Dubrovnik Pass – digitalni ključ kulturnih znamenitosti

Autor:

Grad Dubrovnik

Novo Smart City rješenje Grada Dubrovnika postiglo je rekordni prihod od kulturne baštine u iznosu od čak 44 milijuna kuna u prvih deset mjeseci 2022. i putokaz je do održivog turizma

Dubrovnik Pass, novo Smart City rješenje Grada Dubrovnika, u svega nekoliko mjeseci postiglo je izniman uspjeh, bilježeći rekordne prihode od kulturne baštine. Bruto prihod od prodaje Dubrovnik Pass-a u prvih deset mjeseci 2022. godine iznosi gotovo 44 milijuna kuna i premašuje prihod u istom razdoblju rekordne 2019. godine. Rezultati su time značajniji imamo li u vidu da je broj turističkih dolazaka u Dubrovnik u prvih 10 mjeseci 2022. godine na razini od oko 80 posto u odnosu na isto razdoblje 2019. godine.

Grad Dubrovnik je, naime, tijekom prve polovice godine proveo projekt digitalne transformacije Dubrovačke kartice, zajedničke ulaznice u najznačajnije kulturne i spomeničke objekte Grada koja nudi i cijeli niz popusta i pogodnosti koje osiguravaju brojni partneri projekta. Uvođenjem informacijskog sustava elektronske naplate i kontrole, omogućena je jednostavnija prodaja, kupnja, očitavanje te kontrola korištenja, ekonomičnije upravljanje resursima i vremenom, kao i optimizacija marketinških aktivnosti kroz digitalnu promociju i upravljanje zajednicama.

Živi Grad

Misija i vizija gradske uprave je grad ugodan za život, odgovoran prema svojim stanovnicima, grad koji se razvija održivim smjerom koristeći suvremene digitalne tehnologije u inovativnom i kreativnom gospodarstvu, efikasnoj infrastrukturi, urbanoj mobilnosti i odgovornom turizmu.

U okviru projekta napravljen je i rebrending te redizajn vizualnog identiteta, uključujući i izmjenu imena. Dubrovačka kartica postala je Dubrovnik Pass, što je također doprinijelo većoj prepoznatljivosti proizvoda. Za potrebe promocije i prodaje izrađeni su web aplikacija i web shop koji omogućuju brzo i jednostavno kreiranje novih paketa usluga i cijena, budući da su rezultati prodaje i korištenja uključenih usluga vidljivi u realnom vremenu, kao i posebna mobilna aplikacija za kontrolu korištenja Dubrovnik Pass-a.

Financijski rezultati novog pristupa, u kojem se koriste prednosti digitalnog sustava te se u realnom vremenu prilagođava potražnji, pokazali su se vrlo uspješnima u iznimno kratkom roku. Iako je Dubrovnik Pass kao novo rješenje predstavljen tek krajem lipnja, već u srpnju su financijski rezultati bili bolji u odnosu na srpanj 2019. godine. U kolovozu su prihodi od zajedničke ulaznice u kulturne i spomeničke atrakcije Grada bili rekordni mjesečni prihodi od uvođenja projekta 2010. godine, da bi u rujnu taj rekord ponovno bio oboren.

DIGITAL NOMAD PASS

U cilju pozicioniranja Dubrovnika kao poželjne destinacije za digitalne nomade, Grad Dubrovnik kreirao je i Digital Nomad Dubrovnik Pass kroz koji se osiguravaju posebne pogodnosti za osobe koje u Dubrovniku borave dulje radeći na daljinu.

Projekt Dubrovnik Pass iznimno je značajan i zato što pruža široke mogućnosti nadogradnje, umrežavanja te daljnjeg strateškog razvoja kao ključnog alata za upravljanje povijesnom jezgrom Grada kao UNESCO-ovim svjetskim dobrom u skladu s Planom upravljanja zaštićenom povijesnom cjelinom Dubrovnika, prvim strateškim planom takve vrste u Hrvatskoj. Sustav je kao inovativno rješenje usklađen s EU zelenim planom.

