ANTONETA ALAMAT KUSIJANOVIĆ: ‘Bila mi je čast čuti mišljenje Scorsesea o mom prvom filmu’

‘Murina’, debitantski film redateljice Antonete Alamat Kusijanović, bit će premijerno prikazan u službenom programu na filmskom festivalu u Cannesu u srpnju. Izvršni producent je Sikelia Productions, čiji je vlasnik slavni redatelj, oskarovac Martin Scorsese

Još prije više od godinu dana čekala se informacija hoće li „Murina”, debitantski film redateljice Antonete Alamat Kusijanović, biti premijerno prikazan na filmskom festivalu u Cannesu. Očekivanja su bila utemeljena jer se radilo o filmu redateljice čiji je prethodni kratki film „U plavetnilo” nagrađen na brojnim filmskim festivalima, od onih u Berlinu i Sarajevu pa nadalje. Uz to, radi se o filmu čiji su koproducenti Sikelia Productions, čiji je vlasnik slavni redatelj Martin Scorsese, te RT Features vrlo uspješnog brazilskog producenta Rodriga Teixeire. U konačnici, čekanje se isplatilo jer je film uvršten u službeni program Cannesa i to u sekciju „15 dana autora”.

Antoneta Alamat Kusijanović je Dubrovkinja koja je nakon završetka studija filmske produkcije u Zagrebu otputovala u New York i na Columbia Universityju magistrirala režiju. U njenom prvom dugometražnom filmu glavne uloge glume Gracija Filipović, Leon Lučev, Danica Ćurčić i Cliff Curtis. Opisujući radnju filma, redateljica i koscenaristica je u službenoj izjavi rekla da je u središtu priče 16-godišnja Julija. „Julija živi ‘u raju’ na hrvatskom otoku, u društvu opsjednutom bogatstvom koje se stječe brzo i lagano, to je društvo koje prodaje svoju zemlju i djedovinu, društvo bez želje za radom i usavršavanjem koje se kapitalizira na generacijama prije njega – tako umiru snovi i nasljedstvo erodira. Snaga kćeri se interpretira kao očeva slabost, a naslijeđena zemlja se rasprodaje za profit. Julija je začetak nove generacije, intuitivnih žena koje raskrinkavaju ove ustajale dinamike”.

Iako je do festivala manje od mjesec dana, održava se od 6. do 17. srpnja, a k tome Antoneta Alamat Kusijanović očekuje rođenje prvog djeteta, autorica je ipak pristala na razgovor za Nacional u kojem je objasnila kako je došlo do snimanja filma „Murina” i suradnje sa slavnim producentima te o budućnosti nje kao redateljice i filma.

Glavni lik filma ‘Murina’ 16-godišnja je djevojka koju igra Gracija Filipović

NACIONAL: Kratki film „U plavetnilo” bavi se s dvjema djevojčicama od 13 godina, glavni lik „Murine” je 16-godišnja djevojka. Što je to intrigantno u tinejdžericama što vas navodi na snimanje filmova o njima?

To je priča koju sam željela ispričati. Generalno su mi intrigantni svi likovi koji prolaze kroz promjenu, bilo da je to pubertet ili kriza srednjih godina. Interesantno je gledati likove koji se kroz film mijenjaju, koji se s nečim bore…

NACIONAL: Gracija Filipović, koja u filmu „U plavetnilu” glumila 13-godišnju djevojčicu, sada je narasla u 16-godišnju djevojku. Čime vas je ona glumački oduševila, s obzirom na to da nije školovana glumica već naturščik? Niste li se pribojavali da je davanje glavne uloge naturščiku riskantan potez?

Davanje glavne uloge naturščiku ili profesionalnom glumcu uvijek je rizik a rezultat jako ovisi o suradnji i dinamici. Izbor glumca određuje priča i scenarij, ne njegovo ili njeno iskustvo. Mislim da se, uz rad i trud, uloga gradi kroz povjerenje i razumijevanje za proces.

