DOSSIER: Mutni biznis školskih izleta vrijedan 300 milijuna kuna

Autor:

Pixabay

Objavljeno u Nacionalu br. 1073, 15. studeni 2018.

Nacional je istražio namještaju li se i kako natječaji za odabir turističkih agencija koje organiziraju školske izlete i maturalna putovanja i u kojoj su vezi ravnatelji i profesori s vlasnicima favoriziranih agencija, zbog čega je već 200 pritužbi stiglo na adresu Prosvjetne inspekcije

U procesu odabira turističkih agencija koje organiziraju školske izlete i maturalna putovanja za učenike osnovnih i srednjih škola već niz godina događaju se brojne nepravilnosti pa i sumnjive radnje, a da doista nešto ne valja u procesu odabira agencija govori i podatak da je samo u posljednje tri godine, odnosno od stupanja na snagu Pravilnika o izvođenju izleta, ekskurzija i drugih odgojno-obrazovnih aktivnosti izvan škole, Prosvjetna inspekcija Ministarstva znanosti i obrazovanja zaprimila oko 200 pritužbi i prijava zbog kršenje njegovih odredbi. Pravilnik je stupio na snagu 2015. godine, ali nije popravio situaciju jer su, tvrde Nacionalovi sugovornici, pojedine agencije našle način da zaobiđu njegove odredbe i nastave nedozvoljene rabote.

Da je situacija sve napetija, da je sve više nezadovoljnijih takvim stanjem pokazuje i činjenica da je jedna od nezadovoljnih agencija – riječ je o agenciji Alga Travel – čak podnijela i kaznenu prijavu protiv agencije za koju smatra da najočitije sudjeluje u tim nepravilnostima i nezakonitostima.

Direktorica prodaje u toj turističkoj agenciji Alga Travel iz Zagreba Andreja Narandža za sumnjive postupke u procesu odabira organizatora školskih putovanja javno proziva nekoliko turističkih agencija, a među njima prvenstveno agenciju Speranza iz Zagreba, za čijeg direktora Sašu Blažekovića tvrdi da je usko povezan s nekolicinom škola i njihovim ravnateljima, s kojima dogovorno već godinama namještaju natječaje i odabiru upravo tu agenciju kao organizatora školskih putovanja. Po njenim tvrdnjama u nekima od škola Speranza i nekoliko njezinih partnerskih agencija odabiru se redovno već 20-ak i više godina, a drugim je agencijama vrlo teško i gotovo nemoguće ući u te čvrsto zatvorene ranije uspostavljene odnose.

To je bio glavni razlog zašto je agencija Alga Travel odlučila podnijeti tu kaznenu prijavu u kojoj su turističku agenciju Speranza i ravnatelje nekoliko osnovnih i srednjih škola te nekoliko partnerskih agencija optužili za protuzakonitosti i korupciju u procesu odabira agencija koje organiziraju školska putovanja. U agenciji Alga Travel tvrde da su prikupili dokaze o njihovoj nelegalnoj suradnji pa su stoga i podnijeli kaznenu prijavu.

Prema podacima Zavoda za statistiku, u školskoj godini 2016/2017. osnovnu školu u Hrvatskoj pohađala su 318.173 učenika, a u srednjim školama i gimnazijama iste je školske godine bilo upisano 161.111 učenika, što znači da je gotovo 500.000 djece bilo uključeno u neki oblik školskih putovanja. Prema projekciji Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA), u istoj je školskoj godini ukupni prihod od školskih putovanja – maturalnih putovanja, jednodnevnih ili višednevnih izleta, tematskih izleta i škola u prirodi – iznosio čak 301.215.950 kuna. Pravilnik o izvođenju izleta, ekskurzija i drugih odgojno-obrazovnih aktivnosti izvan škole trebao je unijeti transparentnost u proces odabira najpovoljnijih ponuđača za organizaciju svih tih školskih putovanja i izleta. No prema tvrdnjama nekih vlasnika turističkih agencija i predstavnika strukovnih udruženja, nakon stupanja Pravilnika na snagu nije se promijenilo gotovo ništa jer su škole i agencije, koje su i ranije posezale za protuzakonitim potezima, našle modalitete kako izigrati i zaobići novi Pravilnik i nastaviti nedozvoljene rabote.

Više Nacionalovih sugovornika iz redova predstavnika turističkih agencija znakovito ukazuju da je agencija Speranza, koja je prije nekoliko godina zbog neprofesionalnosti čak izbačena iz Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA), već preko 20 godina neprikosnoveni pobjednik gotovo svih natječaja za organizatore školskih putovanja i maturalaca u više osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj, unatoč tome što i brojne druge agencije sudjeluju u natječajima, nudeći konkurentne cijene i uvjete.

