Građani još uvijek nisu dovoljno upoznati s osobnim stečajem: ‘Strah je vrlo često opravdan’

Autor:

13.01.2024., Zagreb - Gradska svakodnevnica. Photo: Matija Habljak/PIXSELL

Matija Habljak/PIXSELL

Već osam godina u Hrvatskoj je na snazi Zakon o stečaju potrošača koji prezaduženim građanima omogućuje novi početak i otplatu duga. Godine 2019. uveden je i jednostavni postupak stečaja potrošača kako bi im se pomoglo da započnu novi život, bez duga. Trenutačno je u blokadi 210.000 građana, od kojih trećina duguje manje od 1200 eura.

Najčešći su razlozi blokade računa gubitak posla, bolest ili smrt bračnog partnera. Na godinu se pokrene samo 150 redovitih stečaja. Mnogi i ne znaju da se na taj način mogu riješiti višegodišnjih dugova.

“Ne znam ništa o stečaju i bolje da ne znam. To nisam iskusila osobno. Najbolje je napraviti stečaj i tako si riješiti sve dugove i sad je sve ok”, česti su odgovori građana.

Jednostavni stečaj potrošača

Uz redoviti stečaj, prije pet godina pokrenut je i jednostavni stečaj potrošača kako bi se pomoglo građanima koji su u blokadi dulje od tri godine, s glavnicom duga malo većom od 2500 eura. Fina je do sada poslala više od 190.000 poziva potrošačima na očitovanje o stečaju. Više od 39.000 građana nije ga prihvatilo.

“I dalje se ne pokazuje veliki interes građana, što zbog nezainteresiranosti, što zbog neinformiranosti o detaljima toga postupka. Upućujemo građane da budu što aktivniji jer zapravo putem e-oglasne ploče mogu jednostavno pratiti te postupke”, navela je Ivana Kopjar, viša specijalistica za pravnu podršku u FINA-i.

Cilj jednostavnog stečaja bio je oprost malog duga i deblokada računa. No čak 60 posto građana, od njih 46.000 za koje je stečaj završen, ponovno ima blokirane račune.

“Što se tiče redovitog stečaja koji je za veće iznose, tu je rezultat još lošiji. Na godinu imamo 150 takvih postupaka, a imamo preko 100.000 takvih građana. Dakle nije bio cilj da rješavamo svega 0,1% ljudi s tim stečajem”, rekao je odvjetnik Mićo Ljubenko.

Nužna je promjena zakona

Ako dođete do faze prezaduženosti, bolje je nazvati vjerovnika i pokušati se dogovoriti. Stečaj potrošača krajna je opcija, poručuju poznavatelji zakona.

“Osobni stečaj je životna situacija koja može iznjedriti nešto novo i bolje. S time da kod nas imamo jedno na papiru, a praksa je sasvim druga. Stoga je opravdana bojazan ljudi kad jednom uđu u stečaj. Strah je vrlo često opravdan”, istaknuo je Sarajko Baksa, udruga Blokirani, javlja HRT.

Stručnjaci smatraju da je nužno mijenjati zakon, prije svega dio vezan za redoslijed naplate. Prijedlog je da dužnici najprije otplate glavnicu, a zatim kamatu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.