BARTOL FREŠKURA: ‘Umjetnu inteligenciju koristimo za poboljšanje videa’

Autor:

28.03.2024., Zagreb - TensarPix, informaticka startup tvrtka.

Bartol Freskura, izvrsni direktor

Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Tvrtka TensorPix iz Zagreba uspjela se u nekoliko godina inovativnim pristupom poboljšanju i restauraciji videa i slika baziranoj na umjetnoj inteligenciji nametnuti na globalnom tržištu i ima više od milijun korisnika

Tvrtka TensorPix iz Zagreba uspjela se u nekoliko godina inovativnim pristupom poboljšanju i restauraciji videa i slika baziranoj na umjetnoj inteligenciji nametnuti na globalnom tržištu te već sada ima preko milijun korisnika.

Mali tim vrhunskih stručnjaka koji čine Sanja Trbojević Montina, Jeronim Matijević, Ivo Topolovčan Montina, Matej Ciglenečki, Luka Ivanković i Martin Freškura i koje predvodi direktor tvrtke Bartol Freškura, uspjeli su uz pomoć umjetne inteligencije razviti proizvod koji se počeo upotrebljavati širom svijeta. Iako je umjetna inteligencija danas dostupna svima, Bartol Freškura je u suradnji sa stručnjakom za virtualnu stvarnost i umjetnu inteligenciju te suvlasnikom tvrtke TensorPix Branimirom Ambrekovićem prije par godina došao na ideju da se umjetna inteligencija upotrijebi za poboljšanje slika i videa te da se kroz razne filtere video popravi do te mjere da izgleda kao da je napravljen danas, s jasnom i kristalno čistom slikom koja se ne trese, nije izblijedila i nimalo ne podsjeća na videorad koji je nastao prije 20, 30 i više godina. „Suvlasnik Branimir imao je mnogo znanja o problemima s kojim se susreću razni arhivi u svijetu. Kako smo se poznavali, a Branimir je znao da se ja bavim umjetnom inteligencijom, jednog dana mi je došao s idejom da razvijemo AI softver za automatsko popravljanje kvalitete videa i filmova. Dva mjeseca nakon toga smo imali prvi prototip koji je dokazao da je tehnologija spremna za našu ideju i tako je sve počelo“, rekao je Freškura.

Klasičan proces restauracije videa je jedan od najkompliciranijih procesa u medijskoj i filmskoj industriji. Iziskuje mnogo vremena jer je proces ručan ili u najboljem slučaju polu-ručan, iziskuje i visoku stručnost videourednika te pristup nizu različitih i ne tako jeftinih softverskih alata. Osim toga, restauracija videa dosad je bila rezervirana samo za uzak broj filmskih djela koje su si mogli priuštiti samo veći filmski studiji. Kako nam je u razgovoru istaknuo Freškura, TensorPix navedene probleme rješava oslanjajući se na umjetnu inteligenciju. „Naš AI ‘naučen’ je da prepoznaje i popravlja video loše kvalitete i od njega stvara video visoke kvalitete. Umjesto stotine sati i timova stručnih ljudi, sada možete poslati svoj video, izabrati koje probleme kvalitete želite popraviti, pokrenete obradu i unutar nekoliko minuta dobijete sređen video. Proces je potpuno automatiziran, jednostavan i time mnogo jeftiniji, što znači da restauracija videa više nije rezervirana samo za velike studije, već za svakog pojedinca na svijetu“, rekao je. Upravo zbog toga su do rujna prošle godine ostvarili odličan rezultat jer je njihove usluge zatražilo gotovo pola milijuna klijenata, a do travnja ove godine broj klijenata je već premašio milijun.

‘Naš AI ‘naučen’ je popraviti video loše kvalitete i stvoriti video visoke kvalitete. Umjesto stotine sati i timova ljudi, unutar nekoliko minuta dobijete sređen video’, kaže Bartol Freškura

