EKSKLUZIVNO: USKOK ipak istražuje kako je skupocjeni Mercedes osvanuo u dvorištu Gabrijele Žalac

Autor:

Dusko Jaramaz, Davor Javorovic/PIXSELL

Ugovor s tvrtkom Jolly Autoline potpisan je 15. siječnja 2019., a Mercedes kupljen od iste tvrtke koji je otkriven u dvorištu ministričine obitelji, registriran je, gle čuda, samo 13 dana kasnije. USKOK sada mora brzo provesti istragu kako bi ‘spasio obraz’ nakon afere Softver

USKOK će ponovno otvoriti jedan krak istrage u slučaju bivše ministrice regionalnog razvoja i fondova Europske unije, onaj vezan uz slučaj skupocjenog Mercedesa parkiranog u dvorištu ministričine obiteljske kuće u Vinkovcima prije dvije godine. Potvrdio je to Nacionalu visoki pravosudni izvor s neposrednim saznanjima o načinu rada USKOK-a i DORH-a. USKOK očekuje da bi neki od svjedoka koji su ispitani zbog afere Softver mogli imati saznanja i o slučaju Mercedes. No pravi razlog zašto USKOK sada ponovno taj predmet, koji je formalno otvoren još u lipnju 2019., želi izvući iz ladice i staviti na stol je da preduhitre Ured europskog javnog tužitelja koji bi se također mogao uhvatiti tog predmeta i to zato što je moguće da je i taj predmet povezan s netransparentnim trošenjem novca iz EU fondova.

Da postoji takva sumnja koja bi se trebala istražiti sugerira činjenica da je automobil pronađen u dvorištu ministrice Žalac bio u vlasništvu tvrtke šibenskog poduzetnika Josipa Stojanovića Jollyja koji je gotovo istovremeno s uparkiravanjem tog Mercedesa u vinkovačko dvorište obitelji Žalac potpisao jedan ugovor vrijedan 50-ak milijuna kuna za nabavu autobusa u Splitu – koji je u potpunosti financiran iz EU fondova. Pa se pokušava provjeriti je li najam tog vozila povezan s tim ugovorom.

Poduzetnik Josip Stojanović izazvao je pažnju javnosti kad je u medijima objavljena njegova fotografija sa Svjetskog nogometnog prvenstva u Moskvi na kojoj mu na ramenima sjedi ni manje ni više nego ministar financija Zdravko Marić, a Jutarnji list dodatno je otkrio da je Marić, dok je bio na čelu Nadzornog odbora HBOR-a, glasovao za to da se Jollyju, to jest njegovoj tvrtki Olympia Vodice, 12. travnja 2016. odobri kredit u iznosu od 116,25 milijuna kuna uz kamatnu stopu od tri posto na rok od 17 godina uključujući poček od četiri godine. Time je u Vodicama izgrađen atraktivni hotel Olympia Sky, u kojem često odsjedaju članovi vlade u ljetnim mjesecima. Kad je 2019. izbila afera Mercedes, mediji su odmah podsjetili i na neobično prijateljstvo ministra Zdravka Marića i Josipa Stojanovića Jollyja.

U trenutku uhićenja bivše ministrice Žalac u dvorištu njezine obiteljske kuće u Vinkovcima nalazio se Mercedec vinkovačkih registarskih oznaka koji se ponešto razlikovao od modela koji su novinari Jutarnjeg lista snimili dvije godine ranije. FOTO: Davor Javorovic/PIXSELL

Nacionalov pravosudni izvor navodi kako će USKOK pod hitno nastojati taj slučaj sam riješiti kako se ravnateljica USKOK-a Vanja Marušić, ali i njoj nadređena glavna državna odvjetnica Zlata Hrvoj-Šipek ne bi ponovno našle na meti optužbi da su po nalogu državnog vrha, to jest Vlade Andreja Plenkovića, stopirale istragu – kao u aferi Softver.

O tomu taj visoki pravosudni izvor kaže:

“USKOK nije završio rad na predmetu ministrice Gabrijele Žalac, a njezino uhićenje tek je sada otvorilo mogućnosti da se dodatno istraže druge afere s kojima je ona povezana, tu prvenstveno mislim na aferu Mercedes i sve krakove te afere, kao i sve ljude povezane s tom aferom. Ured europskog javnog tužitelja radi segment istraga povezan s pronevjerama iz europskih fondova, ali sumnja se da Gabrijela Žalac nije samo to radila. Prvenstveno treba rasvijetliti što je skupocjeni Mercedes radio u dvorištu Gabrijele Žalac. Naime, u aferi Softver bilo je logično da se u priču uključio Ured europskog javnog tužitelja i dovršio posao do kraja, u aferi ‘Mercedes u dvorištu’ tek treba utvrditi je li riječ isključivo o domeni rada USKOK-a ili i ta afera možda ima veze s europskim fondovima. U slučaju Žalac, naime, nije u pitanju samo pronevjera sredstava iz EU fondova, nego treba ispitati i način trošenja novca iz državnog proračuna Republike Hrvatske i sve krakove afera povezanih s Gabrijelom Žalac“.

