EKSKLUZIVNO ZA NACIONAL: BRIAN COX: ‘Ljudi su glupi, ne vide da Nasljeđe govori o njima’

Autor:

HBO / Colin Hutton

Brian Cox, glavni glumac i najveća zvijezda serije ‘Nasljeđe’ čija se četvrta i posljednja sezona upravo počela prikazivati na kanalu HBO i streaming platformi HBO Max, ekskluzivno za Nacional govori o nevjerojatnom uspjehu te serije, o politici kao bitnom elementu serije i njegova života te o planovima

Nema dvojbe da je američka serija „Nasljeđe“ (Succession) najbolji televizijski dramski proizvod posljednjih nekoliko godina. Druga i treća sezona osvojile su 2020. i 2022. godine nagrade Emmy i Zlatni globus za najbolju dramsku seriju, što su najvažnije nagrade u televizijskoj produkciji, na Rotten Tomatoesu te sezone imaju 97 posto pozitivnih kritika. U ponedjeljak, 27. ožujka, prikazana je prva epizoda četvrte sezone koja se u Hrvatskoj može gledati na HBO kanalu te na streaming platformi HBO Max. Četvrta sezona ujedno je i posljednja, a na dan kada je u New Yorku održana njena svečana premijera, ekskluzivno za Nacional razgovarali smo s Brianom Coxom, glavnim glumcem i najvećom zvijezdom serije „Nasljeđe“.

Brian Cox u seriji glumi Logana Roya, osnivača i čelnika medijskog konglomerata Waystar Royco, koji ima četvero djece, tri sina i kći. I dok je Logan Roy, iako u poodmakloj dobi, strastven i energičan biznismen, njegova djeca su sušta suprotnost, pri čemu svatko od njih smatra da ima pravo zasjesti na tron kompanije onog trenutka kada se njihov otac povuče. I dok su se u prve tri sezone njegova djeca međusobno nadmetala u želji da dođu na vlast, četvrta sezona nudi drugačiju situaciju. U posljednjoj epizodi treće sezone Logan Roy odlučuje prodati kompaniju tehnološkom milijarderu Lukasu Matssonu (Alexander Skarsgård), što tjera njegovu djecu da se međusobno pomire i udruže kako bi spriječili oca u toj nakani.

Od početka emitiranja serije bilo je jasno da je njezin autor Jesse Armstrong inspiraciju našao u moćnim američkim obiteljima kao što su one Ruperta Murdocha i Donalda Trumpa. A za glavnu ulogu odabran je 76-godišnji Cox, privatno ljevičar i socijalist, različit od lika kojeg glumi. Iako je Cox briljantan kazališni, televizijski i filmski glumac koji je, primjerice, 1986. prvi utjelovio lik Hannibala Lectera, a nakon toga glumio u nizu hitova, široka publika posljednjih godina poznaje ga kao Logana Roya. A kako je četvrta sezona serije „Nasljeđe“ ujedno i posljednja, za Nacional je sumirao njenu važnost i razloga nevjerojatnog uspjeha.

NACIONAL: Vi i Jesse Armstrong bili ste zajedno u noći kada je Donald Trump pobijedio na izborima i postao predsjednik Amerike. U seriju „Nasljeđe“ integrirani su elementi iz stvarnog života te se pojavljuju tehnološki milijarderi, političari populisti i tako dalje. Koliko je kompleksnost današnjeg svijeta bio faktor koji je utjecao na Jessea Armstronga dok je stvarao „Nasljeđe“?

Kao i svaki veliki pisac i Jesse Armstrong odlučio je da se u seriji „Nasljeđe“ reflektira na društvo u kojem živimo. O tome se u ovoj seriji i radi. O ljudima koji polažu pravo na nešto na što uopće nemaju pravo. To u seriji „Nasljeđe“ vidimo kod djece Logana Roya. Logan Roy je stvorio nevjerojatno carstvo, a djeca smatraju da imaju pravo na njega. To nije njihova greška, oni su odgajani i odrasli uz takav način razmišljanja. Loša strana toga je da u cijeloj obitelji ne postoji ni malo poniznosti. U pomanjkanju poniznosti svakakve stvari izlaze na površinu. Primjerice, potkapacitiranost upletenih u te događaje. Upleteni imaju svoje manjkavosti pa je tako Kendall Roy sklon korištenju narkotika, Shiv Roy je nemoralna i okrutno ambiciozna. Roman Roy neprestano psuje i šalje uokolo fotografije svog spolovila. On kao da nije odrastao. I zato mislim da je to svijet u kojem živimo. Pogledajte samo obitelj Donalda Trumpa, to je doista grozna obitelj. I vi ste to vidjeli, kao i ja koji živim u New Yorku, živio sam u tom odvratnom vremenu u kojem je on bio predsjednik. Ironičan je bio dan njegove pobjede jer su se svi nadali kako će vidjeti pobjedu Hillary Clinton. Ja nisam bio među njima, na neki sam način vidio da tu nešto nije u redu i da će nešto pokvareno izaći na površinu. A to pokvareno je Donald Trump. I zato serija „Nasljeđe“ ide u skladu s vremenom.

