Hit predstavu u Ljubljani o sukobu filmskih diva Bette Davis i Joan Crawford režira Nikola Ljuca, s glamuroznim kostimima Alana Hranitelja

Autor:

Nataša Barbara Gračner i Jana Zupančič

Nataša Barbara Gračner i Jana Zupančič, snimio Ivan Valtl

Bezvremenska priča o blještavilu i tmurnosti Hollywooda: hoćemo li ikada saznati što se uistinu dogodilo velikim divama Bette Davis i Joan Crawford? Strastvena priča jednog od najvećih hollywoodskih rivalstava u novoj predstavi ” Što se dogodilo s Bette Davis i Joan Crawford ?” Jeana Marboeufa filmskim principom širi granice klasičnog kazališta. U režiji etabliranog srpskog redatelja Nikole Ljuca, 20. prosinca u Cankarjevu domu intrigantnu priču otkrit će iznimne prvakinje slovenskog glumišta:  Nataša Barbara Gračner kao Bette Davis i Jana Zupančič kao Joan Crawford. Dok se za vrhunsku glamuroznu kostimografiju pobrinuo najbolji slovenski kostimograf zagrebačkih korijena Alan Hranitelj.

Iako je priča udaljena u vremenu i prostoru, bavi se bezvremenskim i danas aktualnim temama kao što su uspjeh, natjecanje, rivalstvo, egoizam, emancipacija, starenje, ljepota, usamljenost i zaborav.

Osnovno neprijateljstvo Bette Davis i Joan Crawford, vječnih suparnica, u suštini krije poštovanje. Obje su uhvaćene u nemilosrdni kotač Hollywooda, koji melje sve pred sobom i uvijek traži nešto svježe,  mlado. Uz nemilosrdnu poruku: odbacite staro, zaboravite, neka izblijedi.

Redatelj Nikola Ljuca smjestio je tekst Jeana Marbœufa u zanimljiv kontekst u kojem se slika hollywoodskog glamura pred očima gledatelja urušava u tužnu sliku zaboravljenih, ostarjelih filmskih zvijezda.

„Protagonistice predstave su žene koje, unatoč surovom sustavu u kojem žive i stvaraju, ne dopuštaju da budu žrtve. Takva ih je odluka skupo koštala, morale su graditi oko sebe maske i zidove“, istaknuo je Ljuca.

Jana Zupančič i Nataša Barbara Gračner ovoga su puta dogovorile suradnju izvan institucionalnih okvira matičnih kazališta, odlučivši se na taj korak zbog međusobnog poštovanja i izvrsnog dramskog teksta.

“Prvi razlog sudjelovanja u predstavi bio je poziv iz Teatra Tivoli i želja za suradnjom s Natašom Barbarom Gračner, a drugi je svakako tekst o dvije legende američke kinematografije“, otkrila je Jana Zupančič.

Pritom je Nataša Barbara Gračner istaknula kako su dvije najvažnije smjernice njezine odluka o sudjelovanju:. “ Marboeufov tekst je izvrstan, a kolegica Zupančič odlična partnerica.”

Jana Zupančič vjeruje da će “gledatelja privući priča o dvije holivudske legende, dvije velike filmske zvijezde, umjetnice i posebno žene. Priča o njihovoj suradnji, njihovom radu, njihovom ambicije, strasti, strahovi, hrabrost, bol… o sjaju i bijedi njihovih života.” Prema Nataši Barbari Gračner publici će predstava biti zanimljiva zbog još uvijek vrlo aktualnih tema.

” Spor oko zvijezda, koji je naravno preuveličan zbog medijske pozornosti, rasvjetljava teme seksizma i diskriminacije starijih osoba, potaknute činjenicom da je tad bila dominacija muškaraca u industriji zabave ogromna. Diskriminacija starijih glumica prisutna je i danas, zapravo, sve čega se u predstavi dotičemo je na neki način aktualno, nažalost.”

Predstava elegantnom manipulacijom kamere nadilazi okvire klasičnog kazališta, jer gledatelj paralelno prati što se događa na pozornici i iza nje. Inovativnim pristupom redatelj tka vezu između kazališta i filma, između stvarnosti i fantazije.

“Naizgled paradoksalna situacija kada u kazalištu razgovaramo o filmskim glumicama i filmskim problemima, impresionirala me zbog specifično razrađene režije. Koncept „Live cinema“ je svojevrsna nadogradnja kazališnog jezika, gdje kamera dodaje element blizak kakav se obično ne nalazi u kazalištu. Za publiku je to posebna razina angažmana koja pojačava taktil kazališnog iskustva”, intrigira Ljuca pred premijeru.

Pobrinuo se za autentičnu kostimografiju uvijek izvrsnog Alana Hranitelja, sve navedeno povezuje dramaturgija Mance Sevšek Majeršič. O iznimnosti obje glumice svjedoče i nagrade : Nataša Barbara Gračner osvojila je nagradu za najbolju glumicu 36. Gavellinih večeri, a Jana Zupančič Prešernovu nagradu.

Ovo je praizvedba ovoga teksta ne samo u Sloveniji, već i regiji. Planira se uprizorenje srpske verzije istog teksta u 2024–oj, a tko će se naći u podjeli za sada je tajna. Predstava je nastala u koprodukciji Teatra Tivoli, Mini teatra i kultnog Cankarjevog doma, gdje će biti i premijerno izvedena 20. prosinca.

OZNAKE:

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.