U vrijeme kada su novinari Jutarnjeg lista u ožujku 2019. u dvorištu obiteljske kuće ministrice Gabrijele Žalac u Vinkovcima otkrili parkirani Mercedes u vlasništvu tvrtke za najam automobila šibenskog poduzetnika Josipa Stojanovića Jollyja, njegova druga tvrtka otprilike u isto vrijeme kad je Mercedes registriran potpisala je ugovor za posao u vrijednosti oko 50 milijuna kuna bez PDV-a za nabavu autobusa za splitsku gradsku tvrtku Promet. Sve se u potpunosti financiralo putem europskih fondova, što znači da je natječaj morao biti proveden i kroz Ministarstvo kojim je upravljala Gabrijela Žalac.

Premijer Andrej Plenković žustro je branio svoju ministricu Gabrijelu Žalac od prvoga dana kad je afera Mercedes izbila u javnost. FOTO: Davor Javorovic/PIXSELL

Ako bi te dvije okolnosti bile međusobno povezane – Mercedes u ministričinu dvorištu i pobjeda Jollyja na natječaju financiranom iz EU fondova – to bi značilo da nadležnost u tom predmetu nema samo USKOK, već ponovno i Ured europskog javnog tužitelja.

USKOK je izvide o Mercedesu u ministričinu dvorištu pokrenuo tek u lipnju 2019., tri mjeseca nakon izbijanja afere, i to temeljem medijskih napisa i kontradiktornih izjava same ministrice Gabrijele Žalac protiv koje je i Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa tada pokrenulo postupak.

Afera Mercedes izbila je u ožujku 2019. kad je Jutarnji list ekskluzivno objavio da je u dvorištu obiteljske kuće ministrice Gabrijele Žalac već dulje vrijeme parkiran novi luksuzni Mercedes E klase zagrebačkih registarskih oznaka, vrijedan barem 50.000 eura, koji nije bio naveden u njezinoj imovinskoj kartici, a bio je u vlasništvu tvrtke za najam luksuznih vozila Star rent-a-car šibenskog tajkuna Josipa Stojanovića Jollyja i registriran 28. siječnja 2019. Novinari su otkrili da najam takvog automobila stoji najmanje 1250 kuna dnevno, a susjedi obitelji Žalac posvjedočili su da je luksuzna limuzina parkirana u dvorištu već više mjeseci i da je vozi ministričin suprug Mario Žalac.

USKOK očekuje da bi neki od svjedoka koji su ispitani zbog afere Softver mogli imati saznanja i o slučaju Mercedes. No to nije pravi razlog zbog kojeg USKOK sada ponovno otvara taj predmet

Iz Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU isprva su samo tvrdili da automobil nije u vlasništvu ni u najmu obitelji Žalac.

Ministrica Gabrijela Žalac drugi dan nakon izbijanja afere novinarima u Hrvatskom saboru, uoči sjednice Kluba HDZ-a, ovako je pojasnila u čijem je vlasništvu automobil i što je radio u njezinu dvorištu:

„To je auto mojih roditelja i zato ne razumijem uopće zašto se digla tolika prašina oko toga. Kada auto koji ja kupim bude u mom vlasništvu, naravno da ću ga prijaviti u imovinsku karticu.“

Potom je ustvrdila da je automobil u njezinu dvorištu zapravo bio tamo zato što je njezin „brat dovezao svoj auto kod mame i nema se gdje parkirati“. Što je bilo malo neobično objašnjenje ako se uzme u obzir činjenica da su susjedi novinarima posvjedočili da je automobil već dulje vrijeme vozio ministričin suprug.

Inače, ministričin suprug Mario Žalac u vlasništvu je, barem u to vrijeme, imao autoservis “Žaki” koji je pet godina prije preselio u novi moderni prostor u poslovnoj zoni nedaleko od željezničke pruge koja vodi prema Otoku, ali je prema podacima imovinske kartice svoje supruge vozio stari Mercedes iz 1995. vrijedan svega 24.000 kuna, a njegov godišnji neto prihod iznosio je, barem prema podacima iz suprugine imovinske kartice, oko 36 tisuća kuna.

Ministrica je pak novinarima u Saboru tada tvrdila da su njezini roditelji automobil kupili prije dva mjeseca, to jest u siječnju 2019., ali je potom pojasnila da je automobil „rentan kroz ugovor o najmu i kada se otplati onda će se vjerojatno kupiti, vidjet ćemo“.

