‘BAJKE NAS UPOZORAVAJU DA JE VAŽNO VRATITI SE SEBI’

Autor:

Saša Zinaja

REDATELJICA IVA SRNEC UOČI PREMIJERE ‘MALE SIRENE’ U ŽAR PTICI

Prva ovosezonska premijera u kazalištu Žar ptica „Mala sirena“ Hansa Christiana Andersena održat će se 5. listopada. Kako je za Nacional kazala redateljica predstave Iva Srnec, to je jedan od zasigurno najzanimljivijih naslova dječje literature, bajka koja unutar kazališnog medija pruža mnogo scenografskih i kostimografskih mogućnosti.

„Naš scenograf i kostimograf Patricio Alejandro Aguero Marino je zaista likovima udahnuo novi život i identitet. Pri dramatizaciji držali smo se Andersenovih motiva potrage za identitetom, napuštanja doma kako bismo spoznali tko smo i gdje pripadamo. Mariana Nola je fantastično istaknula likove koji žive u svijetu podmorja i svaki od njih ima svoju paralelu u ljudskom svijetu. Uz to, ‘Mala sirena’ otvara i važno pitanje o pravoj iskrenoj ljubavi i upravo u tome leži bitna okosnica naše priče. Što je prava ljubav? Svojim odlaskom u ljudski svijet Ariana otkriva što joj znači ljubav kao vječiti pokretač zbivanja i koliko je jaka njena snaga“, govori Iva Srnec, inače umjetnička voditeljica nezavisnog kazališta Točka na i. Od Andersena se, kazala je, ipak razlikuje u načinu kako je završila bajka jer su htjeli pokazati da ima više vrsta ljubavi i da je ona ponekad samo površna zanesenost. Ariana otkriva da ljubav za koju se bori ima korijene i u prijateljstvu i suosjećanju.

„Kako bismo još više istaknuli bajkovitost, prilagodili smo priču za formu mjuzikla, pri čemu su songovi Mariane Nole, glazba Stanislava Kovačića i koreografija Irene Mikec dodatno zaokružili priču. Glazba je i pokretač emocija i otvara još jednu dimenziju u prepričavanju bajki. Ovo je moj prvi rad s ansamblom Žar ptice i oduševili su me. Predstava je zahtjevna, glumci nose više uloga, uz songove i koreografiju zaista su iznijeli psihologiju svakog lika i udahnuli im jedinstveni potpis. Sanja Crljen koja glumi Arianu emotivno je, glumački i vokalno, napravila jedinstvenu interpretaciju lika s kojim će se publika moći poistovjetiti“, kazala je redateljica koja već ima iskustva s postavljanjem predstava za djecu.

Smatra da i djeca i odrasli mogu naučiti mnogo iz bajki. Prije svega tu su motivi koji su univerzalni i svevremenski poput potrage za identitetom, ljubavi, borbe između dobra i zla, ispravnih i neispravnih odluka. Kazala je da nas bajke upozoravaju na to da se vratimo sebi i da budemo iskreni, a odrasli često to zaboravljaju i dobro je i da se toga podsjetimo.

„Predstava za djecu mora biti prije svega iskrena. Pritom najviše mislim na glumce i njihove interpretacije likova jer su djeca iskrena i znaju prepoznati iskrenost u drugima. Djeca vole atmosferične predstave koje će ih uvesti u neki drugi svijet, vole kada se mogu potpuno prepustiti, što isto očekuju od nas koji stvaramo predstavu. Iz svoga desetogodišnjeg rada kao dramski pedagog mogla sam vidjeti iz prve ruke kako djeca promišljaju kazalište i to je zaista jedinstveno te u mnogim aspektima njihovo viđenje predstave razlikuje se od toga kako mi odrasli vidimo predstavu“, tvrdi Iva Srnec i dodaje da je njihov prvi impuls način kako je predstava odglumljena i priča prezentirana.

Redateljica je istaknula da je kazalište za djecu u Hrvatskoj razvijeno i ima jako puno kvalitetnih predstava za djecu koje nude različite sadržaje. Smatra da mnogi redatelji vole raditi u kazalištu za djecu jer im pruža mnogo mogućnosti i cijene slobodu i kreativnost koje omogućava to kazalište. Ono na čemu se još treba raditi, navela je, autorske su predstave za djecu koje su uglavnom vezane uz nezavisna kazališta, ali pružaju mnogo mogućnosti. Uz to smatra da smo zanemarili predstave prilagođene adolescentima. To je grupa koja treba svoju posebnu kategoriju, oni su emotivno možda i najranjiviji te bi trebalo ponuditi više predstava s kojima bi se oni mogli poistovjetiti.

Udruga Točka na i osnovana je u lipnju 2010., a uz glumicu Petru Vukelić organizaciju vodi i Iva Srnec. Glavna djelatnost je pripremanje i izvođenje scensko-izvedbenih djela, organiziranje radionica i stručno vođenje dramskih grupa. Važan dio njihove djelatnosti je edukacija i održavanje radionica i seminara kojim je cilj educiranje i stvaranje nove kazališne publike i njeno približavanje kazališnoj umjetnosti i temama koje obrađuju u predstavama. Neke projekte financirali su Grad Zagreb i Ministarstvo kulture, ali većinu projekata financiraju sami. Nezavisna kazališna scena je, smatra redateljica Iva Srnec, zaista jaka u Hrvatskoj. Jedan od najvećih problema je njeno financiranje jer se ponekad čini da za nezavisne nikada nema novca, ali nezavisni kazalištarci su spoj koji drži kazališni svijet zajedno.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.