FELJTON: Kako je Pearl Jam utjecao na svjetsku kulturu

Autor:

Wikimedia Commons

Nacional donosi ulomak iz knjige ‘Pearl Jam biografija – Not For You’ u kojem Ronen Givony kronološki objašnjava kako su Eddie Vedder i ostala četvorica iz Seattlea prodali 85 milijuna albuma, ali i svojim angažmanom postali puno više od običnog rock benda

Prosinac, 1991.

Čovjek ne treba biti genij da bi shvatio da je najiščekivaniji koncert ovog tjedna ponuda u tri slijeda koja u subotu na Del Mar Fairgrounds dovodi Red Hot Chili Peppers, Nirvanu i Pearl Jam. Predvođeni maničnim kaosom basista Flea, Peppersi ne nastupaju, nego napadaju. Netaktična ravnoteža vizualne i glazbene nečuvenosti benda ponekad prijeti da će izmaknuti kontroli, no njihova umješnost i iskrenost daju svrhu nečemu što je inače osjetilni ekvivalent ulične pljačke. U međuvremenu, punk-riffovi Nirvane učinili su taj bend senzacijom alternativnog podzemlja, a Pearl Jam – jedan od bendova koji su te godine podigli najviše prašine – imao je lokalnu poveznicu u pjevaču Eddieju Vedderu, rodom iz San Diega. Zabava je počela u 19 sati.

Veljača, 1992.

Pokušaj opisivanja riječima osjećaja koje iznenada počinjete osjećati prema bendu za koji znate da će imati radikalan utjecaj na vaš život ili barem promijeniti vašu percepciju snage glazbe može biti teško zamisliv. Ako je glazba važan dio vašeg života, nema veze. Osjećaj je velik i važan pa ga vaš mozak i vaše srce žele nekamo smjestiti. No, gledati Veddera kako pjeva te pjesme, i kako koluta očima usana rastegnutih u iscerenu grimasu, zuba stisnutih kao da će prsnuti… kako može osjećati toliku bol i mržnju, a svejedno stvarati glazbu koja je tako produhovljena i toliko podiže raspoloženje. U tome i jest tajna. To je Pearl Jam. Volim taj bend.

Travanj, 1992.

Njegova omiljena meta su Pearl Jam, također iz Seattlea, koje je optužio zbog „fuzije korporativnog, alternativnog i macho rocka“ u nedavnom intervjuu za časopis Musician. „Spominju nas u svakom članku o njima i love se za tu činjenicu“, kaže Cobain, sjedeći prekriženih nogu na krevetu. „Volio bih da se izbrišu sve poveznice između mene i tog benda i ostalih korporativnih bendova poput Nymphs i nekoliko drugih prijestupnika. Osjećam dužnost upozoriti klince na lažnu glazbu koja se predstavlja kao underground ili alternativa. Furaju se na alternativce.“

Svibanj, 1993.

Od podsmijeha vrijedne vibre Marca Jacobsa „nešto grungy, nešto novo“ … do grunge vikend-uniforme iz poštanske pošiljke J. Crewa, ti licemjeri ne shvaćaju da su Pearl Jam trenutačno najviše ne-cool u svijetu rocka. Sad, kad su stigli ti štakori iz shopping centra, kuha se veliki protuudar grungea, a oni koji mu se nađu na putu provest će se gore nego da dobiju čizmom u glavu dok se bacaju s pozornice. Listopad, 1993. Još nisu izgradili tu Kuću slavnih rock’n’rolla u Clevelandu, ali kad je dovrše, bolje da u njoj sačuvaju mjesto za Veddera. On je skinuo sve poteze rock idola. Ima li bolnu, mračnu prošlost? Ima. Odiše li opasnošću i senzualnošću koje podsjećaju na Jima Morrisona? Možete se kladiti. Odbija li prihvatiti zamke rock zvijezde, demonstrirajući da je tako autentičan da mu ne treba zvjezdani status? Apsolutno. Je li sretan što je na naslovnici magazina TIME? Nimalo.

 

‘Ja se nikad nisam upisao na fakultet jer sam sanjao o tome da budem glazbenik. Osjećao sam da taj san ima rok trajanja pa sam upisao vladin program za izobrazbu zaštitara’, ispričao je 2012.Eddie Vedder

 

Veljača, 1994.