Kad je 2019. izbila afera Mercedes, mediji su odmah podsjetili i na neobično prijateljstvo ministra Zdravka Marića i Josipa Stojanovića Jollyja i njihovu fotografiju iz Moskve 2018.. FOTO: Screenshot/Večernji list

Rečenicom “Poznajem ga i poznavat ću ga do kraja života” potvrdila je da poznaje Josipa Stojanovića Jollyja, vlasnika tvrtke za najam luksuznih vozila Star rent-a-car, u čijem je vlasništvu bio Mercedes, ali je istaknula da poznanstvo s njim nije iskoristila da bi njezini roditelji kupili automobil.

Afera s Mercedesom iskrsnula je Gabrijeli Žalac u najgorem mogućem trenutku jer je nedugo prije toga otkriveno da je skrivila prometnu nesreću u kojoj je ozlijedila maloljetnu djevojčicu, a da je pritom vozila bez vozačke dozvole koja joj je istekla.

Za sve to premijer Plenković imao je jako puno razumijevanja i opravdanja i nije mu palo na pamet da smijeni Gabrijelu Žalac, a očito niti da sam propita istinitost njezinih navoda.

Čak ni kad je Jutarnji list drugi dan od izbijanja afere otkrio da je tvrtka Jolly Auto line, u vlasništvu istog tog poduzetnika Josipa Stojanovića Jollyja čija je druga tvrtka iznajmila roditeljima Gabrijele Žalac skupocjeni Mercedes, u siječnju 2019., dakle u isto vrijeme kad su roditelji Gabrijele Žalac navodno odlučili kupiti automobil baš od Jollyja, dobila unosan posao na natječaju koji je financiran iz fondova Europske unije.

Taj natječaj, vrijedan 75 milijuna kuna bez PDV-a, odnosio se na modernizaciju splitskog javnog gradskog i prigradskog prometa, a u cijelosti se financirao nepovratnim sredstvima EU-a. Na natječaju su se nabavljala 34 autobusa od čega 20 gradskih zglobnih i 14 gradskih solo autobusa. Ponude su se otvarale 16. listopada 2018., a ugovori su bili potpisani 15. siječnja 2019.

Ministrica je tvrdila da je automobil kod nje u dvorištu jer je njezin brat dovezao svoj auto kod mame pa se ona nema kamo parkirati, a susjedi su svjedočili da je Mercedes sve vrijeme vozio njezin suprug

Kako je objavio Jutarnji list, najveći dio posla pripao je tvrtki Jolly Autoline koji je sa splitskog gradskom tvrtkom Promet potpisao ugovor vrijedan 50,676.420 kuna za nabavu 20 gradskih zglobnih autobusa, dok je tvrtka Auto Hrvatska prodajno – servisni centri iz Hrvatskog Leskovca sklopila ugovor vrijedan 23,321.340,00 kuna za nabavu 14 gradskih solo autobusa.

Istražitelji USKOK-a sada će nastojati provjeriti postoji li poveznica između činjenice da je ugovor s Jollyjem potpisan 15. siječnja 2019., a Mercedes koji su novinari otkrili u ministričinom dvorištu registriran 13 dana kasnije, to jest 28. siječnja 2019.

Tako bi u slučaju bivše ministrice regionalnog razvoja i fondova Europske unije Gabrijele Žalac moglo doći do novog velikog preokreta koji bi označio dvostruki udar pravosuđa na Vladu Andreja Plenkovića i preispitivanje načina funkcioniranja Plenkovićeve administracije. Naime, uhićenje bivše ministrice Gabrijele Žalac koje je proveo Ured europskog javnog tužitelja, što je impliciralo optužbe da je Ured europskog javnog tužitelja odradio posao koji domaće tužilaštvo nije željelo odraditi i to pod pritiskom državnog vrha, ogroman je udarac za Vladu Andreja Plenkovića i to udarac koji je ovaj put došao iz središta europskih institucija u Bruxellesu i prvi put na tako visokoj razini otvorio pitanje je li korupcija doprla do samog predvorja Ureda Andreja Plenkovića.

Visoki pravosudni izvor s dubinskim saznanjima o načinu rada DORH-a i USKOK-a sada je za Nacional potvrdio da za USKOK, a time i za DORH, slučaj Žalac nije završen i da bi tek sada mogli nastupiti pravi problemi za bivšu ministricu, a samim time i za premijera Plenkovića i njegovu vjerodostojnost. Jer upravo je Plenković od izbijanja prvih afera s Gabrijelom Žalac, još u vrijeme dok su o tim aferama pisali samo mediji, žustro branio svoju omiljenu ministricu, a nastavio je to raditi čak i nakon njezina uhićenja u režiji Ureda europskog javnog tužitelja. No sada bi se nastavkom istrage u slučaju Žalac u fokusu istražitelja mogli naći čak i neki drugi ministri iz Plenkovićeve vlade, i to ne samo oni bivši, već moguće i jedan od aktualnih ministara koji je neizravno bio povezan s akterima afere iz slučaja Žalac.