 

U Ministarstvu znanosti i obrazovanja Nacionalu su potvrdili da je Prosvjetna inspekcija zaprimila pritužbe brojnih turističkih agencija, a nepravilnosti su, tvrde, prijavljivali i roditelji

 

Naoko je sistem odabira vrlo jasan i dobro razrađen i trebao bi jamčiti mogućnost da u organizaciji tih izleta i putovanja sudjeluju razne agencije. Međutim, ukazuju konkurentske agencije, na raspisane natječaje redovito se javlja agencija Speranza i uvijek iste agencije: Adriaticum Travel iz Zadra, Autoturist-Park iz Samobora, Zea Tours iz Pule i 14you iz Zagreba. Nacionalovi sugovornici tvrde da prve tri agencije nikada ne šalju svoje ponude samostalno, nego to uvijek rade u dogovoru sa Speranzom, svjesno duplirajući i usklađujući ponude sa Speranzom. No ova posljednja – 14you – nepostojeća je i nema joj traga ni u strukovnim udruženjima ni u sudskom registru, iako uredno šalje svoje ponude. Ove četiri agencije i povremeno agencija Samoborček EU grupa na tim školskim natječajima gotovo u pravilu ulaze u uži krug triju izabranih agencija čije su ponude, prema odabiru školskog povjerenstva, najpovoljnije. A organizaciju putovanja u pravilu dobiva Speranza koja je stvarni organizator putovanja i koja plaća skoro sve pristigle fakture.

Među školama koje se već godinama čvrsto drže isključivo za Speranzu su Druga gimnazija u Zagrebu, Gimnazija Lucijan Vranjanin u Zagrebu, Sportska gimnazija u Zagrebu, Prirodoslovna škola Vladimir Prelog u Zagrebu, Osnovna škola Brestje, Gimnazija Sesvete, Škola za medicinske sestre Vrapče u Zagrebu, Gimnazija i strukovna škola Pazin, Gimnazija Velika Gorica i još neke. Nacional je istražio tvrdnje tih predstavnika ostalih turističkih agencija, a pregled natječaja i odluka o odabiru agencija za organizaciju školskih putovanja kao javnih dokumenata objavljenih na internetskim stranicama spomenutih škola u posljednjih nekoliko godina potvrđuje ove navode. U velikom broju slučajeva na natječajima u nabrojanim školama u uži su krug ulazile uvijek iste agencije – Adriaticum Travel, Autoturist-Park i Speranza – i to gotovo u pravilu u ovoj kombinaciji, a povremeno su u krug odabranih ulazili i Samoborček EU grupa i nepostojeća agencija 14you. Zanimljiva je i simptomatična pojedinost da se većina ovih agencija – posebno “Adriaticum Travel”, “Autoturis Park” ili “Zea Tours” iz Pule – u pravilu nikada ne javljaju samostalno na natječaje raspisane u školama izvan svojih županija, već se na natječaje u školama u preostalom dijelu Hrvatske javljaju isključivo “u paketu” s agencijom “Speranza”.

I sustav odabira najpovoljnijeg ponuđača u školama koje surađuju sa Speranzom je dobro poznat, tvrdi Andreja Narandža.

“Svaka od turističkih agencija koja se javlja na natječaj predaje svoju ponudu u zatvorenoj kuverti. Povjerenstvo škole nadležno za odabir treba, prema odredbama Pravilnika, javno otvoriti kuverte i pročitati pojedinosti svake od predanih ponuda pred auditorijem koji u pravilu čine predstavnici agencija koje su predale svoje ponude. No povjerenstva u nabrojanim školama to ne čine. Ja i moji kolege prisustvovali smo na više takvih javnih otvaranja u kojima su predsjednici povjerenstva formalno otvorili kuverte – ponekad se išlo čak dotle da se obrasci ponuda nisu ni izvadili iz kuverti – ali ih nisu javno čitali, nisu iznosili pojedinosti iz tih ponuda, iako su prema Pravilniku to bili dužni napraviti, već bi samo pročitali imena agencija koje su predale ponude. Djelatnici agencija su potom zamoljeni da napuste prostoriju, a povjerenstvo je nastavilo rad bez prisustva svjedoka.”

