IDOLI 1982.: Uzalud me budiš u pola šest…

Dana 15. travnja 1982. godine zagrebački Jugoton je izdao album beogradske grupe Idoli “Odbrana i poslednji dani”. Kada su pola godine ranije ulazili u studio s namjerom da snime svoj debitanski album, gotovo sigurno da su raspravljali o književnosti i filozofiji. Posebno o jednoj Pekićevoj knjizi. Divljan, Šaper i ekipa željeli su da prvi studijski album tematski govori o religiji i tradiciji, koje su u doba socrealizma bile osjetljive društvene teme. Omot albuma, na kome se nalazi tkanina s ikone Svetog Nikole iz Narodnog muzeja, te Pekićeva filozofija pretočena u muziku i skriveni jecaji Andrije Gavrilovića, protagonista “Odbrane”, potvrđuju uspješnost te pjesme.

Album “Odbrana i poslednji dani”, hrvatsko izdanje svjetski poznatog časopisa “Rolling Stone”, proglasilo je najboljim u bivšoj Jugi, u periodu od 1955. pa sve do danas. Uvodna pjesma ‘Kenozoik’, inače termin za najmlađu geološku eru, onu u kojoj i mi živimo, energično počinje odiseju “Idola”, a prati je nokturno-religiozna pjesma simboličnog naziva ‘Poslednji dani’. Ipak, sa ovog albuma, najviše se izdvajaju pesme kao što su ‘Nebeska tema’, ‘Odbrana’, te Bajagina omiljena ‘Rusija’. Odjavna pjesma ‘Hajde, sanjaj me, sanjaj’ u tonu uspavanke završava, uz zvuke klavira i opojni glas Divljana, ovo remek-djelo “Idola”.

Zanimljivo da je tadašnji frontmen grupe Vlada Divljan, album okarakterizirao kao futuristički prikaz raspada države. Sukobi koji su usljedili, u svojoj osnovi sadržali su religiozno-politički kontekst, upravo onaj koji je album “Idola” postigao u javnosti.

Komentiraj