MARTIN REITER: ‘Naša generacija mora dekarbonizirati svijet, a i vi tu imate Rimca’

Autor:

Privatni album

Austrijanac Martin Reiter, koji je najpoznatiju svjetsku platformu za iznajmljivanje kuća i stanova Airbnb pretvorio u globalnog igrača, za B&B otkriva čime se danas bavi i kako on i njegova supruga, Hrvatica, pomažu Ukrajini

Bilo bi gotovo nevjerojatno da netko tko često putuje, bilo poslovno ili privatno, barem jedanput nije bukirao svoj smještaj putem internetske platforme Airbnb ili pak putem te platforme ponudio svoju nekretninu za iznajmljivanje. No manje je vjerojatno da netko od korisnika te platforme ne zna kako je Airbnb u globalnog igrača pretvorio Austrijanac Martin Reiter.

Rani rukovoditelj najpoznatije svjetske platforme za iznajmljivanje kuća i stanova, ujedno i hrvatski zet, tvrtku je uspješno izveo na međunarodno tržište. Kao prvom voditelju međunarodnog odjela cilj mu je bio od Airbnb-ja stvoriti vodeću tvrtku na svim većim tržištima. Ekspanzija je protekla ekspresno. U samo četiri mjeseca broj zaposlenih popeo se s 40 na 250, a svaki od tih 250 zaposlenika prošao je osam intervjua kako bi potpisao ugovor. Reiter je izgradio mrežu koja obuhvaća 40 zemalja na 4 kontinenta. No unatoč golemom uspjehu digao je sidro i krenuo dalje.

Postao je šef odjela za Europu u američkoj maloprodaji namještaja i kućanskih potrepština Wayfair. U samo osam godina ustostručio je njihove poslove u Europi. I njih je 2021. unatoč uspjehu napustio te pokrenuo vlastitu tvrtku za proizvodnju hrane, Rare Produce. Ovaj nesuđeni filozof, veliki ljubitelj opere i kulture, sa svojom suprugom, modnom menadžericom rodom iz Dubrovnika, Martinom Kojić Reiter, živi u nekoliko europskih metropola. Zajedno ulažu velike napore kako bi pomogli izbjeglicama iz Ukrajine kroz internetske platforme OneUkraine.com i mademoisellemartina.org kroz koje su prikupili milijune te zbrinuli tisuće ljudi koji su preko noći ostali bez svojih domova. Pa je tako Reiter odmah nakon ruske invazije na Ukrajinu, putem Airbnb-ja, postao domaćin sa stanovima u Beču u koje je smjestio izbjeglice.

B&B: Vrlo mladi ste dospjeli na najviše pozicije u vodećim tvrtkama. Što je tome presudilo?

Mnogo sam riskirao u izboru karijere. Rano sam ušao u mlade, ambiciozne tvrtke, a zatim sam učio kroz praksu, na poslu, radeći izuzetno marljivo.

B&B: U kojoj mjeri je pandemija covida-19 utjecala na prelazak na internetsku kupovinu?

Tijekom pandemije e-trgovina je rasla nevjerojatno brzo. Sada kada su trgovine ponovno otvorene, udio online u odnosu na offline poslovanje vratio se na razinu iz 2019., što je iznenađujuće. Tako da se postupni prijelaz s offline na online trgovinu nije ubrzao tijekom korone.

‘Hrvatska ima veliki bazen talenata koji se mogu uključiti u ključni izazov koji definira našu generaciju’

B&B: Što je bio ključ uspjeha vaše tvrtke u pandemijskoj tranziciji iz realne u virtualnu sferu?

Kao i druge tvrtke za e-trgovinu doživjeli smo ogroman porast potražnje 2020., tijekom ranog razdoblja pandemije. U to vrijeme počeli su se događati poremećaji u opskrbnom lancu uslijed zatvaranja kineskih tvornica i velikih kašnjenja zbog usporenog rada luka. Tijekom tog razdoblja isplatilo se što smo izgradili zdravu atmosferu u svim našim timovima opskrbnog lanca koji su odradili puno prekovremenih sati. Održalo se naše partnerstvo s dobavljačima i uspjeli smo ispuniti povećanu potražnju.

