DOROTEA EFFENBERGER: ‘Država bi trebala promicati raznolikost u gospodarstvu’

Autor:

16.11.2023., Zagreb - Dorotea Effenberger, predsjednica Uprave i vlasnica tvrtke Tahograf. 
Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

U tijeku su prijave za izbor nacionalnog EY Poduzetnika koji će Hrvatsku predstavljati na svjetskom izboru najboljeg poduzetnika 2023., o čemu za B&B govori članica žirija koja je predsjednica Uprave i vlasnica tvrtke Tahograf

Tvrtka Tahograf vodeći je pružatelj usluga u regiji na području podizanja razine konkurentnosti voznih parkova i ovlašteni je distributer najvećeg svjetskog proizvođača tahografa, njemačke grupacije Continental VDO. Poslovanje tvrtke vezano je većinom uz gospodarska vozila i stvaranje dodane vrijednosti vlasnicima voznih parkova, bilo da se radi o poboljšanju učinkovitosti kroz vlastiti proizvod i rješenje za digitalizaciju ili kvalitetnim servisnim uslugama te edukacijama i savjetovanjima na području cestovnog transporta. Predsjednica Uprave i vlasnica tvrtke Tahograf, koju je tijekom 30 godina iz očeva obrta pretvorila u regionalnu kompaniju s više od 100 zaposlenih, ekonomistica je Dorotea Effenberger. Danas Tahograf broji 40 poslovnica i preko 350 partnera prisutnih u svim zemljama regije. Osim u Hrvatskoj, kroz vlastite tvrtke posluje na tržištima Srbije, Slovenije i Bosne i Hercegovine, a izvozno još na tržištima Poljske, Češke, Albanije, Švedske i Mađarske. Dorotea Effenberger bila je finalistica programa EY Poduzetnik 2022., a kroz svoje djelovanje u raznim udrugama aktivno radi na poboljšanju položaja poslovnih žena u društvu kroz poticanje ženskog poduzetništva, poslovne kulture i međusobne suradnje. Članica je Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore i Upravnog odbora Hrvatskih izvoznika. U sklopu programa Europske komisije “European Network of Female Entrepreneurship” izabrana je kao jedna od Ambasadorica ženskog poduzetništva, kojima je misija biti primjer drugima i promicati poduzetništvo među ženama.

 B&B: Premda se broj poduzeća u vlasništvu žena povećava, žene se i dalje susreću s pretpostavkama da su osjećajnije pa samim time i sklonije djelovanju na temelju emocija. Osim toga, u posljednje vrijeme stječe se dojam da je našem društvu još uvijek lakše prihvatiti ženu kao majku i suprugu, nego kao poduzetnicu i poslodavku. Kako se žene poduzetnice nose s tim izazovima?

U današnje vrijeme alternativni i komplementarni načini vođenja su bitni za uspostavu jedne stabilne organizacije. Stoga su vođenje primjerom, suradnja, poticanje participacije, dijeljenje moći i informacija, poticanje samopoštovanja i entuzijazma kod zaposlenih, davanje pozitivnog primjera i timski rad ključni, ne samo u procesu širenja već i zbog održivosti poslovanja u procesu širenja, a to su sve karakteristike koje se pripisuju ženama. Kada kao mentorica radim s kolegicama koje tek pokreću svoje biznise, točno mogu razumjeti s kakvim se izazovima susreću u počecima i točno znam kako im pomoći u razvojnom procesu. Da bi se nosile s tim izazovima, žene poduzetnice često razvijaju strategije prilagođavanja. Povezivanje s drugim ženama poduzetnicama ili mentorima može pružiti osjećaj zajedništva i podrške te pružiti korisne savjete i iskustva. Rad na vlastitom samopouzdanju i uvjerenju u vlastite sposobnosti ključan je za suprotstavljanje predrasudama i stereotipima. Edukacija o jednakosti spolova, promocija svijesti o predrasudama te zagovaranje jednakosti u poslovnom svijetu pomažu u stvaranju svijesti i mijenjanju percepcija. Važno je da društvo podrži jednakost spolova u poslovnom svijetu i da se aktivno radi na uklanjanju prepreka s kojima se žene poduzetnice suočavaju. To uključuje promicanje svijesti, pružanje podrške putem politika koje potiču jednakost i stvaranje okoline koja cijeni i nagrađuje poslovne sposobnosti neovisno o spolu. Uvijek naglašavam kako posebnu zahvalnost osjećam prema više i manje poznatim ženama kroz povijest, koje su se unatoč predrasudama, zabranama te mnogo puta ugrožavajući svoju vlastitu slobodu i život, borile za ono što mi danas podrazumijevamo, a to su pravo glasa, sloboda izbora i pravo na obrazovanje.

