Neven Brnjas: ‘Spremni smo na štrajk do iznemoglosti’

Autor:

Marin Hižar

Neven Brnjas, organizator prosvjeda, govori o stanju u ZET-u, položaju radnika te mogućim novim štrajkovima

Preko 300 radnika ZET-a prosvjedovalo je 31. svibnja ispred centrale na zagrebačkoj Remizi. Vikali su tada slogane poput: „Mi i blagdanima moramo raditi, a nemamo slobodni dan za taj radni dan“, „Djelatnici servisa rade na strojevima starima 10 godina“ i „Ne isplaćuju se sati prekovremenog rada“. Tijekom prosvjeda radnici nisu fizički obustavili rad javnog prijevoza, niti je došlo do nemira no sada, kako prolaze tjedni od prosvjeda, sve više se govori o mogućnosti ilegalnog štrajka, što svi žele maksimalno izbjeći. Neven Brnjas, dugogodišnji radnik ZET-a i organizator prosvjeda, govori za Zagreb News o mogućim novim štrajkovima i što radnici potražuju od uprave.

ZgNews: Zašto se prosvjedovali?

Prvenstveno zbog malih plaća. One su za vozače oko 1000 eura. Naravno, tu ima posebnih podmetanja, od posebnih ljudi, koji kažu kako vozači imaju više od toga. Ako si na nekoj liniji gdje se prodaju karte, a dobio se bonus od prodaje karata, ili ako si na noćnoj liniji i radiš prekovremeno, onda stvarno možeš imati više, ali što ako radiš ujutro i ne prodaš karte, nemaš noćnog rada, nemaš prekovremenih? Plaća je plaća, a ne dodaci koji se ne moraju nužno uračunati. Kontroli karata je plaća još manja – vozaču je koeficijent 2,40, a kontroli 2,10. Radnici u servisima imaju isti koeficijent kao i vozači, a oni pak rade s lošim i starim alatom u groznim uvjetima s manjkom dijelova.

ZgNews: Jeste li zadovoljni ishodom?

Prosvjed je imao ogroman utjecaj. Još kada se samo šuškalo o tom prosvjedu, brojni pojedinci su ga pokušali zaustaviti, ali istovremeno se već i tada počelo pričati o koeficijentima. Prošao je mirno – to je najbitnije. Nije se nikoga vrijeđalo, iako su to neki htjeli, a htjeli su neki i da policija dođe. Rekli smo svoje zahtjeve tada, sada ih stavljamo ponovno na papir i šaljemo to svima kojih se to tiče – direktoru ZET-a, Gradu, Holdingu…  Šuška se o mogućnosti ilegalnog štrajka, onakvog kakav je bio u Čistoći. Ako bude ponovno ovakav legalan prosvjed ja ću pomoći, a u slučaju ilegalnog štrajka jedino ako se radnici spontano okupe. Jer ako budem ja tako nešto organizirao, bojim se da netko od radnika ne nastrada.

ZgNews: Ali s novim kolektivnim ugovorom se nagoviještalo podizanje koeficijenata.

Gledajte, nakon što smo pokrenuli prosvjede stvarno se počelo razgovarati o koeficijentima. Ali to je sve po principu „šuplje u prazno“.  Neka se uzme od dodataka za hranu i druge stvari i stavi u koeficijent. S tim radnik ne dobije novac jer mu je uzeto s jedne strane i stavljeno na drugu – šuplje u prazno. Dobro, radnik ima mirovinski benefit od toga, ali povišenje plaće nema nikakve.

ZgNews: A s kojim povećanjem bi radnici bili zadovoljni?

Ne mogu to konkretno reći – svatko ima svoje potrebe. Nekako bi po meni minimalno trebalo biti da vozači dobiju koeficijent 3,00. S time da bi u kolektivni ugovor trebalo ugraditi da plaća prati godišnju stopu inflacije. Ima mnogo sindikata u ZET-u sa svojim interesima i nitko do sada na to nije reagirao. Radnici ne mogu reagirati jer moraju zaraditi za svoj život.

ZgNews: Pa i vi ste sindikalist.

Zato i gledam u suradnji s drugim kolegama da osnujemo novi sindikat gdje bi godišnja članarina iznosila 1 kunu. Pokušali bismo prikupiti potpise i ući u problematiku kolektivnog ugovora, a ako nam to drugi neće dopustiti, udarat ćemo ih štrajkovima do iznemoglosti. Nadam se da ćemo, nakon što riješimo cijeli taj postupak pokretanja novog sindikata, s time krenuti do kraja godine.

ZgNews: Samo 1 kuna?

Ovdje nije cilj novac. Sindikat ima svrhu zagovaranja radničkih prava, boljih radnih uvjeta i plaća. Mene strogo samo to zanima, a i time ćemo se baviti. Sve ostalo, poput pravne podrške, može se izravno dogovoriti da radnik uplaćuje odvjetniku. Pokušat ćemo mijenjati, pokušat ćemo rasturiti taj čvor.

ZgNews: Ne stvara li takva razjedinjenost borbu između raznih sindikata ZET-a?

Nikome se ne sviđa kada se nešto poput ove moje ideje pokreće. Ja sam njima dao opciju – napravite vi sami među sobom. Činjenica je da se već 20 godina ništa ne mijenja, a situacija je sve gora i gora. Moje opcije su da šutim i gledam, ili da radnicima pokušam pomoći.

ZgNews:  Je li vrag stvarno tako crn?

Situacija je stvarno loša. I pruge i gornji vod i čišćenje i autobusi i servisi i rezervni dijelovi… Mi imamo tokarski stroj za kotače tramvaja koji je star 100 godina, mediji su krivo napisali da sam rekao 10 godina. Jako je bitno da imate radnika u servisu, a da mu golub ili vrana ne vrši nuždu po glavi. Čak je uprava počela govoriti kako su u servisnim hangarima uklonili golube, pa sam ja snimke stavljao na internet na kojima mrtvi golubovi leže posvuda. Još mi je bilo najsmješnije kada nam je uprava poručila da su uz pomoć udruga „deložirali“ golube. Mislim, ovo je mala stvar, ali je jednostavna i jeftina za popraviti i mislim da daje dobru sliku kako stvari funkcioniraju.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.