NAJSTARIJA ŠKOLA JEDRENJA NA JADRANU: ‘Mnogima treba vremena dok shvate da na moru i na cesti ne vrijede ista pravila’

Instruktori Međunarodne škole jedrenja ANA, koju su 1988. na Murteru osnovali Veljko Barbieri i talijanski jedriličar Cino Ricci, otkrivaju koji su najveći izazovi učenja jedrenja, zašto se neki precjenjuju i kako se ponašaju vozači automobila

Oduvijek sam sanjao okušati se na brodu, stati pod jedra i omirisati more i vjetar. Ali nikad nije bilo vremena, uvijek su obitelj, posao i neke druge obaveze kroz život bile važnije. Sad se, u ovim zrelim godinama, okupila grupica nas dobrih prijatelja i odlučili smo krenuti u ovu avanturu. I nismo požalili ni jednog trenutka. Uostalom, ovo nam je već drugi tečaj“, s osmijehom nam govori zagrebački poduzetnik Damir Čizmek, polaznik jedriličarske akademije ANA Sail. Čizmek je s društvom, u kojem su uz njega jedan Mađar, dvojica Hrvata i trojica Francuza, u posljednjem tjednu svibnja u akvatoriju otoka Murtera savladavao napredni tečaj jedrenja pod vodstvom iskusnih instruktora akademije ANA. Prošle godine, rekao je Čizmek za Navigare, krenuli su na tečaj u istom sastavu kao potpuni početnici, oduševili se i nepovratno zarazili jedrenjem. „To je fantastično iskustvo jer si pet dana, koliko traje tečaj, intenzivno angažiran na brodu i na moru, mentalno potpuno odmaknut od svakodnevnih poslovnih obaveza i problema, a opet aktivan i pritom nevjerojatno opušten i zadovoljan jer učiš nešto novo i savladavaš novu vještinu“, objasnio nam je Čizmek. Zato uopće nije bilo teško, kaže, okupiti istu ekipu i ove godine.

A ove ih je godine, nastavio je Čizmek navoditi razloge svojeg oduševljenja jedrenjem, vodio najiskusniji instruktor i voditelj akademije ANA Živko Matutinović. „Jedrenje sa Živkom, koji je nevjerojatno smiren i staložen, posebno je iskustvo. Njegov način prenošenja jedriličarskog znanja, ali i otkrivanje mnoštva detalja i sitnih trikova koji su važni na brodu i tijekom jedrenja, našem boravku na brodu dali su posebnu vrijednost. Živko nam je ove godine, osim tehničkih znanja o upravljanju brodom i snalaženja na moru, dodatno proširio program s bezbroj praktičnih detalja poput pravila ponašanja u marini i na sidrištu, o čemu mnogi nautičari malo znaju. Jednom riječju, cijelo je društvo oduševljeno i vraćamo se i iduće godine“, kazao nam je Čizmek. I već su, otkriva nam, u svoj kalendar upisali i tečaj idućega ljeta, koji će imati gastro štih jer će užitak pod jedrima dodatno „začiniti“ delicijama iz Živkove mornarske kuhinje.

Regatno jedrenje jedna je od vještina koje se mogu naučiti, kao i iznimno zahtjevno odobalno, tzv. offshore jedrenje. FOTO: ANA Sail

Iza Međunarodne škole jedrenja ANA (Academia Navalis Adriatica) pune su 34 godine tradicije organiziranja tečajeva jedrenja i pomorskih vještina i najstarija je takva škola na Jadranu. Daleke 1988. godine osnovali su je Veljko Barbieri, čovjek koji je 80-ih godina utemeljio i u početku vodio ACI, i proslavljeni talijanski jedriličar i novinar Cino Ricci. Oni su zajedničkim snagama osmislili program i metodologiju rada škole, čiji je temeljni zadatak bio promidžba jedrenja, a po istoj metodologiji i programu ANA radi i danas, a njezine razne tečajeve do sada je uspješno završilo više od 18.000 polaznika. Od samih početaka Akademija svoje sjedište ima u mjestu Jezera na otoku Murteru, akvatoriju koji, zbog povoljne lokacije i odlične zaštite od nepovoljnih vremenskih uvjeta, omogućava održavanje jedriličarskih tečajeva gotovo cijele godine. Osim osnovnih i naprednih tečajeva na kojima se uče temeljne vještine jedrenja, plovidba, navigacija, snalaženje na brodu i ponašanje na moru, Akademija organizira i dodatne tečajeve za one koji se žele okušati u regatnom jedrenju, za profesionalne skipere i voditelje jahti te za jedriličare željne iskustva odobalnog, tzv. off-shore jedrenja, koje zbog svoje zahtjevnosti traži dobre jedriličarske i pomorske vještine.

