Ivana Portolan Pajić o kampanji “Nisam ti rekla”: ‘Alkohol ne smije biti dio odrastanja, a u nas je i osnovnoškolcima lako dostupan’

Autor:

22.09.2020., Zagreb - Konferencija za medije povodom odrzavanja online simpozija Debljina, kronicne nezarazne bolesti, geni, rizici i komplikacije bolesti COVID-19 u organizaciji Doma zdravlja Zagreb centar, Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Dr. Andrija Stampar i Udruge za prevenciju prekomjerne tjelesne tezine te Grada Zagreba. Govornici Simpozija predstavili su svoje teze o uzrocno-posljedicnoj povezanosti debljine i cescih rizika za obolijevanje od bolesti covid-19 te razvoja mogucih tezih posljedica te bolesti kod osoba prekomjerne tjelesne tezine i debelih ljudi. Ivana Portolan Pajic. 
Photo: Goran Stanzl/PIXSELL

Goran Stanzl/PIXSELL

U tijeku je edukativna kampanja “Nisam ti rekla” koju su pokrenuli Centar za zdravlje mladih i Gradski ured za zdravstvo Grada Zagreba. Cilj kampanje je edukacija mladih o štetnosti alkohola, a kampanja je inspirirana istoimenim romanom za mlade autorice Rosie Kugli u kojem ona jezikom mladih opisuje izazove i probleme odrastanja te ukazuje na štetnost konzumacije alkohola i drugih opojnih sredstava u toj osjetljivoj dobi.

Uznemirujući su podaci Europskog istraživanja o pušenju, pijenju alkohola, konzumaciji droga i drugim oblicima ovisnosti među učenicima (ESPAD) za 2019., koji govore da pijenje alkohola i dalje ostaje uvelike zastupljeno ponašanje među adolescentima u Europi, uz prosječno više od 79 posto učenika koji su pili alkohol u životu. Nažalost, i Hrvatska je dio ove porazne statistike. Štoviše, prema ovom istraživanju 90 posto učenika u Hrvatskoj berem je jednom u životu pilo alkohol, a 58 posto učenika pilo je alkohol u posljednjih 30 dana. Isto tako, 45 posto hrvatskih učenika popilo je barem jednu čašu alkohola s trinaest godina ili ranije, a njih 8,1 posto opilo se s trinaest godina ili ranije. Alkohol je najlakše dostupno sredstvo ovisnosti prema percepciji učenika u Hrvatskoj, čak 87 posto učenika u Hrvatskoj izjavilo je da im je alkohol prilično ili vrlo dostupan.

O problemu učestalosti konzumacije alkohola kod djece, lakoj dostupnosti alkohola u Hrvatskoj te krivoj percepciji hrvatskog društva da je povremeno pijenje alkohola sastavni dio odrastanja za nacional.hr govori liječnica i zamjenica pročelnika Gradskog ureda za zdravstvo Grada Zagreba Ivana Portolan Pajić.

“Želimo potaknuti pitanje dostupnosti alkohola u Hrvatskoj jer, nažalost, po svim pokazateljima koje u Hrvatskoj imamo, kao i po svjedočanstvima 87 posto mladih, alkohol je lako ili jako lako dostupan. Alkohol djeca i mladi u Hrvatskoj mogu kupiti u većini dućana, mogu ga kupiti na trafikama i benzinskim pumpama, alkohol se poslužuje u restoranima i kafićima. Želimo djelovati na društvo i javne politike da se smanji dostupnost alkohola mladima i to na načina da se poveća cijena alkohola, da se ograniči vrijeme prodaje alkohola i, što je od presudnog značaja, da se smanji vidljivost reklama koje promoviraju pića koja sadrže alkohol”, ističe Ivana Portolan Pajić.

