NOVI IMPULS PLEŠIVICE: ‘Moramo podsjećati vinare na to da smo izašli iz socijalizma’

Autor:

Saša Zinaja/NFOTO

Kupnjom bivše Poljoprivredne zadruge Plešivica i osnivanjem tvrtke Plešivičko vinogorje, skupina entuzijasta želi preobraziti jednu od najpotentnijih vinorodnih regija Hrvatske i pridonijeti bržem razvoju gospodarstva na području od Samobora do Ozlja

U vrijeme izlaska ovog priloga G&W, jedan izniman pothvat na Plešivici poprima završne obrise. Osnovano je trgovačko društvo Plešivičko vinogorje d.o.o, vinarski projekt koji bi mogao biti poticajan primjer ne samo za Plešivicu, nego i za druga hrvatska vinogorja. Velebna zgrada Poljoprivredne zadruge Plešivica, osnovane 1979. godine, kojoj je 2021. prijetio stečaj, pripala je skupini plešivičkih vinara, entuzijasta i lokalpatriota koji taj iznimno vrijedan objekt s vrijednom opremom namjeravaju revitalizirati i pretvoriti u ogledno prezentacijsko-trgovačko središte plešivičkog vinogorja.

Zgrada Poljoprivredne zadruge Plešivica, sa zemljištem, podrumom i vrijednom opremom, ukupne površine 7884 četvorna metra, na jednom je od najljepših položaja na Plešivici, na uzvisini s koje se pruža impresivan pogled na okolne vinograde. U ovom trenutku doima se zapuštenom, ali uvidom u unutarnje prostore prepoznaje se potencijal iznimno solidno građena objekta koji bi se domišljatim arhitektonskim intervencijama mogao pretvoriti u ostvarenje snova mnogih plešivičkih vinara.

Poljoprivredna zadruga Plešivica za 2.125.571,37 kuna prodana je društvu Plešivičko vinogorje čija se vizija poslovanja temelji na širokoj platformi ulagača iz jaskanskog kraja. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Rekonstrukcija i redizajn objekta, nakon odabira između prispjelih ponuda, povjereni su međunarodno priznatom arhitektu Ottu Bariću, iskusnom poznavatelju vinarija i vinske scene i u nas i u svijetu. Simulacija projekta pokazuje da će objekt zadržati svoju tradicionalnu prepoznatljivost, ali bit će osuvremenjen kombinacijom prezentacijskih i proizvodnih elemenata po uzoru na svjetske vinarije.

Jednoglasnom odlukom vijećnika Grada Jastrebarsko, neovisno o njihovoj stranačkoj pripadnosti, gospodarski posrnula i koncepcijski zastarjela Poljoprivredna zadruga Plešivica prodana je trgovačkom društvu Plešivičko vinogorje d.o.o za 2.125.571,37 kuna (oko 300.000 eura). Pri prodaji je prevladala težnja da se nova vizija poslovanja, temeljena na širokoj platformi ulagača, ponajviše s jaskanskog područja, povjeri trgovačkom društvu koje jamči razvoj vinogradarstva, duboko ukorijenjena u tradiciju plešivičkog kraja.

Vinogradarstvo i vinarstvo stoljetna su tradicija Plešivice. Gotovo svaka obitelj, najčešće nekoliko naraštaja, bavila se tim poslom koji je bio egzistencijalni temelj opstanka na jednom od vinogradarski najpotentnijih područja u Hrvatskoj. Socijalizam je ugušio mnoge privatne inicijative, kvaliteta plešivičkih vina srozana je na niske grane, a zadrugarstvo se pokazalo kao još jedna od zabluda i gospodarskih stranputica bivšeg režima.

Pokretač i motor ambicioznog projekta uspješni je jaskanski poduzetnik Željko Pavković, vlasnik tvrtke Pa-vin, a pridružili su mu se Boris Lacković, Tomislav Ivančić i Domagoj Ivančić. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Osnutkom hrvatske države i prelaskom na tržišno gospodarstvo, vinogradarstvo i vinarstvo Plešivice krenulo je novim putem. Ambiciozniji vinogradari i vinari postupno su uklanjali prijašnji negativni imidž plešivičkih vina i uz mnogo truda i ulaganja osuvremenili proizvodnju temeljenu na autohtonim sortama. Plešivička mirna i pjenušava vina danas visoko kotiraju na hrvatskoj vinskoj sceni. Najuspješniji vinari etablirali su poznate vinske brendove, ali za novi razvojni iskorak potrebno je zajedništvo kako bi se pojedinačni uspjesi sinergijski pretvorili u zajedničku brigu o naslijeđu i pridonijeli snažnijoj promociji izvrsnih plešivičkih vina, ali i bržem razvoju vinogorja od Samobora do Ozlja.

