Hrvatska elektroprivreda sredinom lipnja prošle godine raspisala je javni natječaj za električna vozila, na kojem je pobijedila tvrtka Porsche Croatia, generalni distributer Volkswagenovih automobila za Hrvatsku, iako nije ponudila vozila koja odgovaraju tehničkim specifikacijama traženim u dokumentaciji za nadmetanje. Porsche Croatia takva je vozila na kraju i isporučio HEP-u, a prezentacija električnih automobila e-Up! i e-Golf održana je prošle srijede u središnjoj zgradi Hrvatske elektroprivrede u Zagrebu. Na prezentaciji se okupio gotovo cijeli vrh HEP-a, pa i predsjednik uprave Perica Jukić. Natječaj za 11 osobnih električnih vozila niske klase i pet električnih vozila niže srednje klase bio je vrijedan 2,4 milijuna kuna za prvu skupinu vozila i 1,3 milijuna kuna za drugu skupinu. Iako nije riječ o vrlo visokim iznosima, ovaj primjer još jednom dokazuje koliko su netransparentna javna nadmetanja hrvatskih javnih poduzeća. Isto tako ovakva javna nadmetanja pokazuju da aktualnoj Vladi nije stalo do transparentnosti natječaja koje obavljaju državne tvrtke poput HEP-a. Premijer Milanović nekoliko puta je govorio o nultoj stopi tolerancije prema korupciji u javnim tvrtkama, ali ovakvi primjeri pokazuju da Vlada i premijer dopuštaju da činovnici u tim tvrtkama rade što žele i da na natječajima, bez ikakve kontrole onih koji su ih na te pozicije postavili, odabiru ponude koje odgovaraju njima bez obzira na to što takve odluke oštećuju državni proračun za milijune kuna.

  • Porsche Croatia takva je vozila na kraju i isporučio HEP-u, a prezentacija električnih automobila e-Up! i e-Golf održana je prošle srijede u središnjoj zgradi Hrvatske elektroprivrede u Zagrebu.
  • Na prezentaciji se okupio gotovo cijeli vrh HEP-a, pa i predsjednik uprave Perica Jukić.
  • Natječaj za 11 osobnih električnih vozila niske klase i pet električnih vozila niže srednje klase bio je vrijedan 2,4 milijuna kuna za prvu skupinu vozila i 1,3 milijuna kuna za drugu skupinu.

 

 

Prema informacijama koje je redakcija Nacionala dobila od sudionika tog natječaja, postavlja se pitanje kako je moguće da je na natječaju pobijedila tvrtka s ponudom koja ne zadovoljava tehničke specifikacije. Od istog izvora saznali smo da je ponuda Volkswagena bila dvije tisuće kuna po automobilu povoljnija od drugih sudionika u natječaju, ali i da njihovi automobili nisu imali svjetla za maglu koja su navedena u tehničkoj specifikaciji objavljenoj u dokumentaciji za nadmetanje. Nacional je u posjedu natječajne dokumentacije koja nedvojbeno potvrđuje te navode i iz koje se jasno vidi da naručitelj traži da električni automobili imaju svjetla za maglu.

Iz iste dokumentacije je vidljivo i da je jedan od sudionika natječaja dva puta od HEP-a tražio da se iz tehničke specifikacije vozila izbaci stavka o svjetlima za maglu, ali je HEP u svom odgovoru oba puta odbacio prigovore te je inzistirao na toj stavki. U prvom prigovoru od 17. srpnja jedan od sudionika natječaja od HEP-a je tražio da u tehničkim specifikacijama “umjesto traženog svjetla za maglu dozvoli nuđenje vozila s LED svjetlima, ugrađenim na mjestima svjetla za maglu”. Taj proizvođač je u prigovoru tvrdio da nova tehnologija umjesto svjetala za maglu predviđa LED svjetla kako bi se smanjila potrošnja energije i zagađenje okoliša. U svom odgovoru HEP je napisao da “naručitelj zahtijeva prednja svjetla za maglu, a ne primjerice tzv. dnevna svjetla”.

“Naručitelj smatra da su prednja svjetla za maglu važna za povećanje sigurnosti vožnje u uvjetima lošije vidljivosti, kada je njihovo korištenje i zakonski propisano. U normalnim uvjetima prednja svjetla za maglu se ne koriste, pa samim time i ne povećavaju potrošnju energije”, piše u odgovoru HEP-a koji je dio natječajne dokumentacije koju posjeduje Nacional. Drugi prigovor na svjetla za maglu isti sudionik natječaja uputio je 30. srpnja i opet je tražio da se izbaci taj uvjet iz tehničke specifikacije tvrdeći da je “s obzirom na situaciju na tržištu poštujući nove napredne tehnologije proizvođač kojega se zastupa odlučio da su svjetla za maglu na električnim automobilima preveliki potrošači energije te su ih potpuno izbacili iz ponude”.

