Novi poljski manevri da zadrže kontrolu nad Lukom Rijeka

Autor:

Saša Zinaja

Ministar Oleg Butković izjavio je da poljska kompanija OT Logistics nije ‘položila ispit’ u Luci Rijeka jer su lošom poslovnom politikom ostvarili gubitak od 30 milijuna kuna. Nacional otkriva pozadinu zadnjih neobičnih poslovnih poteza poljske tvrtke

Poljska kompanija OT Logistics, najveći pojedinačni dioničar Luke Rijeka s, prema podacima Zagrebačke burze, 26,51% suvlasništva, ponovno pokušava netransparentnim i sumnjivim manevrima zadržati upravljačku kontrolu u riječkoj luci. Nastavak je to njihovih nastojanja da u riječkoj luci svoj interes stave na prvo mjesto, o čemu je Nacional u proteklih godinu dana donio više ekskluzivnih priča. Ta poljska tvrtka iznenada je raskinula Međudioničarski sporazum s hrvatskim mirovinskim fondom Allianz (AZ fond) prema kojem je bilo uređeno upravljanje Lukom, odnosno zajednička operativna kontrola Allianz i Erste mirovinskih fondova i OT Logisticsa nad hrvatskim poduzećem. Tu je informaciju u ponedjeljak objavio Novi list, a Nacional otkriva pozadinu i detalje tog sramotnog pokušaja manipulacije OT Logisticsa u Luci Rijeka, čiju su najvrjedniju imovinu otkako su stekli suvlasništvo pokušali rasprodati umjesto da, kao što su obećavali, u Rijeku dovedu nove terete i ojačaju prometni pravac.

Čini se da su raskid ugovora aktivirali kako bi izbjegli svoje unaprijed definirane obveze i to vrlo vjerojatno nakon što ih je AZ fond, čiji je predsjednik uprave Kristijan Buk, iznenadio poslovnim manevrom koji je, što nije nevažno, po mnogima u suglasju sa strateškim interesima hrvatske države.

Operativna kontrola nad riječkom lukom, vidjelo se tijekom 2018., bila je nedorasla i za vođenje složenog lučkog sustava nesposobna. Poljska uprava lošom poslovnom politikom i nerazumnim potezima ostvarila je gubitak od 30 milijuna kuna, ali i pokušala prodati pozadinski terminal Škrljevo i udio u Jadranskim vratima – kontejnerskom terminalu Brajdica, na što je Nacional prvi ekskluzivno upozorio još prije godinu dana, kada su krenuli s tim aktivnostima. Porazni poslovni rezultat uzrokovao je smjenu poljskog menadžera Jedrzeja Mierzewskog, a vođenje Luke u svibnju ove godine, na mandat do kraja 2019., preuzeo je Duško Grabovac koji je dotad u Nadzornom odboru bio predstavnik mirovinskih fondova.

HRVATSKA DRŽAVA s 25,02% dionica i portfelj AZ fonda uz koje su, tvrde pouzdani izvori, i mirovinci PBZ fonda, u ovom su trenutku jači od OT Logisticsa i Erste fonda s kojim Poljaci nisu raskinuli Sporazum

Vijest o raskidu Međudioničarskog sporazuma OT Logistics objavio je na Varšavskoj burzi, 28.lipnja navečer, obrazlažući da je razlog trenutačnom raskidu kršenje odredbi tog Sporazuma, za koje je optužio AZ fond, a tiče se upravljanja i prodaje dionica koje nije bilo „u duhu uzajamnog povjerenja“ i povoljno za OT Logistics. Pritom je navedeno da se raskid Sporazuma odnosi isključivo na AZ fond, što sada otvara pitanje valjanosti Sporazuma jer su ga potpisala tri partnera dioničara u Luci Rijeka. Dodatno je intrigantna druga obavijest OT Logisticsa s Varšavske burze objavljena dan kasnije, 29. lipnja, kako su od AZ fonda zaprimili zahtjev da od njih otkupe svih 2.042.914 dionica Luke Rijeka koje drži taj hrvatski mirovinski fond, za 70,3 milijun zlota – što iznosi 16,5 milijuna eura – uz tvrdnju da je zahtjev stigao nakon što su oni AZ fondu „već uspješno isporučili, u skladu s relevantnim odredbama Sporazuma, obavijest o raskidu Međudioničarskog sporazuma s trenutačnim učinkom pa zahtjev smatraju pravno neobvezujućim“. Dosadašnje iskustvo s poljskom kompanijom i nije garancija da im se može vjerovati. Upravo suprotno, sve upućuje na to da je jednostrani raskid ugovora koji je i pravno upitan, samo pokušaj spašavanje vlastite pozicije zbog zahtjeva AZ fonda.