Nekoliko dana nakon toga povjerenstvo na internetskoj stranici škole objavilo bi imena agencija koje su ušle u uži izbor, a da predstavnici ostalih agencija ne bi imali nikakav uvid u to jesu li odabrane ponude doista bile najpovoljnije. Nije rijedak slučaj, tvrdi jedna naša sugovornica – a u to smo se i sami uvjerili pregledavajući odluke povjerenstava – da u uži krug uđu tek jedna ili dvije agencije, što je suprotno odredbama Pravilnika koji nalaže da se odabiru najmanje tri agencije. I u velikoj većini slučajeva u spomenutim natječajima odabrana je upravo Speranza. Povremeno se dogodi da u školama s kojima određene agencije već godinama gotovo monopolski surađuju, povjerenstvo s vremena na vrijeme formalno odabere i neku od spomenutih agencija – Adriaticum Travel iz Zadra, Autoturist, Zea Tours iz Pule i 14you iz Zagreba. Ali prema informacijama koje je prikupio Nacional hotelske fakture, računi prijevoznika i ostalih usluga tijekom putovanja ne stižu na adresu odabranog organizatora putovanja, nego upravo na adresu Speranze.

O tome svjedoči i primjer organizacije maturalnog putovanja za oko 170 učenika Gimnazije Lucijan Vranjanin iz Zagreba. Ta je škola koju je nekoliko naših izvora također spomenulo u kontekstu dugogodišnje suradnje s agencijom Speranza, početkom prosinca 2017. na svojim internetskim stranicama objavila javni poziv turističkim agencijama za organizaciju sedmodnevnog maturalnog putovanja u Grčku krajem kolovoza i početkom rujna ove godine. Javno otvaranje pristiglih ponuda održano je 14. prosinca, a povjerenstvo je u uži izbor uzelo tri turističke agencije: Spektar Putovanja iz Zagreba, Turističku agenciju Speranzu iz Zagreba i Samoborček EU grupu iz Samobora. Za organizatora putovanja u konačnici je na sastanku 18. siječnja, na kojem su bili prisutni i roditelji i predstavnici triju izabranih agencija, kao najpovoljnija odabrana agencija Samoborček EU Grupa. No u trenutku kada je grčka posrednička agencija Golden Way Tours kao domaći touroperator poslala predračun za troškove hotelskog smještaja i najam autobusa, stvari su postale zanimljive. Jer predračun na iznos od 30.890 eura za 173 osobe koje su u Grčkoj trebale boraviti od 28. kolovoza do 2. rujna nije poslan organizatoru putovanja, agenciji Samoborček, nego agenciji Speranza.

Obratili smo se stoga agenciji Speranza s pitanjem postoje li dogovori s ravnateljima nabrojanih škola koji upravo toj agenciji garantiraju redovni odabir na natječajima, a direktora agencije Sašu Blažekovića zamolili smo i da nam objasni zbog čega se uz njegovu agenciju na natječajima javljaju uvijek iste tri ili četiri agencije.

“U poslovanju tvrtke Speranza kao turističke agencije ne postoje nikakvi dogovori s ravnateljem bilo koje škole”, tvrdi Blažeković podsjećajući na jasne odredbe Pravilnika o izvođenju izleta, ekskurzija i drugih odgojno-obrazovnih aktivnosti izvan škole. On nije želio komentirati sudjelovanje ostalih turističkih agencija na natječajima za organizaciju školskih maturalnih putovanja jer smatra da “svaka turistička agencija treba sama komentirati svoje sudjelovanje na takvim natječajima”. No, podsjetio je Blažeković, na takvim natječajima ne sudjeluju samo agencije koje su nas zanimale, već i ostale turističke agencije koje se također mogu javiti na natječaje.

On tvrdi da agencije odabire posebno povjerenstvo za provedbu javnoga poziva i izbor najpovoljnije ponude, u koje ulaze ravnatelj, profesori, razrednici i predstavnici roditelja. “Povjerenstvo izabire najmanje tri ponude koje će biti predstavljene roditeljima, osim u slučaju da na javni poziv pristigne manje ponuda koje ispunjavaju propisane uvjete”, kazao je Blažeković i objasnio da odabrane agencije roditeljima prezentiraju pojedinosti organizacije puta te da konačnu odluku o odabiru ponude donose roditelji i profesori, odnosno razrednici-voditelji većinom glasova. “Cijeli postupak vodi povjerenstvo, dok konačnu odluku donose roditelji većinom glasova nazočnih i ne postoji nikakva mogućnost ‘dogovora’ između ravnatelja i turističke agencije”, kategorički tvrdi Blažeković.

