Mirjana Vulić Šaldić: ‘K nama ljudi ne dolaze samo po knjige, tu se osjećaju kao doma’

Autor:

Igor Jurdana

Mirjana Vulić Šaldić, koja je antikvarijat i knjižaru Zuzi Shop u zagrebačkom naselju Špansko pokrenula s mužem Ramizom Šaldićem, govori o nagradi Ministarstva kulture i medija koje je njihovu knjižaru proglasilo najboljom

Ministarstvo kulture i medija nedavno je dodijelilo nagradu za najbolju knjižaru zagrebačkom antikvarijatu i knjižari Zuzi Shop u kategoriji antikvarijata i neovisnih knjižara. Zuzi Shop se nalazi u Španskom u Šoljanovoj ulici, a ocijenili su kao ugodno mjesto za zaljubljenike knjiga. Vlasnica Mirjana Vulić Šaldić, koja je antikvarijat i knjižaru pokrenula s mužem Ramizom Šaldićem, ponosna je na veliko priznanje koje je dobila od države. „To je za sav naš trud i sve što smo dosad napravili najljepša moguća nagrada. Kad dođete na čitanje nagrada i kad vas proglase prvima, pored velike konkurencije odličnih kolega, nema veće pohvale. Još je ljepša priča da smo više od 30 knjižara koje su se prijavile dobili najviše glasova ljudi. To me se jako dojmilo jer su svi oni prepoznali našu ljubav i trud koje smo uložili u posao. Nije nam bila poanta da otvorimo običnu knjižaru, nego i mjesto gdje se osjećaju kao kod kuće. Pomažemo im pronaći knjige koje nigdje ne mogu nabaviti. Nekad čekaju dulje, ali ljepše je kad se potrudite pronaći im knjigu umjesto da im kažete da je nema. Trudimo se na sve načine nabaviti knjige koje traže jer one često imaju sentimentalno značenje za naše kupce. Nekad čak posegnemo preko granice da je nabavimo. Glavna poanta nije u novcu. Puno je ljepši dojam kupca kad dobije knjigu koju je godinama tražio. To je najljepša nagrada.“

Iako je Zuzi Shop danas jedno od omiljenih okupljališta zajednice ljudi u Španskom s asortimanom od 48 tisuća knjiga, počeci su bili skromniji. Mirjana Vulić Šaldić je rekla kako je počela cijela priča s knjižarom i antikvarijatom. „Muž i ja smo prvo krenuli s web prodajom knjiga. Svi naši kupci, kako nisu uvijek mogli imati direktni doticaj s nama, nagovarali su nas da otvorimo knjižaru kako bi nas vidjeli i mogli s nama popričati. Ljudi koji čitaju knjige jako su specifični i dragi kupci. Uvijek vas razvesele razgovorom i donesu vam neku sitnicu. Zato smo za vrijeme korone otvorili mali antikvarijat. Jedva smo se izborili i bilo je dosta turbulentno. Vidjeli smo da ima dosta ljudi kojima smeta rabljena knjiga te žele kupiti novu. Onda smo opet na nagovor kupaca, koje volimo slušati, otvorili novi dio gdje je knjižara i gdje surađujemo s nakladnicima. Mi se pitamo na što će nas kupci iduće nagovoriti. No za sada, svatko tko dođe može si nešto odabrati. Zasad nam jako dobro ide i mislim da je nagrada rezultat svega toga.“

Mirjana Vulić Šaldić je objasnila i zašto se odlučila da ime antikvarijata i knjižare nosi ime Zuzi Shop. “Za ime ne zna puno ljudi. Ljubav prema knjigama sam naslijedila od svoje mame koje više nema. Mama mi je umrla mlada i dosta mi je bio težak period nakon njene smrti. Kad sam otvarala antikvarijat, željela sam da dobijem snagu jer sam jako bila vezana za nju. Zato sam antikvarijat nazvala Zuzi jer je to ime moje mame za koju smatram da i dalje živi u meni. Znam da bi bila jako ponosna jer mi je prenijela tu ljubav prema knjigama, a ja sam kao mala djevojčica uvijek sanjala da ću jednog dana imati svoju knjižaru i antikvarijat gdje ću biti u svom raju.“

Mirjana Vulić Šaldić je kazala kako različite dobne skupine imaju vrlo različite interese što se tiče knjiga. Najviše su je se dojmili mladi koji, prema njenom iskustvu, čitaju jako puno ozbiljnu književnost. „Mlađi ljudi, što me jako iznenadilo, strašno vole književnost. Ove godine su mladi na Interliberu jako tražili rusku književnost, koju smo rasprodali u prva dva dana. Vole i klasike na engleskom jeziku, ali i našeg Krležu i Tomića. Ponosna sam kad im mogu preporučiti takve knjige. Srednji dio publike, od 30 do 45 godina, najviše traži krimiće, ljubiće i beletristiku. Oni prate novitete nakladnika. Mnogi od njih traže stara izdanja Algoritma i spremni su dati puno novca za njih. A stariji ljudi su usmjereniji na povijest, poput Domovinskog te Prvog i Drugog svjetskog rata. To su kupci koji već znaju što žele pročitati. Oni često vole s nama popričati i razmijeniti iskustva o knjizi koju su pročitali. Jako vole i preporuke koje im dajemo.“

Iako neke statistike govore da Hrvati malo čitaju, Mirjana Vulić Šaldić kaže da joj iskustvo govori kako zapravo postoji velika potražnja za knjigama. „Ja bih rekla da nije istina kako malo čitamo. Prvo mjerilo je Interliber. To su doslovno rijeke ljudi koji jedva čekaju taj sajam koji se, nažalost, održava samo jednom godišnje. Po tome se vidi da mi Hrvati nismo loši po čitanju. Uostalom, to se vidi po broju knjižara i antikvarijata koje se stalno otvaraju.’’

Uz knjige, Zuzi Shop prodaje i jednu unikatnu stvar za koju kažu da je nemaju druge slične knjižare ili antikvarijati. „Kao i mnogi, nudimo rokovnike i bookmarkove, ali i nešto što nitko nema u Hrvatskoj, a to su čarape za knjige. Surađujemo s jednom curom koja radi jedinstvene svezalice koje su zapravo čarape za knjige. Ljudi koji nemaju vremena za zamatanje poklona mogu kupiti svezalicu u koju se stavi knjiga. Ona čuva knjigu koja onda ne može pokisnuti, a sama svezalica se može prati u perilici. To je nešto što je neobično, originalno kao poklon, a ljudi ih obožavaju“, rekla je Mirjana Vulić Šaldić.

Što se tiče daljnjih planova, kaže kako ih mnogi ljudi mole da se prošire na druga naselja i gradove, ali da zasad nemaju konkretnih planova. „Želja nam je proširiti se na centar grada, ali vidjet ćemo. Puno nas ljudi zove i pita hoćemo li doći u njihov grad. Ja se samo nadam da neće više biti prirodnih katastrofa poput korone, a i ratova koji su nam znatno otežali otvaranje ova dva prostora koja imamo.“

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.