Eddie Vedder, da, on je gospodin Mučenik, on je gospodin Bijedni; tako je ofucan da ga želite zasjajiti uljem. No, znate što? On je nešto novo, ne zato što radi nešto što nitko prije njega nije radio, nego jer je tolikom broju ljudi apsolutno jasno da on radi nešto što nitko prije njega nije radio. Uz to, on ne zna kako će to ispasti – ne zna kako će pjesma završiti. A znate li što to znači? Sljedeće: on je nov jer ljudi prepoznaju da je on netko koga nisu prije vidjeli i koga možda nikada neće vidjeti. To je pomalo zastrašujuće, shvaćate? Liz Phair gledate cijeli život, u svakoj TV reklami. I ako ode, ona će i dalje biti tu. Ali imate osjećaj da bi Vedder mogao nestati u bilo kojem trenutku, a ako nestane, da se više nikada neće pojaviti. Not for You 25 Lipanj, 1994. Glasnogovornik Ticketmastera opisuje potez Pearl Jama kao „genijalan marketinški trik“ za prodaju albuma i govori da tvrtka „radi potpuno unutar granica svih primjenjivih zakona.“ Praksa Ticketmastera došla je pod povećalo 1991. kada je Odjel za borbu protiv monopola američkog Ministarstva pravosuđa dopustio toj tvrtki da kupi određenu imovinu od konkurencije. „Bijela kuća zadivljena je predanošću Pearl Jama njihovim obožavateljima“, govori George Stephanopoulos, viši savjetnik Predsjednika za politiku i strategiju. „Želimo da bude posve jasno da ne možemo suditi o osnovanosti optužbi koje je bend iznio protiv Ticketmastera, odnosno da ne možemo unaprijed osuditi djelovanje Ministarstva pravosuđa na bilo koji način. Međutim, smatramo da je cilj da ulaznice za koncerte postanu cjenovno dostupne pohvalan. To je nešto u što vjerujemo.“

Studeni, 1994.

Vedder je pokušao biti dobar prema svojim fanovima – ponekad bi proveo sate i sate nakon koncerta razgovarajući s njima ili čak javno objavljujući svoj privatni telefonski broj u radijskim emisijama kako bi mogli doći i kasnije do njega. No neki od fanova bili su nepopustljivi. Pisali su mu ili ga pokušavali sustići na cesti, tražeći ga novac ili da im pomogne u vezi nekakvih problema. „Ispred koncertne arene stajali bi obožavatelji i vrištali, i on bi bio ljubazan prema 95 ljudi, no konačno bi morao otići i onda bi ta 96. osoba rekla, ‘Ti si šupak.’ To ga smeta. Osjeća kao da je nekoga iznevjerio.“

Veljača, 1995.

Zaluđeni obožavatelj Pearl Jama nedavno je provalio u dom Eddieja Veddera, priča Mike Watt, na čijem se albumu Ball-Hog or Tugboat? u gostujućoj ulozi između ostalih celebrityja pojavljuje i Vedder. Tijekom intervjua za Melody Maker prošlog tjedna Watt je tvrdio: „Eddie mi je rekao da mu je prije nekoliko dana u kuću provalila neka žena – spalila je ulazna vrata, poharala hladnjak i nije htjela izići. Trebao je pozvati policiju. Većina punk rockera ne mora se nositi s time! No Eddie je nazvao njezinog psihijatra prije no što je pozvao policiju. Takav je Eddie, ali ljudi to ne znaju dok ga ne upoznaju. On je doista prizeman dečko koji je osvojio glavni zgoditak na lutriji. Bend mu je postao slavan, ali mislim da bi on bio isti i da nisu postali slavni.“ Međutim, glasnogovornici policije Seattlea i izdavača Pearl Jama, Epica, porekli su da znaju bilo što o prošlotjednom incidentu.

Lipanj, 1995.

Neil Young napredovao je od gosta do zamjenskog pjevača na koncertu Pearl Jama kad je Eddieja Veddera pokosila gripa. Vedder je odustao od koncerta u subotu uvečer u Golden Gate Parku nakon samo šest pjesama. Nekoliko sati prije koncerta liječili su ga na hitnoj. „Upravo sam prošao najgorih 24 sata u životu“, rekao je pred okupljenih 50 tisuća fanova. Young je svirao sat i pol, miješajući klasike s novim pjesmama. Razočarenje okupljenih bilo je primjetno. „Želimo znati gdje je dovraga Eddie“, rekla je Lissa Harrison iz Dublina u Kaliforniji. „Ne zanima nas povraća li. Nisam došla na koncert Neila Younga. Došla sam na Pearl Jam.“ Basista Jeffa Amenta izviždali su kad se pokušao ispričati na kraju dvosatne svirke.