Predsjednik strukovne Udruge hrvatskih turističkih agencija (UHPA) Tomislav Fain potvrdio nam je da je udruga zaprimala pritužbe turističkih agencija zbog nepoštovanja odredbi Pravilnika, u kojima su se spominjali ozbiljni propusti u provedbi natječaja školskih ustanova. “Pritužbe su se najčešće odnosile na nepravilno popunjavanje ili izmjene Obrasca poziva za organizaciju višednevne izvanučioničke nastave koji je dio Pravilnika te povjerenstvo škole u skladu s njim izabire najmanje tri ponude za objavu na internetskoj stranici škole i predstavljanje roditeljima na odabir konačne ponude”, objašnjava Fain. On kaže kako UHPA skreće pažnju školskoj ustanovi na moguće nepravilnosti u proceduri provedbe javnog poziva kako bi škola mogla ispraviti ili poništiti natječaj, a ako škola ne reagira takve su slučajeve prijavljivali Prosvjetnoj inspekciji Ministarstva znanosti i obrazovanja.

U Ministarstvu su Nacionalu potvrdili da je Prosvjetna inspekcija doista zaprimila pritužbe brojnih turističkih agencija, a bilo je, tvrde, i prijava nepravilnosti od roditelja, no u odgovoru ne navode imena agencija na račun kojih su primjedbe i pritužbe najčešće stizale. “Aktualni Pravilnik primjenjuje se tri godine i za to vrijeme pristiglo je dvjestotinjak podnesaka po kojima je postupano”, kažu u Ministarstvu. Među brojnim nepravilnostima koje su nabrojali u odgovoru navode se “neraspisivanje javnog poziva ili pogrešnu objavu, žalbe na rad povjerenstva, prigovor na odabir skuplje ponude, izabrana ponuda nije u skladu s javnim pozivom, odabrani ponuditelj nema rješenje za organizaciju školskih ekskurzija, odabrana agencija lažno se predstavila i nema certifikat za organizaciju ekskurzija i izleta učenika, različiti javni pozivi u zajedničkoj organizaciji dviju škola, na otvaranju ponuda povjerenstvo nije predstavilo sadržaj, uvjete i pogodnosti ponuda, razmatranje nepravovaljanih ponuda…”. Sve nabrojano gotovo u riječ se podudara s načinima na koje se izigravaju raspisani javni pozivi za organizaciju putovanja na koje su nas upozorili predstavnici turističkih agencija s kojima smo razgovarali.

Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja pak podsjećaju kako u Pravilniku stoji da “na sastanku povjerenstva predsjednik otvara i čita ponude pristigle na javni poziv, a podaci iz sadržaja ponude unose se u zapisnik” te da “otvaranju ponuda mogu nazočiti predstavnici potencijalnih davatelja usluga bez prava sudjelovanja”. Drugim riječima, detalji svih otvorenih ponuda moraju se pročitati pred predstavnicima zainteresiranih agencija. No to se pravilo u spomenutim školama često izigrava, tvrdi spomenuta Nacionalova sugovornica, i nitko ne može pouzdano znati jesu li doista izabrane najpovoljnije ponude.

 

‘U poslovanju tvrtke Speranza kao turističke agencije ne postoje dogovori s ravnateljem bilo koje škole’, kaže Saša Blažeković, direktor Speranze, protiv koje je agencije Alga Travel podnijela kaznenu prijavu

 

Dokaz za ovu konstataciju pronašli smo na internetskim stranicama Škole za medicinske sestre Vrapče u Zagrebu koja je početkom listopada ove godine raspisala javni poziv za organizaciju višednevne učioničke nastave za 53 učenika četvrtih razreda i pet profesora pratitelja. Prema obrascu poziva broj 5/2018 objavljenog na stranicama škole navodi se da je željena destinacija Grčka, a očekivani termin putovanja od 25. kolovoza do 1. rujna 2019. godine. U naznačenom roku za predaju poziva, saznajemo iz službenih izvora, pristiglo je osam ponuda turističkih agencija. Na javnom otvaranju poziva održanom 24. listopada ove godine, prema dokumentu koji nam je stavljen na uvid, detalji svake od ponuda nisu se čitali javno kako to nalaže Pravilnik o organizaciji školskih izleta, nego su članovi povjerenstva za odabir imali unaprijed pripremljene tablice u koje su ubacivali podatke iz ponuda koji su im bili važni. Jedna agencija je diskvalificirana jer je nudila plaćeno putovanje samo za tri umjesto pet naznačenih profesora. Ostale agencije dostavile su ponude čija se cijena aranžmana kretala od 3690 kuna do 4800 kuna.

