Iza ovih deset modnih klasika kriju se zanimljive priče

 

Kraljica modnog svijeta Coco Chanel jednom je kazala da ‘moda blijedi, samo stil ostaje isti’. Moda se mijenja svake sezone, ali ovih deset predmeta uvijek uspijevaju ostati ‘in’. Svaki od ovih bezvremenskih modnih komada koje ćemo spomenuti iza sebe ima jednako zanimljivu priču.

01. Hermès Birkin torba

PHOTO: Screenshot/Instagram/hermesbirkin

Jane Birkin 1981. godine sjedila je na letu iz Pariza u London pored Jean-Louise Dumasa, generalnog direktora Hermésa. Jane se požalila da ne može pronaći savršenu torbu za vikend. Ispričala mu je kako će izgledati njena torba iz snova.

Ubrzo nakon što su se susreli u avionu, Jane Birkin na svoju je adresu dobila personaliziranu torbu, baš onakvu kakvu je opisala. Od tog trenutka Birkin torba postala je najpoznatija luksuzna torba na svijetu.

Na samom početku je Jane Birkin za korištenje svoga imena zauzvrat dobivala torbu besplatno. Iako još uvijek nije plaćeni ambasador ili zaštitno lice Hermèsa, godišnje joj se isplaćuje naknada koja se potom daruje u humanitarne svrhe po njezinu izboru.

Sve Hermèsove torbe, ne samo Birkin, ručno se izrađuju u specijaliziranom Hermèsovom ateljeu. Vrijeme izrade traje od 72 sati rada pa do dva tjedna, tako da se tjedno ne može izraditi više od dvije do tri torbe.

02. Chanel Flap model torba

PHOTO: Stylehouseofbonadeaseo/Wikimedia Commons

Prva torba koju je Coco Chanel dizajnirala 1929. godine bila je ručna torbica, u skladu s modom tadašnjih dama iz viših klasa. Ipak, pokazalo se da je problematično nositi torbu, istovremeno s čašom šampanjca, kazališnim programima ili otmjenim zalogajčićima.

“Dosta mi je držati torbu u rukama, toliko sam ih već puta negdje ostavila da sam odlučila dodati remenje i držati ih na ramenu”, izjavila je jednom prilikom Coco Chanel.

Godine 1955. Coco Chanel promijenila je povijest torbica tako što im je dodala remen za nošenje na ramenima. Taj model nazvan je 2,55, i odmah je postigao veliki uspjeh. Prve su godine čak morali odbijati narudžbe zbog velike potražnje. Bio je to prvi put u povijesti da je postalo prihvatljivo da žene iz više klase nose torbicu na ramenu.

03. Chanel kostim

PHOTO: Titit/Wikimedia Commons

Coco Chanel pozvala je 1923. godine malu grupu novinara u svoj salon kako bi im predstavila svoju novu kolekciju. Jedan od predmeta bio je i Chanel kostim, ali novinari nisu bili impresionirani. Dvodijelni kostim od tvida u recenzijama su jedva spomenuli.

Ali, nakon završetka Drugog svjetskog rata Chanel je ponovno predstavila svoj kostimi taj je put polučio veliki uspjeh. Postao je jedno od najatraktivnijih kreacija i utjecalo na brojne kreatore.

04. Hermésova marama (foludard)

PHOTO: Screenshot/Instagram/Hermes

 

Povijest Hermésove marame seže sve do 1937. godine, kada je predstavljena po prvi put. Dizajn je zasnovan na crtežu Roberta Dumasa, koji je bio član Hermésove obitelji.

Princeza Grace od Monaca tu je maramu koristila kao povez kada je 1956. godine slomila ruku. Lik Emily Blunt u filmu ‘Vrag nosi Pradu’ nosila je brojne kutije s ovim maramama u trenutku kada ju je u filmu udario taksi. Kraljica Elizabeta II. često se fotografira s ovom maramom, a u 1950-im godinama izašla je jedna poštanska marka na kojoj kraljica ima ovu maramu. Hermésove obožavateljice bile su i Jackie O i Audrey Hepburn, kao što su i brojne modne ikone i poznate dame danas.

