RAKAR: ‘Nemam dvojbe da će Bernardić biti novi premijer, a njegov javni imidž ne oslikava ga kao osobu ili političara’

Komunikacijski stručnjak i konzultant Marko Rakar govori o kapacitetu predsjednika SDP-a za upravljanje državom, komentira uhićenja Josipe Rimac i ostalih hadezeovih dužnosnika te objašnjava zašto je Hrvatskoj nužan projekt digitalne transformacije čiji je autor

Komunikacijski stručnjak i konzultant Marko Rakar za Restart koaliciju izradio je projekt digitalne transformacije Hrvatske. Digitalno kao misija, digitalizacija kao vizija i digitalna transformacija kao strategija osnovni su postulati ovog dokumenta. Osim o digitalizaciji, s Rakarom smo razgovarali o učestalim masovnim uhićenjima, mandatu Plenkovićeve vlade, vodećim ljudima SDP-a, njihovim planovima i kapacitetu Davora Bernardića za upravljanjem zemljom te o ophođenju aktualne vlasti s novinarima, špijuniranju njihovih razgovora i odnosu prema novinarstvu.

NACIONAL: Krajem prošlog tjedna u velikoj akciji policije i PNUSKOK-a uhićen je niz hadezeovih dužnosnika i gospodarstvenika, između ostalih i Josipa Rimac, državna tajnica u Ministarstvu uprave, bivša gradonačelnica Knina i bliska suradnica Tomislava Karamarka. Prije dva tjedna u akciji razotkrivanja gospodarskog kriminaliteta uhićena je i Ana Karamarko. Jesu li ova uhićenja politički motivirana?

PNUSKOK je policijska ruka vlasti, on osluškuje i pokušava se dodvoriti politici pa je moguće da se zbog dobrog dojma želi dokazati prije izbora. U više navrata se uhitilo nekoliko “popularnih zlikovaca”, imena koja su visoko, ali ne i previsoko u politici, kako bi se stvorio dojam da nitko nije nedodirljiv. Recept je uvijek isti: red državnih tajnika i direktora javnih poduzeća, malo anonimnih, ali dovoljno kontroverznih poduzetnika kojima se pogodovalo. Ipak, treba biti jasno da je uhićenje tek prvi korak prije formalne istrage ili pravosudnog postupka, a put do pravomoćne odluka suda je dugačak i neizvjestan.

NACIONAL: Predizborna uhićenja postala su dio izbornog folklora na koji nije imuna nijedna stranka ili partija, sjetimo se uhićenja Milana Bandića za vrijeme Milanovićeve vlade.

Takav se dojam stječe, no isto tako treba postaviti pitanje koji je pravi trenutak da se nekoga uhiti, u jednom se času to mora napraviti – na početku, sredini ili na kraju mandata. Kada policija, DORH ili Uskok prikupi dovoljno dokaza, naravno da mora doći do uhićenja. Moramo biti oprezni kod ovih predizbornih policijskih akcija, treba razlikovati je li to bilo napravljeno s iskrenom namjerom da se iskorijeni kriminal ili je to napravljeno zato da se stvori dojam da se nešto radi. Preispitivati treba uvijek i svakoga.

NACIONAL: Ako bi nalog za uhićenjima išao iz vrha vlasti, dakle pod tom pretpostavkom, što bi bio cilj i poruka? Ili je to možda unutarstranački obračun?

To bi onda bio pokušaj manipulacije HDZ-ove vlasti jer je Hrvatska potonula na ljestvici korupcije. Mi smo u ovom času najkorumpiranija i ekonomski najneuspješnija europska zemlja i toga moramo biti svjesni. Na rubu smo toga da dobijemo monitoring za pravosuđe iz EU-a i to bi se sigurno već dogodilo da nije bilo pandemije. HDZ, kao i u svim drugim segmentima, pred svojim biračima i Europom, prvenstveno pokušava ostaviti dojam da se nešto radi. To je jedina motivacija koju Plenković ima, on pokušava spasiti sebe, a ne napraviti neku stvarnu promjenu za boljitak zemlje. U slučaju gubitka izbora i on će se naći na surovom tržištu rada. HDZ je vrlo grub prema svojim bivšim predsjednicima, šansa da preživi kao predsjednik HDZ-a nakon izgubljenih izbora, iskustvo nas uči – ne postoji.

