Premijerom “Šišmiša” uz konfete i šampanjac HNK u Zagrebu zaključio godinu

Autor:

28.12.2022.., Zagreb - Premijera operete Sismis Johanna Straussa ml. Photo: Josip Regovic/PIXSELL

Josip Regovic/PIXSELL

Premijerom vokalno, glumački i vizualno raskošne produkcije komične operete “Šišmiš” u režiji Krešimira Dolenčića i pod ravnanjem Srbe Dinića, HNK u Zagrebu u četvrtak je spektakularno zaključio kalendarsku godinu, uz konfete i šampanjac i oduševljene ovacije premijerne publike.

Gorko-slatka kritika hedonizma Johana Straussa mlađeg, praizvedena 1874. u Beču, u bajkovitoj novoj HNK-ovoj produkciji punoj fizičke komedije, zamjene identiteta, hiperbola i pametnih trikova, a sve uz zvuke valcera, polki, čardaša i poznatih arija, oduševila je publiku središnjeg nacionalnog teatra koja je soliste, zbor, orkestar i autorski tim ispratila ovacijama.

Zauzvrat je dobila originalnu priliku za ispraćaj godine: uz zvuke valcera i čestitke kompletnog ansambla predstave, a na znak maestra Dinića, ispaljeni su i konfeti.

Dvanaest godina nakon posljednjeg uprizorenja ove ‘operete nad operetama’ u zagrebačkom HNK-u, također u Dolenčićevoj režiji, “Šišmiš” (Die Fledermaus) je ponovno pokazao da nastavlja očaravati publiku, rekreirajući duh razuzdanih bečkih zabava s konca 19. stoljeća, uz obilje šašavih obrata, šarmantnih likova i veselih melodija, a posebno je oduševila Dolenčićeva prilagodba dijela prepjeva Vladana Švarcova na način da odražava i duh Zagreba.

Brak je oduvijek bio omiljena meta farse, a u ovom se slučaju priča vrti oko bračnog para preljubnika koji se nađu na istome balu pod maskama, gdje će muž-preljubnik pokušati greškom zavesti vlastitu suprugu.

Grof Gabriel von Eisenstein (Domagoj Dorotić) osuđen je na osam dana zatvora jer je vrijeđao službenu osobu. No, njegov ga prijatelj doktor Falke (Ljubomir Puškarić) nagovori da u zatvor ode sutradan, a večeras na ples kod princa Orlofskog (Renata Pokupić). Grof pristaje, ali pred suprugom Rosalinde (Valentina Fijačko Kobić) glumi patetično pompozan odlazak u zatvor. Rosalinde pak opsjeda bivši udvarač Alfred (Filip Filipović), koji u ovoj produkciji ispada iz satova i iskače iz najneočekivanijih mjesta, što proizvodi silno komičan efekt, pa kad se pojavi upravitelj zatvora Frank (Ozren Bilušić) kako bi priveo Eisensteina, u zatvoru greškom završava Alfred.

Slikovitu galeriju likova ove maštovite produkcije čine još i sluškinja Adele (Marija Kuhar Šoša), njezina sestra Ida (Josipa Bilić) te nesposobni odvjetnik Blind (Ivo Gamulin), a svi oni sudionici su “osvete Šišmiša” koju je smislio Falke kako bi vratio Eisensteinu za to što ga je nakon prošlog bala pod maskama ostavio usred grada onesviještenog od alkohola, odjevenog samo u kostim šišmiša.

Na veličanstvenoj zabavi Rosalinde glumi mađarsku groficu, Eisenstein markiza Renarda, Frank je vitez Chagrin, dok se Adele, koja je bez dopuštenja posudila jednu od Rosalindinih haljina, pretvara da je “glumica u razvoju”.

U tradiciji komične opere 19. stoljeća ženske su arije “Šišmiša” ispunjene koloraturnim akrobacijama, a njegove tehnički zahtjevne teme i orkestracije obilježene su brzim tempom i lakoćom zvuka, počevši od spektakularne uvertire, jedne od najpopularnijih operetnih uvertira uopće, do veličanstvenih ‘straussovskih’ melodija spojenih u nisku s biserima bečke glazbene tradicije.

Scenografija Stefana Katunara je eklektična reminiscencija salonskoga obilja gdje teku potoci šampanjca, a karikaturalni elementi u rekvizitima i karizmatično svjetlo Denija Šesnića pridonose atmosferi lakrdije i farse, kao i raskošni kostimi Alana Hranitelja, koji pomodnoj eleganciji dodaju kapljicu vodviljskoga odmaka.

Solisti osim što pjevaju moraju biti i glumci i plesači, pa je za “Šišmiš” izrazito bitan pokret, koji je zahvaljujući izvanrednom oblikovanju Lea Mujića ovoj produkciji dao atraktivnu fluidnost i dinamiku.

Na kraju, ova urnebesna komedija zabune završava sretno, uz jednoglasan zaključak da je “šampanjac kriv za sve”.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.