 

NACIONAL: Serija „Nasljeđe“ često se stavlja u šekspirijanski kontekst. Koliko je četvrta sezona šekspirijanska?

Gledatelji su došli do te poveznice sa šekspirijanstvom i to je dobra poveznica. Mislim da bi Jesse Armstrong bio poprilično iznenađen kada bi mu rekli da je on, zapravo, moderni Shakespeare. Mislim da on sebe nikada nije vidio u tom svjetlu. Zbog arhetipske situacije s kojom se serija nosi prirodno je da u njoj nalazimo univerzalne elemente koje nalazimo u Shakespeareovim djelima kao što je „Kralj Lear“, u kojem se kralj povlači s prijestolja i ostavlja ga svojim kćerima. To je ta radnja koja se nastavlja u ovoj seriji, u četvrtoj sezoni i dalje imamo tu priču o obitelji. Zato mi je sasvim u redu da netko ovu seriju naziva šekspirijanskom iako, ponavljam, nisam siguran da je i Jesse Armstrong tako vidi. On je pisac koji se ne želi baviti Shakespeareom. Što se mene tiče, što sam stariji to se sve više referiram na Shakespearea jer vidim koliko je bio pametan pisac. I zato se taj šekspirizam provlači kroz sve sezone serije „Nasljeđe“.

NACIONAL: Glavni likovi serije „Nasljeđe“ su ponekad pohlepni, ponekad glupi, ponekad bezobrazni. Možete li objasniti zbog čega ih publika onda toliko voli?

Ljudska su bića razočaravajuća stvorenja. Mi smo još uvijek u procesu evolucije, nismo do kraja evoluirali. Zaglavili smo sa svim našim lošim navikama, groznim načinima razmišljanja te još uvijek volimo gladijatorsku arenu. O tome se radi. O borbi gladijatora. Ova obitelj se bori poput gladijatora, to je zabavno, idemo sjesti i opet ih gledati. Oni u tome ne vide ironiju koja se ogleda u njihovu ponašanju. To što gledate, ta serija „Nasljeđe“, ona govori o vama. Ljudi ne vide poveznicu jer su glupi. To je tako slatko kod ljudi. Oni nisu evoluirali, njihova evolucija je još uvijek u tijeku. Mislim da ljudi žele vidjeti nesreću. Recimo, vole vidjeti automobilsku nesreću, odmah dotrče do razbijenog auta, pitaju je li vozač umro, viču „O, Bože“. To je u nama zato što nismo evoluirali. Hvala Bogu na tome jer u suprotnom ne bismo imali publiku.

 

NACIONAL: Četvrta sezona serije „Nasljeđe“ ujedno je i posljednja. Što će vam najviše nedostajati iz ove serije?

Ne znam, za sada mi ništa ne nedostaje. Uživao sam u snimanju ove serije, to je jedno od najljepših razdoblja u mojoj karijeri, ne mogu to negirati. Bilo je zabavno, bilo je fenomenalno glumiti Logana Roya. No kraj serije „Nasljeđe“ ne označava kraj moje karijere, to je jedna stanica na putu, prekrasna stanica. Uvijek ću biti zahvalan na ovoj ulozi koja mi je pružila mnogo toga, ne želim ni na koji način umanjivati njen značaj. No serija je došla do kraja, a ja sam jako sretan što mogu nastaviti dalje. Ja sam, na neki način, umjetnik koji želi nastaviti dalje. Postoji još puno stvari koje želim istražiti i zato se vraćam kazalištu. Vraćam se kazalištu da provjerim mogu li upamtiti svoje rečenice i hoću li udariti u kulise ili ću ih izbjeći.

NACIONAL: Iako se često spominje kako serije „Nasljeđe“ nije temeljena na obitelji Murdoch, moramo napomenuti da je prošli tjedan objavljeno kako se 92-godišnju Rupert Murdoch ponovo zaručio. Ta je informacija medijski obišla svijet, što nam to govori o današnjem svijetu?

Ironija je u tome što je prije dva tjedna preminula moja 92-godišnja sestra. Nažalost, došla je do kraja. Jasno je da Rupert Murdoch ne misli da je došao do kraja. No ništa nije sigurno. Ruperte, budi oprezan u svojim željama, nemoj da ovo bude uzrok tvog kraja. A možda će nastaviti dalje. Iskreno rečeno, boli me briga, stvarno me boli briga za Ruperta Murdocha, za ono što misli i za ono što radi. Većim dijelom mog života on je bio osoba s kojom se nisam slagao, naročito u kontekstu novinarstva kakvo je on poticao. A to nije ono što novinarstvo jest ili bi trebalo biti. Zato me boli briga je li zaručen ili nije. Ruperte, želim ti puno sreće, nadam se da ti zaruke čine dobro, premda to trajalo samo 20 minuta. Nadam se da je dobro.