Unatoč nelogičnostima u istrazi oko afere Sotfver, glavna državna odvjetnica Zlata Hrvoj Šipek i ravnateljica USKOK-a Vanja Marušić nisu smijenjene pa sada imaju priliku za ‘popravni’. FOTO: Patrik Macek/PIXSELL

Ako bi se ponovno dogodilo da istragu u tom predmetu do kraja provede Ured europskog javnog tužitelja, a da se pojave indicije da su USKOK i DORH zataškavali i taj predmet, kompletno rukovodstvo USKOK-a i DORH-a moralo bi dati ostavke. Naravno, pod uvjetom da postoje dokazi da je Mercedes u vlasništvu roditelja ministrice Gabrijele Žalac imao veze s natječajem na kojem je pobijedio Jolly.

Nacionalov visoki izvor iz pravosudnih krugova smatra da je već samim osnivanjem Ureda europskoj javnog tužitelja u Republici Hrvatskoj olakšan i posao DORH-a.

“Dobro da je formiran Ured europskoj javnog tužitelja jer politika sada ne može ništa više utjecati na predmete”, rekao je taj izvor.

Međutim, “slučaj Mercedes” nije jedini zbog kojih USKOK može ponovno “pročešljati” Gabrijelu Žalac. Naime, moguće je da će istražitelji doći do novih krakova povezanih s aferom Softver, to jest ministričina interesno-prijateljskog odnosa s poduzetnikom Mladenom Šimuncem, koji je uhićen zajedno s njom zbog sumnje da mu je namjestila ugovor za softver vrijedan 13 milijuna kuna, iako je vrijednost softvera bila samo dva milijuna kuna. Međutim, prema tvrdnjama upućenih izvora, Gabrijela Žalac davala je Šimuncu i puno manjih poslova, to jest ugovora čija vrijednost nije premašivala 200 tisuća kuna pa će sada i ti ugovori biti ponovno preispitani, a moguće i njihov raniji poslovni odnos iz vremena dok je Gabrijela Žalac bila direktorica Agencije za razvoj Vukovarsko-srijemske županije Hrast d.o.o., o čemu je nedavno pisao portal Telegram koji je i otkrio aferu Softver.

Nacionalov izvor tvrdi da se uhićenjem Gabrijele Žalac, ali i nekih njezinih bliskih suradnika, sada otvorio prostor istražiteljima koji računaju na suradnju zaposlenika Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije koji su izravno bili zaduženi za projekte za koje se sumnja da je njima Gabrijela Žalac manipulirala.

Upravo zato što je USKOK u aferi Softver osramoćen jer je cijeli posao odradio Ured europskog javnog tužitelja, u USKOK-u traže častan izlaz iz te situacije, a afera Mercedes za to je dobra prilika

“Kako bi izbjegli pravosudni progon, neki od tih djelatnika Ministarstva sigurno će surađivati s USKOK-om jer sada dolazi u pitanje i njihova odgovornost ako bi se pokazalo da je bilo nepravilnosti s trošenjem proračunskih ili EU sredstava, a oni su bili ti koji su morali potpisivati papire”, kaže taj Nacionalov izvor. Drugim riječima, da bi provodila nezakonitosti, Gabrijela Žalac morala se oslanjati na administraciju svog ministarstva, to jest na vlastite zaposlenike koji su morali provoditi njezine naredbe. Ako bi ti zaposlenici svjedočili protiv ministrice, to jest ako bi se moglo dokazati da im je ona naredila da mimo zakona provode određene odluke, mogli bi sebe spasiti od kaznenog progona, a istovremeno nju dodatno teško optužiti.

Naime, upravo zato što je USKOK de facto u aferi Softver osramoćen jer je cijeli posao odradio Ured europskog javnog tužitelja, zbog čega je dovedena u pitanje vjerodostojnost kompletnog sustava Državnog odvjetništva i odgovornost glavne državne odvjetnice Zlate Hrvoj-Šipek i ravnateljice USKOK-a Vanje Marušić, u USKOK-u sada traže častan izlaz iz te situacije.

Posebno zato što je velik dio javnosti i dalje uvjeren da su DORH i USKOK štitili ministricu, a to uvjerenje moglo se samo još pojačati zbog načina na koji su i glavna državna odvjetnica Zlata Hrvoj-Šipek i šefica USKOK-a Vanja Marušić u Saboru spašene izglasavanjem usvajanja izvješća o radu DORH-a sa 77 ruku Plenkovićeve većine.

Zato bi se, izgleda, sve snage istražitelja USKOK-a sada mogle usmjeriti na najzvučniju aferu koja je obilježila kompletan mandat ministrice Gabrijele Žalac – a to je afera Mercedes.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.