Nakon kratkog pregledavanja ponuda – bez javnog čitanja pojedinosti – predstavnici agencija su zamoljeni da napuste prostoriju, a povjerenstvo je nastavilo detaljni pregled i usporedbu ponuda. Na školskoj stranici potom je objavljeno službeno priopćenje prema kojem su za organizatore putovanja koji će biti predstavljeni roditeljima odabrane agencije Speranza i Adriaticum travel koje su ponudile gotovo identičnu cijenu aranžmana od 4330, odnosno 4350 kuna, iako su neke druge agencije – B Travel, Alga Travel ili Prolingua Travel – ponudile cijene aranžmana od 500 do 600 kuna jeftinije od odabranih. Uz to, u ovom slučaju prekršena je i odredba Pravilnika prema kojoj je povjerenstvo dužno odabrati najmanje tri ponude koje ulaze u uži krug, a roditelji nisu obaviješteni ni o činjenici da među odabranim ponudama nisu one koje su financijski najpovoljnije.

Krajem prošloga tjedna na službenim stranicama škole objavljeno je da su na sastanku zakazanom za 7. studenoga roditelji među ponuđenim opcijama većinom glasova odabrali – agenciju Speranza.

Zamolili smo i predsjednika UHPA-e Tomislava Faina da prokomentira pritužbe predstavnika nekolicine turističkih agencija prema kojima se na natječajima u pravilu odabiru uvijek iste dvije ili tri agencije, dok je ostalima gotovo nemoguće ući u tu grupu “odabranih”, odnosno preferiranih agencija. On kaže: “Ne mogu poreći da smo za to čuli i da se o tome priča. Vrlo teško je na osnovu priča i glasina bilo što napraviti, naročito ako je formalno odabir bio u skladu s Pravilnikom. Isto tako, ne bira školska ustanova s kim će se putovanje realizirati, već roditelji. U Pravilniku jasno stoji kako je odluka roditelja konačna. UHPA nema model po kojem bi provjeravala takve navode, a teško da će bilo tko od sudionika išta priznati – bilo agencije, bilo ravnatelji ili nastavnici. Ako se takve stvari događaju onda mogu reći da je to strašno jer se tako oštećuju roditelji koji ionako teško nalaze financijska sredstva za slanje djece na školska putovanja. A još gore je ako postoje ravnatelji i nastavnici koji tako postupaju jer bi oni trebali biti moralna vertikala i pridržavati se zakonskih odredbi, uključujući i odredbe Pravilnika”.

A na direktno pitanje Nacionala jesu li mu poznati eventualni konkretni slučajevi korupcije i podmićivanja dijela ravnatelja kako bi točno određena turistička agencija zadržala status preferirane agencije, Fain je odgovorio: “UHPA službeno nije dobila pritužbe da određeni ravnatelji ili profesori u školama primaju određene nagrade za odabir točno određenih agencija. Svakako pozivamo da svi oni koji imaju takva saznanja to prijave nadležnim institucijama koje bi onda trebale reagirati i odraditi svoj posao i kazniti sve one koji u tom sudjeluju”.

No u Ministarstvu znanosti i obrazovanja skidaju sa sebe odgovornost za ovakva kršenja zakona i tvrde kako “Prosvjetna inspekcija ne može provjeravati navode o primanju određenih nagrada za odabir ponuditelja usluga”.

I predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) Boris Žgomba potvrdio nam je kako su i do njihove Udruge također stigle informacije o nepravilnostima odabira agencija za organizaciju školskih putovanja, no o točnim imenima agencija i ravnatelja nitko, čini se, nije spreman govoriti. “Ja sam prije ove Udruge bio predsjednik UHPA-e i u vrijeme mojeg mandata agencija Speranza je izbačena iz UHPA-e zbog neprimjerenih istupa u javnosti i blaćenja kolega i konkurentskih agencija”, objasnio nam je Žgomba. A na pitanje jesu li na odluku o izbacivanju Speranze, osim navedenih razloga, utjecale i informacije o umiješanosti te agencije u određene nepravilnosti pa i kršenja Pravilnika, odgovorio je kako je “i to mogao biti jednim dijelom razlog za isključenje”, no podsjeća da te navode nitko nije potkrijepio konkretnim dokazima. Nekolicina predstavnika turističkih agencija u razgovoru nam je objasnila da se rijetko tko i odlučuje na drastičan korak prikupljanja konkretnih dokaza protiv određenih škola i njihovih ravnatelja, tumačeći taj oprez činjenicom da su te škole njihovi potencijalni klijenti koje ne žele izgubiti zbog neugodnih sudskih postupaka.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.