NACIONAL: Nakon uspjeha filma „U plavetnilu” objavljeno je da će film „Murina” koproducirati kompanija Martina Scorsesea Sikelia Productions. Na koji je način Scorsese sudjelovao u nastajanju filma?

Martin Scorsese i njegova kompanija su izvršni producent filma. Scorsese je više puta gledao “Murinu”, njegova uloga je bila svojevrsnog mentora, bila mi je velika čast čuti njegovo mišljenje o filmu te njegove savjete.

NACIONAL: Čim se pročulo za suradnju s kompanijom Martina Scorsesea u hrvatskim medijima su se pojavile i glasine kako bi Javier Bardem mogao glumiti u vašem filmu. Iskreno, jeste li mislili da biste zbog Scorsesea mogli dobiti nekog glumca koji bi podigao zanimanje za vaš projekt?

Mediji bi voljeli da je to istina, a i ja bih svakako jednom voljela surađivati s Javierom Bardemom, ali te su glasine ipak samo glasine.

NACIONAL: Ipak, međunarodnu glumačku ekipu filma čine Danica Ćurčić, danska glumica rođena u Beogradu, i Novozelanđanin Cliff Curtis. Kako ste se, kao mlada redateljica, snašli u vođenju iskusnih glumaca kojima se pridružuje i Leon Lučev?

Mislim da je prošlo jako dobro, rezultat je bitan, ali i proces. Mi smo nekoliko tjedana živjeli zajedno u mojoj kući na Kalamoti, tamo smo pripremali film, to je bilo nužno da bi se iznjedrile tanane dinamike među glumcima koji u scenariju čine obitelj.

 

‘Drago mi je da je moj prvi film snimljen u Hrvatskoj i na europski način uz pomoć fondova i razvojnih programa, ali i privatnog novca koji je došao u Hrvatsku’

 

NACIONAL: Cliff Curtis je, nakon što je dobio ulogu u vašem filmu, glumio u hitovima „The Meg”, „Brzi i žestoki: Hobbs i Shaw”, „Doktor Sleep” te će glumiti u nastavcima filma „Avatar”. Kako se glumac iz hollywoodskih hitova snašao u Dalmaciji?

Vjerujem da je Cliff Curtis prije “Murine” snimio navedene filmove. Mislim da mu je nakon velikih franšiza odgovarao ovakav proces te društvo kolega glumaca, u Hollywoodu se rijetko rade takve ili ikakve pripreme. Dobro se uklopio u tim.

NACIONAL: Ono što je jednako zanimljivo, ako ne i zanimljivije, jest da je drugi svjetski koproducent filma kompanija RT Features producenta Rodriga Teixeire. Teixeira je posljednjih desetak godina producirao neke od izvrsnih nezavisnih filmova kao što su „Skrivena ljubav”, „Svjetionik” ali i „Ad Astra” s Bradom Pittom. On je producirao i film „Bergman Island” koji će se ove godine naći u canneskoj konkurenciji za Zlatnu palmu. Jedan je od najtraženijih producenata, kako se on uključio u ovaj projekt?

Teixeira se prvi uključio u projekt, još u trećem mjesecu 2017., netom poslije berlinskog festivala 2017. Tad smo već znali da želimo zajedno surađivati, nismo bili sigurni hoćemo li uopće aplicirati projekt na HAVC i druge europske fondove jer je RT Features htio snimati film već to ljeto, ali ja nisam bila spremna, scenarij nije bio završen. U međuvremenu su se priključili ostali partneri i producenti filma, drago mi je da je moj prvi film snimljen u Hrvatskoj i na europski način uz pomoć fondova i razvojnih programa, ali i privatnog novca koji je došao u Hrvatsku i oplemenio naš proračun.

NACIONAL: Teixeira je sklon produkciji filmova redateljica. Je li i to imalo ulogu u vašoj suradnji?

