti nastanka tih ciklusa i prezentacijama više projekata.

To su 2. Bijenale industrijske umjetnosti “Na leđima palih divova“ (Sabina Sabolović, WHW kolektiv), “Čelik i nafta“, koji se održavao u Sisku i u sklopu kojeg su od 1966. do 1988. organizirane bijenalne izložbe fotografija eminentnih autora s područja bivše Jugoslavije (Iskra Baćani, Muzej grada Siska), projekt “Podravka – Priča o juhi iz vrećice, reklamnoj, reportažnoj i industrijskoj fotografiji 1958. – 2018“. o pionirskom marketingu u Hrvatskoj na tom primjeru (Draženka Jalšić Ernečić, Muzej grada Koprivnice).

Održat će se i predavanje “Fotografija i industrija – Iz zbirke Muzeja grada Rijeke“ (Ervin Dubrović, Muzej grada Rijeke), predstaviti istraživački i izložbeni projekti Ureda za fotografiju (Sandra Križić Roban, Lana Lovrenčić, Jelena Pašić i Karla Pudar), “Poletova fotografija“ (Markita Franulić, Tehnički muzej), rad Centra za stare fotografske tehnike “Atelier Siscia“ (Miroslav Arbutina-Arbe, fotograf) te studija “Elvira Kohn, prva ratna fotoreporterka Vjesnika, 1943.“ (Barbara Blasin, grafička dizajnerica, samostalna istraživačica).

Dva predavanja bit će posvećena problemskim studijama nastalim na istraživanju dvaju glavnih protagonista Arhiva Tošo Dabac, “Arhiv Tošo Dabac kao izvor za istraživanje umjetničke scene“ (Ivana Janković, Muzej suvremene umjetnosti/Arhiv Tošo Dabac) i “Petar Dabac i njegov Arhiv“ (Lana Lovrenčić, Ured za fotografiju).

Kako su Dani Toše Dabca važna platforma i za predstavljanje suvremenih i recentnih projekata i umjetničkih opusa održat će se prezentacije suvremenih fotografa i multimedijskih umjetnika (Ksenija Turčić, Igor Grubić, Nikola Zelmanović).

Priredit će se i fotoradionice na kojima polaznici imaju priliku upoznati se s različitim tehničkim i umjetničkim pristupima mediju fotografije.

U prostoru izložbe Toše Dabca održat će se “Fotografija kao apstrakcija i Industrija umjetnosti“ (Renata Filčić, povjesničarka umjetnosti), a druge dvije radionice koje vode profesionalni fotografi, “Kako ogroman stroj postaje skulptura?” (Luka Kedžo) i “Dokumentiranje industrijske baštine“ (Borko Vukosav), u autentičnom ambijentu Industrijske strojarske škole, u Aveniji Marina Držića.

Svi programi su besplatni.

Komentiraj