 

Neil Young napredovao je od gosta do zamjenskog pjevača na koncertu Pearl Jama u San Franciscu u lipnju 1995. kad je Eddieja Veddera pokosila gripa

 

Studeni, 1996.

Vedder kao da je bio maneken nezadovoljne grunge generacije – frustrirani buntovnik čiji su agonizirajući tekstovi i gnjevno pjevanje hrapavim glasom potekli iz nesretnog djetinjstva te otuđene i samotne adolescencije… No, prema onima koji su poznavali Veddera prije no što je postao slavan, pjevačev uspon teško da je bio rezultat slučajnosti. „On zna o čemu se u ovom poslu radi“, rekao je prijatelj koji je poznavao Veddera prije no što se pridružio Pearl Jamu. „On nije neka jadna, izgubljena dušica koja piše sjajne pjesme.“ Kako su se mnogi složili, Vedderov uspon bio je orkestrirani napor pogonjen njegovim žarom za ponovnim izmišljanjem i dramatizacijom samoga sebe, njegovim nepresušnim nagonom da ga se čuje i čeličnom odlučnošću da kontrolira svoj javni imidž. „On je glavni manipulator ljudi i situacija kojima je okružen“, govori izvor u Epicu. „I glavni manipulator vlastitom slikom.“

Prosinac, 1997.

Fanovi Pearl Jama neće moći kupiti novi album koji je grupa snimila za Epic Records sve do 3. veljače, no sve što im je bilo potrebno da ovog mjeseca poslušaju gotovo pola pjesama s albuma besplatno bilo je malo kompjuterskog znanja. Takav razvoj događaja – navodno prvi put da je tako velik dio neobjavljenog albuma velikih zvijezda bio „pokraden“ na internetu – nameće niz pitanja o tome koliko će se uspješno izdavači boriti protiv krivotvorina u Kompjuterskoj eri. „Ovdje postoji niz implikacija o tome što će se dogoditi u budućnosti“, rekao je [Michael] Goldberg. „Jednom kad velik broj ljudi bude imao kabelske modeme, doći će do točke u kojoj će si ljudi slati vrlo kvalitetne verzije pjesama e-mailom. Siguran sam da si diskografske kuće čupaju kosu zbog ovoga.“

Rujan, 1998.

Na dan kad su Pearl Jam započeli aktualnu etapu svoje turneje tog sudbonosnog ponedjeljka prošlog mjeseca, predsjednik Clinton svjedočio je pred porotom, a bend je promijenio tekst svoje možda i najpoznatije pjesme Jeremy. „Predsjednik je govorio pred sudom danas“, pjevao je Vedder. Na istom su tom koncertu Pearl Jam pustili isječak Clintonova govora na nacionalnoj televiziji nedugo nakon što je emitiran uživo. Vedder je pročitao još nekoliko isječaka iz govora i dodao svoj urednički komentar. „Želim reći samo jednu riječ“, rekao je, „sporazuman“. No, također je tijekom bisa pjesmu Better Man posvetio Billu i Hillary Clinton. Njegov završni savjet publici: „Ponašajte se poput rock zvijezda, ne poput predsjednika.“ Sljedeće večeri u East Lansingu u Michiganu Vedder je posvetio pjesmu Dissident „djevojci imenom Monica.“ Večer nakon toga u Montrealu referirao se na Pink Floyd dodajući stih pjesmi Daughter – „Predsjedniče, ostavite te klince na miru.“

Prosinac, 1999.

Kad se staklo počelo razbijati, a gomila se okomila na Niketown, jedan od najdugovječnijih i najmoćnijih bendova u Seattleu čučao je u studiju. Sastanak W.T.O.-a održan je u gradu 30. studenoga. Paralelno s njim okupila se ogromna koalicija liberala, anti-korporacijskih aktivista, sindikalista, eko-terorista i radikalnih pobunjenika – na demonstracijama koje su, uz određenu prekrasnu dozu neizbježnosti, prerasle u nerede. „Bio sam uistinu ponosan na naš grad“, prisjeća se Vedder. „Hoću reći, nisam bio siguran što će se dogoditi, ali ispostavilo se da je cijela stvar bila jako pozitivna. Važno je što su ljudi bili toliko motivirani izazvati takve nerede, jer inače mislite da ste ludi ako vi o stvarima razmišljate na određeni način, a čini vam se da ste u tome usamljeni.“ Mike McCready naziva Seattle „čudnim gradom. Pjevaju hvalospjeve kreativcima i umjetnicima, ali konzervativni element je također jak. Sve je to taj Microsoftov novac. To je jednostavno bolesno. Tu je taj novi novac koji pokušava misliti da je stari, a zapravo je sve samo: „Nemoj me zajebavati! Nisi!“ „Startali smo kao poprilični boemi prije deset godina, sve je bilo okruženo tom nekom lijepom energijom“, prisjeća se Vedder. „Čudno je to ako ste u nekoj putujućoj družini ili ako vas dva mjeseca nema u gradu. Vratite se, a cijele su se ulice u međuvremenu promijenile.“