“Budući da proizvođač nije predvidio tehničko rješenje svjetala za maglu, a s obzirom da ne bi željeli dirati originalne postavke vozila naknadnom ugradnjom istih, nismo u mogućnosti ponuditi vozila sa spomenutim svjetlima”, piše u prigovoru na koji su iz HEP-a ponovno odgovorili da su tehničke specifikacije raspisali prema svojim potrebama i da su se pri izradi tehničke specifikacije vodili Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama. Na kraju odgovora HEP je još jednom naglasio da ostaje pri već definiranim tehničkim specifikacijama iz dokumentacije za nadmetanje.

Usprkos toj prepisci i tome što su nekoliko puta naglašavali da ne odustaju od svjetala za maglu, HEP je na kraju izabrao proizvođača koji im je isporučio električne automobile bez njih, iako su drugi sudionici u natječaju ponudili automobile koji potpuno zadovoljavaju svu tehničku specifikaciju. Ti podaci pokazuju da postoji sumnja u regularnosti natječaja i postavlja se pitanje je li netko namjerno pogodovao tvrtki Porsche Croatia kako bi pobijedila, iako je ponudila automobile koji ne odgovaraju traženim uvjetima. Nacional je odmah nakon predstavljanja električnih automobila HEP-u i Porscheu Croatia poslao upit o cijelom slučaju, ali do zaključenja ovog broja nikakav odgovor nije stigao.

Osim toga, sumnju o regularnosti natječaj potvrđuje i činjenica da automobili e-Up! i e-Golf ne odgovaraju HEP-ovim stanicama za brzo punjenje baterija. Prošlotjedna promocija Volkswagenovih električnih automobila ujedno je bila i promocija HEP-ovih stanica za brzo punjenje električnih automobila. HEP kroz svoj projekt ELEN već neko vrijeme radi na postavljanju stanica koje će omogućiti punjenje baterija električnih automobila putem istosmjerne struje za četrdesetak minuta, dok normalno punjenje izmjeničnom strujom putem standardnih utičnica traje i do osam sati. Za brzo punjenje potrebne su odgovarajuće stanice koje trebaju posebne protokole putem kojih ‘’komuniciraju’’ s automobilima za vrijeme punjenja istosmjernom strujom.

Foto: Marijan Susenj/PIXSELL
Foto: Marijan Susenj/PIXSELL

Trenutno u svijetu postoje punionice koje funkcioniraju na dva takva protokola, CHAdeMO i Combo. Punionice koje HEP promovira u posljednje vrijeme rade na CHAdeMO protokolu koji koriste i električni automobili Peugeota, Citroena, Nissana i Mitsubishija, dok Volkswagenovi i BMW-ovi električni automobili s punionicama ‘’komuniciraju’’ putem Combo protokola. Dakle, HEPje na natječaju kupio električne automobile koje ne može puniti na svojim punionicama. To je već bilo vidljivo i na prezentaciji prošle srijede, kada su Volkswagenovi modeli bili uključeni u izmjenične (AC) punjače, ali nisu bili uključeni na brze punjače istosmjernom (DC) strujom, što se može vidjeti i na fotografijama koje je na prezentaciji snimio fotograf Nacionala. Ako se HEP odluči investirati u nove stanice koje su kompatibilne s Volkswagenovim automobilima, to će ih stajati dodatnih 30.000 eura, koliko otprilike iznosi cijena jedne stanice za brzo punjenje istosmjernom strujom.Iako protokoli za brzo punjenje električnih automobila nisu bili u traženoj tehničkoj specifikaciji javnog nadmetanja, odabir nekompatibilnih Volkswagenovih automobila može se protumačiti ili kao veliki nemar osoba koje su birale najbolju ponudu ili kao dokaz da je netko od njih imao interes da Porsche Croatia pobijedi na javnom nadmetanju. Ovo nije prvi put da je tvrtka koja je generalni distributer Volkswagena za Hrvatsku upetljana u sumnjive javne nabave. Najpoznatiji slučaj dogodio se sredinom rujna 2013., kada je zagrebačka tvrtka Grand Auto posredstvom odvjetnika Tihomira Rubeše prijavila DORH-u sumnje da je javni natječaj nabavke novih vozila za državu namješten. Državni proračun je pritom oštećen, navodi se u prijavi, za više od 33,5 milijuna kuna. U prijavi “Sumnja na korupciju unutar Državnog ureda za središnju javnu nabavu i Ministarstva unutarnjih poslova” opisane su sumnjive okolnosti javnog natječaja koji je Državni ured za središnju javnu nabavu raspisao u ožujku 2013. Na natječaju su se putem operativnog leasinga tražila osobna, terenska i gospodarska vozila, a dio tih automobila bio je namijenjen za MUP.