Smart City alati u primjeni, poput Du Passa ili Dubrovnik Visitora, aplikacije za praćenje broja posjetitelja unutar povijesne jezgre s predviđanjem gužvi, od iznimne su važnosti za daljnji razvoj održivosti, jer su svojevrstan preduvjet za disperziranje posjetitelja na alternativne gradske ili prigradske lokacije. Različite aplikacije, poput smart parkinga, ujedno štede vrijeme korisnicima ali i preveniraju prometna zagušenja. Dubrovnik je prvi grad u Hrvatskoj koji još od listopada 2019. godine nudi uslugu 100 % električnog car sharing sustava. Posjetiteljima je omogućena udobnost osobnog vozila po izboru, uz uštedu novca, vremena i istovremeno brigu o okolišu. Sustav funkcionira kao nadogradnja javnog prijevoza te na ekološki način bez buke i emisije štetnih plinova doprinosi rasterećenju gradske prometne infrastrukture.

Gradonačelnik Mato Franković sve više pretvara Dubrovnik u Smart City. FOTO: Grad Dubrovnik

Nadogradnjom postojećih mjera, krajnji cilj gradske uprave je ograničenje pristupa automobilima do granica zaštićene kontaktne zone povijesne jezgre za sve osim za lokalno stanovništvo, a za posjetitelje se razvija energetski potpuno neovisan sustav Park´n´Ride. Smješten na Pobrežju, administrativno rubnom gradskom području, sustav će uključivati uređenje javnog parkirališta kapaciteta 624 mjesta za osobna i taksi vozila te autobuse s prometnim priključkom i javnim prijevozom do užeg središta grada. Realizacijom Park & Ride sustava uvelike će se od nepotrebnog i neželjenog prometnog opterećenja rasteretiti uže gradsko središte. Preduvjet strateškom cilju ograničenja prometa bilo je usvajanje novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a kojeg je Hrvatski sabor usvojio u srpnju 2022. godine. Donesenim izmjenama, u koje je uvršten i prijedlog Grada, Dubrovnik će konačno moći regulirati promet na svom području. Naime, u Zakon je uveden pojam „zona prometa u zaštićenoj kulturno povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni” koji povijesnim gradovima pod zaštitom UNESCO-a omogućuje uvođenje organizacije i kontrole prometa s fokusom na građane i njihove potrebe. Primjenom novog zakona, Grad Dubrovnik moći će sustavno regulirati i urediti načine i uvjete ulaza, prometovanja i izlaza svih kategorija vozila u kontaktnoj zoni kako bi se promet optimizirao te, sukladno smjernicama UNESCO-a i Plana upravljanja zaštićenom povijesnom cjelinom, smanjio štetan utjecaj motoriziranog prometa na zaštićenim kulturno-povijesnim cjelinama. Gradska uprava prethodno je implementirala tehničko i prometno-tehnološko rješenje u zoni posebnog prometnog režima oko povijesne jezgre Grada.

‘Nekadašnji Dubrovnik Card, danas potpuno digitalizirana platforma Dubrovnik Pass po povoljnijoj cijeni omogućuje svim posjetiteljima Grada kupnju u par koraka, a sve online.  Ovaj novi digitalni sustav jedan je od smart alata koji će nam u skoroj budućnosti omogućiti dodatno upravljanje turizmom. Grad Dubrovnik je jedan od predvodnika održivog turizma u svijetu, a brojna smart rješenja koja primjenjujemo predmet su zanimanja velikih gradova, kao i vodećih svjetskih turističkih organizacija’, kaže gradonačelnik