 

‘Ispred koncertne arene stajali bi obožavatelji i vrištali i Eddie bi bio ljubazan prema 95 ljudi, no konačno bi morao otići i onda bi ta 96. osoba rekla: ‘Ti si šupak.’ To mu smeta’, rekao je član Pearl Jama

 

Lipanj, 2000.

Kišilo je cijeloga dana po 50 tisuća uglavnom mladih ljudi koji su se okupili tog petka na farmi 40-ak kilometara zapadno od danske prijestolnice Kopenhagena, drugog od ukupno četiri dana glazbenog festivala u Roskildeu. No kiša je samo doprinijela svečanoj atmosferi na jednom od najdugovječnijih i najvećih glazbenih festivala Europe koji je privukao 170 izvođača uključujući Willieja Nelsona, Loua Reeda i Iron Maiden. Nešto prije ponoći karnevalska se atmosfera pretvorila u užas nakon što se na pozornicu popeo bend iz Seattlea, Pearl Jam. Tisuće fanova pojurilo je naprijed. Eddie Vedder, karizmatični pjevač benda, prepoznao je opasnost i apelirao na gomilu da se vrati unatrag. U policijskom je izvješću stajalo da je pritisak gomile života stajao devet mladih ljudi, troje su bili ozbiljno ozlijeđeni, a još 26 zatražilo je medicinsku pomoć. Žrtve su bile iz Danske, Njemačke, Švedske i Nizozemske, priopćila je policija. Imali su dvadesetak i manje godina.

Kolovoz, 2000.

Članovi rock benda Pearl Jam koji su se vlastitom odlukom povukli u osamu nakon što je devet fanova poginulo tijekom njihova nastupa 30. lipnja u Danskoj, prekinuli su tišinu kako bi obranili svoje postupke na koncertu i zatražili da vlasti pobliže istraže tu tragediju. Kao odgovor na izvještaje da je preliminarna istraga danske policije ukazala na „moralnu odgovornost“ Pearl Jama za tragediju, Pearl Jam su odgovorili: „Smatramo da imamo moralnu odgovornost iznijeti istinu u vezi onoga što se dogodilo te noći.“

Studeni, 2000.

Koalicija uglednih američkih građana okupila se kako bi se borila protiv sve veće prijetnje zvane Nader… Don Henley vjerojatno je govorio u ime svih njih kad je rekao da je bio posebice bijesan kad je saznao da „grunge“ rocker Eddie Vedder podržava Naderovu kandidaturu. „Kad sam čuo da je pjevao The Times They Are A-Changin’, to je bila kap koja je prevršila mjeru. Vrijeme je da progovorim. Tipper je najveća obožavateljica Grateful Dead. Čak je i sama rock bubnjarica.“ Neki je drugi rocker rekao: „Ljuti me kad ga vidim da drnda po gitari. To je instrument kojim smo se koristili da dovršimo rat u Vijetnamu, da prekinemo segregaciju, da spasimo okoliš, a on je sada upotrebljava da uništi Demokratsku stranku.“ Vedder, koji je postao svojevrsna kultna figura kao član Pearl Jama, benda poznatog po svojim mračnim i depresivnim tekstovima i glasnim, disonantnim gitarama, nije bio dostupan za komentar. No, na ulici je komentara bilo i previše nakon što je skroman Naderov predizborni skup privukao procijenjenih 10 tisuća ljudi. Mladi dvadesetogodišnjaci svih boja kose koje je ovaj reporter mogao zamisliti bili su željni podijeliti svoja uvjerenja.

Lipanj, 2001.

