8. veljače 1911. prvi elektropokretač eksperimentalno ugrađen u Cadillac Model Thirty

Autor:

Cadillac, Greg Gjerdingen, Wikimedia Commons

Cadillac Model Thirty, s 4-cilindrašem 3.7/32 KS počeo proizvoditi krajem 1909., a 1911. je pojačan na 4.7/40 KS i opremljen prvim elektropokretačem u povijesti

Smrt industrijalca Byrona Cartera, 1908. pri paljenju automobila Cadillac, nagnala je čelnike te marke da počnu tražiti sigurnije rješenje za pokretanje motora, njihov je prvi elektropokretač bio preglomazan, pa je u pomoć pozvan ugledni izumitelj Charles F. Kettering…

Charles Franklin Kettering (1876. – 1958.) jedan je od najvećih izumitelja u povijesti automobilske industrije, a najpoznatiji je po elektropokretaču, kojeg je 27. veljače 1911. eksperimentalno ugradio u Cadillac Model Thirty (engl. 30). Taj je model uveden u prosincu 1908. s 4-cilindarskim rednim motorom 3.7, s L-glavom i dvije svjećice po cilindru te je razvijao 32 KS.

Cadillac Model Thirty, s elektropokretačem, reklamirao se sloganom “The car that has no crank” – Automobil koji nema kurblu. Foto: Cadillac

Za 1910. obujam mu je povećan na 4.2 litre, a snaga na 36 KS, a sljedeće godine, kad je dobio i elektropokretač (model za 1912.), na 4.7, a snaga na 40 KS. Do 1914. proizvedeno ih je ukupno 80.000, više od pola s elektropokretačem. Dotad uobičajena kurbla, koja je prethodno lomila ruke, šake i čeljusti, a nekad i znala usmrtiti vozače, zamijenjena je uključivim elektromotorom.

Charles F. Kettering je osmislio i prvi sustav učinkovitih elektroničkih svjetala, elektronički sustav za paljenje, brzosušeći lak, goriva otporna na detonantna izgaranje. Izmislio je i prvu električnu registarsku blagajnu. Bio je jedan od najsvestranijih izumitelja svoga doba. Izmislio je i prvu električnu registarsku blagajnu. Bio je jedan od najsvestranijih izumitelja svoga doba.

Među nebrojenim poteškoćama na koje su nailazili pioniri automobilizma jedan od najvećih bilo ručno pokretanje motora, naporno, nespretno i opasno. Cadillac je 1912. prvi riješio problem.

Foto: Greg Gjerdingen, Wikimedia Commons

Smrt industrijalca Byrona Cartera, 1908. pri paljenju Cadillaca “kurblom”, koji je dami, posred mosta Belle Isle blizu Detroita, manirom kavalira uskočio pomoći upaliti motor automobila, nagnala je čelnike te marke da počnu tražiti sigurnije rješenje za pokretanje motora. Osmišljavanju elektropokretača pomogao je izum uključivog elektromagnetskog zupčanika Bendix, kojeg je 1910. izmislio Vincent Bendix.

Konstruktori Cadillaca napravili su prvi elektropokretač, no bio je preglomazan. U pomoć pozivaju uglednog izumitelja Charlesa F. Ketteringa te je njegova kompaktnija izvedba eksperimentalno ugrađena na današnji dan prije 109 godina, a 1912. i u serijski Cadillac Model Thirty.

Inovacije obično dolaze u paru, pa je ovaj model tako prvi ponudio i varijabilni regulator brzine, koji je riješio problem prepunjavanja akumulatora te omogućio elektrici da postane neizostavan i pouzdan dio svakog automobila.

Foto: Greg Gjerdingen, Wikimedia Commons

Bio je to jedan od ključnih trenutaka u razvoju automobila i prelasku iz domene novotarije namijenjene dokonim bogatašima u uistinu praktičan i upotrebljiv stroj. Za to mu je pomogao izum uključivog elektromagnetskog zupčanika Bendix, kojeg je 1910. izmislio Vincent Bendix. Charles Kettering je potom osnovao poznatu tvrtku Delco (Dayton Engineering Laboratories Company).

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.