Naročito je pogrešna tradicionalna percepcija u hrvatskom društvu da je povremena konzumacija alkohola sastavi dio odrastanja. Ivana Portolan Pajić na to kaže: “Pijenje alkohola svakako ne smije biti dio odrastanja, djeca i mladi će odrasti i tada će imati priliku piti alkohol. Naše društvo tradicionalno prihvaća alkohol kao nešto društveno prihvatljivo i vrlo često mlade osobe alkohol probaju upravo kod kuće i to kao oblik svojevrsne inicijacije. Piti alkohol ne znači da ćete postati odrasliji, odlučniji, hrabriji, zabavniji i društvu prihvatljiviji. Nažalost, ovakvoj percepciji naše društvo će se teško oduprijeti, a pri tome, još jednom naglašavam, nikako nam ne pomažu vrlo skupe i agresivne reklame koje se vrte u hrvatskim elektroničkim medijima. One pijenje alkohola i pića koja sadrže alkohol prikazuju kao nešto poželjno, zabavno, nešto što podiže atmosferu, nešto što obogaćuje živo i time štete mladima.  Često su u ulozi promotora takvih pića poznate i uspješne osobe koje mladima predstavljaju uzore i dok god imamo takvu situaciju vrlo ćemo se teško oduprijeti uvriježenom mišljenju da su pića koja sadrže alkohol društveno prihvatljiva u našoj zemlji.”

 

Ivana Portolan Pajić, Ivan Ćelić, Rosie Kugli, Mirjana Orban

Ivana Portolan Pajić, Ivan Ćelić, Rosie Kugli, Mirjana Orban

Početak edukativne kampanje “Nisam ti rekla” u Zagrebu tempiran je na kraju školske godine zato što posljednjih nekoliko godina učenici koji završavaju osnovnu školu organiziraju samoinicijativno, po uzoru na svoje starije kolege, ‘malu norijadu’. To su njihove proslave kraja jednog životnog razdoblja na kojima se, nažalost,  konzumira alkohol. Većina tih proslava bude stacionirana na Jarunu i Bundeku, ali ih ima i na drugim mjestima diljem Zagreba – u Maksimiru, na Ribnjaku, u različitim parkovima.

“Rezultat tih proslava je puno intoksirane djece”, upozorava Ivana Portolan Pajić i dodaje: ” Puno je djece moralo biti zaprimljeno u bolnicu zbog akutno opitog stanja. Ne samo zbog toga dana, nego i zbog toga što smo svjesni da je mladima dostupan alkohol i da naši mladi počinju piti alkohol još prije trinaeste godine života, mi pokrećemo ove edukativne akcije i skrećemo pozornost na opijanje mladih pred kraj školske godine. Kada je riječ o petku, 18. lipnja, odnosno proslavi završetka školske godine, mladi tu proslavu organiziraju sami, a mi koordiniramo aktivnosti Nastavnog zavoda za hitnu medicinu, Gradskog društva crvenog križa, Spasilačke službe Jaruna,  Policijske uprave zagrebačke, Komunalnog redarstva i Državnog inspektorata. Svi djelatnici tih služni u petak su usmjereni na područja Zagreba gdje se očekuju proslave mladih, kako bi pomogli ako bude nekakvih opasnih situacija, a njih , nažalost , svake godine ima. Kampanja “Nisam ti rekla” inspirirana je istoimenim romanom u kojem glavna junakinja umire uslijed prometne nesreće kojoj je kumovao alkohol. Ova tragična priča, tragičan kraj junakinje romana trebao bi biti motiv mladima da ne piju. U rečenici koju glavna junakinja izgovara na kraju romana ona poručuje kako nije rekla svojoj majci da ju voli, kako nije rekla svojim prijateljima da ih voli i nije proživjela budućnost koja je bila pred njom, a  nju joj je oduzeo alkohol.  Ovaj tragičan kraj mlade djevojke je motiv mladima da ne piju alkohol. Naše edukativne kampanje nastavljaju se i preko ljeta, provodit ćemo ih na digitalnim platformama i one će komunicirati priči iz knjige “Nisam ti rekla”, a na jesen ćemo nastaviti akciju s edukacijama u samim školama.”

 

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.