LIKOVNO POVEĆALO: 100 godina Ede Murtića – djelo koje je promijenilo naše moderno slikarstvo

Autor:

Juraj Vuglač

U Meštrovićevu paviljonu predstavljena su djela Ede Murtića u povodu stote obljetnice rođenja

Od 25. svibnja do 18. srpnja 2021. u Meštrovićevom paviljona u Zagrebu može se razgledati više od 100 djela Ede Murtića povodom njegove stote obljetnice rođenja (Velika Pisanica kraj Bjelovara, 4. V. 1921 – Zagreb, 2. I. 2005). Na izložbi „Murtić 100“ kustos Branko Franceschi je s umjetnikovom obitelji odabrao najreprezentativnija Murtićeva djela iz svake njegove motivsko-stilske faze, gdje se i danas, s vremenskim odmakom jasno vidi zašto je njegov opus obilježio novu epohu u modernom hrvatskom slikarstvu.

Ono što Murtića posebno ističe u cijeloj generaciji hrvatskih umjetnika koji su stvarali moderni i apstraktni slikarski izričaj početkom pedesetih godina 20. stoljeća jest trajni vitalizam i snažna energetska, vibrantna ekspresivnost djela, ali je i svojom karizmatskom osobnošću formirao kulturni život Hrvatske i cijele regije u drugoj polovici 20. stoljeća. Danas se Murtićev opus smatra jednim od najutjecajnijih opusa visokog modernizma u Jugoistočnoj Europi.

Od prve samostalne izložbe 1935. u Zagrebu do 2004. Edo Murtić imao je oko stotinu i pedeset samostalnih i tristotinjak skupnih izložbi na svim kontinentima. Treba istaknuti da je Edo Murtić bio prvi hrvatski i općenito jugoslavenski umjetnik koji je 1951. posjetio New York i vidio uživo djela Jacksona Pollocka, De Kooninga, Diebenkorna te drugih najznačajnijih slikara gestualne apstrakcije, apstraktnog ekspresionizma i akcijskog slikarstva. Murtićeve izložbe 1953. u Zagrebu i Beogradu među prvim su samostalnim izložbama koje su u socijalističkom društvu prezentirale apstrakciju te dokinule estetsku i programatsku sponu s tzv. socrealističkom umjetnosti.

Djela mu se danas nalaze u najboljim svjetskim privatnim i javnim zbirkama. Radio je i kazališne scenografije, murale, tapiserije, mozaike i keramiku. Redovitim članom HAZU postao je 1997.

Posebnost ove izložbe čini tematska, formalna i tehnička raznolikost Murtićevog stvaralaštva koja je predstavljena kroz koncipirane prostore Doma HDLU (Meštrovićevog paviljona) podijeljene u tri galerije. U Galeriji Bačva naglašava se dinamični kolorizam velikih formata kao temeljna odrednica Murtićevog stvaralačkog pristupa, u Galeriji PM postavljeni su Murtićevi aktivistički ciklusi – posvećeni anti-ratnoj tematici, dok se u Galeriji Prsten predstavljaju ostali umjetnikovi ciklusi, izvedeni u drugim likovnim žanrovima; od ranih djela vezanih još uz tradiciju francuskog modernog slikarstva (tzv. koloristički intimizam i realizam) preko utjecaja francuske i talijanske lirske apstrakcije iz 2. polovice 50- ih pa sve do kasnih apstraktnih djela u emajlu. Kustos izložbe Branko Franceschi strukturom postava ukazao je na temeljne odrednice Murtićevog stvaralačkog pristupa: „Izložba nije zamišljena kao retrospektiva, nego svečanost u čast Ede Murtića. Prolazeći kroz dinamičan prostor Meštrovićeva paviljona Edo Murtić je prisutan kroz djela od 1940-ih do ranih 2000-ih godina.“

Fondacija Murtić koja je iza cijelog ovog projekta, zasnovana je na materijalnoj i nematerijalnoj ostavštini Ede Murtića, a projekt „Murtić 100“ uključuje niz događanja: izložbu Nova apstrakcija u Laubi, Međunarodni simpozij „Gesta i sloboda“, reinterpretaciju Murtića kroz street-art na nekoliko lokacija u Zagrebu, radionice za djecu i odrasle, stručna vodstva, prilagođena vodstva za djecu s popratnim radnim materijalima, ali i izradu taktilne slike kako bi se umjetnost približila slijepim i slabovidnim osobama su samo neka od popratnih događanja izložbi.

U Laubi će biti predstavljena „Nova apstrakcija“ uz event za otvaranje pod nazivom „Mak Murtić: Skladba Murtić 100“ (I. dio) za ansambl Živa voda, uz gosta Darka Rundeka predviđen za 1. lipnja, a za zatvaranje, „Mak Murtić: Skladba Murtić 100“ (II. dio) za ansambl Živa voda i gosta Damira Urbana, 10. lipnja. Od 8. do 13. lipnja u hotelu Westin odvijat će se simpozij „Gesta i sloboda“ kojemu se ključna ideja temelji na shvaćanju da su u političkom kontekstu socijalističke Jugoslavije slobodne geste umjetnika unijele vizualni jezik apstraktnog ekspresionizma i simbolizirale društvenu emancipaciju prema demokratskijem društvu.

Ranko Murtić smatra kako je ovaj cijeli projekt od iznimnog značaja za Fondaciju Murtić: „On je dvojako važan i znakovit. Prvo, izložbom obilježavamo 100 godina rođenja mojeg oca, a drugo, ovaj trenutak označava i početak formalnog postojanja Fondacije Murtić koja djeluje od 2008. godine, u kojem smo s Brankom Franceschijem realizirali nekoliko vrlo značajnih izdavačko-izlagačkih projekata“. U kulturi koja prečesto zaboravlja svoje mrtve umjetnike i velikane kada jednom odu, ovo je bez sumnje prekretnički projekt. Više o Fondaciji Murtić možete saznati na www.murtic.org

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.