‘Izbor EY Poduzetnika nije samo proslava individualnih postignuća, već i dokaz potencijala i kreativnosti naše RH’

B&B: Koliko su poduzetnice osviještene o potrebi zajedničkog djelovanja, odnosno, koliko im je bitan položaj žena u poduzetništvu?

Veseli me da sve više pridaju važnosti o potrebi zajedničkog djelovanja kroz razmjene iskustva mentorskim programima i uspostavljanjem mreža podrške. Poduzetnice u Hrvatskoj postaju sve svjesnije važnosti zajedničkog djelovanja i podrške među ženama u poduzetništvu. Postoje inicijative poput ženskih poduzetničkih mreža, organizacija i događanja koja promiču povezivanje, razmjenu iskustava i podršku među ženama u poslovanju. Položaj žena u poduzetništvu postaje sve značajniji, a poduzetnice prepoznaju važnost zajedničkog rada kako bi podržale jedna drugu i doprinijele promjenama u poslovnom svijetu. Edukacija o jednakosti spolova, zagovaranje za pravednije uvjete poslovanja te poticanje žena na vođenje vlastitih poduzeća sve su prisutnije teme među poduzetnicama. Iako još uvijek postoje izazovi i prepreke, raste svijest o važnosti podrške među ženama u poslovnom svijetu te se stvara okruženje koje potiče suradnju i jačanje položaja žena u poduzetništvu.

B&B: Kod pokretanja biznisa izrazito je važna motivacija, odnosno, faktori koji utječu na razvoj poduzetništva. Što biste definirali kao najvažnije oblike motivacije žena koje se odluče pokrenuti vlastite poslove?

Žene koje pokreću vlastite poslove obično pokreću različiti motivi. Nezadovoljstvo trenutnim poslom, želja za osobnim rastom i samoostvarenjem, za neovisnošću i kontrolom nad vlastitim vremenom i radom kako bi lakše balansirale između obitelji i posla, kreativnost u poslovanju te želja za pozitivnim utjecajem na društvo ili zajednicu. Financijska neovisnost i sposobnost generiranja vlastitih prihoda također su česta motivacija žena. Svi ti motivacijski faktori razlikuju se ovisno o individualnim ciljevima, ali zajedno čine snažnu kombinaciju za ulazak u poduzetništvo.

‘Portfelj sam širila sa suradnicima tijekom godina vodeći se strategijom uvođenja proširenja ponude proizvodima visoke dodane vrijednosti za istu ciljanu skupinu’, ističe Dorotea Effenberger. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Prema Strategiji razvoja poduzetništva u Republici Hrvatskoj, koja se odnosila na razdoblje između 2014. i 2020. godine, između ostaloga, kao problemi navedeni su i značajne upravljačke podzastupljenosti te nedostatak aktivnosti vezanih uz jačanje poduzetništva žena. Što mislite, koliko su se stvari u tom smislu promijenile, odnosno, susrećemo li se još uvijek s istim problemima?

Postoje razni programi potpore i organizacije usmjerene na podršku ženskom poduzetništvu, no potpuna jednakost u poslovnom svijetu još nije postignuta. No da se razumijemo, to se ne odnosi samo na naše okruženje, neke razvijenije zemlje imaju puno lošije rezultate na tom polju od Hrvatske. Još uvijek postoji neravnoteža u zastupljenosti žena na visokim upravljačkim pozicijama. Postoje inicijative za razvoj poslovnih vještina i financijskih resursa za žene koje pokreću vlastite poslove. Iako postoji svijest o potrebama podrške ženskom poduzetništvu, promjene se događaju postupno. I dalje je potrebno ulagati napore kako bismo osigurali veću inkluzivnost, podršku i jednake uvjete za žene u poduzetničkom okruženju.

B&B: U tijeku su prijave za izbor nacionalnog EY Poduzetnika koji će Hrvatsku predstavljati na svjetskom izboru najboljeg poduzetnika za 2023. Na izboru za najuspješnijeg hrvatskog poduzetnika 2022. bili ste finalistica u konkurenciji 51 kandidata iz 38 tvrtki iz različitih industrija, a ove godine bit ćete članica žirija. Kako gledate na ovaj izbor, je li to samo takmičenje među poduzetnicima ili se šalje poruka da se i u Hrvatskoj može uspješno poslovati i graditi poslovanje koje je globalno konkurentno te se potiče razvoj poduzetništva i stvara pozitivna slika o poduzetnicima?

