Smrtonosni napad bojnim otrovom u Siriji ovog je tjedna bio glavna tema informativnih emisija diljem zapadnih država koje su prikazivale djecu i odrasle kako pokušavaju doći do zraka, dok je u Rusiji on bio sporedna tema, te je prikazan bez žrtava.

Zapadne vlade su za napad jednoglasno optužile snage sirijskih vlasti. U informativnoj emisiji Vremja ruske državne televizije iznijeta je drugačija teorija u kojoj su “teroristi i zapadne države” pokušale krivo optužiti Damask.

Emisija Vremja svoje je ime naslijedila od glavne večernje emisije iz doba Sovjetskog Saveza. Glasnogovornik ruskog ministarstva obrane za nju je izjavio da su sirijske zračne snage napale “terorističku” tvornicu bombi koja je držala kemijsko oružje nabavljeno iz Iraka, te kako je to prava verzija događaja.

U izvještaju Vremje gotovo da i nije bilo sirijskih stanovnika. Kratko je prikazana jedna žena čije su se ruke činile izranjavane nekim drugim kemijskim napadom za koje je Rusija optužila pobinjenike. Prikazana Sirijka nije dala izjavu ni izrazila neku emociju.

Rusija, velika saveznica sirijske vlade, ovog se tjedna bavi svojom tragedijom – terorističkim napadom u kojem je u ponedjeljak u Sankt Peterburgu ubijeno 14 ljudi.

No u potpunosti drugačiji način na koji ruski mediji izvještavaju o sirijskom napadu pokazuju koliko se Kremlj i zapadne države i dalje razlikuju po pitanju Sirije, što bi moglo potkopati pokušaje dogovora između Rusije i Sjedinjenih Država pod novim predsjednikom Donaldom Trumpom. Njime se pokazuje i koliko je čvrsta ruska podrška sirijskom predsjedniku Basharu al-Assadu.

Moskva je u rujnu 2015. intervenirala u Siriji na njegovu korist, čime je preokrenula tijek tamošnjeg sukoba, te je više puta branila Assada u Vijeću sigurnosti Ujedinjenih naroda.

“Reći će bilo što”

“Ruska državna televizija će reći doslovno bilo što ako ono oslobađa krivnje Assada i optužuje zapad”, smatra Aleksej Kovalev, osnivač Noodle Removera, ruske internetske stranice koja provjerava činjenice i analizira medije, te je često kritična prema Kremlju.

“Štogod Assad učinio, on nikad nije optužen, čak i ako su za to potrebne nemoguće retoričke akrobacije”, dodaje Kovalev.

Korisnici društvenih mreža koji podržavaju Kremlj imaju drugačije mišljenje.

“To je prokleta laž! Assad nije koristio kemijsko oružje!”, napisala je korisnica koja se nazvala Delia Novorusia, dodavši fotografiju sirijskog predsjednika kojeg je proglasila “herojem stoljeća”.

Zapadne države pretpostavljaju da Kremlj održava “farme trollova” ljudi koji su plaćeni da po internetu pišu takve objave.

Sve manje Sirije

Moskva ne pokazuje znakove odustajanja od podrške sirijskom vođi koji, iako nije pretjerano omiljen u nekim vanjskopolitičkim moskovskim krugovima, u Moskvi slovi kao faktor stabilnosti.

Godinu dana uoči predsjedničkih izbora na kojima se očekuje da će Putin osvojiti svoj četvrti mandat Kremlj teži ubiranju plodova onog što vidi kao svoju vanjskopolitičku pobjedu u Siriji.

Usprkos tome, otkad su ruske snage krajem prošle godine pomogle Assadu da osvoji pobunjenički dio Alepa, ruski državni mediji su smanjili svoje izvještavanje o Siriji.

Državna televizija koja je nekad započinjala svoj informativni program snimkama ruskih zrakoplova koji bombardiraju islamističke položaje sada Siriju prikazuje tek pri kraju svojeg programa, ako ju uopće spomene.

“Kadgod vidimo Siriju na televiziji radi se ili o tome da naši vojnici dijele humanitarnu pomoć, ili o izgradnji Alepa, ili kako je bolesno sirijsko dijete došlo na liječenje u Rusiju”, pojašnjava Elena, moskovska studentica koja nije htjela dati svoje prezime.

“Općenito, danas je na televiziji sve manje Sirije”, zaključila je.

Komentiraj

FOTO:EPA/SERGEI ILNITSKY
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.