‘Svima je jasno da je kandidat za premijera koalicije Restart Davor Bernardić i da će on u konačnici biti premijer. Smatram da mu treba dati šansu da pokaže i dokaže što zna, može i umije’

NACIONAL: Često ste preko društvenih mreža kritizirali poteze Andreja Plenkovića i njegove vlade? Je li to bila samo provokacija ili je to već i politički angažman?

Moja kritika je orijentirana prema svima koji obnašaju javne funkcije, donose pogrešne odluke ili počine kriminal bez obzira iz kojeg dijela političkog spektra bili. HDZ je trenutno na vlasti pa se stječe dojam da sam ih više kritizirao jer su oni donositelji odluka. Kada je SDP bio na vlasti, i njih sam kritizirao i imao puno neugodnosti zbog toga. Ne mislim da sam tolerantniji prema jednima ili drugima i ne mislim to mijenjati.

NACIONAL: Kako ocjenjujete rad Andreja Plenkovića, je li to bio rad za dobrobit Hrvatske ili je u pitanju neka puno veća ambicija, vlastita promocija i interes koji nadilazi granice Hrvatske?

Meni je neshvatljivo kako su ljudi na ključnim pozicijama – Kolinda Grabar Kitarović, Gordan Jandroković i Andrej Plenković kao diplomati uspjeli tako malo napraviti za Hrvatsku u međunarodnim okvirima. Osim par kadrovskih imenovanja, primjerice Dubravka Šuica ili Marija Pejčinović Burić, nema drugih vanjsko-političkih postignuća. Što je sa sporom sa Slovenijom, ulaskom u Schengen ili OECD-om? Što se tiče naše situacije, ako znamo da je petnaest od dvadeset ministara otišlo iz Vlade, većina zbog sumnje na korupciju, to je uvjerljivo najneuspješnija Vlada. Čak bi se i o financijama dalo razgovarati jer u godinama kada su porezni prihodi rasli za 8 milijardi kuna godišnje, nismo napravili apsolutno ništa da Hrvatsku pripremimo za krizu. Lako je upravljati državnom blagajnom ako je jedini kriterij uspjeha plaćanje računa na vrijeme. Sada kada je kriza došla, doslovce preko noći, mi smo apsolutno nespremni u čudu gledali što se događa. Posljedice toga nemara ćemo tek osjetiti i skupo platiti u mjesecima i godinama koje dolaze. Ova vlada je vlada propuštenih prilika i izgubljenog vremena i to ih čini posebno tragičnima.

NACIONAL: Kakvu poruku Andrej Plenković šalje stavljanjem bivše ministrice Gabrijele Žalac na izbornu listu, ne samo nju nego i Nadu Murganić? Isto tako, upravo je on Josipu Rimac postavio na mjesto državne tajnice.

Teško mi je objasniti slijed misli koji bi doveo do uvrštavanja Gabrijele Žalac na listu, osobe koja ne zna objasniti kako joj se našao parkirani Mercedes u dvorištu. Ili Nade „tako je to u braku“ Murganić čije je retrogradno shvaćanje obitelji i odnosa u društvu primjerenije devetnaestom nego dvadeset i prvom stoljeću. Na žalost, stranačka dinamika je takva kakva jest i nije uvijek sve u rukama predsjednika stranke i kompromisi su ponekad nužni, a to znači da često morate na liste i funkcije stavljati dokazane mediokritete ili ljude opterećene korupcijom. Činjenica jest da HDZ ima povijest loših kadrovskih odluka i odabira. Netko bi mogao pomisliti da oni to rade namjerno i sustavno.

NACIONAL: Po čemu bi Davor Bernardić bolje vodio Hrvatsku od Andreja Plenkovića, odnosno po čemu bi SDP bolje vodio Hrvatsku? I tamo je bilo uhljebljivanja i afera, kao što su Marina Lovrić-Merzel Tihomir Jakovina.