Voditelj Akademije i jedan od najiskusnijih instruktora Živko Matutinović tumači nam da je vrlo važno realno procijeniti svoje stvarno znanje i poznavanje pomorskih vještina. “Brojni naši polaznici svjesni su da je znanje koje su usvojili na početnom tečaju tek mali dio vještina koje su im potrebne za boravak na moru. Svaki polaznik sam treba procijeniti kada je doista spreman za samostalan izlazak na more. Nažalost, uvijek postoje osobe koje su sklone svoje pomorsko znanje precijeniti pa zaključe da im je pet dana osnovnog tečaja dovoljno da iznajme brod i sami se otisnu na more. To nikako ne preporučujemo jer more traži odgovorne ljude”, objasnio je Matutinović. Već sama odluka da upiše tečaj jedrenja dovoljno govori o tome da je polaznik svjestan kako o moru i plovidbi ne zna dovoljno da bi se sam otisnuo brodom na pučinu, ali i da želi naučiti i savladati tu vještinu. “Najgori su i najopasniji oni samouvjereni koji vjeruju da o plovidbi znaju sve i da ništa ne trebaju učiti. Na sreću, kod nas se 85 posto polaznika nakon završenog osnovnog tečaja vraća i upisuje dodatne, napredne tečajeve kako bi usvojili dodatna jedriličarska znanja i stekli iskustvo na brodu, jer pravilno procijene da im osnovna znanja nisu dovoljna za snalaženje na moru”, rekao je Matutinović i dodao da se nekoliko njihovih polaznika nakon završenih tečajeva otisne i na dalje, pa i prekooceanske plovidbe.

‘Najgori i najopasniji su oni samouvjereni koji vjeruju da o plovidbi znaju sve i da ništa ne trebaju učiti’, ističe instruktor jedrenja Živko Matutinović

A kako to izgleda na samim počecima, prilikom upisa u prvi, početnički tečaj, i što znači “zaraziti se jedrenjem i plovidbom”, vrlo slikovito nam je opisala jedna od polaznica, Mirela Blažanović. Ova zagrebačka arhitektica je nakon što je, kako sama kaže, više od dvadeset godina na turističkim jedrenjima bila pasivna članica posade, odlučila upisati tečaj i naučiti osnove jedrenja, u želji da, kako sama kaže, bude korisnija i aktivnija članica posade te kako bi usvojila neka nova znanja. “Jedrenje je sport koji mi je oduvijek bio privlačan, spoj poštovanja prirode, spretnosti, odgovornosti, ali i opuštanja i uživanja na moru, najčešće u poznatom društvu. Pri odabiru škole koja bi mi pružila ono što sam zamislila pomogli su sjajna lokacija, dugogodišnja tradicija, iskustva prijašnjih korisnika, ali i programi koji se nude nakon početnog tečaja. Sve je vrlo raznoliko i zanimljivo”, objasnila je Mirela Blažanović. Kako do sada nije imala iskustva s trening centrima za jedrenje, kaže kako nije znala procijeniti i usporediti opremljenost brodova. “No čini mi se da su jedrilice koje imamo na raspolaganju primjerene upravo onome zbog čega smo došli, da nas pripreme za sve ono što nas na moru može snaći. Sportska jedrilica na početnom tečaju opremljena je da te umori, ali ne i prestraši”, rekla je s osmijehom.

‘Jedrenje sa Živkom Matutinovićem poseban je doživljaj jer nam je otkrio mnoštvo detalja i sitnih trikova koji su važni na brodu i tijekom jedrenja’, rekao je Damir Čizmek, jedan od polaznika. FOTO: ANA Sail