No do prvih klijenata nije bilo lako doći jer nije lagano pronaći svoje mjesto na globalnom tržištu. „Doći do prvih 100 klijenata je uvijek mukotrpno, a mi smo to uspjeli dijeljenjem naše internetske stranice na raznim portalima gdje se skupljaju ljudi zainteresirani za nove tehnologije i obradu videa. To su veće stranice poput reddita, ProductHunta i AppSumoa, ali bilo je i manjih i manje poznatih stranica. TensorPix je tzv. web aplikacija, odnosno aplikacija koju koristite kroz vaš web preglednik. S obzirom na to da danas skoro svi na svijetu imaju pristup internetu, mi smo automatski dobro pozicionirani za globalno tržište. U Hrvatskoj postoji nekoliko startup inkubatora, a mi smo se odlučili za Bird koji nam je pomogao sa savjetima. Druga zajednica koja nam je isto velika podrška je CroAI. Razgovori s drugim startupovima pomažu poduzetniku da vidi da postoji još osoba koje se trude pronaći rješenja za slične izazove. To je veliki motivator i izvor inspiracije za ustrajanje u optimizaciji vlastitog rada. Sve te organizacije pomažu startupovima da se predstave kroz medije i da sudjeluju na tematskim konferencijama poput regionalne AI2Future konferencije“, rekao je.

Iako su od starta krenuli u osvajanje svjetskog tržišta, pokušali smo saznati na koji su način pokrili hrvatsko tržište i kako su reagirali potencijalni klijenti u Hrvatskoj. „Hrvatsko tržište nam je izuzetno bitno i predstavlja veliki potencijal baš u ovom periodu zahvaljujući Ministarstvu kulture i medija koje je izradilo krajem 2020. godine Smjernice za digitalizaciju kulturne baštine s naputcima i kako digitalizirati videosadržaj. U skladu s time, mi smo svoje usluge ponudili HRT-u, Croatia Recordsu, Klasik TV-u, Blitzu i domaćim TV kućama. Dostavili smo probne uzorke koji su zadovoljili kriterije i otvorili put za iduće korake. Ovisno o veličini arhiva u nekim slučajevima će se ići na raspisivanje natječaja, pa ćemo se prijaviti. U drugim slučajevima naišli smo na izazov s pravima vlasništva nad videomaterijalima pa čekamo da se to riješi kako bismo nastavili dogovarati uvjete suradnje. Kod mlađih TV kuća saznali smo da je kvaliteta njihove arhive visoka te im usluga restauracije nije potrebna“, rekao je. Nameće se da bi među prvim klijentima trebali biti HAVC i Hrvatski državni arhiv pa smo pitali Freškuru i jesu li i njima ponudili usluge. „Zasad su nam da li do znanja da su skloniji klasičnom načinu restauracije. Vjerujemo da će uskoro doći vrijeme u kojem će se početi nova tehnologija koristiti kao nadopuna klasičnom pristupu, u smislu da ubrza veliki dio procesa. Mi smo spremni za takav trenutak, jer naše rješenje je izuzetno skalabilno, tako da možemo prihvatiti veliku količinu posla istovremeno“, ispričao je direktor ovog uspješnog startupa.

Bartol Freškura i njegov tim u zagrebačkoj tvrtki TensorPix. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Naglasio je i da su se kristalizirale tri vrste njihovih klijenata u prvim godinama poslovanja: digitalne agencije i freelanceri koji restauriraju videomaterijale poput spotova, promo materijala svojih klijenata i drugih videouradaka, potom osobe koje restauriraju vlastitu arhivu videomaterijala važnih događaja poput vjenčanja, nastupa i rođendana i mlađi korisnici koji žele popraviti sadržaj koji je preuzet s društvenih mreža poput Instagrama i TikToka. „Zanimljivo je promatrati kako nastaje sve veća zajednica AI video artista kojima je TensorPix dio seta alata koji koriste u svojim kreacijama. Geolokacijski, orijentirano smo na zemlje engleskog govornog područja, pa je logično da nam je najveće tržište SAD, zatim europske zemlje i na trećem mjestu Azija. Najviše korisnika nam dolazi tako da pretražuju Google i mi smo visokopozicionirani za mnoge engleske pojmove koji ih zanimaju, poput “kako povećati rezoluciju videa”. Značajan je broj korisnika koji nas u objavama na društvenim mrežama spominje kroz hashtag ili nas tagira. Taj oblik digitalne preporuke je vrlo bitan. Trudimo se biti aktivni na svim mrežama, od LinkedIna, TikToka, X-a, do Facebooka, Instagrama i YouTubea i zadovoljni smo zajednicom koja se stvara oko našeg imena“, ispričao je Freškura.