Pearl Jam, koji su preživjeli grunge, usred su objavljivanja službenih bootleg snimki sa svakog koncerta njihove turneje 2000. godine, ukupno njih 72. Lavina albuma već se upisala u povijest top ljestvica. Nakon što je objavljeno prvih 25 albuma, prošle jeseni, njih pet istovremeno su ušli na ljestvicu Billboard 200. To ne samo da je bio prvi put da neki izvođač ima više od jednog live albuma na ljestvici, bio je to prvi put da je pet naslova jednog izvođača debitiralo na Billboardovoj ljestvici istog tjedna (najbolje su se prodavali koncerti iz Katowica, Milana, Verone, Londona i Hamburga). Još su dva naslova propustila ući na ljestvicu za manje od tisuću primjeraka – koncerti u Manchesteru i Cardiffu. Pearl Jam su oborili vlastiti rekord kad su 23 albuma s prve etape objavili u veljači. Ovaj put sedam je naslova istovremeno ušlo na ljestvice. Objava je bila problematična za maloprodajna mjesta, jer mnoga od njih nisu uspijevala pronaći mjesta za svih 72 naslova.

 

‘Kada Eddie uzme nešto što je nalik glavi Georgea Busha na štapu, a onda to baci na pozornicu i po tome gazi, to je jednostavno neprihvatljivo. Volim Pearl Jam, ali to je prevršilo svaku mjeru’, rekao je 2003. jedan posjetitelj koncerta

 

Rujan, 2001.

Akcijom telefonskog prikupljanja sredstava za žrtve terorističkih napada 11. rujna zarađeno je više od 150 milijuna dolara, objavili su organizatori sinoć. Televizijski prijenos nazvan „Amerika – Počast junacima“, privukao je 59 milijuna gledatelja. Lišen zvjezdane taštine i tipične holivudske pompoznosti, dvosatni je prijenos bio elokventan izraz tuge koji je voditelj Tom Hanks nazvao „jednostavnim iskazom jedinstva“. Među najdojmljivijim trenutcima bili su emocionalna izvedba Neil Younga koji je otpjevao Imagine Johna Lennona te nastup Paula Simona koji je pjevao Bridge Over Troubled Water, pjesmu koja je svega tjedan dana ranije bila povučena iz etera iz straha da bi mogla uzrokovati dodatni stres slušateljima. Sudjelovao je i Eddie Vedder iz Pearl Jama, koji je izveo The Long Road, pjesmu koju je snimio s Nusratom Fatehom Ali Khanom, pokojnim pakistanskim pjevačem koji je u SAD-u potaknuo val interesa prema bliskoistočnoj glazbi.

Ožujak, 2002.

Eddie Vedder prebacio je okupljene u punkersko stanje uma u ponedjeljak uvečer kad je s irokezom i bocom vina u ruci izišao na pozornicu i najavio da Dee Dee, Tommy, Johnny i Marky Ramone ulaze u Kuću slavnih rock’n’rolla. „Da, imam irokezu, i ne, nisam je napravio posebno za ovaj uzvišeni događaj. Ona je rezultat moje frustracije bombardiranjima i zbivanjima u svijetu pa sam se iskalio na vlastitoj kosi“, rekao je Vedder prije no što je predstavio Ramonese. „Večeras se ovdje događa nešto vrlo neobično, a to je da glazbena industrija konačno odaje bilo kakvu počast Ramonesima“, rekao je Vedder tijekom dugog, blagoglagoljivog govora koji je dva puta prekinuo kako bi potegnuo iz boce vina.

Travanj, 2003.

Fanovi su s koncerta Pearl Jama izišli bijesni nakon što je pjevač Eddie Vedder nabio masku s likom predsjednika Busha na stalak za mikrofon, a potom njime tresnuo o pozornicu. Većina ranijih Vedderovih antiratnih komentara na koncertu u Pepsi Centru dočekana je podijeljenim reakcijama odobravanja ispresijecanim zvižducima. No deseci ljutitih fanova izišli su tijekom bisa uslijed groteskne predstave s Bushevom maskom koju je nosio tijekom pjesme Bushleaguer, rugalice s najnovijeg albuma Riot Act kojom se izruguje Bushu. „Dok je iznosio svoje političke stavove na relativno benigan način, podržavajući naše vojnike, protiveći se politici, to je bilo u redu“, rekao je Keith Zimmerman iz Denvera. „A kada uzme nešto što je nalik glavi Georgea Busha na štapu, a onda to baci na pozornicu i gazi po tome, to je jednostavno neprihvatljivo. Volim Pearl Jam, ali to je prevršilo svaku mjeru. Doslovce smo ustali i otišli.“

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.