ŽARKO, RAZMAZIT ĆEŠ DITE Animafest: Braća Popović predstavila film po hit knjizi Tisje Kljaković Braić

Autor:

23.04.2024., Zagreb - Mazuranicev trg. Otvorenje izlozbe Tisje Kljakovic Braic "Oni" u Etnografskom muzeju u sklopu projekta Intimni prostori svakodnevice. Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

Sanjin Strukic/PIXSELL

Splitski animatori Milivoj i Veljko Popović premijerno su na Animafestu predstavili svoj novi film “Žarko, razmazit ćeš dite!”, inspiriran knjigom “U malu je uša đava” likovne umjetnice Tisje Kljaković Braić , koja redovito osvaja publiku duhovitim crticama iz svakodnevnog života.

Mnogi se poistovjećuju s njezinim temama, od bračne svakodnevice do odrastanja u osamdesetima u Splitu, uz sve one poznate trenutke jedne mediteranske obitelji gdje se miješaju ljubav, smijeh, svađe i suze, ali uvijek toplina i bliskost.

Svime time bio je nadahnut i uspješni bratsko-animatorski dvojac koji Tisju znaju još s Umjetničke akademije u Splitu, možda i od rođenja jer je razmak između njihovih rođendana samo pet dana, pa su se, kažu, vjerojatno susreli već u hodniku splitskog rodilišta.

Sedamdesetih i osamdesetih godina u Splitu svi su proživljavali isto djetinjstvo. “Kod koga god si došao dočekao te isti namještaj i svi su vozili isti auto, pa čitajući Tisjine ulomke kao da čitate vlastiti život i ne možete da vas to ne dirne”, rekao je Veljko Popović.

Milivoj dodaje da njezina priča ima pozadinu Mediterana i prijeratne Jugoslavije, ali se fokusira i na nešto univerzalno – odnos unuke i djeda, pa bi mogla biti zanimljiva i izvan ovih prostora.

Tisja nije znala u što se upušta, ali je bilo fantastično s njom raditi

Suradnja s Tisjom krenula je “na prepad i jednu malu laž“, rekli su joj da će raditi film po njenim crtežima, što je značilo da će morati napraviti 150 crteža.

“Ona će često reći da sve napravi u pet minuta kreativnog ludila, a ovaj proces je trajao dvije godine. Nije znala u što se upustila, ali bilo je fantastično imat priliku raditi s autorom njenog kalibra”, istaknuo je.

Veljko objašnjava kako su probali naopako okrenuti proces izrade animiranog filma, obično animatori dobiju model-listu i onda izrađuju siluetu, no u ovom slučaju to bi razvodnilo njezin izričaj. Zato je dobila zadatak nacrtati prvu sličicu svakog kadra u filmu, a zadatak animatora je bio da ožive tu sličicu.

“Bilo je tu interesantnih grešaka i njezinog apsolutnog nerazumijevanja filmskog jezika. Mogao sam joj odredit svaki rakurs, ali meni se baš sviđala ta ideja da joj damo slobodu da iz perspektive ilustratora i slikara pristupi animiranom filmu.”

“Mi smo bili ti koji smo onda hvatali te loptice s njima žonglirali, koji put bi neka ispala pa bismo joj objasnili da stol mora bit na istome mjestu ili da pepeljara ne može u jednom kadru bit kockasta, a u sljedećem okrugla”, rekao je Popović.

Izazov je bio i rad na scenariju jer su, kažu, mali isječci iz knjige prekrasni sami po sebi pa je bilo teško izbacivati neke od njih na način da ostane jasna priča i kontinuitet, kao i fokus na odnos između Tisje i njenoga djeda.

Postoji potencijal i za daljnju razradu te knjige. “Realnost naše produkcije je bila takva da smo napravili kratki animirani film, ali s obzirom na materijal koji postoji u samoj knjizi od njega se može napraviti dugometražni film ili animirana serija”, rekli su autori.

Animafest nisu slučajno izabrali za svjetsku premijeru svog novog filma, jer i inače tempiraju da im filmovi budu gotovi početkom godine kako bi ih stigli prijaviti na zagrebački festival.

“Svaki film ima svoj festivalski život, a sam početak je uvijek najvažniji. Tradicionalno prijavljujemo filmove na Animafest i to bude savršena odskočna daska za ostatak festivalske godine”, rekao je Veljko, najavljujući da bi njihov idući put, nakon nekoliko ‘slikarskih’ mogao biti komornije prirode.

“Proces našeg studija je takav da radimo jedan film koji je više komorni unutar našeg umjetničkog kolektiva, a sa sljedećim se odmaramo od vlastite psihe jer to zna bit zamorno.” Tada nastupaju filmovi utemeljeni na likovnosti drugih umjetnika (Vasko Lipovac, Svjetlan Junaković), a to je i način, dodao je, da drže svježima njihove vlastite umjetničke muze.

Slijedom toga sljedeći je na redu ‘interni’ dio njihovog kreativnog izričaja koji oživljava kroz kontinuirani dijalog. “Najgore je kad dobivaš samo povratnu informaciju koju sam šalješ, a što se zna dogoditi s ljudima koji su okruženi samo s istomišljenicima ili onima koji im povlađuju”, rekao je Veljko.

“U našem slučaju, s obzirom na to da smo braća, ne libimo se kazati svoje mišljenje, vrlo često se razilazimo, ali onda se opet susretnemo i upravo u tom nekakvom dijalogu i razgovoru i u tom eksperimentu na kraju ispadne film”, ustvrdio je.

Kaže da su svaki put na kraju procesa morali mijenjati čak i naslov, jer se on više nije doticao teme s kojom su počeli, a tako je bilo i s ovim koji se na početku zvao kao i knjiga.

“Dok smo završili film više nije bilo ni đavla, niti je išta u malu ušlo, tako da smo morali mijenjati. Mnogi naši filmovi tako završe jer ulazimo u produkciju kao u neki eksperiment”, rekao je.

Izložba u KIC-u pokazuje kako je nastajao film

Svi oni koji uz film žele saznati i nešto više o tome kako je on nastajao mogu u Galeriji na katu KIC-a do kraja festivala pogledati izložbu “Žarko razmazit ćeš dite!”, s više od 50 originalnih crteža i skica za film te dva video rada o procesu izrade filma i špica.

Autori napominju kako su htjeli predstaviti Tisjine crteže u kontekstu filma, da to ne bude samo izložba njenih radova nego ‘behind the scenes’ pogled na produkciju filma, gdje ljudi vide proces izrade filma, trailer i crteže nastale u produkciji.

Po riječima kustosice Paole Orlić, ti radovi na nepretenciozan i humorističan način pripovijedaju o najranijem djetinjstvu i odrastanju splitske autorice, a iako kontekstualizacija prepoznatljivih detalja pop kulture poput pića Pipi ili Tita, risanje šireg društveno-političkog konteksta za razliku od filma na crtežima se može pratiti u fragmentima.

“Pripovijedajući preko njih o odrastanju davno prošlog vremena, neokrnjenih i nježnih mladosti, autorica sve iscrtane pozadine skice i krokije radi u svom dobro poznatom reduciranom izrazu u kojem uvijek dominira krajnje pojednostavljen crtež, risan brzom i izlomljenom crnom linijom, uz manje natruhe kolora u detaljima”, ustvrdila je.

Film je svjetsku premijeru imao na dan otvorenja Animafesta, a prikazat će se još 6. lipnja, u Kinoteci te dva dana kasnije u Kinu SC.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.