Da bi se razvoj ubrzao, potrebni su organizatori proizvodnje i šira potpora vinogradarstvu i vinarstvu, a upravo je to temeljni cilj trgovačkog društva Plešivičko vinogorje. Inicijatori projekta namjeravaju nekadašnje zastarjelo zadrugarstvo pretvoriti u zajednicu poduzetničkog duha, s jasnom razvojnom koncepcijom i vizijom budućnosti. To jamči i kadrovska struktura tvrtke u kojoj su zastupljeni dioničari različite dobi i različita strukovna profila. To su ljudi – ne samo vinogradari i vinari – koji ulažu u dionice tvrtke Plešivičko vinogorje vjerujući u plešivičke potencijale i osjećajući snažnu emotivnu pripadnost svome kraju.

Pokretač i motor ambiciozna projekta uspješni je jaskanski poduzetnik Željko Pavković, pedesetosmogodišnji poljoprivredni tehničar i vlasnik tvrtke Pa-vin, već tridesetak godina specijalizirane za vinogradarstvo, vinarstvo i podrumarstvo. Tvrtka koja se bavi nabavom cjepiva, opreme i mehanizacije do ambalaže i sredstava za zaštitu, zapošljava dvadesetak ljudi, posluje s vinarima u cijeloj Hrvatskoj i prati ih od sadnje loze do opremanja podruma i punjenja vina u boce.

‘Napravili smo financijski model u kojem je cijena najmanjeg dioničarskog uloga 15.000 kuna, a najviša ograničena na 375.000 kuna’

„Na vrhuncu svog vinogradarskog razvoja Hrvatska je imala oko 150.000 hektara vinograda, nakon osamostaljenja 56.000 hektara, a danas ima dvadesetak tisuća hektara. Regija Plešivica, koja se proteže od Samobora do Ozlja, imala je 5600 hektara vinograda, nakon osnutka hrvatske države 2300 hektara, a sada ima oko 400 hektara. Brojke upozoravaju na to da je posljednji trenutak da se organiziramo, skupimo glave i zaustavimo negativne trendove, kako bismo osuvremenili vinogradarsko naslijeđe svojih očeva, djedova i pradjedova i na ovom bogomdanom terroiru proizvodili vrhunska vina. Nekadašnje zadruge redom su se gasile. Posljednja u nizu, Poljoprivredna zadruga Plešivica, 2021. godine bila je pred stečajem. U to je doba za nju bilo mnogo zainteresiranih kupaca iz inozemstva koji su u njoj vidjeli potencijal logističkog centra u koji bi se cisternama dovozilo vino iz različitih vinogorja, buteljiralo i distribuiralo na tržište. Uvoz jeftinih vina naštetio bi teško stečenom ugledu plešivičkih vinara koji su golemim trudom i velikim ulaganjima ispravljali prijašnje propuste i danas proizvode vina vrhunske kvalitete. Nelojalna konkurencija jeftinih vina ugrozila bi njihov tržišni položaj, a plešivičkom vinogorju narušila autohtonost. Da je Poljoprivredna zadruga Plešivica prodana nekome tko ne mari za budućnost plešivičkog vinogradarstva i vinarstva i usredotočen je samo na svoj profit, bila bi to katastrofa za cijelo ovo područje. Zato sam skupini mladih i obrazovanih ljudi predložio da zajedničkim snagama kupimo zadrugu i pretvorimo je u prezentacijsko i trgovačko središte plešivičkog vinogorja.

U zadrugu pred stečajem bilo je učlanjeno oko 120 zadrugara, a upravitelj je – svjestan nesagledivih posljedica bude li prodana strancima – vrlo korektno o cijeloj situaciji obavijestio i Grad Jastrebarsko i mene osobno, sa željom da zajedničkim snagama pronađemo optimalno rješenje u interesu lokalne zajednice. Zadruga je bila na rubu stečaja i trebalo je brzo reagirati. S desetak uglavnom mladih i ambicioznih ljudi dogovorio sam se da pokušamo osmisliti projekt koji će donijeti boljitak široj zajednici. Uvjereni da mi koji smo ovdje rođeni i privrženi svome kraju, najbolje znamo što treba napraviti, skupili smo glave i prionuli na posao“, kaže Željko Pavković.