Prema nekim podacima, u svijetu se svakih 25 sekundi proda jedna Hermés marama. Teška je 65 grama, dimenzije su joj 90 x 90 centimetara, istkana je od svile dobivene iz čahura 250 dudovih svilaca i ručno porubljena, a prilikom tiskanja uzorka svaka se boja (dosad je upotrijebljeno više od 200.000 nijansa boja za oko 25.000 motiva) nanosi zasebno i suši prije nego što sljedeća dođe na red.

05. Burberry baloner

PHOTO: The Sphere/Wikimedia Commons/Public Domain US

Iako danas postoje i brojne redizajnirane varijante balonera sa zakovicama ili neobičnim detaljima, dizajn Burberry balonera više od sto godina ostaje vjeran klasičnim krojevima i kvalitetnom materijalu gabardenu u nekoliko osnovnih boja.

Taj je materijal otporan na vodu i vjetar nastao davne 1879. godine, a nedugo nakon toga Burberry je lansirao i prve balonere u klasičnoj bež boji. Među prvima su ih u rovovima nosili britanski vojnici i časnici tijekom Prvog svjetskog rata, a od engleske riječi ‘trench’ (rov) naposljetku je proizašao i engleski naziv za baloner (‘trenchcoat’).

Kopča za remen u obliku slova ‘D’ koristila se za pričvršćivanje sitnijih predmeta, poput karata. Taj je baloner kasnije modificiran za šire mase i od tada je najprepoznatljiviji komad te marke.

Karlie Kloss i Cate Blanchett svoj Burberry baloner često nose u svakodnevnim kombinacijama, dok su ga Blake Lively, Naomi Watts i Tom Hardy prošetali po crvenom tepihu.

06. Haljina na preklop Diane von Fürstenberg

PHOTO: Screesnhot/Instagram/therealdvf

Sedamdesetih godina prošlog stoljeća, na samom početku karijere (tada je imala 22 godine), dizajnerica Diane von Fürstenberg kreirala je haljinu na preklop koja ju je zauvijek upisala u modnu knjigu povijesti.

Vrlo senzualan kroj koji laska baš svim ženama bez obzira na oblik i veličinu tijela oduševio je sve, a haljina je uskoro postala simbol svojevrsne seksualne revolucije i seksualnog buđenja žena. Dizajnerica je oslobodila ljepši spol od haljina strogih krojeva koje su sputavale senzualnost patentnim zatvaračima i gumbima, podarila im ženstveni model koji maksimalno naglašava figuru i ističe ono najbolje na njoj.

“Imam poseban odnos s haljinom na preklop (‘wrap dress’) jer je prava istina da se sve dogodilo slučajno. Najprije sam, inspirirana balerinama, dizajnirala mali top na preklop s odgovarajućom suknjom, što se na kraju pretvorilo u haljinu. Nisam ni mogla zamisliti koliko će haljina na preklop biti popularna. Razlog uspjeha je njena posveta ženi, koliko slobode je dala ženskom tijelu i naglasila figuru. Sve se posložilo, i vrijeme i mjesto”, objasnila je Diana prije nekoliko godina popularnost svoje kreacije.

07. ‘Le Smoking Tuxedo’ Yves Saint Laurenta

PHOTO: Screesnhot/Instagram/londonfittingrooms

Predstavljanje ‘Le Smoking Tuxeda’ 1966. godine bila je prekretnica koja je muško odijelo predstavila kao dio ženske garderobe. To je bio prvi put da su žene na neku formalnu večeru ili druge svečane prilike mogle odjenuti sako smokinga.

Couture kolekcija Yves Saint Laurenta 1966. godine sadržavala je taj predmet, koji je podijelio kritičare. Radilo se o crnom smoking sakou sa satenskom prugom sa strane, koji se nosio s bijelom nabranom košuljom. Taj je look nazvao ‘Le Smoking’. Ta je kolekcija podignula dosta prašine, jer je bio prvi diznajener koji je pedstavio hlače kao opciju za večernju odjeću žena. Nedugo nakon predstavljanja nekim je ženama zabranjen ulazak u restorane.

Glumica Bianca Jagger prihvatila je taj look 1970-ih godina, a ‘Le Smoking’ je nosila čak i na svom vjenčanju. “Za ženu, ‘Le Smoking’ je nezamijenjiv odjevni predmet s kojim se uvijek pronalazi u modi, jer stvar je stila, ne mode. Mode dolaze i odlaze, ali stil je zauvijek”, kazao je jednom prilikom  Saint Laurent.