Nijedna SDP-ova vlada nije bila ni blizu, niti u tragovima upetljana u bilo što slično što prati svaku HDZ-ovu vladu. Ta razina korupcije, pogodovanja, kronizma i uhljebljivanja naprosto nema konkurencije. To je jednostavno način funkcioniranja. Kada HDZ osvoji vlast ponaša se kao da je Hrvatska njihova, a ne da su oni ti koji moraju služiti narodu. U vrijeme SDP-ovih vlada bilo je pojedinaca koji su zastranili, ali su to i dalje bili pojedinci. Ako SDP ima neku kvalitetu to je u svakom slučaju da ljudi koji s SDP-om dolaze imaju pozitivnu agendu i nemaju krađu kao prvu misao kada zasjednu na neku poziciju. Razina korupcije je uvijek padala u doba SDP-ovih vlada i to će se sasvim sigurno dogoditi i sada. Promjena nam je nužna ako ništa drugo zato da razbijemo ove lance korupcije koji nas izjedaju.

NACIONAL: Tko su ljudi iz Restart kolacije koji će participirati u eventualnoj novoj vladi?

Ljude poput, primjerice, Zvonimira Mršića je teško naći, ima vrlo malo ljudi koji su toliko kvalificirani i toliko puta ponovili uspjeh kao on. Nadam se da će biti dobrodošao u budućem timu koji će upravljati državom. Volio bih ga vidjeti u značajnoj funkciji u vladi, možda kao budućeg ministra gospodarstva. Ili Mirela Holy koja je svoju cijelu karijeru posvetila održivom razvoju, novim i kreativnim industrijama 21. stoljeća. To je samo dvoje ljudi, ali Restart ima mnogo planova, jedan je i smanjenje broja ministarstava. Ne govorim u ime koalicije, ali mislim da je svima jasno kako je pojedine resore potrebno spajati u logične i racionalne cjeline. Dvadeset ministarstava je puno previše, dosta bi ih bilo deset, najviše dvanaest. Mogli bi primjerice Ministarstvo hrvatskih branitelja prikloniti obrani, Ministarstvo rada i Ministarstvo socijalne skrbi trebalo bi se spojiti u jedno. Ministarstvo gospodarstva, Ministarstvo prometa i veza i Ministarstvo turizma isto tako treba integrirati. Također, mnoge zemlje širom svijeta imaju Ministarstvo uprave i Ministarstvo pravosuđa kao jednu cjelinu… Simbolika smanjenja broja ministarstava je bitna, no puno je bitnije smanjiti nevjerojatan broj šefova i upravljačkih pozicija, nepotrebnih radnih mjesta, cijelih odjela i uprava, ukinuti vijeća, povjerenstva i uvesti jasne kriterije osobne odgovornosti, prepoznati i adekvatno nagraditi one ljude koji donose rezultat, rješavaju probleme i smanjuju redove čekanja ili nagomilane hrpe predmeta. Nužno je drastično smanjiti broj Audija i ukinuti „milicijski“ folklor kolona ili vozače koje razvoze djecu dužnosnika po vrtićima.

NACIONAL: Nacional je u prošlom broju objavio dokumente koji otkrivaju intrigantne poslovne poteze Zvonimira Mršića dok je bio na čelu Podravke. Potpisivao je ugovore na temelju kojih su isplaćivane velike svote novca za konzultacije, a posebice za savjete bivšem članu uprave. Tu se budi sumnja da je Mršić oštetio ne samo Podravku nego i državni proračun, a vi govorite o vrlo perspektivnom čovjeku.

Kada su konzultantske usluge u pitanju, gotovo svaki takav ugovor uvijek naiđe na nekakvo preispitivanje – zašto se to radilo, je li to bilo opravdano, zašto to puno košta, ne bi li netko tko radi za osam tisuća kuna to jednako dobro mogao raditi. Za svaki takav ugovor se može ispričati ista priča, i za moje se ugovore tako pričalo. Nikoga nije zanimalo koliki je opseg posla bio, što se točno radilo, koji su problemi bili, koji je bio ishod. Svi samo gledaju račune i pitaju kako je moguće da je netko dobio honorar takav kakav je dobio. Ja koji živim od konzultantskih usluga nemam dvojbi da je to bio najnormalniji poslovni odnos koji se u korporacijama događa na dnevnoj bazi s desetinama i stotinama ljudi i tvrtki. Ne dvojim da su takve su optužbe politički motivirane jer tu, kao prvo, imamo protek vremena, a kao drugo, u jednu tvrtku veličine Podravke ne možete tek tako poslati fakturu, a da ona ne bude adekvatno ugovorena, argumentirana, dokazana i odobrena na svim razinama. Osim toga, postojalo je dopuštenje Nadzornog odbora i previše je ljudi sudjelovalo u tome da bi se moglo tvrditi da je to isključiva Mršićeva odluka.