B&B: Koliko i kako se promijenio način na koji ljudi troše novac tijekom pandemije?

Ljudi su potrošili hrpu novca na e-trgovinu jer je to bila jedina mogućnost u tom razdoblju. To se dosta promijenilo – danas mnogo novca odlazi na putovanja.

B&B: Koje je faktore važno uzeti u obzir ako želite svoju tvrtku napraviti vodećim igračem na međunarodnom tržištu?

Mislim da uvijek postoje dva glavna faktora. Prvi je da morate imati snažnu vezu između vašeg proizvoda i toga koliko je on pogodan za novo tržište. Zapitajte se je li on mnogo bolji od onoga što nude konkurenti. A drugi faktor je utvrditi imate li resurse i vrijeme potrebne kako biste ekspanziju proveli ispravno. To je proces koji oduzima mnogo vremena cjelokupnom vodstvu tvrtke, a uz to može biti vrlo skup.

‘U Ukrajini pružamo psihološku pomoć i traumatološko liječenje, a razvijamo i program socijalnog stanovanja’

B&B: Kada je međunarodni rast uvjet, a kada opcija?

Mislim da to može biti samo uvjet u situacijama kada postoji snažna umreženost koja će najveću tvrtku s vremenom učiniti najatraktivnijom na svim tržištima. Uzmite za primjer LinkedIn koji je globalna mreža talenata. Recimo da vi vodite najbolju stranicu za talente u Hrvatskoj, ali ako LinkedIn osvoji sva druga tržišta, najvjerojatnije će postati vodeći i u Hrvatskoj.

B&B: Zalažete se za rodnu uravnoteženost. Kako gledate na činjenicu da su i danas, u 21. stoljeću, žene slabo zastupljene na rukovodećim pozicijama i nerijetko manje plaćene od muškaraca za iste poslove?

Mislim da je to užasno. Nažalost, razlozi su vrlo duboki. Ženama je još uvijek teško uskladiti majčinstvo s poslom. U isto vrijeme neke nužne promjene traju dugo, često i predugo. Postoje stare mreže muškaraca koji još uvijek promoviraju jedni druge, a koje je ženama teško razbiti.

B&B: Na početku ruske invazije na Ukrajinu ljudi su putem Airbnb-ja iznajmljivali apartmane, u kojima nisu imali namjeru odsjesti, već je cilj prije svega bio direktno pomoći narodu koji se našao u teškoj situaciji. Je li vas to iznenadilo?

Mislim da je to bio lijep i genijalan način izravnog slanja novca ljudima u Ukrajini. Iznenadilo me na najpozitivniji način.

Martin Reiter sa suprugom Martinom Kojić Reiter, modnom menadžericom rodom iz Dubrovnika, živi u nekoliko europskih metropola, a zajedno ulažu velike napore u pomoć izbjeglicama iz Ukrajine. FOTO: Privatni album

B&B: Jednom ste izjavili kako vjerujete da je dijeljenje zapisano u naš DNA. Zašto ste uvjereni u to?

Mislim da je dijeljenje neophodno za nas kao društvena bića. Moramo dijeliti ideje i priče jednako kao što dijelimo dobra i usluge. Na tome su izgrađeni naši životi. Vjerujem da često kupujemo stvari koje nam na kraju ne donose puno radosti i crpe naše resurse. Moja supruga je veliki zagovornik ulaganja u vječne modne odjevne komade i ja puno učim iz toga. Mislim da možemo biti sretniji ako kupujemo manje, ali više ljepših, kvalitetnih komada. Jedan od izazova je psihološki – većina ljudi voli uzbuđenje kupnje. U tom slučaju, okrenete li se rjeđoj, ali kvalitetnijoj kupnji, možda ćete morati pronaći druge načine da zadovoljite potrebu za uzbuđenjem koje vam kupnja pruža.