U početku se tvrtka fokusirala na AI filtere koji omogućavaju popravak najstarijih snimki, pa su tako krenuli s filterom za povećanje rezolucije, čišćenje videa od prašine prenesene s filmskih traka, ispravljanje interlasanih snimki, povećanje broja slika po sekundi (FPS) radi postizanja tečnijeg pokreta. S vremenom su dobivali upite za oporavak raznih drugih nesavršenosti, poput stabilizacije snimke za videe koji su snimani iz nemirne ruke, filteri za poboljšanje oštrine slike ako su snimani u uvjetima lošeg osvjetljenja (zalasci sunca, klubovi i sl.), usporavanje snimke radi naglašavanja nekog momenta. Tako danas nude paletu od osam filtera, s nekoliko podopcija. Također nude nekoliko naprednih opcija za finalni format videa. Unazad godinu dana dobili su niz pohvala za svoj rad pa smo pitali Freškuru koliko te pohvale i prisutnost u medijima s ciljanim tržištem i klijentima utječu na razvoj biznisa. „Pohvale najviše pomažu oko etabliranja brenda TensorPix. Polako postajemo brend koji predstavlja kvalitetan proizvod za restauraciju videa i to ne samo u Hrvatskoj, već na globalnoj razini. Posebno nas veseli kad nam drugi jave da su nas vidjeli na nekom bitnom portalu. Primjerice Andreessen Horowitz, veliki investicijski fond iz Silicijske doline, uvrstio nas je u top alate za povećanje videa. Također nas je razveselilo vidjeti u vodećim dnevnim novinama da smo navedeni kao jedan od 10 svijetlih primjera AI startupa u Hrvatskoj po mišljenju ključnih osoba u ovom ekosustavu. Novi klijenti se osjećaju puno sigurnije kada uz našu web stranicu vide još i desetak drugih stranica gdje se TensorPix spominje kao poduzeće s kvalitetnim proizvodom koji već koristi milijun ljudi diljem svijeta. Medijska pozornost u lokalnim medijima također znači i veću šansu da nas prepoznaju i globalni medijski brendovi“, rekao je.

‘HAVC i Hrvatski Državni Arhiv dali su do znanja da su skloniji klasičnom načinu restauracije. Uskoro će se tehnologija koristiti kao nadopuna klasičnom pristupu’

Plan im je da i dalje razvijaju i unaprjeđuju softver za restauraciju videa. „Za pet godina želimo biti broj jedan alat s kojim možete popraviti bilo koji video loše kvalitete u samo par klikova. Takav plan iziskuje jako puno ulaganja u istraživanje i razvoj te naravno marketing s kojim ćemo postati prepoznatljiv brend svakom vlasniku videa na svijetu“, neskromno nam je ispričao svoju viziju razvoja direktor tvrtke kojega smo pitali i je li postojao strah od konkurencije kada su izašli na tržište s obzirom na to da je umjetna inteligencija danas dostupna svima. „Naravno da je i mislim da svi poduzetnici jednim dijelom strahuju da će ih netko prestići u realizaciji ideje. Smatram da je to dobar strah jer vas tjera da svaki dan budete još brži i bolji, kao da se utrkujete protiv nevidljivog protivnika. Konkurencija je dio rizika koji prihvaćate kada ulazite u poduzetništvo i taj rizik morate prihvatiti. Dobro je pratiti što konkurencija radi, ali još bolje je fokusirati se na svoje klijente, slušati ih i prilagođavati se njihovim potrebama. Konkurencija će se riješiti sama od sebe ako to radite“, rekao je.

TensorPix je u samo godinu dana narastao do više od milijun korisnika pa smo pitali što to znači za financijsku perspektivu tvrtke. „Od prvog dana nam je fokus bio na održivosti i profitabilnosti što je malo drukčiji put od onog kojim krenu drugi startupovi. Većina se u prvih nekoliko godina fokusira na nagli rast i financiranje se uglavnom dobiva od Venture Capital (VC) fondova. Mi smo išli tzv. bootstrapped putem, što znači da nismo tražili VC investicije, već smo sve financirali sami. Svaki poduzetnik će ovdje imati svoje mišljenje koji put je najbolji. Ja smatram da je naš put bolji jer smo fokusirani na razvoj zdravog poslovnog modela koji može održati poduzeće na životu bez obzira na to imamo li milijun ili milijardu korisnika. Gledajući profite trenutno smo ‘na nuli’ jer mnogo resursa ulažemo u istraživanje i razvoj te marketing. Naš proizvod je dobro osmišljen i kvalitetno napravljen, pa korisnici koji ga isprobaju su zadovoljni, a zadovolji korisnici rado preporučuju dobre alate. ‘Word of mouth’ igra veliku ulogu u naglom rastu korisnika“, rekao je. Ipak, opcija prodaje tvrtke je otvorena, ali pritom žele biti sigurni da njihov proizvod dođe u prave ruke.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.