Idejni projekt rekonstrukcije Vinarije Plešivica potpisuje poznati arhitekt Otto Barić koji je pobijedio na natječaju, a ujedno je i emotivno vezan uz plešivički kraj

Gradsko vijeće Jastrebarskog, u kojem su predstavnici različitih stranaka, uvjerivši se da je riječ o gospodarskom, a ne politički „obojenom“ projektu, pružili su predlagateljima snažnu potporu. Gradsko vijeće, Skupština zadrugara i Nadzorni odbor jednoglasno su prihvatili inicijativu o osnivanju trgovačkog društva.

„Ljudi su shvatili da je ovo nastavak zadrugarstva na suvremeni način koji će pridonijeti boljitku lokalne zajednice. Napravili smo financijski model u kojem je cijena najmanjeg dioničarskog uloga 15.000 kuna, a najviša ograničena na 375.000 kuna, kako bismo omogućili sudjelovanje što većem broju ljudi, a onemogućili dioničarsko-vlasničku prevlast. Vjerujemo da takav dioničarski model, na koji smo iznimno ponosni, pridonosi ravnopravnosti udjeličara i pokazuje da na prvome mjestu nije želja za profitom, nego poticanje ljudi da budu sudionici vinogradarskog razvoja svoga kraja. Tako bismo zadržali ‘zadružni duh’, uzdignuli ga na višu razinu i prilagodili tržišnim uvjetima“, kaže Pavković.

Poslovni plan još nije posve definiran, ali pouzdano se zna da će u Vinariji Plešivica biti predstavljena sva vrhunska plešivička vina, od Samobora do Vivodine, koja će se moći kušati i kupiti. Vina različitih proizvođača moraju dostojno predstavljati vinorodnu regiju, a imat će ravnopravni tretman. Svaki će posjetitelj moći kušati vina, a potom se odlučiti za kupnju. Najvažnije je da budu predstavljena vina plešivičkog vinogorja kako bi se istaknula njihova autohtonost. Prodajom vina ostvarivat će se prihodi koji bi trebali biti usmjereni u obnovu zapuštenih vinograda i sadnju novih. Arhitekt Otto Barić, pobjednik natječaja, emotivno je vezan za plešivički kraj, a njegova ponuda bila je financijski simbolična. Objekt se sastoji od velike kušaonice i trgovine vinom, u tavanskom dijelu su uredski prostori, a podrum je namijenjen proizvodnji vina.

‘Da je zadruga prodana nekom tko ne mari za budućnost plešivičkog vinarstva, već je usredotočen samo na profit, to bi bila katastrofa za ovo područje’, smatra Pavković

U kušaonici će se na velikom ekranu prikazivati cijela vinska regija, vinarije i njihovi vlasnici. Ovisno o vrsti okupljanja prikazivat će se filmovi o aktivnostima Vinarije Plešivica, a veliki napor ulagat će se u predstavljanje novih naraštaja vinara. U vinoteci će se nuditi najbolja plešivička vina. Predviđeno je i organiziranje različitih manifestacija povezanih s unapređenjem vinske kulture.

„Vinarija Plešivica zamišljena je kao ‘majka svih vinara’ na ovom području, koja se jednako brine o svojoj djeci, međusobno ih povezuje i bdije nad njihovom proizvodnjom kvalitetnih vina. Poticat će obnovu starih vinograda, sadnju novih, izgradnju novih podruma i edukaciju mlađih vinara.

Imat ćemo i vlastitu proizvodnju, ali to nam nije prvenstveni cilj. Zaštita postojećeg vinogorja, poticanje mladih vinara i koordinacija među njima naša je glavna zadaća. Tvrtka Plešivičko vinogorje neće zapošljavati mnogo ljudi jer je glavnina poslova na onima koje potičemo na razvoj vinogradarstva i vinarstva. Želimo pružati pomoć svima kojima je potrebna i koji to od nas zatraže, osobito kad je riječ o kriznim razdobljima na koja se u vinarstvu uvijek mora računati. Moramo razvijati svijest o nužnosti prilagodbe novim tržišnim uvjetima i uvijek podsjećati vinare na to da smo izašli iz socijalizma i da sada poslujemo u tržišnim uvjetima.

