Petković: “Romobili su se pokazali idealnom zamjenom za javni prijevoz u pandemiji”

Goran Petković, predsjednik Udruge vozača romobila, govori o novom prijedlogu zakona kojim bi se reguliralo prometovanje malih električnih vozila

Ovih dana trebali bi se pojaviti prijedlozi izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Kako se iz ranijih istupa autora prijedloga moglo naslutiti, strožom zakonskom regulativom trebali bi biti obuhvaćeni vozači električnih romobila i sličnih vozila na električni pogon kojih je sve više na zagrebačkim ulicama.
Gostujući na HRT-u, Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a, rekao je kako će romobili i slična vozila na električni pogon biti svrstana u kategoriju osobnih prijevoznih sredstava. Dodao je kako prema prijedlogu Zakona takva vozila neće smjeti prometovati kolnikom, već će se moći kretati biciklističkim stazama, tamo gdje one postoje ili nogostupima. No Mataija je najavio i da će predložiti i da se romobilima na nogostupima ograniči brzina na pet kilometara na sat, što bi bilo jednako brzini hoda pješaka.
Brojni vozači romobila nisu bili oduševljeni tom najavom, a Zagreb News je stoga razgovarao s Goranom Petkovićem, predsjednikom Hrvatske udruge vozača električnih romobila (HUVER).
HUVER je osnovan 2019 godine s ciljem povezivanja vozača električnih romobila kao i organiziranja raznih događanja koje bi pridonijeli razvoju mikromobilnosti i alternativnih načina prijevoza. Pored toga za ciljeve imaju planiranje rada i razvitka kulture vožnje električnih romobila u Hrvatskoj, organiziranje i provođenje redovitih sustavnih treninga članova, poduka i edukacija članova Udruge i ostalo.
Osnivači HUVER-a su, kako za sebe kažu, tim entuzijasta predvođeni Petkovićem, a kroz razne platforme okupljaju oko 3000 članova i vozača romobila.
Što se tiče prijedloga izmjena Zakona o sigurnosti u prometu, Petković je rekao kako je HUVER prema Ministarstvu unutarnjih poslova već ranije poslao inicijativu te mišljenje o potencijalnoj izmjeni. No kako konkretan prijedlog Zakona nije još donesen, svakako se slažemo da se u svrhu sigurnosti vozače malih električnih vozila smjesti isključivo na biciklističke i pješačke staze, rekao je Petković
Na pitanje što misli o ograničavanju brzine romobila na 5 km/h na nogostupima, odgovara kako smatra da ograničenje treba postojati, ali da se vozači električnih romobila trebaju najprije voziti savjesno te svoju brzinu prilagoditi na pješačkoj stazi, odnosno da se voze primjerenom brzinom sukladno uvjetima. Smatra i kako se usmjeravanjem prometa romobila i drugih električnih prijevoznih sredstava u Zagrebu na biciklističke staze postiže veća sigurnost svih sudionika u prometu.
No istaknuo je da u Zagrebu postoji velika problematika nedostatka biciklističkih staza i traka. Smatramo kako bi se Grad trebao okrenuti prema inicijativama koje su orijentirane prema korištenju alternativnih načina prijevoza te bi Grad trebao svakako omogućiti što više biciklističkih staza i traka koje bi odgovarale i vozačima električnih romobila, naglasio je Petković. Dodao je i kako bi lokalna samouprava, odnosno gradovi trebali uređivati promet malih električnih vozila gdje bi se kroz prometne magistrale rasteretile gužve motornih vozila. Istaknuo je kako prema njihovim saznanjima i kalkulacijama u Zagrebu ima oko 10.000 korisnika električnih romobila. Što se prometnih nesreća tiče, imamo saznanja kako vozači malih električnih vozila nisu povećali broj prometnih nesreća jer prema iskustvima s terena velika većina korisnika malih električnih vozila vozi savjesno i sigurno, ispričao je Petković.
Smatra i kako su se električni romobili pokazali kao dobro rješenje u sprječavanju širenja pandemije.
Naime, u trenutnom vremenu pandemije gdje se ne preporučuju okupljanja i slično, električni romobil je trenutno idealno rješenje i kao alternativa javnom gradskom prijevozu uvelike olakšava prijevoz svima koji su osuđeni na javni prijevoz kako bi sebe zaštitili. Između ostalog, svakako je prednost što je romobil prijevozno sredstvo koje može uvelike skratiti putovanje na posao, u trgovinu i slično, istaknuo je Petković.
Stoga smatra kako bi Grad Zagreb svakako trebao poticati alternativne načine prijevoza, ne samo električne romobile, već i ostala prijevozna sredstva koja rasterećuju promet te čuvaju okoliš. Načini na koji bi Grad Zagreb trebao poticati korištenje alternativnih načina prijevoza su razni, od omogućavanja sustava javnih romobila do izgradnje zelene magistrale koja bi spojila ključne dijelove Zagreba. U većini EU gradova postoje sustavi javnih električnih romobila koji su vrlo pristupačni svima te svakako pomažu u smanjenju prometnih gužvi u gradovima, zaključio je Petković.

Komentiraj