‘Vjerojatno je neki PR mag premijera Plenkovića i ministra Božinovića naučio da neugodna novinarska pitanja zamijene napadima na koje publika uvijek dobro reagira i zaboravi originalni upit’

NACIONAL: Bi li Mršić umjesto Bernardića trebao biti kandidat za premijera?

Mislim da je jasno da je kandidat za premijera koalicije Restart Bernardić i da će on u konačnici biti premijer. Smatram da mu treba dati šansu da pokaže i dokaže što zna, može i umije. Surađujem s njime u proteklih godinu dana i iz prve ruke znam da njegov javni imidž nikako ne oslikava njega kao osobu ili političara. Nemam nikakve dvojbe oko toga tko će biti sljedeći premijer.

NACIONAL: Znači li to da je Mršić kandidat je za prvog potpredsjednika vlade i ministra gospodarstva?

Zašto ne. Ponovit ću – smatram da Hrvatska nasušno treba osobe sa znanjem, sposobnošću i vizijom na visokim funkcijama u vladi.

NACIONAL: Ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić prozvao je novinara Hrvoja Krešića za pisanje u zatvorenim novinarskim grupama. Iako se ministar ispričao i demantirao mogućnost da Vlada prati internu komunikaciju novinara, što je demantirao i premijer, ostaje otvoreno pitanje je li istina da se prati naša svakodnevna komunikacija. Je li moguće pratiti, odnosno prisluškivati, komunikaciju na Viberu i WhatsAppu i mislite li da to Vlada radi, novinarima ili bilo kom drugom?

U pravilu se to radi tako da se kompromitira neki od mobilnih uređaja nekog od sudionika takvih grupa. Kada se kompromitira taj uređaj, onda je moguće pratiti sve ono što se događa na tom uređaju pa i pratiti korespondenciju po grupama. Bilo bi krivo reći da to nije moguće. Znamo i da država, obavještajne službe koje imamo, pokušavaju tako „ubaciti se“ u inače enkriptiranu komunikaciju. Možemo se samo nadati da je to pokriveno adekvatnim sudskim nalogom ili proporcionalnim državnim interesom. Pratiti novinare na bilo koji način, neovisno o tome kako je taj podatak uopće došao do ministra, skandalozno je i kratkovidno po svakoj mogućoj osnovi. Meni je to jedno od najstrašnijih saznanja koje je izašlo u dugo, dugo vremena, bez obzira na to je li se do tog podatka došlo praćenjem, odnosno nekom elektroničkom metodom, ili je netko od sudionika grupe podijelio korespondenciju s ministrom iz ovih ili onih motiva, bio on plaćeni ili neplaćeni špijun. To je naprosto neprihvatljivo. Civilizirano demokratsko društvo ne smije pratiti svoje novinare bez obzira na cijenu. Ne mogu smisliti argument koji bi opravdao takvo ponašanje, bilo koga i bilo kada.

NACIONAL: Možete li nam pojasniti kako je tehničko moguće pratiti nečiju korespondenciju na Viberu, WhatsAppu i drugim aplikacijama?

Ako pratimo inozemnu forenzičku praksu, sasvim je jasno da ne postoje rješenja koja se tek tako mogu ubaciti u komunikaciju modernih servisa za razmjenu poruka poput WhatsAppa koji koriste tzv. end to end enkripciju. Kod takvih servisa poruka je šifrirana u cijelom tranzitu od jednog do drugog uređaja i to na način koji je poznat samo primatelju i pošiljatelju. Postoji mogućnost da netko posjeduje neki alat za razbijanje enkripcije, no u praksi riječ je bez iznimke o tome da je pojedinačni uređaj kompromitiran jer je netko iz policije ili obavještajnog kruga imao fizički pristup pametnom telefonu, ili je kompromitiran nekom aplikacijom ili virusom koji je korisnik sam pokrenuo.