Nije važno nosi li se s običnom majicom ispod, ili na golo tijelo, ovaj je modni predmet izdržao test vremena.

08. Štikle Christiana Louboutina

PHOTO: Screesnhot/Instagram/louboutin_highheels

Priča kaže da su crveni potplati na svjetski poznatim štiklama Christiana Louboutina nastale sasvim slučajno.

Nadahnula ga je njegova asistentica, koja si je lakirala nokte jarko crvenim lakom. Louboutin je posudio njen lak i počeo lakirati potplate cipela. Bilo je to 1993. godine. I tako je jarko crvena boja postala zaštitni znak Louboutina.

Svoj prvi salon otvorio je 1991. godine u Parizu, a među prvim kupcima bila je princeza Karolina od Monaca.

Francuska glumica Catherine Deneuve, velika je prijateljica slavnog dizajnera, koja je gotovo uvijek u Christian Louboutin cipelama. “Prvo odlučim koje ću cipele obući, a zatim biram haljinu ili neki drugi komad odjeće”, opisala je jednom prilikom slavna glumica.

09. ‘Lady Dior’ torba Christiana Diora

PHOTO: Screesnhot/Instagram/the_excur

Torba ‘Lady Dior’ s potpisom Christiana Diora prvi je put nastala 1995. godine, ali i uz brojne redizajne ostaje pojam elegancije. Ova je torba bezvremenski spoj stila i elegancije. Ime je dobila po jednoj slavnoj dami, koja je rijetko viđena bez ove luksuzne torbe – princezi Diani.

Te godine Francuska se pripremala za posjet princa i princeze od Walesa, koji su u pariškom Grand Palaisu namjeravali razgledati izložbu Paula Cezannea. Tadašnja prva dama Francuske, Bernardette Chirac, tražila je vrlo poseban poklon za Lady Di. Poželjela joj je pokloniti nešto jedinstveno. Obilazeći dizajnerske ateljee, prva dama Francuske spazila je ovu torbu i, iako je ona bila tek prototip, kuća Dior napravila je ekskluzivnu seriju za princezu Dianu u samo 24 sata. Diana je ‘poludjela’ za torbom te je od Diora ubrzo naručila isti model u svim mogućim bojama i stilovima.

O ovoj je torbi snimljeno i nekoliko kratkih filmova, ‘The Lady Dior Saga’ u kojima glumi slavna Marion Cotillard, koja je bila zaštitno lice Diora od 2008. do 2015. godine.

Torba je, inače, sastavljena od 130 dijelova – 100 komada kože, koji se ručno bruse, bojaju, prošivaju i potom izrezuju i modeliraju oko drvenog kalupa, i 30 individualnih željeznih komada. Za realizaciju jedne torbe potrebno je osam sati rukotvorstva, a na svakoj od njih rade po dva firentinska umjetnika – jedan izabire i reže kožu, a drugi sastavne dijelove slaže u cjelinu. Podlogu torbe čini raskošna janjeća koža iz Francuske, koja se potom obilježava poznatim ‘cannage’ uzorkom – prošivenim detaljem inspiriranim uzorkom na stolicama Napoleona III..

10. ‘Power odijela’ Giorgija Armanija

PHOTO: Screesnhot/Instagram/jimizell

Giorgio Armani stručnjak je krojenja bez srukture. U svijet mode lansiran je 1980. godine kada je odjenuo Richarda Gerea za film ‘Američki žigolo’. Njegova revolucionarna odijela bila su bez izrazitih linija i nedostajala im je ona čvrstina i ukočenost po kojima je bila poznata muška moda.

Baš kao muškarci, i žene su prihvatile ovaj novi pristup kako bi sačuvale stupanj ženstvenosti na radnom mjestu.

“70-ih i 80-ih žene su po prvi puta ozbiljnije ušle u biznis i pokazale se kao dostojne protivnice muškarcima. Trebala im je adekvatna odjeća koja će suprotnom spolu odaslati poslovnu poruku. Tu dolazimo do koncepta “power odijela”. Danas su ta dostignuća ostvarena i žene se ne boje pokazati ženstveniju stranu u poslovnim prilikama. Odijevaju se sofisticirano bez pretjeranog lutkastog uljepšavanja. Inače, mišljenja sam da se odjeća nikada ne smije nositi kao uniforma. Prirodnost je ono što izgleda najbolje”, rekao je u jednom intervjuu Armani.

Komentiraj