“Višnjik u Višnjiku” Bobe Jelčića uvršten u glavni program BITEF-a, jednog od vodećih kazališnih festivala u Europi

Autor:

15.03.2019., Zagreb - Kazalisni i filmski redatelj, Bobo Jelcic.
Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

Davor Puklavec/PIXSELL

Uz neke od najznačajnijih autora svjetskoga teatra Thomasa Ostermeiera, Philippea Quesnea, Rimini Protokolla i Wima Vandekeybusa, u glavni program Bitef festivala uvršten je i projekt “Višnjik u Višnjiku” Bobe Jelčića.

Dvostruko 54./55. izdanje Bitefa održat će se od 13. do 25. rujna u Beogradu.

Zbog nemogućnosti da se Bitef 2020. godine održi u punom kapacitetu, prošle je godine održan Bitef-Prolog, trodnevni program kao svojevrstan uzorak odloženog festivala, a odlučeno je da će se ove godine održati dvostruko izdanje s većim brojem predstava od uobičajenog.

Tematski fokus objedinjenog 54. i 55. festivala koji će se od 13. do 25. rujna održati pod sloganom “Na ivici budućnosti” bit će na konceptu posthumanizma, u kontekstu svijeta koji bi trebao biti manje antropocentričan.

“To je vizija svijeta nastala, između ostalog, i iz svijesti o globalnoj ekološkoj krizi te mogućoj kataklizmi, a što su također teme festivala”, ističe se u najavi.

Usko povezan s tematskim je i estetski (formalni) fokus festivala, koji se bavi dehumanizacijom tijela izvođača u različitim oblicima – kroz koreografske postupke, svjetlosne i video efekte, preko odsustva izvođača, njihovog digitalnog prisustva, do upotrebe robota i dronova na sceni.

U glavnom programu 14 predstava iz deset zemalja

U glavnom programu 54./55. Bitefa bit će prikazano četrnaest predstava redatelja i koreografa iz Francuske, Belgije, Njemačke, Slovenije, Hrvatske, Srbije, Irana, Meksika, Austrije i Čilea. Svečanom otvorenju festivala tradicionalno prethodi “Dan prologa”, s predstavom koja publiku uvodi u neke od tema i/ili izvođačkih praksi na kojima se zasniva koncept aktualnog festivalskog izdanja.

Ove godine bit će čak dva dana prologa s dvije takve predstave, obje u produkciji ili koprodukciji Beogradskog dramskog pozorišta – “Cement Beograd” u režiji Sebastijana Horvata, trostrukog laureata 53. Bitefa, te autorski projekt njemačkog redatelja Ersana Mondtaga “Living Room” (Beogradsko dramsko pozorište u koprodukciji s Bitefom), čija će premijera biti upravo na festivalu.

Tematska cjelina posvećena ekološkim izazovima počinje predstavom “Tragovi”, novim projektom slavnog flamanskog koreografa Wima Vandekeybusa u izvođenju njegove kompanije Ultima vez iz Bruxellesa. Predstava “Pluća” mlade zvijezde slovenskog teatra Žige Divjaka (SNG Drama Ljubljana) postavlja jedno na prvi pogled apsurdno ali legitimno ekološko i etičko pitanje: treba li rađati djecu u prenaseljenom svijetu?

Plesna predstava “Klimatski plesovi” koreografkinje čileansko-meksičkog porijekla Amande Piña je vizualno-atmosferska instalacija – posveta planinskom kraju njezine majke, čiji su ekosistemi ugroženi projektima multinacionalnih kompanija.

Jedan od najznačajnijih autora suvremenog europskog teatra Thomas Ostermeier na Bitef dolazi s predstavom “Neprijatelj naroda” (Schaubuehne, Berlin). Na Bitefu će prvi puta gostovati i jedan od vodećih francuskih redatelja čije se predstave izvode na prestižnim svjetskim festivalima, Philippe Quesne, s predstavom “Farm Fatale” nastalom u koprodukciji Vivarium Studija iz Pariza i Muenchner Kammerspielea iz Muenchena.

Prijelaz ka drugoj cjelini festivala, koja će biti u znaku posthumanizma, ostvaruje predstava “Kaspar” Jugoslovenskog dramskog pozorišta redatelja Miloša Lolića, adaptacija i aktualizacija slavnog komada Petera Handkea.

Roboti, dronovi, umjetna inteligencija i zoom-konferencije – posthumanistička distopija ili nova stvarnost?