Veselim se što sam članica žirija i time sudjelujem u promociji prekrasnih poduzetničkih priča. Ponosna sam što sam dio uspješnog poslovnog ekosustava u hrvatskoj, gdje imamo raznolik niz industrija i gajimo i razvijamo poduzetnički duh. Izbor EY Poduzetnika nije samo proslava individualnih postignuća, već i dokaz potencijala i kreativnosti naše zemlje. Zahvalna sam žiriju što je prepoznao moj rad dovoljno kvalitetnim da uđem u finale i EY-u što je prepoznao doprinos poduzetnika u Hrvatskoj i omogućio platformu za predstavljanje naših postignuća. Nadam se da će ova nagrada nadahnuti buduće generacije poduzetnika da slijede svoje snove i pozitivno utječu na društvo odabirom da budu poduzetnici.

‘Poduzetnik koji usavršava svoje vještine i znanja može bolje razumjeti promjene na tržištu i pratiti trendove’

B&B: Zašto se u hrvatskom društvu još uvijek često stigmatizira poduzetništvo i poduzetnike i smatra da su poduzetnici nužno korumpirani, ne poštuju radnu etiku i prava radnika te posluju netransparentno?

Mislim da se u javnosti previše pažnje daje negativnim primjerima, kojih ima, no ima ih svugdje i u odnosu na sve one koji rade dobro i kvalitetno, ima ih vrlo malo, a nažalost o pozitivnim primjerima (koji su velika većina) naših sjajnih poduzetnica i poduzetnika premalo se govori i piše. Zato mnogi uspješni poduzetnici zaziru od pojavljivanja u javnosti pa smo onda u začaranom krugu. Vjerujem da se percepcija poduzetništva u javnosti mijenja nabolje svakim danom i mislim da svako društvo koje želi napredovati i postati i ostati održivo te biti odgovorno, ne smije zanemarivati poduzetnike i poduzetništvo. Prvenstveno mora osigurati poslovanje pod jednakim uvjetima za sve sudionike na tržištu. U Hrvatskoj smo se tijekom godina suočili s brojnim gospodarskim i društvenim izazovima, ali smo također vidjeli izuzetnu otpornost i inovativnost u svojoj poslovnoj zajednici. Poduzetnici ne samo da potiču gospodarski rast, već stvaraju pozitivan društveni učinak i doprinose razvoju naših zajednica.

B&B: Iz obiteljskog obrta stvorili ste regionalnu tvrtku s više od 100 zaposlenih. Kako je tekao taj razvoj i na kojim ste načelima gradili identitet tvrtke?

Kompaniju sam sa suradnicima oduvijek gradila kao agilnu učeću organizaciju gdje su kostur i fokus ljudi s posebnim znanjima i vještinama koji nam omogućuju opstanak na visoko kompetitivnom tržištu. Presudno je za naš uspjeh što smo uspjeli uspostaviti održivi sustav vrijednosti unutar kompanije bez obzira na brojne vanjske izazove i prepreke, a to su vjerodostojnost, povjerenje, poštenje, uvažavanje, odgovornost, poticanje samopoštovanja i entuzijazma. Uvijek sam se trudila postići da tvrtka bude stabilna, dugoročno održiva, da budemo prvi izbor svojim klijentima i prvi izbor svojim zaposlenicima.

‘Poduzetnice u Hrvatskoj postaju sve svjesnije važnosti zajedničkog djelovanja i podrške među ženama’

B&B: Tijekom 30 godina poslovanja gradili ste stabilnu i dugoročno održivu tvrtku, jeste li kroz sve to vrijeme gradili i sebe, odnosno, može li se bez permanentnog ulaganja u osobni rast i razvoj postati uspješan poduzetnik?

Poduzetnik našeg doba, moderan poduzetnik, mora graditi sebe, kontinuirano ulagati u svoj rast i razvoj jer će tako imati zdrave temelje na kojima može uspješno graditi posao. Cjeloživotno učenje nema alternativu za poduzetnike novog doba, pogotovo u vremenima kada je sigurno samo da ništa nije sigurno i da mogu očekivati neočekivano. Tržište je prepuno izazova s kojima se susrećemo u svakodnevnom poslovanju, a samo usvajanjem novih znanja i vještina osiguravamo otpornost kompanije na buduće izazove. Poduzetnik koji kontinuirano usavršava svoje vještine i znanja može bolje razumjeti promjene na tržištu, pratiti trendove, identificirati nove prilike i inovacije te se prilagođavati promjenama u poslovnom okruženju.

B&B: Koliko ulažete u osobni i profesionalni razvoj svojih zaposlenika, zašto je to važno i koliko to zaposlenici cijene?

