Prva izložba o radu velikog inovatora Slavoljuba Penkale

Autor:

KARLA JURIĆ | ZAGREB DESIGN WEEK

Zagreb Design Week ove je godine fokus stavio na hrvatski dizajn namještaja, nudi jedinstvenu izložbu posvećenu Slavoljubu Penkali te dvije izložbe iz inozemstva

Ovogodišnje izdanje Zagreb Design Weeka održao se na Akademiji likovnih umjetnosti u Ilici 85 od 6. do 9. rujna i donio je par doista izvan serijskih izložbi. Tema ovogodišnjeg ZDW nazvana je ‘’Bez granica’’. Kako stoji u obrazloženju: „Nakon otvaranja granica i ukidanja ograničenja koja su obilježila protekle dvije godine diljem svijeta, ove godine, s temom ‘Limitless / Bez granica’ vraćamo se, te slavimo ponovno okupljanje, ukidanje ograničenja i slobodu koja je neizostavni dio kreativnog procesa.’’

Fokus je ove godine stavljen na hrvatski dizajn namještaja. „Namještaj i dizajn su nerazdvojni. Kada kupujete namještaj, dizajn vam je puno važniji nego kada kupujete televizor ili hladnjak. Dizajn je izuzetno bitan i za modu i automobile, ali ta područja dizajna su toliko velika da su svjetovi za sebe i ne miješaju se s drugim područjima dizajna“, ispričao nam je voditelj Zagreb Design Weeka Daniel Tomičić te pojasnio. „Nije slučajno da je format tjedan dizajna nastao upravo oko milanskog sajma namještaja, ‘Salona del Mobile’. Danas su najvažnija događanja za dizajn u Francuskoj, Švedskoj i Danskoj bazirana na dizajnu namještaja: ‘Maison & Objet’, ‘3 Days of Design’ i ‘Stockhokm Design Week’. Nama u Hrvatskoj posebno je zanimljiv dizajn namještaja jer je u protekloj dekadi procvjetao. Otkako organiziramo tjedan dizajna, hrvatska industrija namještaja ostvarila je ogroman napredak na području dizajna. Od Dizzconcepta, osnovanog početkom 90-ih i ‘Prostorije koja je lani proslavila deset godina, stigli smo do čak pet tvrtki čiji namještaj je na vrhunskom svjetskom nivou. Uz već spomenute, to su Milla & Milli specijalizirani za luksuzni namještaj i Nunc koji nudi široku paletu proizvoda. Najnovija marka je Metoda, netom predstavljena u Milanu, i do sada nije viđena u Hrvatskoj. Nekome se može činiti da pet tvrtki nije puno, ali više ih nema niti jedna Norveška, s kojom se možemo usporediti brojem stanovnika i drvnim bogatstvom.“

Jednako je zanimljiv podatak da je prvi put u zagrebačkoj i hrvatskoj povijesti održana izložba ‘’Penkala iz zbirke Tischler’’ posvećena Slavoljubu Penkali koji je stvorio najuspješniju hrvatsku robnu marku ikada jer uspjeh Penkale do danas je ostao nenadmašen. Zagrebačka marka bila je globalna velesila na tržištu pisaćeg pribora, a i danas uživa kultni status. Fantastični poslovni rezultati utemeljeni su na kombinaciji tehničkih izuma i genijalnog marketinga. Ne čudi stoga da je hrvatskom jeziku prezime Penkala sinonim za olovku. Do danas je zaboravljeno da je Slavoljub Penkala bio zlatna karika u lancu patenata pisaćeg pribora 20. stoljeća i jedinstvena epizoda organskog sudjelovanja Hrvatske u tehnološkom i civilizacijskom razvoju Europe, a predmeti koji će biti izloženi prikupljeni su zahvaljujući fanatičnoj posvećenosti Miroslava Tischlera koji desetljećima radi na stvaranju ove jedinstvene zbirke. Izložba se održala točno 100 godina od smrti slavnog Slavoljuba Penkale.

Pitali smo voditelja Zagreb Design Weeka kako je uopće moguće da Penkala tek sada dobiva prvu izložbu, iako je primjer jednog od najvažnijih produkt dizajnera u povijesti hrvatskog dizajna. „Hrvatska je tijekom dvadesetog stoljeća doživjela četiri nasilne društvene promjene. Svaki put nova je vlast počinjala graditi identitet od nule, pokušavajući izbrisati prošlost. Priča tvrtke Penkala nije se uklapala u nove narative. Slavoljub Penkala pripada srednjoeuropskom društvu nestalim s Austro Ugarskom, njegovi partneri, židovska braća Mosler, žrtve su fašizma, komunistička diktatura je prezirala poduzetništvo… Čudno bi bilo da marka Penkala nije zaboravljena. Sin Slavoljuba Penkala pokušao je obnoviti marku 1998. u suradnji s TOZ-om, ali na žalost neuspješno. Da se Miroslav Tischler nije zaljubio u Penkalu, ne bi nam ostalo gotovo ništa od baštine. Srećom, još uvijek se može spasiti zgrada tvornice Penkala u Branimirovoj ulici. Sada joj je prvi susjed Park kneževa, pa se nadam da će zgrada dobiti kulturnu namjenu koju zaslužuje. Bila bi idealna za muzej dizajna“, istaknuo je Tomičić.

Zagreb Design Week je ove godine uz fokus na hrvatski dizajn namještaja i izložbu posvećenu Penkali ponudio i dvije izložbe iz inozemstva. Nizozemska izložba ‘’Supermarket budućnosti’’ bavi se dizajnom hrane i nudi viziju supermarketa 2030. te nudi svojevrsne odgovore na pitanja: što ćemo tada jesti? Što ćemo moći kupiti u trgovini? Kako će izgledati održiva prehrambena industrija? Druga izložba pod nazivom ‘’Pametna Mađarska’’ višegodišnji je državni projekt promocije mađarskog gospodarstva putem dizajna. Ove je godine tema održivi razvoj. Predstavljeni su uspješni izvozni proizvodi, dizajnirani i proizvedeni u Mađarskoj.

Velik je broj hrvatskih dizajnera koji su nagrađivani širom svijeta, ali još uvijek nedovoljno poznati i predstavljeni široj javnosti pa smo od voditelja Zagreb Design Weeka pokušali saznati što bi dodatno poboljšalo promociju još nedovoljno eksponiranih hrvatskih dizajnera u svijetu. „Sustavna državna promocija. Hrvatska država ne radi dovoljno na promociji dizajna. Hrvatska dizajn smatra samo područjem kulture, a ne i gospodarstva. Zagreb Design Week svake godine predstavlja dizajn različitih zemalja. Taj je program organiziran u suradnji s veleposlanstvima i centrima za kulturu. Često se radi o putujućim izložbama koje promoviraju dizajn diljem svijeta. Na žalost, Hrvatska nema slične projekta.“

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.