Pogledajte detalje oko početka školske godine, organizacije gradiva, rasporeda sati, izostanaka i nošenja maski

Svega su tri dana do početka nove školske godine, a  sve učitelje, roditelje i učenike zanima kako će ona u ovim novim okolnostima izgledati.

Kakva su pravila, epidemiološke mjere kojih se svi moraju pridržavati, kako će izgledati nastava, što će biti s onima koji moraju u samoizolaciju, koliko će njih pratiti online nastavu, hoće li učitelji biti dodatno plaćeni…

Odgovore na ta pitanja u specijalnoj emisiji  HRT-a o školstvu dali su: Radovan Fuchs ministar znanosti i obrazovanja, Ivana Pavić Šimetin, zamjenica ravnatelja HZJZ-a, Suzana Hitrec, predsjednica Udruge srednjoškolskih ravnatelja, Tvrtko Pleić, profesor zagrebačke IX. gimnazije te roditelji i učenici.

Modeli nastave i kako ih provesti

Tri su modela nastave, a prvi i najbolji je nastava u školi, zatim ide  mješoviti oblik koji podrazumijeva nastavu dijelom u školi, dijelom na daljinu, te treći model koji podrazumijeva da se nastava  u potpunosti izvodi na daljinu.

Nužno je doslovno provođenje svih propisanih mjera.

Ministar Radovan Fuchs je odgovorio da ne zna koji će se model gdje primjenjivati, jer ima jako puno škola, a kaže kako nemaju ni obvezu to javiti, nego odlučuju sukladno mogućnostima i ovisno o epidemiološkoj situaciji koja se odnosi na pojedino mjesto.

“Tko poznaje situaciju bolje od Stožera na terenu i naravno osnivača. U ovom trenutku ne znam, ali ćemo vjerojatno brzo doznati, sve škole će biti postavljene tako da poštuju epidemiološke mjere”, kazao je.

Problem distance u razredu

Ono što je najveći problem je distanca u razredu, rekla je Pavić Šimetin.

“Toga smo svjesni i zapravo ta mogućnost što smo predložili podjelu razreda, to je puno izazvalo nezadovoljstva među članovima radne skupine koji se bave obrazovanjem, jer je to nešto što nisu do sada radili i otežava proces, te stavlja učenike u neravnopravan položaj”, dodaje.

Raspored sati

Tu su i druge mjere, poput blok sata ili trosat, dodaje. Navela je da trebaju biti u različito vrijeme na hodniku.

“To da bi se moglo provesti treba složiti različito vrijeme za početak i završetak nastave za pojedine razredne odjele. To će pomoći da nemamo gužvu na ulazu, izlazu iz škole, te na hodnicima. Mi u HZJZ-u nismo sretni s epidemijom, niti smo ljudima htjeli govoriti da budu na distanci i da se odreknu svega što im je bilo”, kaže, normalno.

Sve su to izazovi s kojima će se neke škole možda lakše, a neke možda teže nositi, rekla je Hitrec.

“Sasvim sigurno je to distanca, maske koje će učenici po prvi puta morati nositi ili tko se odlučio za B model imat će potpuno drugačiji način rada u učiononici i online. Pitanje je kako će izgledati vrednovanje, zatim kako će izgledati ulaz i izlaz”

Nije jednostavno napraviti raspored da budu sati u bloku, dodaje.

Na pitanje je li nešto neizvedivo, ističe kako će biti problem nastave za mješovite grupe koji imaju redovni predmet poput stranog jezika.

“Nemoguće je napraviti raspored da su to uvijek rubni sati”, dodaje.

Najneizvjesniji početak školske godine

Upute koje su izdane, to je dokument koji treba iščitavati i iščitavati, rekao je Pleić.

“Puno toga je napisano, a meni djeluje da je malo toga rečeno, posebice kad je riječ o modelima. Mislim da će učitelji zapravo raditi dupli posao, jer nisu donesene smjernice kako bi to trebalo izgledati.”

Mislim da svi iščekujemo s neizvješnošću novu nastavnu godinu i mislim da za sam početak nije dobro, istaknuo je Pleić.

“Mislim da su za početak upute trebale biti konciznije i da je trebao biti barem grafički prilog.”

Ministar odgovara da je sigurno ostalo pitanja koja nisu jasna, ali upravo zbog toga da nećemo moći promisliti sve moguće varijante, otvorili smo call centar vrlo dostupan i u samom ministarstvu, u agencijama te u Carnetu.

“Mislim da će sve biti pojašnjeno s ljudima koji su zaduženi da odgovaraju na njih.”

Pitanja učenika o gradivu

Maturantica Gabrijela Papac, koja je već pet dana u samoizolaciji kaže kako se osjeća dobro.