Bitan je način na koji tvrtka predstavlja svoju kulturu i vrijednosti. Važno je stvoriti okruženje u kojem zaposlenici osjećaju da su cijenjeni i u kojem im se pružaju mogućnosti za osobni i profesionalni razvoj kroz pružanje mogućnosti različitih stručnih edukacija, mentorstva ili treninga te prilike za napredovanje. Portfelj sam tijekom godina širila sa suradnicima vodeći se strategijom uvođenja proširenja ponude proizvodima visoke dodane vrijednosti za istu ciljanu skupinu korisnika nišnom uslugom komplementarnim proizvodima i uslugama.

‘Tahograf ima ambicije biti vodeći pružatelj usluga na području podizanja razine konkurentnosti voznih parkova primjenom ITS – inteligentnih transportnih sustava’, kaže vlasnica tvrtke. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Na koje sve načine poduzetnik stvara pozitivno okruženje oko sebe, naime, često spominjete pojam discipline, što pod tim podrazumijevate i je li disciplina put do uspjeha?

Vođenjem primjerom, preuzimanjem odgovornosti i empatijom. Što se tiče mog pogleda, moramo uživati u putovanju, u procesu stvaranja, ako gledamo i fokusiramo se samo na cilj, gubimo motivaciju za stvaranje. Naime, lijepo je imati ideju, ali ona je tek početak. Disciplina je ta koja povezuje ciljeve i postignuća. Upornost, usredotočenost i, naravno, disciplina koja je most koji povezuje ciljeve i postignuća, ključan su obrazac za generiranje uspjeha. Da bismo ostvarili neki svoj cilj, moramo disciplinirano i odgovorno raditi. Kao što često čujemo, uspjeh je zaista ogroman broj pokušaja i pogrešaka, puno učenja na tom putu, usvajanja puno znanja i vještina, jer znanje je moć i pomoć u napretku. Vjerujem da ključ uspjeha leži u sposobnosti prepoznavanja prilika, preuzimanja rizika i ustrajnosti u izazovima.

B&B: Kako biste definirali uspješnog poduzetnika i je li uspješan poduzetnik, bilo mali ili veliki, jedna od najvažnijih karika za razvoj cjelokupnog društva?

Vizionarstvo, odlučnost, kreativnost, upornost, timski rad, financijsku pismenost, komunikaciju, prilagodljivost, strast i samopouzdanje. Te su osobine ključ za ostvarivanje uspjeha u poduzetništvu. Hrabrost, kreativno razmišljanje, spremnost na učenje, razmišljanje „out of the box“. Poduzetnik mora imati sposobnost evoluiranja prilagođavajući se brzim promjenama u okruženju jer nam to osigurava mogućnost za opstanak. Poduzetnik svojom sposobnošću prilagodbe na vanjske promjene prilagođava svoje strategije kako bi uspješno postigao svoj cilj. Spreman je učiti i mijenjati se, spreman je stalno biti izvan zone komfora kako bi mogao rasti i razvijati se, prepoznavati prilike, preuzimati rizik. Poduzetnici stvaraju radna mjesta, potiču inovacije i ekonomsku aktivnost, često podržavaju zajednice u kojima djeluju, potiču razvoj novih tehnologija te sudjeluju u društveno odgovornim projektima. Uspješan poduzetnik sigurno je jedna od najvažnijih karika za razvoj društva jer svojim inovacijama, stvaranjem poslova i ekonomskim rastom doprinosi općem društvenom napretku.

‘Povećanje cijena u sektoru cestovnog transporta nije uzrokovala samo inflacija, već i manjak radne snage’

B&B: Kako se država odnosi prema poduzetnicima, ulaže li dovoljno u razvoj poduzetništva u industrijama koje donose veliku dodanu vrijednost? Naime, nitko nije razvio bogato i otvoreno društvo na industrijama poput turizma jer one imaju vrlo malu dodanu vrijednost.

Stvaranje poticajnog okruženja za poduzetnike u svim sektorima, osiguravanje pristupa financiranju, poticanje inovacija, obrazovanje i razvoj vještina te smanjenje birokracije i administrativnih prepreka ključni su faktori za poticanje poduzetništva i ekonomskog rasta, bez obzira na industriju. Država bi trebala promicati raznolikost u gospodarstvu te podržavati razvoj u svim sektorima kako bi se stvorilo uravnoteženo i otporno gospodarstvo koje može izdržati promjene na globalnoj razini. U Hrvatskoj postoji mješavina podrške različitim industrijama. Turizam je tradicionalno važan sektor za Hrvatsku zbog obale i kulturne baštine, ali vidim da postoji prepoznavanje potrebe za razvojem drugih industrija poglavito izvozno orijentiranih koje bi mogle donijeti veću dodanu vrijednost. Ključno je postići ravnotežu između razvoja tradicionalnih sektora poput turizma i ulaganja u nove industrije koje mogu donijeti veću tehnološku inovaciju, regionalnu prepoznatljivost i dodanu vrijednost.

