108,3 milijuna kuna za kupnju energetski učinkovitih vozila

Autor:

Ilustracija

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost daje poticaje od 20 do 400 tisuća kuna

I ove godine za poticaje za kupnju energetski učinkovitih vozila koje daje Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost vlada veliki interes. Na raspolaganju je ukupno 108,3 milijuna kuna. Do sada po budžetu rekordnih 103,3 milijuna kuna namijenjeno je građanima i tvrtkama, dok je 5 milijuna kuna rezervirano za pravne osobe iz javnog sektora.

Model dobivanja subvencija razlikuje se za pojedine korisnike. I dok se jedinice regionalne i lokalne samouprave, odnosno tvrtke i ustanove iz javnog sektora radi obveze provedbe postupaka javne nabave prijavljuju direktno Fondu, građani i privatne tvrtke svoje prijave podnose putem ovlaštenih prodajnih mjesta, kako je to bilo i prošle godine. Navedeni model pokazao se iznimno uspješnim jer auto zastupnici, prema iskazanom interesu, mogu bolje planirati potreban broj automobila, a to u konačnici garantira i visoki postotak iskorištenosti odobrenih poticaja. S druge strane, i tvrtke i građani na ovaj način jednostavnije dolaze do sredstava.

Na poziv Fonda se u ovogodišnji program sufinanciranja prijavilo 45 zastupnika vozila, koji su u program sufinanciranja uključili 81 marku i čak 539 modela vozila za koja je moguće ostvariti maksimalno do 40% sufinanciranja.

Uz pomoć Fondova sufinanciranja prošle godine kupljeno je oko 1800 energetski učinkovitih vozila. FOTO: PROMO

Konkretan iznos poticaja u konačnici ipak ovisi o kategoriji vozila. Kupnju električnih vozila L1-L7 kategorije Fond sufinancira s iznosom do 20 tisuća kuna, plug-in hibride M1 kategorije do 40 tisuća kuna, dok se za kupnju M1 kategorije vozila s električnim pogonom može dobiti i do 70 tisuća kuna. Dodatno, pravnim osobama su sredstva dostupna i za vozila N1 kategorije i to plug-in hibridna vozila za koja je dostupno do 40 tisuća kuna te ona s električnim pogonom ili pogonom na SPP, UPP ili vodik, za koja se može dobiti do 70 tisuća kuna. S maksimalno 400 tisuća kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 s električnim, „plug-in“ hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik. Dok je građanima sufinanciranje dostupno za isključivo jedno novo vozilo, pravne osobe poticaj mogu ostvariti i za više njih, ali iznos sufinanciranja ne može prijeći 400 tisuća kuna.

Kako bi ostvarili pravo na Fondovo sufinanciranje, svi zainteresirani trebali su prvo odabrati željeno vozilo. Na stranici vozimoeko.fzoeu.hr objavljena je potpuna lista vozila za koja je moguće ostvariti sufinanciranje, a uz svaki model je objavljen i popis prodajnih mjesta na kojima ih je moguće kupiti, odnosno rezervirati. Nakon što se građani, odnosno tvrtke, odluče za marku i model energetski učinkovitog vozila, u suradnji s odabranim ovlaštenim prodajnim mjestom, pripremaju svu potrebnu dokumentaciju za prijavu.

Postupak prijave podrazumijeva unos obveznih podataka i učitavanje dokumentacije u aplikaciju od strane prodajnog mjesta, a sve kako bi se za prijavitelja automatski rezervirao odgovarajući iznos poticaja. Redni broj podnošenja prijave dodjeljuje se kronološki, prema datumu i vremenu otvaranja rezervacije u mrežnoj aplikaciji Fonda. Da je rezervacija uspješna, potvrđuje potvrda koju će prodajno mjesto ispisati i dati kupcu. Na potvrdi se nalaze uneseni podaci, redni broj prijave, ali i upute za plaćanje obveznog minimalnog predujma, koji ovisno o kategoriji i cijeni vozila iznosi 7% traženih sredstava Fonda. Uplatom obveznog minimalnog predujma u roku 8 dana korisnici potvrđuju svoju rezervaciju, a dostavom dokaza o uplati i službeno dovršavaju svoju prijavu na Javni poziv.

Rezervacije poticaja su moguće sve dok iznos rezerviranih sredstava u prijavnoj aplikaciji ne dosegne 103,3 milijuna kuna, nakon čega će se poziv za građane i tvrtke privremeno zatvoriti. Dostupnost sredstava će se moći pratiti u realnom vremenu na stranici vozimoeko.fzoeu.hr, na kojoj se nalaze i sve ostale informacije o programu sufinanciranja.

S programima poticanja e-mobilnosti Fond ne planira stati pa za jesen najavljuje i sufinanciranje infrastrukture za punjenje energetski učinkovitih vozila. FOTO: PROMO

Nakon uspješne prijave na Javni poziv, korisnici poštom mogu očekivati Odluku i Ugovor o sufinanciranju. Odobrena sredstva će im biti isplaćena jednokratno nakon što vozilo bude isporučeno, a Fondu bude dostavljena dokumentacija za isplatu. Rok za dostavu dokumentacije je inače 12 mjeseci od datuma zaprimanja Odluke i ugovora od strane korisnika.

Uz pomoć Fondovog sufinanciranja, prošle je godine kupljeno oko 1800 energetski učinkovitih vozila, a broj takvih vozila na našim cestama raste iz godine u godinu. Dok su 2014. godine u Hrvatskoj bila registrirana tek 74 osobna vozila na električni pogon, prošle ih je godine bilo registrirano 4.235, uključujući plug-in hibridna vozila. Nastavak ubrzanog rasta se očekuje i dalje, u velikoj mjeri zahvaljujući i novom krugu poticaja Fonda, koji su još uvijek među višima u Europskoj uniji.

Međutim, poticanje kupnje energetski učinkovitih vozila tek je jedan od programa koji ima za cilj ubrzati tranziciju na održiviji prometni sustav. S programima poticanja e-mobilnosti Fond ne planira stati pa za jesen najavljuje i sufinanciranje infrastrukture za punjenje energetski učinkovitih vozila.

Oba programa su usklađena s ciljevima hrvatske klimatsko-energetske politike, koji predviđaju značajno smanjenje potrošnje fosilnih goriva u prometu, ali i ciljevima europskog Zelenog plana. Naime, do 2030. godine se na cestama EU-a očekuje barem 30 milijuna električnih vozila zbog čega je nužno ubrzati uvođenje infrastrukture za električno punjenje u svim zemljama članicama. Kroz Uredbu o infrastrukturi za alternativna goriva utvrđeni su ciljevi za javno dostupnu infrastrukturu za punjenje, dok su revidiranom Direktivom o energetskim svojstvima zgrada ti ciljevi dopunjeni i zahtjevima za infrastrukturu za punjenje u privatnim zgradama, kod kuće ili na radnom mjestu. Drugim riječima, u godinama koje dolaze možemo očekivati još bržu i konkretniju transformaciju našeg prometnog sustava.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.