Objekt se sastoji od velike kušaonice i trgovine vinom, u tavanskom dijelu su uredski prostori, a podrum je namijenjen proizvodnji vina. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Malo je sredina u Hrvatskoj koje su najvažniji objekt na svom području zadržale u svojim rukama i pripremile ga za budućnost i nove izazove. Ostali smo ‘svoji na svome’ i na to smo vrlo ponosni. Želio bih istaknuti da nam zadrugari ovaj objekt nisu prodali po tržišnoj cijeni, nego za trećinu stvarne cijene objekta. To pokazuje da vjeruju u ono što će nastati umjesto zadruge. Prodali su nam objekt za visinu dugovanja, a to je mnogo manje od njegove tržišne vrijednosti“, kaže Pavković.

Objekt zaprema 1400 četvornih metara. U drugoj fazi planirana je gradnja restorana i hotela. Tako bi se potaknuo razvoj vinogradarstva, vinarstva, stočarstva, poljoprivrede i malih obiteljskih gospodarstava. Zaokružila bi se snaga gospodarstva cijele plešivičke regije. Realno je očekivati da će posjetitelji kupovati proizvode koji su plod truda i muke ljudi koji proizvode ono što je kvalitetno i zdravo.

„Objekt bi trebao biti završen početkom 2024. godine. Nadamo se i poticajima europskih fondova. Predstoji nam organiziranje natječaja za izvođenje radova, a za to je potrebno vrijeme želimo li da sve bude transparentno i da su dioničari o svemu obaviješteni. Osnovat ćemo stručne timove za pojedine segmente, kako bismo ubrzali radove i ostvarili zamišljeno, prihvaćajući i ideje ‘u hodu’. Cjelokupna investicija procjenjuje se na otprilike milijun eura, a gradnja restorana i hotela predviđena je u drugoj fazi projekta. Poslovno je načelo vrlo jednostavno: pokrivat ćemo se koliko je pokrivač dug“, kaže Pavković.

Vinarija Plešivica zamišljena je kao ‘majka svih vinara’ na ovom području, koja se jednako brine o svojoj djeci, međusobno ih povezuje i bdije nad njihovom proizvodnjom. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Rok za prijavu u dioničarsko društvo bio je 10. prosinca 2022. godine. Ljudi koji su kupnjom dionica stekli udio u vlasništvu bit će udjeličari trgovačkog društva Plešivičko vinogorje d o o. Svi ostali imat će priliku poslovno surađivati s trgovačkim društvom.

„Mislimo da je ovo isplativo i pametno ulaganje i zato smo ograničili minimum i maksimum kako bi bilo što više dioničara jer su svi dobrodošli, a da razmisle o uključenju imali su godinu dana. Nepredvidivo je koliko će udjeličara i novca biti prikupljeno. Kad projekt zaživi, namjeravamo se tim konceptom širiti i na druge gradove. Glavni je poslovni kriterij odgovorno ponašanje. Iako profit nije primarni cilj, iznimno težimo tome da ga ostvarimo kako bi se dioničari uvjerili u isplativost svog ulaganja.

‘Kad projekt zaživi, namjeravamo se tim konceptom širiti i na druge gradove. Glavni je poslovni kriterij odgovorno ponašanje’, ističe Pavković

Posebno bih želio istaknuti ulogu Grada Jastrebarskog koji je prepoznao naše poduzetničko nastojanje usredotočeno na boljitak lokalne zajednice. Pružili su nam potporu, kao i Zagrebačka županija. Bez te institucionalne potpore upitno je bi li projekt zaživio. Predviđa se i uključenje Samobora, Ozlja, Klinča Sela, Krašića i drugih mjesta koja su prepoznala vrijednost projekta“, kaže Pavković.

Za nešto više od godinu dana, koliko je predviđeno za rekonstrukciju Vinarije Plešivica, vidjet će se koliko je jedan inovativni projekt, temeljen na entuzijazmu i zajedništvu plešivičkih poduzetnika, opravdao očekivanja ulagatelja.

