RECENZIJA: Prostorno-zvučni ambijent arhitekta Krešimira Rogine

 

U zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti 11. srpnja bit će postavljena prostorno-zvučna instalacija istaknutog arhitekta Krešimira Rogine „DANAS RIJEČ GOVORI VIŠE OD TISUĆU SLIKA / TODAY ONE WORD IS WORTH A THOUSAND IMAGES“.

Njezin vidljivi, prostorni, materijalni dio zamišljen je od sedam stubova na elipsoidnoj podlozi iz kojih se preko zvučnika izgovara po deset sentenci iz autorove knjige R/IN ‘’Architectural Enchiridion in the Age of Virality’’, u različitim razmacima u intervalu od sat vremena, što dovodi do različitih preklapanja, kakofonije, katkada i tišine. Proces je posebno grafički prikazan ilustracijom poput partiture elektronske glazbe, gdje su crne linije zvuk, a bijele tišina. „To je sukus, kōd zvuka i tišine iz sedam izvora, kroz sat vremena, koji se prenosi i na arhitektoniku same instalacije koja je u nesumnjivoj korelaciji s hrvatskom geometrijskom apstrakcijom“, pojasnio je za Nacional Krešimir Rogina.

Krešimir Rogina (Rijeka, 1959.), jedan je od rijetkih suvremenih hrvatskih arhitekata koji kontinuirano, jednako uspješno radi paralelno na praktičnom arhitektonskom projektiranju i razvijanju novih teorija recentne arhitekture u digitalnom svijetu ili ‘’digitaliziranoj džungli’’. Šest je puta nagrađen na natječajima Shinkenchiku i Central Glass u Tokiju. Izlagao je četiri puta na Venecijanskom bijenalu. U okviru studija ‘’Penezić & Rogina arhitekt’i’ ostvario je niz javno priznatih projekata i realizacija različitih tipologija. Aktivan je u polju arhitektonske teorije i kritike te je gostujući predavač na više svjetskih sveučilišta. Osnivač je i voditelj grožnjanske ljetne škole arhitekture, također osnivač i urednik stručne biblioteke Psefizma. Član je suradnik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Recentno se kroz R/IN bavi socijalnim inovacijama i kulturnim turizmom kroz male intervencije s velikim učincima. Upravo radi takve biografije svaki novi teorijsko-djelatni istup Krešimira Rogine iznimno je promišljen, razvijen do detalja kao koncept i bez improvizacija ili (pseudo)intelektualne pretencioznosti.

„Promišljam svijet oko sebe u traganju za ‘patternom’ po kojem se odvija, oduvijek, a pogotovo kada su na djelu korjenite promjene. Tako sam 1990. godine napisao tekst ‘Stvarnost stvarnija od one stvarne’, a na Venecijanskom bijenalu 2000. predstavio tzv. ‘Milenijsku žalopojku’, da bi 2008. na istom mjestu izašao s ‘Manifestom digitalne kontrarevolucije u arhitekturi’. Nakon višegodišnje akumulacije, na samom zatvaranju posljednjeg Venecijanskog bijenala arhitekture, možda i posljednjeg kakvog smo ga do sada poznavali, predstavio sam knjigu kratkih misli, ‘69 koana’, koja se sve više aktualizira razvitkom globalne situacije. Njih sada uprostorujem u MSU“, tumači Rogina.

Arhitektu nisu strane ni spiritualne dimenzije arhitekture (Seven pillars of Wisdom) koje bi idealni slušatelj ove instalacije trebao prepoznati u riječima koje će biti izgovorene. Cijeli zvučno-prostorni ambijent podsjetit će nas u koliko smo paralelnih stvarnosti svakodnevno uronjeni i koliko nas kakofonija okruženja, raznih diskursa i mentalnih šumova odvaja od čiste stvarnosti u kojoj bismo trebali funkcionirati. Na Roginu je zamjetno utjecala suvremena japanska arhitektura i filozofija, njihov način života i poimanje multidimenzionalnih stvarnosti (tradicija i high-tech istovremeno).

Među suradnicima na projektu su Hrvoje Petek za dizajn zvuka, Damir Žuntar kao tehnolog izvedbe, Siniša Staničić kao savjetnik, Bernarda Ivančan i Nenad Jirouš u razradi koncepta, Polibox za izvedbu, uz sponzore ACO, Conty/ Pfleiderer i Kolor kliniku te na fotodokumentaciji Marija Gašparović i Igor Dugandžić.

Komentiraj