POVIJEST JE ISPISANA U prvoj utrci samovoznih bolida pobijedila ekipa Sveučilišta u Münchenu

Autor:

ABU DHABI, UAE - APRIL 27: Driverless cars compete during the Abu Dhabi Autonomous Racing League at the Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, United Arab Emirates on April 27, 2024. The A2RL vehicles, which did not have a driver or even a driver's seat, were controlled by a large amount of technological equipment, including cameras, processing units and sensors. Waleed Zein / Anadolu/ABACAPRESS.COM,Image: 868493054, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

AA/ABACA/Profimedia

Na poznatom trkalištu Yas Marina u Abu Dabiju predstavilo se osam timova iz Azije, Europe i SAD-a. Mladi inženjeri i programeri pokazali su do kojeg stupnja je stigla autonomna vožnja u realnom trkaćem okruženju.

Utrka, u kojoj su nakon tri kruga kvalifikacija, natupila četiri bolida, dva talijanska i dva njemačka, obilovala je gomilom više ili manje očekivanih “tehničkih izazova”. Bolidi su se odjednom zaustavljali na stazi ili pored nje, izlijetali u zavojima, skretali u barijere i zaštitne ograde, okretali se za 180 stupnjeva, zabijali jedni u druge…

Sam događaj organiziran je kao “javni znanstveni pokus” kojem je cilj promocija STEM obrazovanja i samovoznih vozila u Ujedinjenim Arpaskim Emiratima i širom svijeta.

Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) doživjela je meteorski rast i veliki uspjeh s obzirom da je za realizaciju čitavog koncepta, od ideje do prve povijesne utrke, trebalo manje od godinu dana. Primjerice, pobjednički tim Tehničkog sveučilišta u Münchenu na bolidu je radio nepuna dva mjeseca.

O kakvom je bolidu riječ?

Svih osam bolida koj su stigli u Emirate su identični. Riječ je o Dallarinom bolidu za Superformulu, kojeg pogoni Hondin četverocilindarski 2-litreni turbo motor koji razvija 550 KS-a, s 3MO mjenjačem od šest brzina.

Za kočenje su odgovorne karbonske Brembo kočnice, a gume je osigurala Yokohama.

Ono što najviše izdvaja ove bolide, kakvog je u demonstraciji “čovjek protiv umjetne inteligencije” vozio bivši vozač Formule 1 Daniil Kvyat, upravo je kokpit, u kojem jeIntelTom McCarthy umjeIntelTomIntelTom McCarthy McCarthysto vozača smješteno računalo koje samostalno upravlja bolidom.

Poziciju na stazi u odnosu prema okruženju, drugim bolidama pa čak i ljudima u gledalištu određuju GPS, radar (četiri ZF ProWave uređaja) i LIDAR (tri laserska radara Seyond Falcon Kinetic FK1).

Umjetna ingeligencija dobiva podatke i iz sedam (šest sprijeda, jedna straga) Sonyjevih IMX728 kamera koja osiguravaju sliku od 360 stupnjeva. Većina složenih senzora “utopljena” je u šasiju od ugljičnih vlakana, ali i taj je kompozit inovativniji i ekološkiji od uobičajenih jer osim ugljičnih ima i lanena vlakna.

Računalo koje upravlja svim sustavima je Neousys RGS-8805GC, a podršku mu daje Nvidia GPU visokih performansi. Vezu na mrežu, memoriju i uređaj za pokretanje motora osigurao je Intel.

Umjetna inteligencija je jedino po čemu se jedan bolid razlikuje od drugog, a timovi su za generiranje algoritama i poticanje softvera za strojno učenje da vozi bolid po stazi što je brže moguće na temelju podataka iz gore navedenih senzora programirali u više programskih jezika, uključujući C++.

Umjetna inteligencija je trebala “naučiti” i kako funkcioniraju gume i kočnice, baš kao i svaki vozač, te izvući maksimum iz dostupnog hardvera. Svakih pet milisekundi donosi odluke o pokretima upravljača, ubrzavanju, promjenama brzina i kočenju kroz sedam hidrauličnih aktuatora. Četiri od tih pobuđivača kontroliraju kočnice, što znači da UI može kočiti svakim kotačem neovisno o ostalima.

“Svi trkaći automobili u A2RL-u koriste sustav vožnje koji replicira ljudske reakcije. Ovaj sustav koristi aktuatore za upravljanje, kočenje i promjene brzina, što eliminira potrebu za fizičkim vozačem. Svim aktuatorima upravlja ugrađeno računalo”, kaže dr. Tom McCarthy, izvršni direktor ASPIRE-a, u ujedno šef A2RL-a.

Za dodatnu sigurnost, postoji “crvena tipka” koja daljinski momentalno zaustavlja bolid.

Ciljevi A2RL-a

U A2RL-u je osam timova: Fly Eagle (Kina i UAE), Humda Lab (Tehnološki inkubator, Mađarska), Code19 (SAD), Constructor (Constructor University Bremen, Njemačka), Kinetiz (Singapur i UAE), Polimove (Politecnico di Milano, Italija), Unimore (Sveučilište Modene i Reggio Emilie, Italija) i TUM (Tehničko sveučilište u Münchenu, Njemačka).

U inauguracijskoj utrci timovi su se natjecali za primamljivi nagradni fond od 2,25 milijuna dolara, od čega je najveći dio otišao pobjedniku finalne utrke.

Međutim, ciljevi A2RL-a idu dalje od izravne brzine i utrkivanja.

Prvo, liga želi potaknuti učenike i promovirati STEM predmete (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika) u UAE i šire. Mnogi timovi koji se prijavljuju na natjecanje sastavljeni su od sveučilišnih studenata i njihovih mentora – ali A2RL uključuje i mlađe učenike sa STEM natjecanja.

