Nina Ferić: ‘U svoju glazbu često ubacujem folklorne elemente’

Autor:

Dubravka Miličević

Dvije skladbe klavijaturistice i skladateljice Nine Ferić naći će se na kompilacijskom albumu najboljih suvremenih skladatelja orkestralne glazbe ‘Modern Orchestral Works’, koji izlazi početkom iduće godine

Prvi album klavijaturistice i skladateljice Nine Ferić „Places, People, Moments“ snimljen je u studiju Classica Viva u Milanu, a objavljen je krajem prošle godine pod etiketom Parma Recordingsa Big Round Records. Za taj album osvojila je Global Music Awards Bronze Medal u glazbenom žanru Contemporary Classical Music, i to čak u dvije kategorije: Instrumentalist i Emerging Artist. Nina Ferić istoj je kući poslala skladbu „Jure i More“ koju je napisala za simfonijski orkestar, a oni su se tom skladbom oduševili, zamolili je da napiše još jednu, za orkestar, te odlučili obje uvrstiti na kompilacijski album koji pripremaju za početak 2024., a kojem je radni naziv „Modern Orchestral Works“.

Nina Ferić diplomirala je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a studij nastavila na Odjelu za likovnu, glazbenu i dramsku umjetnost Sveučilišta u Bologni. Petnaest godina živjela je u Italiji, a početkom ove godine vratila se u Zagreb.

NACIONAL: Početkom rujna u Češkoj ćete snimiti dvije vlastite skladbe za međunarodnu kompilaciju, s Janáček Philharmonic Orchestra. O kojim se skladbama radi i što vas je za njih inspiriralo?

Da, u rujnu snimamo moje dvije skladbe, „Jure i More, rapsodija za orkestar“ i „Priče iz Hrvatske: Igrale se vile“ s Janáček Philharmonic Orchestra pod ravnanjem slavnog češkog maestra Jirija Petrdlika. „Jure i More“ je skladba koja je u verziji za solo klavir i na mom albumu prvijencu, inspirirana je hrvatskim morem i otocima, a posebno mojim nećakom Jurom koji se bavi daljinskim plivanjem na otvorenim vodama još od najranijeg djetinjstva. Skladba glazbom opisuje zvukove mora, šum valova te napor i upornost plivača; to je zapravo oda snazi i upornosti i tom bliskom odnosu, jedinstvu, zapravo simbiozi plivača s morem. Druga skladba „Priče iz Hrvatske: Igrale se vile“ dio je ciklusa u nastajanju koji sam zamislila kao glazbene priče iz raznih krajeva Lijepe Naše, s elementima hrvatskog folklora, a koje inspiraciju crpe iz raznih hrvatskih legendi, narodnog blaga i prirodnih ljepota. Ovo je prva skladba iz tog ciklusa i iznimno sam sretna što sam je odmah dobila priliku snimiti s orkestrom. Inače, ta skladba postoji i u verziji za flautu i klavir koju sam nedavno praizvela s flautisticom Silvijom Štajcer Šaban, na 34. Bolskom litu na Braču. Inspirirana je narodnim predajama i legendama, posebno onima iz Dalmatinske zagore i gorske Hrvatske, naravno, o živahnim i razigranim vilama.

NACIONAL: Kako je došlo do vaše suradnje s orkestrom, ali i s producentom Bobom Lordom koji vam je prethodno producirao debi album?

Do suradnje s Bobom Lordom došlo je onog trenutka kada je kuća Parma Recordings odlučila objaviti moj album prvijenac pod etiketom Big Round Records. Bob Lord, koji je inače producent, osnivač, vlasnik i direktor diskografske i producentske tvrtke Parma Recordings, izvršni je producent na tom albumu. Bila je to velika čast i prijelomni trenutak za mene jer sam skladbe za taj album poslala raznim diskografskim kućama širom svijeta, a Parma Recordings odmah ih je prepoznala te odlučila producirati i objaviti moj album. Proljetos sam završila orkestralnu verziju skladbe „Jure i More“ („Jure and the Sea“) i poslala Parmi na slušanje, a oni su mi odmah odgovorili da je savršena za kompilacijski album koji pripremaju. Zapravo, toliko im se svidjela da su tražili su da im pošaljem još jednu orkestralnu skladbu koju bi mogli uvrstiti na isti album. Tako je nastala i orkestralna verzija skladbe „Igrale se vile“.

NACIONAL: Spomenuti kompilacijski album „Modern Orchestral Works“ izaći će početkom 2024., a na njemu će biti zastupljena djela najzanimljivijih suvremenih skladatelja orkestralne glazbe. Jedino vi imat ćete na njemu čak dvije skladbe, tko je radio odabir i kako se osjećate zbog činjenice da ste uvršteni na album?

