GLAS PODUZETNIKA: Jesu li hrvatski poduzetnici spremni na promjene?

Udruga Glas poduzetnika podsjeća na gospodarsku krizu uzrokovanu koronavirusom i upozorava kako će u narednim mjesecima, ako već nije, natjerati mnoge poduzetnike na promjenu poslovanja. Morati će promijeniti načine rada, branšu ili klijente.

Kolika je svijest o novom funkcioniranju tržišta i spremnost na potrebne promjene kod hrvatskih poduzetnika? Upitali su poduzetnike koliko su spremni za buduće razdoblje, koje će po mnogima biti ključno za preživljavanje poslovanja.

“Identificirali smo razne potrebe za edukacijama naših članova i s razvojem udruge, to će postati zasigurno jedan od značajnijih pogodnosti članstva. Uzevši u obzir da je pred nama kriza velikih razmjera u globalnom kontekstu, htjeli smo se osim fokusa na kratkotrajne mjere za preživljavanje kompanija, okrenuti i prema promjenama koje će biti potrebne srednjoročno ili dugoročno. S obzirom na nepredvidljivost vremena koje je pred nama, potrebno je ojačati kapacitete poduzetnika i njihovih tvrtki na više načina, kroz nova znanja, stavove, vrijednosti i interese”.

Što poduzetnici rade sa svojim poslovanjem kako bi se pripremili/prilagodili novonastalim okolnostima?

“Najveći broj naših članova, njih 46% je odgovorio da optimiziraju trenutne poslovne procese i ljudske resurse, što je vrlo logično i nužno u ovoj situaciji. Oko 20% je izjavilo da osmišljavaju nove procese ili remodeliraju stare, a 3% da mijenja bazu klijenata, što je nešto viša razina inovativnosti, no ostaje pitanje hoće li biti dovoljna?”

Da mijenjaju cjelokupnu strukturu tvrtke kako bi se prilagodili, javlja samo 11% ispitanika, a njima možemo pridružiti nešto iznad 5% koji kažu kako mijenjaju u cijelosti i tržište i usluge te se okreću novim poslovima. Relativno malih, ali ne zanemarivih 8% jednostavno uzima potpore i čeka normalizaciju stanja, a oko 5% planira zatvoriti tvrtku i preseliti poslovanje u neku drugu zemlju.

Ovi rezultati ostavljaju prostora za umjerenu zabrinutost. Iako preko 60% tvrtki radi neke promjene, tek njih 16% u ovome trenutku razmišlja o drastičnim zaokretima, koji će u slučaju najgoreg scenarija biti potrebni. S druge strane, izgleda da prijeti nestanak preko 13% tvrtki koje ili pasivno čekaju razvoj situacije i nadaju se, ili odlaze iz zemlje, stoji u priopćenju.

S obzirom na takvu situaciju, logično je bilo provjeriti i što poduzetnici misle da bi ih pokrenulo i pomoglo im da krenu tražiti nove poslovne modele te bržu promjenu koja će biti potrebna?

Preko 57% uviđa da mjere nisu dugoročno rješenje i da ih se treba relativno brzo ukinuti (kroz koji mjesec), jer ljudi izbjegavaju promjene dok nisu prisiljeni na njih. Drugi odgovor daje 23% ispitanika koji misle suprotno – kako treba što dulje produžiti postojeće mjere, kako bi se dobilo vrijeme za potrebnu transformaciju. Mislimo da je to dobar pokazatelj kako se i svijest diže i postaje jasno da ovisnost o državnim subvencijama ne može trajati dugo i da će poduzetnici morati biti još poduzetniji.

Koliko ste vremena i energije vi u zadnjih par mjeseci uložili u razvoj novih ideja i načina poslovanja?

Blizu 55% je odgovorilo da aktivno rade na novim poslovnim mogućnostima i da im je to glavni fokus, što smatramo jako dobrim odgovorom. Nešto iznad 26% je priznalo da su se jako malo stigli baviti s time i da su uglavnom fokusirani na krizu i na preživljavanje. Umjerenih 14% se prilagodilo donekle, ali planiraju i dalje raditi na tome, a opet 3% izjavljuje da im je opcija odlazak u neku drugu zemlju.

U trenutku kada se željno očekuju nužne reforme koje bi nova Vlada trebala provesti, i u situaciji koja je već uzrokovala odlazak nekih stranih tvrtki (posljednji slučaj je Meggle), jasno je da će borba za gospodarstvo i održanje kvalitete života biti teška i zahtijevati cjelovita rješenja. Mi kao zemlja moramo postati konkurentniji, četiri postulata UGP-a se moraju provesti, kako bi se olakšalo poslovanje, smanjila birokracija i administracija, kako bi pravda bila bolje i brže zadovoljena te kako bi se dobro nadzirali svi troškovi, a izbjegao klijentelizam.

S druge strane, ni to neće biti dovoljno, ako i sami poduzetnici ne naprave velike korake i promijene strategije i načine poslovanja, a neki i branše u kojima posluju.

“Zbog toga, UGP podržava cjeloživotno obrazovanje i napredak poduzetnika na kojem će i aktivno raditi te se nada kako će što prije nastupiti pozitivna poduzetnička klima u zemlji. Ukoliko se to ne dogodi, već iz ovih brojeva se mogu iščitati crni scenariji i pad BDP-a koji će se brojati u desecima postotnih poena. Poduzetnici će još jednom moraju dokazati zašto se zovu poduzetnicima”, naglašavaju u priopćenju Glasa poduzetnika, čija udruga broji 12 tisuća članova.

 

 

Komentiraj