‘Nakon ‘Nasljeđa’ vraćam se kazalištu, provjeriti mogu li upamtiti svoje rečenice i hoću li udariti u kulise ili ću ih izbjeći. Postoji još puno stvari koje želim istražiti’

NACIONAL: Kada već govorimo o smrti i smrtnosti, Logan Roy u seriji „Nasljeđe“ govori o životu nakon smrti. Mislite li da Logan Roy želi biti besmrtan? Kakav je vaš pogled na smrtnost?

Moja sestra bila je izuzetno važna u mom životu. Dala mi je toliko mnogo toga. Nema je i strašno mi nedostaje. No tako je kako je. Život dođe i ode. A postoji mnogo vjerovanja kako postoji život poslije smrti i tada će se nešto dogoditi. Ja ne pušim te priče. Vjeruješ u to? U redu. Trebaš takva vjerovanja? I to je u redu. Za mene to je odvlačenje pažnje od bitnijeg pitanja, a to je – što smo mi kao ljudi? Ne razumijemo što je bit ljudskog roda. Ne razvijamo se, već smo zaglavili u sustavu vjerovanja koji rezultira time da se moramo pitati što se to događa sa ženama u Iranu, što se događa sa ženama u Afganistanu. A tamo se događaju okrutne stvari. Moramo se osvijestiti i vidjeti da patrijarhalni sustav propada. Patrijarhat je napravio krupne pogreške. I zato me boli briga za Ruperta Murdocha, mene zanima koja je to nova žena koja će se pojaviti na sceni. U Škotskoj imamo Nicolu Sturgeon, u Novom Zelandu imamo Jacindu Ardern. I da odgovorim na vaše pitanje, ne mislim da Logan Roy želi biti besmrtan, on je razumna osoba. Zna da nije besmrtan, vidio je ljude oko sebe koji su umrli. Ujedno, ne mislim da je Logan Roy religiozna osoba. Ono u što on vjeruje je njegov biznis. I zato mu je biznis toliko važan. I zato je prihvatio činjenicu da nije besmrtan.

 

NACIONAL: Iako još uvijek ne znamo radnja četvrte sezone serije „Nasljeđe“, postavlja se pitanje hoće li ikada netko od članova obitelji Roy biti sretan?

Mislim da nitko od njih nikada neće biti sretan. Ne možete biti sretni ako govorite laži. Laž je obrnuto od sreće. Iako ljudi preživljavaju zahvaljujući lažima, time ne doprinose ljudskom značaju. Koji je doprinos Donalda Trumpa? Malen je, zapravo samo je nanio štetu. Takva vrsta sreće ne postoji. Ne može egzistirati, nema je ni u kakvom obliku. No mislim da je to smisao ove serije, da je to ono o čemu Jesse Armstrong piše, a to je ta šteta koja se nanosi u potrazi za srećom. I kako sve što čine zapravo ne čine kako bi služili ljudskoj vrsti, onome što nas čini ljudima. Mi kao ljudska bića ne napredujemo i to je ono što ova serija pokazuje, ona pokazuje gdje se, kao ljudska bića, nalazimo. Nalazimo se u sustavu vrijednosti kakav smo stvorili. Znate, nedavno sam snimio dokumentarni serijal pod nazivom „Kako živi druga strana“. U seriji „Nasljeđe“ glumim fantastičnu osobu, Logana Roya, ali činjenica je da su bogati sve bogatiji, a siromašni su sve siromašniji. To na mene, kao socijalista, snažno utječe. To je ono što ja, Brian Cox, ne podnosim kod likova u ovoj seriji. Ta neosjetljivost na ono što se događa u svijetu. I uvijek se, takvi kakvi jesu, nekako izvuku. A ne bi trebali.

‘Zaglavili smo u sustavu vjerovanja koji rezultira time da se moramo pitati što se to događa sa ženama u Iranu i Afganistanu. Moramo se osvijestiti i vidjeti da patrijarhalni sustav propada’

NACIONAL: Ta vaša djeca, odnosno djeca Logana Roya, takva su kakva jesu, ali vi ste već rekli da, bez obzira na sve, Logan Roy voli svoju djecu.

Svi su oni prljavi, a ono što ih je zaprljalo je bogatstvo. I želja za pogrešnim stvarima. Logan Roy stvorio je ovaj biznis i to tako da se kreće u određenom smjeru. Ne mislim da ide u onom smjeru u kojem je on u početku mislio da će ići. I mislim da je zato razočaran preko svake mjere. U takvom poslu ima puni cinizma, zato Logan Roy često psuje jer smatra da ljudi nisu vrijedni svega toga. Ponovit ću, to je gladijatorstvo u kojem gledamo kako njegova djeca vode svoje bitke nadajući se da će na kraju netko biti teško poražen. A kada se to dogodi, reći ćemo „pa to je grozno, ali nastavimo gledati“. Mi kao publika to podržavamo. I to je ono što je sjajno u ovoj seriji, utječe na gledatelje. I odražava ono gdje se sada, kao ljudi, nalazimo, a to je jedno vrlo tužno mjesto. To je grozno mjesto koje nikada nije bilo tako loše. A ova serija je proizvod toga.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.