“I ma kakvi god da su brodovi, najveća vrijednost ANA centra je osoblje, od djelatnica koje uspostavljaju prve kontakte pri prijavljivanju i rezerviranju mjesta do savršenih skipera koji na vrlo profesionalan, koncentriran, razumljiv, ali topao i ljudski način pojašnjavaju i educiraju nas o svemu što je potrebno znati. Predavanja nisu suhoparna, interaktivna su, daju puno informacija koje se već istoga dana primjenjuju u praksi tako da ne ostaju zaboravljene u učionici”, istaknula je Mirela Blažanović. Posebna su priča posade koje instruktori slažu od prijavljenih polaznika. “Kad krećete na takve grupne edukacije, najčešće ne poznajete nikoga u grupi i postoji neki strah kako ćemo funkcionirati kao članice i članovi timova, pogotovo na tako malome prostoru. Međutim, naši instruktori stvarno su se pobrinuli da se svi osjećamo jednako dobrodošlima, podržavali su nas i poticali te od svih nas stvorili ekipe koje su uživale i u učionici, i na jedrilici, ali i u druženjima poslije tečaja”, opisala je svoje iskustvo s prvog tjedna škole Mirela Blažanović, kojoj je, kako kaže, aktivan život pod jedrima doista ušao pod kožu. “Ovih dana se spremam na napredni tečaj i znam da ću i nakon njega iskoristiti i sve ostale programe koje ANA nudi. Najveći je problem donijeti odluku što prvo. Jer ne mogu zamisliti bolje trošenje slobodnih dana od ovoga”, zaključila je.

‘Predavanja nisu suhoparna, interaktivna su, daju puno informacija koje se već istoga dana primjenjuju u praksi tako da ne ostanu zaboravljene u učionici’, kaže jedna od polaznica, arhitektica Mirela Blažanović. FOTO: ANA Sail

Na svakom su takvom tečaju upravo instruktori ona ključna karika koja polaznike najbolje motivira i pomaže im usvojiti nova znanja i vještine na moru. Instruktor Tomislav Bradić, “stari morski vuk” s desetogodišnjim instruktorskim stažem u Školi jedrenja ANA, smatra da je velika prednost rada na takvim tečajevima u tome što polaznici dolaze vlastitom voljom i puni želje za učenjem i savladavanjem novih vještina pa su spremni naporno raditi kako bi ostvarili taj cilj. “Ta činjenica i nama značajno olakšava rad jer pred sobom imamo visoko motivirane učenike. Polaznici su vrlo aktivni od jutra do večeri, nakon teoretskog dijela u učionici odmah izlazimo na more i na brodu svladavaju praktični dio. Imamo jako puno polaznika koji se toliko oduševe jedrenjem da kasnije upisuju i tečajeve odobalnog jedrenja i krstarenja”, rekao je Bradić.

‘Pet dana intenzivno si angažiran na brodu i na moru, mentalno potpuno odmaknut od svakodnevnih poslovnih obaveza i problema…’

Što najviše oduševljava polaznike, a koja im je znanja najteže savladati? Bradić je istaknuo da u pravilu najviše uživaju u savladavanju tehnike samog jedrenja i korištenju fizike vjetra pri upravljanju jedrilicom. “Ta ih vještina gotovo bez iznimke ispunjava posebnim zadovoljstvom jer je to i najveći motiv koji ih je potaknuo na upisivanje tečaja. A najviše izazova im stvara savladavanje samih sebe i ranijih iskustava s kopna koja im na moru više ne koriste. Naime, velika većina naših polaznika su vozači automobila, pa treba vremena da prihvate i usvoje činjenicu da neke uvriježene navike i vještine korisne u automobilu i na cesti ne vrijede i na moru jer se brodom upravlja drugačije i on se na moru ne ponaša jednako kao i automobil na kopnu. Tu je i svladavanje vještine vezanja osnovnih mornarskih čvorova, temeljnog znanja koje svaki polaznik mora naučiti. No s vremenom i uz našu pomoć sve savladaju i time su dodatno zadovoljni jer nakon završenih tečajeva znaju da su osposobljeni i sami se otisnuti na more i zaputiti u avanturu plovidbe”, rekao je Bradić. A krajnji rezultat truda ANA-inih instruktora u prenošenju pomorskog znanja i želje polaznika da ta znanja i vještine savladaju, jest činjenica da iz te “slane škole” izlaze jedriličari koji su dobro pripremljeni za izazove koje plovidba sa sobom nosi i koji će znati iskoristiti svu ljepotu mora i života pod jedrima.

Na osnovnim i naprednim tečajevima uče se temeljne vještine jedrenja, plovidba, navigacija, snalaženje na brodu i ponašanje na moru. FOTO: ANA Sail

Komentiraj