Stephane Timpano, iz tvrtke Aspire, objasnio je: “Ono što želimo učiniti u UAE je poučiti studente što znači programiranje i kakve su mogućnosti robotike”.

Oni koji nisu mogli osobno prisustvovati događaju mogli su besplatno gledati akciju na YouTubeu ili čak staviti set za virtualnu stvarnost i ući u impresivno iskustvo koje ih je smjestilo za upravljač odabranog bolida.

A2RL također radi na oblikovanju mobilnosti, koja će fundamentalno utjecati na sve nas. Dok neki proizvođači testiraju svoju tehnologiju samovožnje na cesti, A2RL testira autonomna vozila pri velikim brzinama u kontroliranom okruženju.

“A2RL će ubrzati razvoj i učinkovitost autonomnih sustava za implementaciju u cestovnim automobilima“, objasnio je McCarthy.

“Mnogi vozači pokazuju nedostatak entuzijazma prema ADAS 3 komponentama kao što je Lane Assist, što smatraju zabrinjavajućim. Konkurentsko okruženje motosporta može pokazati pouzdanost i sigurnost ovih sustava, povećavajući tako povjerenje potrošača i smanjujući rizik ulaganja“, dodaje.

Kako je protekao vikend na stazi?

Timovi su sletjeli u Abu Dhabi kako bi vježbali na stazi dva tjedna prije finalne utrke A2RL u subotu, 27. travnja. Automobili su donekle “uobičajeno ljudski” u svom pristupu stazi – biraju različite trkaće linije i točke kočenja ovisno o radu programera. Na neki način, bolid je zrcalo ljudi koji iza scene kodiraju njegovu umjetnu inteligenciju.

Nakon treninga, osam timova se kvalificiralo za subotnje finale s četiri automobila. Ta su četiri tima bila: Polimove u prvoj startnoj poziciji s najbržim vremenom od 2m00,653 s, slijedili su Unimore, Tehničko sveučilište u Münchenu (TUM) i Constructor University na četvrtoj.

Prije finala u subotu navečer, bivši vozač Formule 1 Daniil Kvyat uskočio je u bolid Super Formule kako bi sudjelovao u izazovu “AI vs Human” protiv autonomnog automobila kojeg je postavio tehnički partner događanja, Institut za tehnološke inovacije (TII).

“Ne se utrkujem s autonomnim automobilima. To neće biti prava utrka“, naglasio je Kvyat prije demonstracije.

Doista, to nije bila utrka – Kvyat je lako preticao supranički bolid niz ravnine trkališta Yas Marina. Ali brzina automobila nije bila ni važna. A2RL je zaravo izveo zanimljiv eksperiment uživo za posjetitelje na stazi i gledatelje diljem svijeta.

Danas vidimo povijest, dio koje je lijepo biti”, rekao je Kvyat nakon vožnje.

“Ne tako davno je bilo teško zamisliti da bi se ovo moglo dogoditi – automobili s umjetnom inteligencijom – a sada rade vrlo dobar posao. Ovo je vrlo dobar razvoj za budućnost i vrlo zanimljiv izazov za sve inženjere, tehnološke ljude koji su uključeni u njega”, dodao je bivši vozač F1.

Dr. Giovanni Pau, tehnički direktor Istraživačkog centra za autonomnu robotiku u Abu Dabiju, govorio je o jazu između umjetne inteligencije i čovjeka: “Vidjet ćemo za godinu ili godinu i pol od sada. Nisam siguran da će biti isto”.

Nakon završenih kvalifikacija i demonstracije umjetne inteligencije protiv čovjeka, ostalo je finale od osam krugova. Četiri momčadi trebale su odvoziti dva formacijska kruga, a zatim se sljedećih šest krugova utrkivati u uvjetima “zelene zastave”.

Međutim, četiri bolida ostala su u uvjetima sigurnosnog automobila tri kruga, tijekom kojih je TUM-ov bolid usporio da bi se zaustavio i zatim ponovno pokrenuo.

U četvrtom krugu, automobil Polimove koji je držao prvo mjesto zakočio je stražnje kotače i okrenuo se na stazi tako da ga je Unimoreov bolid prestigao za vodstvo. Automobil Sveučilišta Constructor zatim se nakratko zaustavio prije nego što je nastavio.

Dok je Polimove bolid ostao na stazi, aktivirajući žute zastave i ograničavajući brzinu na 40 km/h, ostatak ekipe se vratio u boks u petom od osam krugova. Automobil Polimove je vraćen i ponovno pokrenut, a bolidi su trebali imati još jedan krug za utrku.

Utrka je nastavljena u šestom krugu i Unimore je vodio – ali nakratko. I njegov je bolid stao na stazi pa je TUM – čiji je bolid prethodno stao na stazi – osigurao prvu pobjedu u A2RL utrci.

Možda malo jezivo, broj utrke pobjednika bio je 33. Broj 33 u svijetu Formule 1 pripada nezaustavljivom Maxu Verstappenu.

Prva utrka A2RL-a bila je više puta prekidana zbog pouzdanosti bolida i tehničkih problema, ali bilo je teško otresti se osjećaja da je A2RL napravio prvi značajni korak prema unaprjeđenju urbane mobilnosti i potivcanju STEM karijera tako što je suprotstavio četiri automobila s umjetnom inteligencijom na trkaćoj stazi u realnom vremenu.

Stvari će se brzo pokrenuti. A2RL se obvezao na barem jednu utrku godišnje i pozamašni nagradni fond tijekom iduće četiri godine. Sljedeći put kad vidimo ove automobile na stazi, možda se neće ponašati na isti način – a mogli bi biti i puno brži.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.