Postavljena je oprema koja uključuje video nadzor za regulaciju zaustavljanja i parkiranja turističkih autobusa i osobnih automobila (8+1). Kupnja vaučera omogućena je online putem aplikacije Bus Web Shop. Rezerviranje i plaćanje termina dolaska i zaustavljanja u zoni posebnog prometnog režima provode se na temelju raspoloživih vremenskih razdoblja čime se značajno ubrzava proces na terenu, dolazi do smanjenja gužvi i opterećenja na gradskim ulazima, a što vodi održivom upravljanju prometom. Ova usluga uvelike olakšava organizaciju aranžmana agencijama, jer račun za plaćenu naknadu za zaustavljanje dobiju odmah, dok se proces naplate potraživanja značajno skraćuje. Kontrola se provodi sustavom nadzornih kamera na pet lokacija u gradu, s ukupno 10 kamera koje automatski očitavaju registarske oznake i tip vozila. Sustav je povezan s MUP-om koji omogućuje provjeru vlasnika vozila, korisnika leasinga i broj registriranih sjedala. Također, sustav evidentira i dnevni izvještaj o uplatama i izvještaj o prekršiteljima.

U smisli diverzifikacije turističke ponude ističe se i stjecanje vlasništva nad iznimno vrijednim i dragocjenim prostorom Tvornice ugljenografitnih i elektrokontaktnih proizvoda (TUP d.d.). Strateškom odlukom gradske uprave o kupnji nekadašnjeg industrijskog pogona smještenog u srcu Gruža neposredno uz Luku Dubrovnik stvorena je prilika da TUP postane kontrapunkt, paralelni centar grada i novo urbano središte. TUP je već dom brojnim kreativnim i zabavnim sadržajima poput muzeja i klubova, ali i različitih udruga, a prilike za oplemenjivanje i razvoj ovog prostora gotovo su neiscrpne. Ideja projekta revitalizacije nekadašnjeg industrijskog središte grada, koji je Europska komisija u sklopu programa „Novi europski Bauhaus“ odabrala kao jedan od 20 najboljih u Europi, jest bivše proizvodne pogone tvornice transformirati u kulturno-društveni centar koji promiče lokalne kreativne ideje i suživot lokalne zajednice i turista uz implementaciju koncepta (samo)održivosti te na taj način obogatiti sveukupnu kulturno-društvenu ponudu koja je jednako namijenjena građanima Dubrovnika i posjetiteljima.

NAJBOLJE OD DUBROVNIKA U 1, 3 ILI 7 DANA

Dubrovnik Pass digitalni je ključ koji otvara vrata najznačajnijih znamenitosti grada Dubrovnika. Uključuje besplatan posjet gradskim zidinama, gradskim muzejima i galerijama te javni prijevoz, kao i popuste za brojne kulturne i turističke sadržaje. Paketi usluga formirani su s obzirom na vrijeme boravka posjetitelja Grada te su tako dostupni jednodnevni, trodnevni i sedmodnevni Dubrovnik Pass.

Grad Dubrovnik već nekoliko godina razvija modele uvođenja Dubrovačkog električnog brodskog tramvaja, a Studija izvodljivosti o uvođenju električnih brodova prema Elafitskim otocima, u sklopu projekta e-LAFITI, završena je te je javno predstavljena u listopadu. Električna transportna rješenja s niskim emisijama koja povezuju otoke plovilima poput električnih solarnih brodova optimalno su rješenje za kratka putovanja, čime bi se značajno smanjilo zagađenje mora i otoka. Uz novu kvalitetu linijskom pomorskom prijevozu ovakav projekt doveo bi i do disperzije turističkog prometa na otoke i druga područja van gradskog središta.

Očuvanje „živog grada“ je prioritetni cilj, a jedan od osnovnih koraka sustavnog promišljanja i planiranja u tom smislu bilo je donošenje Plana upravljanja svjetskim dobrom UNESCO-a „Starim gradom Dubrovnikom“. Prvi je to dokument namijenjen ukupnom povijesnom urbanom krajoliku Dubrovnika, ujedno i prvi takve vrste u Republici Hrvatskoj. Svrha ovog Plana je osigurati dugoročan sustav upravljanja koji će omogućiti očuvanje kvaliteta, izvornosti i cjelovitosti svjetskog dobra, istodobno održavajući kvalitetu života građana i aktivnu multifunkcionalnu namjenu gradskog središta.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.