Moja sreća i ponos su neopisivi. Zaista se nisam nadala tako brzoj i pozitivnoj reakciji s obzirom na to da su skladbe s mog prethodnog albuma sve skladane za klavir solo, odnosno, radi se o klavirskim minijaturama. Skladala sam i niz komornih skladbi za manje sastave, ali ovo su zapravo moje prve skladbe za simfonijski orkestar i izniman je uspjeh to što će odmah biti snimljene i uvrštene na tako važan album, u društvu drugih suvremenih skladatelja iz cijeloga svijeta. Velika je to stvar za mene, za moju glazbenu karijeru, ali i za Hrvatsku koju na tom albumu predstavljam.

NACIONAL: Kakvu glazbu skladate i svirate, kako biste opisali svoju glazbu?

To je jedan poseban glazbeni žanr. Kolege iz tima Global Music Awards uvrstile su je u kategoriju suvremene klasične glazbe, na You Tubeu je promoviraju kao glazbu za opuštanje i meditaciju, neki je koriste kao pozadinsku odnosno ambijentalnu glazbu, a mnogi su je kritičari opisali kao filmsku glazbu. A zapravo je vrlo zanimljiv spoj svega navedenog. Neke od mojih skladbi mirnijeg ugođaja uvrštene su i na veliki broj playlista na Spotifyu s uspavankama za bebe. Dakle, sigurno se radi o glazbi koja je vrlo „slušljiva“ i melodiozna i vjerujem da se svaki slušatelj u njoj može pronaći i uz nju uživati i sanjariti.

NACIONAL: Što vam je najintrigantnije kad je glazba u pitanju? Obje ranije spomenute skladbe imaju hrvatskih folklornih elemenata, je li to nešto što vas zanima?

Mene jako zanima filmska glazba, koju inače vrlo rado i slušam, ali i etnomuzikologija, odnosno, folklorni elementi iz raznih krajeva Hrvatske, ali i svijeta, u glazbi. Prije nekoliko godina skladala sam „Frigga’s Tale“, skladbu za komorni sastav kao dio projekta „Inspiration: Iceland“ za jedno skladateljsko natjecanje. To je skladba koja prenosi elemente islandskog folklora, a zastupa i tradicionalne islandske instrumente. Ciklus „Priče iz Hrvatske“ na kojem sam započela raditi, zamislila sam baš kao skladbe koje će slušateljima širom svijeta prenijeti i približiti barem neke od ljepota hrvatske tradicionalne glazbe, ali i hrvatske narodne predaje, mitove i legende na jedan potpuno nov, svjež način. A sve te skladbe su i vrlo „filmične“, odnosno, imaju potencijal biti uvrštene kao pozadinska glazba raznim filmskim, odnosno, audiovizualnim ostvarenjima. Time zapravo objedinjujem svoje dvije velike ljubavi i to je nešto u čemu sam se potpuno našla i što uistinu volim raditi.

NACIONAL: Kakav je osjećaj skladati neku kompoziciju i kako znate da ste završili?

To je prekrasan osjećaj, vrlo intuitivan. Inspiraciju crpim iz svakodnevnog života, iz prirode, iz ljudi i mjesta koji me okružuju i jednom kad „čujem“ neku melodiju u glavi, ona me jednostavno obuzme. Jednom kada je zapišem, iz nje se rodi tisuću ideja i varijacija, drugih komplementarnih tema koje se isprepliću, i pišem odnosno skladam sve dok ne osjetim da je skladba kompletna, završena. To je neki instinktivan osjećaj, ne postoji poseban recept. Ponekad to traje dan-dva, a ponekad neku skladbu dorađujem i mijenjam mjesecima, ovisno o tome što njome želim prenijeti. Jednostavno osjetim kada sam uspjela glazbom reći to što sam namjeravala.

NACIONAL: Nastupate li uskoro u Hrvatskoj ili inozemstvu, kakvi su vam planovi?

Planova je mnogo. Nadam se da će i organizatori u Hrvatskoj uskoro znati prepoznati potencijal moje glazbe i iskazati interes za organizaciju većeg broja koncerata. Nažalost, pokazuje se da je puno lakše organizirati koncerte u inozemstvu jer je moja glazba već sada vrlo slušana širom svijeta putem raznih internetskih glazbenih servisa i kanala, pa je i prilika za izvođenje uživo mog albuma jako puno. U Hrvatskoj još nije dobila priliku stići do većeg broja slušatelja, ali nadam se da će se i to uskoro promijeniti.

A što se tiče skladateljskih planova, svakako prvo planiram završiti ciklus „Priče iz Hrvatske“, a zatim se posvetiti i nekim novim glazbenim izazovima. Dakle, punim jedrima naprijed.

OZNAKE: nine ferić

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.