U belgijskoj predstavi “Opčinio sam te” mladog ali već međunarodno afirmiranog iranskog koreografa Eshana Hemata, robotizirana koreografija troje izvođača iz Irana, Belgije i Japana u sprezi s nadzorom koji nad njima provodi dron artikulira jedan od problema suvremenog svijeta, onog u kom se razgrađuju humanistički ideali: sveopću medijsku, tehnološku kontrolu i manipulaciju.

Projekt “Future Fortune” Dragane Bulut, realiziran na sceni HAU-a u Berlinu, predstava je koja se, pojavom humanoidnog robota na sceni, konceptualno razgrađuje, te postaje debata o (ne)mogućnosti projektiranja i kontroliranja naše budućnosti.

Dvije (nove) forme koje su se razvile za vrijeme pandemije kao reakcija na nužnost tjelesnog distanciranja – predstave na internet platformama i “predstave-franšize”, na Bitefu će biti predstavljene projektima čiji su autori miljenici Bitefove publike, hrvatski redatelj Bobo Jelčić, te njemački redateljski kolektiv Rimini Protokoll.

Projekt “Višnjik u Višnjiku” Bobe Jelčića, produkcija kazališne skupine de facto Saše Božića, inteligentna je duhovita i uzbudljiva adaptacija komada Antona Pavloviča Čehova, u kojoj je dramaturško zgušnjavanje na sam čin aukcije višnjika “naturalističko” opravdanje za to što se glumci sreću samo u virtualnom prostoru Zoom-konferencije.

“Konferencija odsutnih” najnoviji je projekt Rimini Protokolla koji duhovito preispituje sve popularnije “predstave-franšize”, koje nastaju kao odgovor na pandemijom ili ekološkom sviješću otežan međunarodni promet.

Kao jedna od umjetnički najradikalnijih predstava festivala najavljena je prostorno-vizualno-auditivna instalacija “Kao da kraj nije ni sasvim bluzu” autorskog tandema Maja Pelević (tekst) i Nikola Zavišić (režija) u produkciji Bitef teatra, koja publici omogućuje, uz korištenje umjetne inteligencije, intimnu meditaciju (samo pet gledatelja može sudjelovati u predstavi) na teme koje pokreće naše apokaliptično vrijeme.

Vrhunac umjetničke linije 54/55. Bitefa (dehumanizirana izvođačka tijela) i one tematske (distopijski “posthumanistički” svijet) bit će francuska predstava-instalacija “Flesh” redatelja Francka Vigrouxa. Ona nema fabulu, potpuno je apstraktna, gotovo nadrealistička, te se svodi na prostornu instalaciju s naglašenim vizualnim, atmosferskim i zvučnim efektima, a njeni su akteri tijela dvoje plesača čiji je “ljudski identitet” radikalno razgrađen kostimom, svjetlom, dimnim efektima i drugim scenskim sredstvima.

Velika međunarodna konferencija o klimatskim promjenama

Kao i svake godine, glavni program 54./55.Bitefa bit će propraćen brojnim i raznovrsnim pratećim programima.

Pored onih standardnih, kao što su Bitef Polifonija, festival novog cirkusa Cirkobalkana, Bitef biblioteka (promocija knjiga o kazalištu i izvođačkim umjetnostima), te Filozofski teatar, kao i program razgovora s autorima predstava iz glavnog programa, ove godine u sklopu Bitefa bit će održana i velika trodnevna međunarodna konferencija o klimatskim promjenama.

Tema konferencije, pod nazivom “Sjedimo na grani: solidarnost ili sunovrat”, bit će globalno narušavanje ekološke ravnoteže, ekonomske i socijalne posljedice klimatskih promjena, kao i pokušaj da se ponude novi oblici zaštite prirode, ekološki osviješteno planiranje gradova, ali i – što je naglašeno kao posebno važno – model ekološki održivog kazališta.

U predavanjima, debatama i radionicama konferencije sudjelovat će 30-ak gostiju iz cijeloga svijeta.

“Kao i s Filozofskim teatrom i razgovorima s autorima, i ovom konferencijom Bitef ostvaruje svoju misiju: da nije samo platforma za prepoznavanje i promociju suvremenih izvođačkih praksi već i mjesto kritičkog, ali i proaktivnog ispitivanja svijeta u kojem živimo”, poručio je umjetnički direktor i selektor programa Ivan Medenica.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.