B&B: Koliko su se ekonomski i politički utjecaji kojima svjedočimo posljednjih godina odrazili na vaše poslovanje, koliko je inflacija utjecala na rast cijena u sektoru cestovnog transporta i je li taj rast opravdan?

Srećom, poduzeće smo gradili kao agilnu učeću organizaciju tako da smo početkom pandemije uveli kompletnu promjenu strategije prilagodivši se trenutnim uvjetima gdje je i svakodnevni intenzivan rad sa zaposlenicima kao preduvjet očuvanja mentalnog zdravlja zaposlenika bio prioritet, a nemojmo zaboraviti da osim situacije s koronavirusom, potres je dodatno snažno utjecao na poslovanje. Fokusirati se na rješenja, a ne na probleme i razmišljati izvan okvira bilo je presudno za uspješnost novonastalih strategija koje su se mijenjale u ovisno o uvjetima na tržištu. Hrvatsko gospodarstvo suočava se s nekoliko ključnih izazova nakon pandemije covida-19, uključujući sukob u Ukrajini i inflaciju. Nemojmo zaboraviti na snažne potrese koji su pogodili Hrvatsku tijekom pandemije što je unijelo dodatnu nesigurnost kako u građane tako i poduzetnike. Postpandemijski oporavak donosi neizvjesnost zbog promjena u globalnoj potražnji i radnom okruženju. Sukob u Ukrajini uzrokuje geopolitičku nestabilnost, posebno u energetskom sektoru, dok globalna inflacija povećava troškove proizvodnje i radi pritisak na proračune kućanstava. Ključno je biti fleksibilan, prilagoditi se promjenama i pažljivo pratiti tržišne uvjete kako bismo se uspješno nosili s tim izazovima.Povećanje cijena u sektoru cestovnog transporta nije uzrokovala samo inflacija, već i nedostatak radne snage te povećanje ostalih ulaznih troškova cestovnih prijevoznika.

B&B: Trideset godina uspješnog poslovanja je iza vas, što je ispred vas?

Glavni izazovi u današnje vrijeme su kako stabilno, dugoročno, a opet održivo poslovati uz sve prepreke sustava i „sistemske greške“ koje nam se nama poduzetnicima kao klipovi stalno bacaju pod noge. Budući da živimo u trenutku gdje je promjena tako ubrzana da uspijevamo vidjeti sadašnjost tek kada počinje blijedjeti, iznimno je važno održati agilnu prilagodljivu organizaciju kako bi bila otporna na izazove budućnosti, jer ono čemu nas je zasigurno situacija proteklih godina naučila jest da je sigurno samo da ništa nije sigurno i da uvijek možemo očekivati neočekivano. Portfelj sam sa suradnicima tijekom godina širila vodeći se strategijom uvođenja proširenja ponude proizvodima visoke dodane vrijednosti za istu ciljanu skupinu korisnika nišnom uslugom komplementarnim proizvodima i uslugama. Tahograf ima ambicije biti vodeći pružatelj usluga na području podizanja razine konkurentnosti voznih parkova primjenom ITS (inteligentnih transportnih sustava) kroz stvaranje dodane vrijednosti vlasnicima voznih parkova. Sve zahtjevniji uvjeti na tržištu stavili su pred nas nove prilike i izazove konkurentnosti. U skladu s našom orijentacijom k povećanju konkurentnosti kroz povećanje učinkovitosti voznih parkova, vidimo svoju priliku za iskorak uvažavajući njihove probleme i omogućivši im fleksibilnost u poslovanju. Projekti na kojima radimo primjenom ITS-a bitno utječu na konkurentnost, sigurnost u prometu i smanjenje potrošnje pogonskog goriva što posljedično dovodi do smanjenja zagađenosti zraka te doprinosi povećanju kvalitete života u gradovima i očuvanju prirode. Veselim se daljnjem razvijanju svojih vještina, suradnji s novim ljudima i timovima, istraživanju novih tržišta i prilika, otvorenosti za promjene i prilagodbe te nastavku poslovanja s entuzijazmom i predanošću. Važno mi je poticati inovacije te doprinositi pozitivnim promjenama oko sebe. Veselim se budućnosti jer svaka nova faza poslovnog puta donosi nove izazove i brojne mogućnosti za rast i razvoj.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.