Zbog nastale situacije izvjesna je arbitraža, kažu dobro upućeni Nacionalovi izvori, no tvrde da je „to manje bitno od činjenice da u oba slučaja odredba Međudioničarskog sporazuma o upravljanju ne može opstati, barem ne u obliku kakav je bio dosad“. Iznenadnom jednostranom raskidu sporazuma, doznaje Nacional, prethodili su razgovori o mogućnostima dokapitalizacije Luke koji su ostali bez konačnog odgovora poljskog suvlasnika o sudjelovanju u tome. U trenutku kad su Poljaci umjesto da se izjasne jesu li ili nisu spremni za dokapitalizaciju doslovno nestali jer se, kažu naši izvori, nisu ni pojavili na zakazanom sastanku, AZ fondu je bilo jasno što treba učiniti kako bi zaštitio interese svojih članova, ali posredno i hrvatske strateške interese u riječkoj luci. Druga je strana, brže bolje, jednostrano raskinula Sporazum, što im samo mjesec dana ranije nije bilo ni u primisli.

Poljska strana potkraj svibnja pohvalila se da je od drugog hrvatskog mirovinskog fonda, Erste fonda, kupila 95.908 dionica za oko 800.000 eura koje će isplatiti obročnom otplatom u deset mjeseci, a tu su transakciju, iako male vrijednosti, označili izuzetno važnom jer im „daje jamstvo da Erste fond neće iskoristiti opciju prodaje dionica Luke Rijeka nekom trećem u sljedećih godinu dana, a neće ni aktivirati opciju ponude prodaje cijelog svog udjela OT Logisticsu iz važećeg Međudioničarskog sporazuma“.

Ta je informacija također bila objavljena na Varšavskoj burzi, a hrvatskoj javnosti otkrio ju je Nacional. Upravo od opcije ponude cijelog udjela Poljaci su htjeli pobjeći jer, kažu Nacionalovi upućeni izvori, novca nemaju pa su s Erste fondom kupili vrijeme, vjerojatno računajući da će ponovno preuzeti upravljanje Lukom kad Grabovcu istekne mandat. Kako su tada izvijestili, nadali su se da će i s AZ fondom postići sličan dogovor, ali to im nije uspjelo.

Poslovni izvor Nacionala tvrdi da su u AZ fondu bili poprilično ljutiti zbog potajne transakcije između Erste fonda i OT Logisticsa. Takvo ponašanje ocijenili su nedopustivim i nekorektnim jer su potpisnici Međudioničarskog sporazuma s OT Logisticsom oba ta hrvatska mirovinska fonda, što podrazumijeva barem minimum suradnje i razmjene informacija. AZ fond je povukao drugačiji potez, Poljacima su ponudili otkup cijelog paketa svojih dionica Luke Rijeka aktivirajući tzv. put opciju iz Međudioničarskog sporazuma, za koju su Poljaci u ranijoj obavijesti o transakciji s Erste fondom sami naveli da im ne odgovara. Bez obzira na ishod moguće arbitraže, Sporazum kakav je vrijedio dosad više ne postoji, što za Luku Rijeka i nije loš rasplet situacije. Država s 25,02% dionica i portfelj AZ fonda uz koje su, upućuju pouzdani izvori, i mirovinci PBZ fonda, u ovom su trenutku jači od OT Logisticsa i Erste fonda s kojim Poljaci nisu raskinuli Sporazum. Moguće je da će Erste fond i njegov čelni čovjek Petar Vlaić preispitati svoj odnos s poljskom kompanijom koja se u Luci Rijeka, čega su itekako svjesni, nije pokazala pravim partnerom. Pritom im interes članova društva mora biti na prvom mjestu.

Kako se sve glasnije govori o dokapitalizaciji i intenzivno pregovara o tome s vodećim dioničarima, može se zaključiti da se napokon povlače pravi potezi jer je upravo dokapitalizacija jedini način da se povećavajući vrijednost Luke umanji postotak vlasništva poljskog suvlasnika nespremnog na taj korak i u konačnici upravljanje Lukom Rijeka vrati u hrvatske ruke, što bi po mnogima trebao biti i strateški državni interes.

OT Logisticsu vlasništvo nitko ne osporava, ali novi scenarij značajno im smanjuje utjecaj u upravljanju. Ne iznenađuje stoga vijest da su i ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću i drugim suvlasnicima poslali pismo u kojem predlažu sastanak o budućoj suradnji u Luci Rijeka. Pismo očito dugo putuje iz Poljske jer ga ministar još nije dobio, no drugim je kanalima obaviješten o novonastaloj situaciji. Butković je ranije izjavio da Poljaci u Luci Rijeka „nisu položili ispit“, a ovoga tjedna u Rijeci, na svečanosti prilikom potpisivanja ugovora za CEF projekte na novom kontejnerskom terminalu Zagreb Deep Sea, pohvalio je novo vodstvo Luke Rijeka za konsolidiranje stanja u tvrtki, što nije bilo izrečeno usput.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.