NACIONAL: Osim ovog slučaja s praćenjem korespondencije unutar zatvorene grupe i drugi ministri poput Davora Božinovića, ali i sam premijer Plenković često se novinarima, nakon postavljenog pitanja koja im ne odgovaraju, obraćaju na osobnoj razini prozivajući ih imenom i prezimenom ili ih zasipajući neugodnim epitetima. Je li tako pokušaju umanjiti štetu prema sebi?

Vjerojatno ih je neki PR mag naučio da neugodna pitanja zamijene ad hominem napadima na koje publika uvijek dobro reagira i brzo zaboravi originalni upit. Moje je mišljenje da apsolutno svako pitanje koje političara učini nervoznim je pitanje koje je trebalo postaviti, a njegova nervoza pokazuje da zna kako je pogriješio i da je odgovor po njega štetan. Takva pitanja moraju biti postavljena i ne smije se odustati od traženja odgovora. Novinarski je zadatak da paze da političari savjesno obavljaju svoj posao, za našu dobrobit važno je ne prestati postavljati neugodna pitanja.

NACIONAL: Autor ste programa digitalna transformacije Hrvatske, zašto ste prihvatili izradu ovog programa i znači li to da čvrsto vjerujete u pobjedu Restart koalicije?

Ono što bih htio da bude jasno je to da sam ja profesionalac. Mene se angažira da riješim odgovarajuće probleme, gdje god oni bili. Poznato je da sam skloniji lijevim politikama i u ovim izborima surađujem sa SDP-om i Restart koalicijom. U okviru te suradnje je nastala i ova strategija jer sam htio pokazati da je moguće napraviti jedan konstruktivni smisleni dokument. To nije politički dokument u klasičnom smislu, iako je on dio političkog programa. Ne postoji HDZ-ov ili SDP-ov način digitalizacije, digitalna transformacija je ili uspješna ili neuspješna, a ovo je samo jedan od mogućih načina kako to provesti. Taj dokument nije pisan za jednu stranku, on je pisan za Republiku Hrvatsku i dobrobit svih njezinih građana. Nadam se da će netko, tko god to bio i kakvi god izborni rezultati bili, implementirati taj ili neki sličan dokument.

NACIONAL: Svi se slažemo da je transparentnost najbolja borba protiv kriminala i korupcije te da osobitu pažnju treba posvetiti objavi svih podataka koji mogu pridonijeti bržem otkrivanju kriminalnih ili koruptivnih radnji, zalažete se za objavu svih plaćanja iz državnog proračuna u realnom vremenu, najavljujete aplikacije s podacima o javnim natječajima za zapošljavanje u državnu, javnu ili lokalnu upravu, aplikacije s podacima o funkcioniranju i potrošnji državnih, javnih ili lokalnih institucija. Ne zvuči li ovo populistički, upravo ono što građani žele čuti?

Mislim da svatko to pogleda moju biografiju, aktivnosti koje sam radio u proteklih petnaestak godina i koliko se trudim mijenjati društvo, jasno može vidjeti koji su moji smjerovi, ali i rezultati dosadašnjeg djelovanja. Nije potrebno posebno dokazivati da sam se transparentnošću i promjenama u društvu bavio puno, puno prije nego što je to postalo moderno.

NACIONAL: Najavljujete jednostavan pregled registrirane imovine građana na jednom mjestu – dionica, udjela u društvima, vozilima i plovilima, nekretninama, mirovinskim i drugim fondovima. Očekujete li otpor onih koji imaju puno imovine i koja je nesrazmjerna njihovim primanjima?

Jedna od ideja je da omogućimo da kroz sustav eGrađani svatko za sebe može vidjeti popis svoje imovine, ako tu imovinu vidi Porezna uprava zašto je ne bi vidio i svaki pojedinac? To ne znači da bi svima bio vidljiv taj popis imovine, iako bih osobno bio spreman i za tu transparentnost skandinavskog tipa. Da takva aplikacija postoji, ministrima i državnim dužnosnicima bi bilo puno lakše točno i iz prvog pokušaja ispuniti imovinsku karticu i ovdje ne očekujem otpore. Otpore možemo očekivati u proaktivnom dijelu analize nesrazmjera imovine i primanja, no protiv nevidljivog računalnog algoritma je vrlo teško pružati otpor, a svi ti podaci su već negdje zapisani, potrebno ih je samo mudro povezati.