Predviđa se i uključenje Samobora, Ozlja, Klinča Sela, Krašića i drugih mjesta koja su prepoznala vrijednost projekta. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO


Mladi su vinska budućnost Plešivice

Trojica dioničara trgovačkog društva Plešivičko vinogorje objašnjavaju razloge zbog kojih su oduševljeno prihvatili ideju revitalizacije Poljoprivredne zadruge u suvremeno središte plešivičkih gospodarskih aktivnosti

Boris Lacković, 38-godišnji inženjer agronomije koji radi u tvrtki Pa-vin, sažima svoje viđenje preporoda Plešivice

“Moji prijatelji nisu ni trenutka dvojili kad sam im predložio sudjelovanje u ovom projektu u kojem smo vidjeli boljitak za cijeli naš kraj, kojem smo jako privrženi. Svima nam je stalo do toga da se što brže razvija jer mi ovdje živimo i ovdje namjeravamo ostati. Posao koji danas obavljam u tvrtki Pa-vin u mnogočemu je sličan ovome čime se namjeravamo baviti u trgovačkom društvu Plešivičko vinogorje d.o.o. Imam dobar uvid u stanje na tržištu i vjerujem da to može pomoći u ostvarivanju projekta utemeljenog na zaštiti tradicije i osuvremenjivanju plešivičkog vinogorja.

Budućnost svoje obitelji vidim na Plešivici i kao i mojim prijateljima ne pada mi na um iseljavanje i traganje za boljim životom u drugim zemljama. Ovdje je moguće ostvariti sve što je potrebno za ugodan i kvalitetan život. Jednako tako misle i moji prijatelji s kojima igram nogomet i s kojima se družim se u slobodno vrijeme. Puno radimo, ali nije nam teško jer uspješan rad omogućuje lijep i ugodan život. Već sada živimo dobro, a sinergijskim zalaganjem mogli bismo i unaprijediti kvalitetu života. Djeci možemo prenijeti svoja iskustva, zainteresirati ih za posao i tako osigurati nastavak tradicije koja obilježava Plešivicu.

FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Bio sam prvi kojem je predstavljena inicijativa i odmah sam je oduševljeno prihvatio, a nedugo zatim prihvatili su je i moji prijatelji koji su je obogaćivali svojim prijedlozima. Visoko podignuta letvica motivacije, koju su postavili mladi i školovani ljudi s vjerom u budućnost, ohrabrivala je sve širi krug ljudi da postanu udjeličari trgovačkog društva Plešivičko vinogorje. Drago mi je što su se jezgri udjeličara, u kojoj je bilo nas desetak, uskoro pridružili i djelatnici drugih profesija i vlasnici vikendica. Objašnjenje je jednostavno: svi mi volimo Plešivicu i jako smo joj privrženi. Razmišljamo pozitivno i vjerujemo u budućnost.“

Tomislav Ivančić, 37-godišnji inženjer telekomunikacija, zaposlen u tvrtki Raptor koja se bavi sigurnosnim sustavima

„Nakon poziva prijatelja Boris Lackovića i obrazloženja ideje odmah sam se zainteresirao za taj projekt. Iako nisam neposredno vezan uz vinarstvo jer radim u tvrtki koja se bavi sigurnosnom zaštitom, imam uvid u poduzetnički način razmišljanja i djelovanja pa mi se projekt učinio vrlo privlačnim i izglednim, osobito imajući na umu mogućnost sinergije između iskusnog poduzetnika Željka Pavkovića i nas mlađih. Moji su preci, kao i većina Plešivičanaca, živjeli od vinogradarstva i vinarstva. I meni je taj posao vrlo blizak i poznat jer sam u njemu sudjelovao još u djetinjstvu, ali sam svjestan da ga treba prilagoditi suvremenim tržišnim uvjetima.

Uvijek mi je bilo žao što je moja obitelj prije dvadesetak godina zapustila vinograd i posvetila se drugim poslovima, smatrajući vinogradarstvo neisplativom djelatnošću. Sad se ukazala prilika da taj propust donekle ispravim i svojim primjerom potaknem i druge plešivičke obitelji koje su živjele od vinogradarstva i vinarstva da se odvaže na taj iskorak. Mnogi ljudi na Plešivici marljivo su radili u vinogradima, proizvodili dobra vina, ali nisu imali potrebnu nadgradnju da svoj proizvod plasiraju na tržište pa su naposljetku odustajali od posla koji su smatrali neisplativim. Tako su mnoge vinogradarske površine, nažalost, ostale zapuštene.

FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Zadruga nije ispunila očekivanja zadrugara, zatajila je u marketinško-distributivnom dijelu posla pa je vinogradarstvo i vinarstvo otišlo u pogrešnom smjeru. Tek se u novije doba brendiraju visokokvalitetna vina koja izvrsnošću ukazuju na goleme plešivičke potencijale.

Plešivica je za mene odmor za dušu, bijeg od svakodnevnih stresova i želim tu ljubav prema rodnome kraju prenijeti i na svoje potomstvo. Volio bih da to i drugi prepoznaju i shvate da se u ovom kraju od poštena rada može lijepo živjeti. Nadam se da će projekt Vinarije Plešivica pridonijeti ne samo razvoju vinogradarstva i vinarstva, nego i turizma, stočarstva, poljoprivrede, proizvodnje domaćih prehrambenih proizvoda i drugih djelatnosti.“

Domagoj Ivančić, 39-godišnji elektrotehničar, bavi se ugostiteljstvom i vlasnik je Restorana Ivančić koji su utemeljili njegovi roditelji

„Ugostiteljski posao radim doslovce od malih nogu i jako ga volim. Moji su roditelji 1999. otvorili restoran i nakon vojske odmah sam se uključio posao. Danas vodim Restoran Ivančić, dakako, uz pomoć roditelja.

Sjećam se kakva je Plešivica bila prije 23 godine kad smo otvorili restoran, a vidim kakva je danas. Pomaci su vidljivi na svakom koraku. Plešivica se vraća svojoj izvornoj gospodarskoj djelatnosti, vinogradarstvu, vinarstvu i ugostiteljstvu, a izletnički turizam povećava se iz godine u godinu. Mnogi su ljudi, svjesni blizine Zagreba, Karlovca i drugih središta, u ovom prekrasnom kraju izgradili kuće za odmor. Kad su mi prijatelji Boris i Tomislav predstavili inicijativu Željka Pavkovića, oduševio sam se i odmah je prihvatio. To je projekt velike turističke važnosti, koji ima potporu širokih razmjera. Ugostiteljsko iskustvo govori mi da sadašnja četiri restorana na Plešivici vikendom ne uspijevaju primiti sve zainteresirane goste. Mnogo je izletnika oduševljenih prekrasnom prirodom plešivičkog kraja i ukusno pripravljenom domaćom hranom. Izletnički turizam potiče razvoj povrtlarstva, voćarstva i stočarstva.

FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Projekt Plešivičko vinogorje trebao bi biti kotač zamašnjak za druge djelatnosti i ubrzati razvoj cijelog područja. Sljedeće godine počinjemo buteljirati vino iz svog malog vinograda, a svjesni smo da će nam izgradnja Vinarije Plešivica omogućiti dodatnu edukaciju, susrete s enolozima i razgovore sa stručnjacima različita profila. To je dobro i za pružatelje i za korisnike usluga.

Željko Pavković svima nam rekao da uključenjem u ovaj projekt ne bismo smjeli zapostaviti svoju osnovnu djelatnost. Vjerujem da će se u kušaonici, što je prijeko potrebno, osigurati neko mini-ugostiteljstvo, kako bi ljudi uz čašu vina mogli pojesti zalogajčić domaćeg špeka, kobasice, sira i kruha, neku vrstu plešivičkog tapasa. Svakome tko se prihvati tog posla spreman sam pružiti savjetodavnu pomoć.

Tvrtka Plešivičko vinogorje imat će direktora, skupštinu, nadzorni odbor i bitne odrednice trgovačkog društva, kako bi se sve odluke donosile transparentno i bile dostupne svim dioničarima. U razgovoru s etabliranim plešivičkim vinarima neprestano ističemo da im ni u kom pogledu nismo konkurencija, nego potpora njihovim individualnim nastojanjima. U interesu nam je da oni što više osnažuju svoj brend, a naša je zadaća da ga što uspješnije predstavljamo u kušaonici i da im u svemu budemo potpora. Ljudi su oprezni, katkad i skeptični kad je posrijedi inovativan projekt, ali mi osnivači vjerujemo u svoj projekt i ni trenutka ne dvojimo da će uspjeti na dobrobit cijele zajednice.“

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.