Sada je poznato: Najteološkija slika na hrvatskim prostorima djelo je B. J. Trogiranina

Autor:

Zadar, 30.08.2023. - Na konferenciji za medije fra Stipe Nosić iznio je saznanja o slici Gospe od Milosti važnoj za Zadar. Slika Gospe od Milosti, danas je izložena u sakristiji Crkve Svetog Frane (ulje na drvu, dimenzija 335,5 x 254 cm), djelo je hrvatskog glasovitog srednjovjekovnog slikara. 
Foto HINA/Zvonko KUCELIN

HINA/ Zvonko KUCELIN/ ml

Slika „Gospa od Milosti“, izložena u sakristiji Crkve sv. Frane u Zadru, djelo je glasovitoga srednjovjekovnoga hrvatskoga slikara Blaža Jurjeva Trogiranina, objavio je u srijedu na konferenciji za novinare gvardijan Samostana sv. Frane Stipe Nosić.

O slici je pisalo više povjesničara umjetnosti i atribuiralo je uglavnom talijanskim slikarima, ali iz  arhivskih dokumenata ipak proizlazi da je riječ o oltarnoj slici koju je naslikao Blaž Jurjev Trogiranin i oporučno je 1448. ostavio franjevcima, rekao je Nosić.

Slika, ulje na drvu, dimenzija 335,5 x 254 cm, prikazuje Blaženu Djevicu Mariju koja pod plaštem ima brojne svece i svetice u raju, ali i mnoge muškarce i žene na zemlji.

Zadar, 30.08.2023. – Na konferenciji za medije fra Stipe Nosić iznio je saznanja o slici Gospe od Milosti važnoj za Zadar. Slika Gospe od Milosti, danas je izložena u sakristiji Crkve Svetog Frane (ulje na drvu, dimenzija 335,5 x 254 cm), djelo je hrvatskog glasovitog srednjovjekovnog slikara.
Na fotografiji: fra Stipe Nosić
Foto HINA/Zvonko KUCELIN

Motiv je poznat, a slike sa sličnim detaljima nazivaju se „Gospa od Milosti“, „Gospa od Milosrđa“ ili „Milosrdna Gospa“, kaže Nosić.

Prema riječima gvardijana Nosića, Blaž Jurjev Trogiranin umro je prije nego što je završio sliku pa je ona nedovršena postavljena na oltar u kapelu pokrajnje crkvene lađe. Na tom oltaru stajala je nekoliko stoljeća, a u arhivskim dokumentima oltar je nazivan: „Oltar Gospe od Milosti“, oltar „Ara celi“ ili „Altare privilegiato“ (privilegirani oltar).

Riječ je o jednoj od većih slika rađenih uljem na drvu u Hrvatskoj koja se može nazvati najteološkijom umjetničkom slikom na hrvatskim prostorima. Na slici su dva prikaza crkve – crkva zemaljska i crkva nebeska. Uz svetačke likove, koji na neki način tumače teološku poruku slike, autor je u alegorijskom prikazu ocrtao vezu s franjevačkom crkvom i regionalnim političkim prilikama, objašnjava gvardijan.

Po likovima koji se prepoznaju očito je da slika ima jaku alegorijsku poveznicu sa zadarskom franjevačkom crkvom i Zadarskim mirom, koji je 1358. potpisan u sakristiji te crkve.

Slikar je svoj lik kao autoportret ugradio u figuru svetog Franje Asiškog u crkvi zemaljskoj. Riječ je o umjetniku, koji se prema vlastitoj želji, zapisanoj u njegovoj oporuci, dao pokopati u franjevačkom habitu u Crkvi sv. Frane.

Da se podatak iz oporuke odnosi na sliku „Gospe od Milosti“ potvrđuje činjenica da je slika izrađena na drvu, na materijalu na kojemu je umjetnik uglavnom radio, kaže Nosić.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.