Mislim da RT Features producira podjednako filmove redatelja i redateljica, imaju dobar ukus i traže tip filmova koji je nezavisan na europski način, ali istovremeno marketabilan na američkom tržištu. To su često projekti europskih redatelja i redateljica školovanih u Americi.

Redateljica na snimanju filma o snažnoj djevojci koja se opire životu u patrijarhalnom okruženju

 

NACIONAL: Jeste li vi ili itko od producenata smatrao da se priča o snažnoj djevojci koja se opire životu u patrijarhalnom okruženju poprilično uklapa u trend hollywoodskih i ne samo hollywoodskih filmova o snažnim ženama?

Mislim da to nikad nije bio predmet razgovora, ako mislite na pokret “MeToo”, on je započeo nakon što smo već krenuli u pregovore i nakon što je priča već bila na papiru. Rekla bih da se većina filmova gradi na slojevitim karakterima, teško je graditi luk filma na neslojevitom karakteru, taj karakter ne mora biti nužno snažan, možda je njegov put iz snažnog prema propasti … Jesu li ženski ili muški, to je manje bitno.

 

‘Već smo prošle godine znali da su dvije sekcije festivala u Cannesu zainteresirane za ‘Murinu’ i nismo prijavljivali film na druge festivale. Išli smo na sve ili ništa’

 

NACIONAL: Svaki redatelj želi da mu se film prikazuje u kinima diljem svijeta, a vaš film prodavat će za prikazivanje njemačka kompanija The Match Factory, specijalizirana za arthouse i festivalske filmove. Jesu li vam predstavili način na koji vas žele promovirati diljem svijeta?

Mislim da ćemo za početak čekati reakcije na projekciju u Cannesu, ovisno o tome znat ćemo više koju strategiju zauzeti, hoće li to biti klasična distribucija ili ne, uvijek je dobro osluškivati tržište i biti otvoren i prilagodljiv na promjene, tome nas je korona i naučila.

NACIONAL: Film „Murina” bio je završen prije godinu dana i već tada ste se nadali da će biti uvršten u službeni program festivala u Cannesu. Zbog pandemije koronavirusa festival nije održan. Jeste li svjesno odlučili čekati godinu dana kako biste se nadali uvrštenju u službeni program festivala u Cannesu?

Već smo prošle godine znali da su dvije sekcije festivala u Cannesu zainteresirane za film i svjesno smo se odlučili čekati ovu godinu, nismo prijavljivali film na druge festivale. Išli smo na sve ili ništa.

NACIONAL: Quentin Tarantino nazvao je festival u Cannesu „svjetskim prvenstvom u filmovima “. Koja vrata bi vam premijera u Cannesu mogla otvoriti?

Dan nakon što sam magistrirala na Columbiji rukovala sam se s Teixeirom i Martinom Scorseseom u Cannesu, to sigurno nisu bila vrata kojima sam se nadala ili mogla uopće planirati. Iz tog iskustva sam naučila da je nekad bolje nemati planove, jer ono što je pred vama je puno bolje od bilo kojeg plana koji sam sama mogla zamisliti. Naravno, ja i dalje sve planiram.

NACIONAL: Postoji li već plan o sljedećem dugometražnom filmu?

Trenutno pišem scenarij za novi dugometražni film “Stane” s koscenaristom Ivorom Martinićem. Postavili smo Stanku, ženu u četrdesetima u milje hrvatske dijaspore u New Yorku. To je jedan skriveni, konzervativni život u sjeni metropole. Kad Stanka sazna da je muž vara, ona za sebe traži jednaka prava kako bi vratila izgubljeni dignitet i seksualnu snagu, ali suočava se s brutalnim patrijarhatom u kojem su pravila za žene i muškarce različita, Stani oduzimaju njena ljudska prava te joj prijete izbacivanjem iz “plemena”. Veselim se tom projektu i svim ostalim projektima koji će doći s “Murinom”.

Komentiraj