B&B: Kakva je bila vaša i suprugina reakcija kada ste doznali da je Rusija napala Ukrajinu?

Bili smo shrvani. Nakon srpske agresije nadali smo se da više nećemo vidjeti rat u Europi. Kao Austrijanac i Europljanin, još uvijek sam duboko posramljen što nismo ranije uskočili, nego stajali po strani dok su se događali genocidi i ratni zločini. Zauvijek smo zahvalni Sjedinjenim Američkim Državama što su tome stale na kraj. Sada je na svima nama da ne napravimo istu grešku drugi put. Ruska agresija je agresija na našeg susjeda, na naše vrijednosti i na sve nas, i tako je trebamo i tretirati. Moramo pružiti svu moguću pomoć: vojnu, financijsku i moralnu.

B&B: Pokrenuli ste OneUkraine.com, a vaša supruga mademoisellemartina.org. Koji je cilj tih platformi i kako mislite da će se razvijati u budućnosti?

Mademoisellemartina.org dobrotvorna je podružnica tvrtke moje žene, mademoisellemartina.com. Osnovana je kako bi pružila pomoć ženama u nevolji i za sada je fokusirana isključivo na evakuaciju ukrajinskih žena i djece na sigurno. OneUkraine je proširio ovu misiju stvarajući partnerstva, koja su nas zajedno s našim partnerima učinila vodećim pružateljem usluga privatnih evakuacija iz Ukrajine. Uz to u Ukrajini pružamo psihološku pomoć i traumatološko liječenje, a razvijamo i program socijalnog stanovanja kako bismo pomogli u obnovi. Vjerujemo da će ove platforme još dugo biti potrebne.

‘Nakon srpske agresije nadali smo se da više nećemo vidjeti rat u Europi. Još uvijek sam posramljen što nismo ranije uskočili’

B&B: Uzevši sve faktore u obzir; invazija na Ukrajinu, poskupljenje energenata, inflaciju… jeste li optimistični kada je u pitanju budućnost Europe?

Vrlo sam optimističan u pogledu Europe jer je Europa prije svega spona vrijednosti. Bez obzira na to koliko to nenamjerno bilo, Putinova agresija učvrstila je ovu sponu. Mislim da ako ostanemo zajedno, ako se ponašamo kao prijatelji, kao partneri, nema toga što ne možemo prevladati. U vremenu bez presedana Europa je pronašla alternativne izvore za fosilna goriva. Sljedeća godina ostat će izazov, a ako nastavimo ovim putem partnerstva, prevladat ćemo i razvijati se jači nego prije.

B&B: Je li se poduzetnička klima u Europi promijenila tijekom pandemije i okupacije Ukrajine?

Da, prikupljanje rizičnog kapitala postalo je teže. Jači je fokus na profitabilnost. Osim toga, sve se više lidera usredotočuje na izgradnju tvrtki koje će pomoći u klimatskim promjenama i održivoj energetskoj sigurnosti, temama koje su još hitnije sada kada fosilna goriva iz Rusije više uopće nisu etička opcija.

B&B: Koliko ste upoznati i kakvom biste ocijenili poduzetničku klimu u Hrvatskoj? Što mislite da bi ovdje mogla biti potencijalno zanimljiva i unosna poslovna inicijativa?

Hrvatska je izvrsna turistička nacija s puno neiskorištenog potencijala. Mislim da se brojne poslovne prilike kriju u tom području. Također imate snažna sveučilišta, a time i veliki bazen talenata koji se mogu uključiti u ključni izazov koji definira našu generaciju, a to je dekarbonizirati svijet. Izvanredan zagovornik toga je upravo Hrvat s Rimac automobilima.

OZNAKE: martin reiter

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.