“Moja stranka ima potrebu uputiti Vam ovaj dopis kako bi Vas upozorila na postojanje niza indicija koje pobuđuju ozbiljnu sumnju da bi mogli biti korumpirani neki pojedinci unutar nekih državnih institucija koje su povezane s ovim postupkom. U ovom slučaju korumpirani bi mogli biti neki pojedinci unutar Državnog ureda za središnju javnu nabavu, Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave i pojedinih službi unutar Ministarstva unutarnjih poslova”, navedeno je u prijavi odvjetnika Rubeše. Tvrtka Grand Auto tvrdila je da je natječaj namješten tako da se pogoduje firmi P.Z. Auto, koja je generalni uvoznik za vozila marke Volkswagen, Audi, Seat, Škoda i Porsche. Tehnički uvjeti natječaja, piše u prijavi poslanoj DORH-u, bili su takvi da favoriziraju vozila koja distribuira firma P.Z. Auto. Radi se o firmi koju su osnovali Auto Zubak i Porsche Zagreb. Da s natječajem sve nije bilo sasvim čisto pokazuje i činjenica da su se njegovi uvjeti mijenjali čak osam puta, i to na temelju prigovora koje su Državnom uredu za središnju javnu nabavu uputili sudionici. Posao opskrbe MUP-a novim vozilima na kraju je ipak pripao firmi P.Z. Auto, ali pod krajnje sumnjivim okolnostima. Kao najbolja najprije je izabrana ponuda koju je poslala firma SG Leasing, kojoj je dobavljač tvrtka Grand Auto, a ona je cijelu priču i prijavila DORH-u. Njihova ponuda bila je povoljnija od konkurentskih za oko 23,1 milijuna kuna.

P.Z. Auto se žalio na takvu odluku, a Državnom uredu za središnju javnu nabavu trebalo je tek nekoliko dana da prihvati žalbu, promijeni svoju prvotnu odluku i pobjednikom natječaja proglasi P.Z. Auto, usprkos 23 milijuna kuna skupljoj ponudi. Zaključili su da je SG Leasing u svojoj ponudi učinio niz formalnih pogrešaka, zbog čega je ponuda proglašena kao nevažeća. Iako je od prijave koju je u ime tvrtke Grand Auto podnio odvjetnik Rubeša prošlo godinu i pol dana, slučaj još nije dobio svoj epilog. U kratkoj izjavi za Nacional Rubeša je potvrdio da od Državnog odvjetništva još uvijek čeka odgovor na njegovu prijavu, ali mu se u proteklih godinu i pol dana iz te institucije još uvijek nitko nije javio.

U međuvremenu tvrtka P.Z. Auto promijenila je u prosincu 2013. ime u Porsche Croatia te je postala dio najvećeg europskog automobilskog koncerna, Porsche Holdinga iz Salzburga, koji posluje u dvadesetak zemalja diljem Europe, Južnoj Americi i Kini. Kao zastupnik marki Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Porsche, Volkswagen gospodarska vozila i Das Weltauto za Hrvatsku, Porsche Croatia na hrvatskom tržištu automobila ima ukupni udio od gotovo 30 posto, dok je marka Volkswagen od 2010. godine tržišni lider u Hrvatskoj. Pod tim imenom tvrtka se prijavila i na natječaj za nabavu električnih automobila, a način na koji je na tom natječaju izabrana njihova ponuda opravdava sumnje da tu kompaniju pri odabiru voznog parka već dugi niz godina favoriziraju državne institucije.

Komentiraj

FOTO:Saša Zinaja, Marijan Susenj/PIXSELL
PODIJELI
Rođen u Zagrebu 21. kolovoza 1978., novinarstvom se bavim od 2000. godine kada sam počeo pisati za sportski web portal Sportnet.hr. Nakon nekoliko godina u sportskom novinarstvu, 2009. godine prvi put dolazim u redakciju tjednika Nacional gdje radim na portalu www.nacional.hr, a povremeno pišem i za tiskano izdanje Nacionala. Sredinom 2011. s nekoliko drugih novinara Nacionala prelazim u tjednik Aktual, a od ožujka 2013. do lipnja 2014. bio sam zamjenik glavnog urednika poslovne dnevne novine Business.hr. U prosincu 2014. vraćam se u Nacional gdje pišem o aktualnim političkim i gospodarskim temama.