Koji je prvi automobil s automatskim mjenjačem? Oldsmobile Custom 8 Cruiser iz 1939.

Autor:

General Notors

Automatski mjenjač Hydra-Matic ugrađen u Oldsmobile Custom 8, model 1940., General Motors ga je nazvao “najvažnijim automobilskim napretkom od uvođenja elektropokretača”

Danas je više od 95 posto američkih, ali samo 19 posto europskih i 16 posto japanskih novih automobila s automatskim mjenjačem. Prvi automobil s automatskim mjenjačem napravio je General Motors. Bio je to Oldsmobile Custom 8 Cruiser, predstavljen 1939., ali pritom mislimo na prvi visokoserijski automatski mjenjač u automobilskoj povijesti. Naime, prvi automatski mjenjač, u širem smislu ugrađen je 1904.! Oldsmobile Custom 8 Cruiser se počeo proizvoditi u listopadu 1939., kao model za 1940.

Imao je automatski mjenjač GM Hydra-Matic, s automatskom spojkom i dva paketa hidraulički upravljanih planetarnih prijenosnikom, za četiri stupnja naprijed (prijenosni omjeri 3,66, 2,53, 1,44:1, 1,00) i jedan natrag. Automatski mjenjač Hydra-Matic ponuđen je kao opcija za 57 dolara (današnji ekvivalent 1400 USD) u modelu Oldsmobile Custom 8 Cruiser, model 1940., a Cadillac ga je slijedio 1941. Verzije Hydra-Matic-a djelovale su u američkim borbenim vozilima u II. svjetskom ratu, za borbena vozila i lake tenkove M5 Stuart i M24 Chafee.

Foto: General Motors

Bila je to revolucija ja tržištu, jer je Oldsmobile Custom 8 Cruiser bio prvi automobil bez papučice spojke i za vožnju je bilo dovoljno dodavati gas. Oldsmobile Super 8 je bio klasični američki sedan dugačak 5334 mm, s rednim 8-cilindarskim motorom obujma 4313 ccm bočnim (stojećim) ventilima, napajao se preko dva rasplinjača, uz kompresijski omjer 6,2:1 te je razvijao 112 KS pri 3600/min.

Snagu je automatskim mjenjačem Hydra-Matic kardanskim vratilom usmjeravao na stražnji kruti most na lisnatim oprugama. Kočnice su bile hidrauličke, bubanj. Razvijao je 145 km/h (90 mph). Prvi automatski mjenjač s hidrodinamičkim pretvaračem momenta (kakvi su danas svi klasični automatski mjenjači), koji interno, hidrodinamičkim efektom ulja, omogućava promjenu prijenosnog omjera, od početnog zadanog mehaničkim stupnjem prijenosa (u planetarnom prijenosu), do dvostrukog.

Foto: General Motors

To je osigurano ugradnjom reaktorskog kola između pumpnog i turbinskog. Zbog toga je za prvi takav automatski mjenjač Buick Dynaflow iz 1948. bio potreban samo jedan paket planetarnih prijenosnika, što je povećano učinkovitost i bitno smanjilo gabarite i masu automatskog mjenjača (mana automatskog mjenjača Hydra-Matic). =d sredine 60-ih do početka 80-ih standard  je bio mjenjač s tri stupnja, a potom se počelo povećavati na četiri, pet, šest, sedam, osam… sve do deset.

Kao prvi automatski mjenjač koji je bio široko dostupan javnosti, Hydra-Matic je postao generički naziv za svaki automatski mjenjač (kao Penta za izvanbrodski motor, Vespa za skuter, Penkala za nalivpero). General Motors je Hydra-Matic mjenjač učinio dostupnim brojnim proizvođačima automobila, uključujući Hudson, Nash, Lincoln, Kaiser-Frazer, Willys, pa čak i Rolls-Royce.

Foto: General Motors

Hydra-Matic je tijekom 24 godine proizvodnje neprestano unapređivan, uključujući veliki interni redizajn za 1956. kako bi se ublažile oštre promjene stupnjeva prijenosa jedinice, posebno na 1-2 i 2-3 stupnjevima prijenosa. Robusna i pouzdana jedinica bila je u širokoj ponudi u lakim kamionima, a čak je bila popularna u drag utrkama 60-ih. Ali, Hydra-Matic je imao i mane: bio skup za proizvodnju, iznimno težak dijelom zbog kućišta od lijevanog željeza, a nedostajao mu je i pretvarač okretnog momenta. Hydra-Matic je ukinut 1964., ali je ime Hydramatic (s uklonjenom crticom) zaživjelo je u GM-u 21. stoljeću, ali na nizu potpuno različitih obitelji prijenosa.

Koji je automobil prvi imao volan? Panhard et Levassor 4hp iz 1894.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.