‘Ako SDP ima neku kvalitetu, ona je da ljudi koji s SDP-om dolaze imaju pozitivnu agendu i nemaju krađu kao prvu misao kada zasjednu na neku poziciju. Razina korupcije je uvijek padala u doba SDP-ovih vlada’

NACIONAL: Koliko će biti otpora u jedinicama lokalne uprave, gradonačelnici i načelnici bez obzira iz koje stranke dolazili navikli su raditi što i kako ih volja, njihov je jedini posao osigurati dovoljan broj glasova na izborima? Digitalizacija će omogućiti uvid u svaki segment njihova rada, neće baš biti oduševljeni, a postavlja se i pitanje na koji će onda način nagrađivati lojalne.

Moć velikog broja ljudi iz državne, javne ili lokalne uprave proizlazi iz toga da posjeduju informaciju koju „obični“ ljudi ne mogu dobiti ili je ona toliko teško dobavljiva da je efektivno nedostupna. Potrebno je do temelja razrušiti tu barijeru tako da počnemo raspravljati samo u terminima znanja, kompetencija i rada. Nebitno je što oni misle o tome, morat će se prilagoditi ili skloniti s puta – Hrvatska više ne može čekati. Mislim da bi se političari mogli iznenaditi kada uvide koliko lojalnosti i naklonosti mogu dobiti od građana i poduzetništva kojima su osigurali pravednu, predvidivu, zakonitu i prosperitetnu okolinu u kojoj mogu živjeti i slobodno se razvijati.

NACIONAL: Već godinama uoči izbora slušamo obećanja o provođenju strukturnih reformi i reformi javne uprave, a onda se ne dogodi ništa, sve ostane po starom. Kako onda građane uvjeriti da će sada, u slučaju pobjede Restart koalicije, odjednom doći do promjene?

U proteklih nekoliko godina Hrvatsku je napustilo više od 300.000 ljudi. To su mladi ljudi koji nisu otišli zato što su ovdje imali malu ili lošu plaću, nego zato što su shvatili da samo svojim talentom, znanjem i radom ne mogu za sebe i svoje obitelji osigurati budućnost. Ti ljudi su napustili svoje roditelje, prijatelje i sigurnost doma da bi stvorili svoju sreću u nekom drugom i pravednijem društvu – oni su poduzetnici svojih života bez kojih smo vjerojatno nepovratno ostali. Zbog tih 300.000 ali i mogućih novih 300.000, promjene je jednostavno nužno provesti, to ne smije biti pitanje debate ili oklijevanja. Naravno da u nedostatku svijetlih primjera i zapljusnuti nesposobnošću i korupcijom sumnjamo u politiku i političare. Ne možemo čekati idealne političare jer su to likovi iz bajki, ali na izborima možemo pogledati tko i što nudi i odabrati one za koje procijenimo da će nas odvesti najbliže prema uređenoj i prosperitetnoj zemlji u kojoj želimo živjeti.

NACIONAL: U svom programu ne spominjete digitalizaciju u resoru pravosuđa. Zašto?

U strategiji digitalne transformacije se ne spominje ni vojska ni policija, nema ni riječi o ministarstvu obrazovanja ili o turizmu. Razlog je vrlo jednostavan, digitalna transformacija mora obuhvatiti cijelo društvo odmah i bez iznimke, moramo odabrati prioritete i to one koji će u najkraćem mogućem roku donijeti najveće rezultate za građane i poduzetnike. Prioriteti države ovoga puta moraju biti tek udaljeni sekundarni kriterij. Ipak, točno je da negdje moramo početi i moj osobni prioritet je svakako borba protiv korupcije, a gdje bolje početi s time nego upravo u resoru pravosuđa? Imam nekoliko sjajnih ideja koje sam smislio samo za njih.

 

Komentiraj