Na pitanje koji su joj najveći strahovi, kaže da ih nema, ali bi voljela da se nastava održava u školi, jer njoj i njezinim vršnjacima nedostaje socijalni kontakt.

Ministra je pitala kako će se na maturi tretirati gradivo trećeg razreda i hoće li biti sličnog pristupa maturantima kao što je to bilo ove godine.

Ministar je rekao da su preporučili da učitelji i učenici vide po povratku u škole postoje li rupe, jer u online nije sve predstavljeno onako kako bi to bilo inače.

“Maturantima se možda malo progledalo kroz prste zbog razumljivih razloga, a maturanti koji dolaze pisat će maturu na nešto drugačiji način jer je i centar za vanjsko vrednovanje priredio novi oblik izvođenja nastave i ne očekujem veće probleme”, rekao je ministar.

Pleić kaže da je online nastavu doživio kao privid normalnosti i da to nije isto kao u učionici.

“Mogu odvojiti mjesec dana za ponavljanje sadržaja koji će doći na maturi, ali mislim da treba gledati blagonaklono na sadržaje onima koji su izgubili treći razred, kao i na sadržaje onima koji su izgubili drugi razred. S obzirom da je reforma ušla u prve razrede, tu treba posebno razmisliti za te generacije kako će oni polagati maturu i koji sadržaji neće biti uključeni u polaganje”, rekao je Pleić.

Što ako netko ne želi nositi masku

Na pitanje tko treba treba nositi maske, Pavić Šimetin kaže da se ne nose u razredima od prvog do četvrtog osnovne škole, te u vrtićima. Od petog do osmog i u srednjim školama, moraju nositi maske ako nema metar i pol, odnosno dva metra razmaka u srednjoj školi među učenicima.

” Zamolba je prema djelatnicima škole da sve sastanke odrade na daljinu, jer ako ode 20 profesora u samoizolaciju, puno teže je organizirati nastavu.”

Onim županijama koje su nas zamolile, osigurali smo maske i dezinfekciju, istaknuo je ministar.

Nisu predviđene sankcije za one koji ne nose maske

“Konkretno Vukovarsko-srijemskoj smo osigurali jer su nas to zamolili, druge županije će koliko znam same nabaviti. Za one koji neće nositi maske nisu predviđene sankcije, ali ako netko krši nešto što je propisano u školi, nosi za sobom svojevrsnu disciplinsku odgovornost”, dodaje Fuchs.

“Ako se to pojavljuje kod učenika, profesori i ravnatelji imaju pravo reagirati, kao i za djelatnike, za što postoje predviđene sankcije u radnom pravu. Ako učenik ne može nositi maske donijet će potvrdu školskog ili obiteljskog liječnika, možda može nositi vizir, djelatnici će možda moći raditi na daljinu”, dodala je Hitrec.

“I neki moji kronično bolesni kolege će nositi i masku i vizir, jer žele raditi u razredu”, dodala je.

Djeca s teškoćama

Što se tiče djece s teškoćama u razvoju, za tu je djecu predviđeno da idu u ustanove, škole ili centre i s njima je i pomoćnik u nastavi, ako je ostvareno to pravo i on mora nositi masku, navodi Pavić Šimetin.

“Ne radimo razliku između djece s teškoćama i ostale djece, jer ako nema za njih mjesta onda ne mora ni biti škole.”

Izostanci

Jesu li neopravdani sati adekvatna mjera, ministar kaže da je osnovno obrazovanje obvezno, to nije slučaj kod viših razreda, gimnazija i strukovnih škola.

“Nitko nekome ne može narediti da ide u školu, ali je obveza da djeca idu u osnovnu i postoje i teže sankcije ako roditelj ne pusti dijete u školu. Bojazan i strah roditelja je definitivno opravdan i imamo razumijevanja za to, a u cijelom nizu situacija postoji i opravdan razlog, to su pojedine bolesti, za koje će izdati potvrdu obiteljski liječnik. Za one koji ne žele poslati dijete u školu, nije do kraja odlučeno da dobiju neopravdane sati, ali postoje sankcije u nekoj varijanti”, rekao je ministar.

“Po svim pedagoškim, psihološkim, sociološkim savjetima stručnjaka, ne odlazak djece u školu i ne izvođenje nastave licem u lice ostavlja značajne posljedice na razvoj mladih ljudi”, ističe Fuchs.

Mi smo pokušali sve i činimo sve da nastava bude što sigurnija. U ovom trenutku potpuno izdovjenog izbora da netko iz vlastite želje poučava dijete kod kuće nije predviđena i to nije opcija, dodaje Fuchs.

Hitrec je pozvala djecu da dođu s povjerenjem u školu, jer je, kako kaže, škola sigurnije mjesto nego klubovi, javni prijevoz, trgovine i druga mjesta.

Komentiraj